درمان عفونت‌های قارچی پوست کودک چیست؟

  چهارشنبه، 10 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان عفونت‌های قارچی پوست کودک چیست؟
پوست ، مو و ناخن ها ممکن است به عفونت های قارچی مبتلا شوند. آشناترین این عفونت ها کچلی و عارضه ی قارچی پا می باشد. کچلی در کودکان مدرسه ای رخ می دهد و ممکن است پوست سر یا پوست بدن یا صورت را مبتلا سازد.

پوست ، مو و ناخن ها ممکن است به عفونت های قارچی مبتلا شوند. آشناترین این عفونت ها کچلی و عارضه ی قارچی پا می باشد. کچلی در کودکان مدرسه ای رخ می دهد و ممکن است پوست سر یا پوست بدن یا صورت را مبتلا سازد. نوجوانان بیشتر در معرض ابتلا به عارضه ی قارچی پا هستند که معمولا پوست بین انگشت ها را مبتلا می سازد.
کچلیکودکان ممکن است بیماری کچلی را مستقیما از شخصی دیگر ، از یک حیوان یا از خاک یا به طور غیر مستقیم از کلاه ، شانه ، لباس یا وسایل منزل مانند فر شها یا صندلی ها بگیرند.

کچلی بدن یا صورت موجب علائم زیر میشود :

  • لکه های پوسته پوسته ی بیضی شکل یا دایره ای با حاشیه های برآمده و اندکی ملتهب
  • خارش

کچلی در پوست سر باعث علائم زیر میشود :

  • پوسته های شبیه به شوره ی شدید
  • ریزش مو به صورتی که مو بیشتر از بالای پوست سر می شکند
  • گاهی ایجاد ناحیه ای ملتهب و پر از چرک

درمان عفونت های قارچی پوست

با مشاهده ی هر گونه عفونت قارچی غیر معمول در روی پوست کودکتان، بهتر است با پزشک مشاوره کنید. در صورت وجود عفونت قارچی پوست در بدن کودک، پزشک احتمالاً یک کرم ضد قارچ بدون احتیاج به نسخه برای او تجویز خواهد کرد. از این کرم باید دو بار در روز استفاده شود به گونه ای که مساحتی حدود یک اینچ بیشتر از سطح راش با کرم ضد قارچ پوشش داده شود. معمولاً درمان عفونت قارچی پوست سه تاچهار هفته طول می کشد، و تا مدت یک هفته پس از آن تا زمانی که عفونت قارچی از بین برود باید همچنان به استفاده از کرم ادامه دهید. برخی از کودکان به کرم های ضد قارچ حساسیت دارند، بنابراین در ابتدا تنها مقدار کمی از کرم را استفاده کرده تا واکنش پوست کودک را ببینید. چنان چه در کودک شما نوع متفاوتی از راش در واکنش به کرم ضد قارچ ایجاد شد، برای داروی جایگزین با پزشک خود مشورت کنید. دست های خود را پس از استفاده از کرم ضد قارچ به خوبی شستشو دهید.
اگر کودک شما مبتلا به یک مورد سرسخت عفونت قارچی پوست است، پزشک ممکن است چیزی قوی تر از کرم ضد قارچ تجویز کند. در برخی موارد نادر، تجویز یک داروی خوراکی نیز ضروری است. درمان بیماری عفونت قارچی پوست سر (کچلی قارچی) سخت تر است و دوره ی درمانی آن بیشتر طول می کشد. جهت درمان عفونت قارچی پوست سر (کچلی قارچی) پزشک شما یک داروی ضد قارچ خوراکی به همراه یک شامپوی دارویی نیز تجویز خواهد کرد. درمان بیماری حداقل شش تا هشت هفته طول خواهد کشید. هنگامی که درمان را شروع می کنید، از شستن کامل ملافه و لباس کودک خود اطمینان حاصل کنید تا دوباره به بیماری عفونت قارچی پوست مبتلا نشود.

راه های غلبه بر عفونت های قارچی کودکان

۱- بثورات پوستی ناشی از پوشک: یکی از مهم ترین و شایع ترین قسمت بدن نوزاد که محیط مناسبی را برای رشد و تکثیر قارچ ها ایجاد می کند، محلی است که پوشک بسته می شود. اگر بثورات پوستی در این محل بیش از دو روز طول بکشد و هاله های قرمز رنگی را در این محل ایجاد کند، باید به قارچی بودن این عفونت گمان برد.

در این حالت توصیه می شود که از پاک کردن محل ادرار و مدفوع کودک با دستمال مرطوب خودداری کنید و آن را با آب گرم و صابون شستشو دهید و سپس با دستمال تمیز کاملا محل را خشک کنید.

توجه کنید که صابون مخصوص کودک باشد و ترکیبات آنتی باکتریال نداشته باشد. هم چنین توصیه می شود که هر چند روز چند مرتبه پای کودک را با وسیله ای مانند سشوار خشک کنید. زود به زود پوشک او را تعویض کنید تا رطوبت ناشی از ادرار، سبب سوزش بیشتر پوست او و قرمزی پوستش نشود.

۲- برفک دهان نوزادان و کودکان: قارچ کاندیدا آلبیکانس می تواند وارد دهان نوزادان شود و لایه سفیدرنگی را (معروف به برفک دهان) بر روی زبان و قسمت های داخلی گونه ها، ناحیه گلوی نوزاد ایجاد کند.

در صورت مشاهده سفیدی های غیر طبیعی در مناطقی که ذکر شد، حتما کودک را نزد پزشک اطفال ببرید.

۳- قارچ بین انگشتان: قارچ کاندیدا می تواند در بین انگشتان و زیر ناخن و اطراف آن در بین چین های کف دست ایجاد شود و با بردن دست به سمت دهان، این قارچ وارد دهان نوزاد شود.

برای غلبه بر این عفونت حتما روزی حداقل یک مرتبه دست های کودک خود را بشویید و مناطق بین انگشتان و چین های کف دست را از قارچ پاک کنید و دست های او را خشک و تمیز نگه دارید. اگر این عفونت پیشرفته باشد، می توانید از پماد های ضد قارچ با تجویز پزشک استفاده کنید.

۴- عفونت قارچی در دوره شیردهی: ممکن است مادری در دوران شیردهی به عفونت قارچی مبتلا شود و نگران انتقال این عفونت به کودک خود باشد. مادر در این وضعیت باید به پزشک مراجعه کند تا عفونت را از بین ببرد. علاوه بر این می تواند با رعایت رژیم غذایی که در آن موادغذایی مانند ماست و سیر می باشد، هر چه سریع تر بر عفونت قارچی غلبه کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (61 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (24 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از اَنبه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر)