درمان سوزش سر معده چیست؟

  پنجشنبه، 16 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
درمان سوزش سر معده چیست؟
سوزش معده یک درد همراه با سوزش در ناحیه سینه درست پشت قفسه سینه است. این درد اغلب در زمان دراز کشیدن یا خم شدن بیشتر است. سوزش معده یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد بدون هیچ خطر مشخص با آن روبرو می شوند.

سوزش معده یا سوزش سردل، درد سوزناکی است که در زیر قفسه سینه، درست زیر استخوان سینه اتفاق می افتد. درد اغلب بعد از غذا خوردن، در هنگام عصر، یا زمان دراز کشیدن یا خم شدن بیشتر می شود. برای درمان سوزش معده که ناشی از ترش کردن و اسید معده است، از داروی سوزش معده فاموتیدین، رانیتدین، سایمتیدین، لانسوپرازول، امپرازول، نکسیوم و درمان های خانگی استفاده می شود.

سوزش معده ای که به صورت مکرر اتفاق می افتد یا در زندگی روزانه تان اختلال ایجاد می کند، می تواند نشانه ای از شرایط جدی تر باشد که به مراقبت های پزشکی نیاز دارد. برای درمان سوزش معده می توان از داروهایی به نام آنتی اسید استفاده کرد.

درمان سوزش سر معده

برای درمان سوزش معده به موارد زیر می توان توجه کرد.بسیاری از داروهای موجود در داروخانه ها می تواند به کاهش سوزش معده کمک کند. البته باید توجه داشت که این داروها باید حتماً توسط پزشک برای بیمار تجویز شود. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای ضد اسید معده که در عمل می توانند اسید معده را خنثی کنند. مصرف این داروها می تواند به سرعت باعث تسکین ناراحتی بیمار شوند. به هر حال این داروها نمی توانند آسیب وارد شده به مری به خاطر اسید معده را درمان نمایند. داروهای ضد اسید معده ممکن است پس از خوردن غذا، قبل از خواب، یا در هر زمان مورد نیاز دیگر مصرف شوند تا به این ترتیب تاثیر زیاد اسید معده را کاهش داده و یک پوشش محافظ بر روی دیواره مری ایجاد نمایند.
  • داروهای کاهنده اسید معده که می توانند سطح ترشح اسید معده را کاهش دهند. این داروها دارای سرعت عمل مشابه داروهای ضد اسید نیستند، اما می توانند در دوره زمانی طولانی تر برای بیمار مفید باشند.
  • مهار کننده های پروتون پمپ مثل لانسوپرازول و امپرازول می توانند اسید معده را کاهش دهند.

اگر درمان های معمول در این رابطه جواب نداد یا دارای اثربخشی مناسب نبود، لازم است با پزشک ملاقات شود. در این حالت ممکن است نیاز به تجویز داروهای دیگر برای بهبود وضعیت بیمار وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که مهار کننده های پروتون پمپ از انواع داروهایی هستند که مانع تولید اسید معده می شوند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • امپرازول
  • رابپرازول
  • پنتوپرازول
  • لانزوپرازول

درمان های خانگی سوزش سر معده

سوزش سر معده یکی از بیماری های شایع دستگاه گوارش است که افراد زیادی به آن مبتلا می شوند. دلایل مختلفی مانند حساسیت غذایی، ژنتیک و استرس در ایجاد و تشدید آن نقش دارد. تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری می تواند شدت علائم را کاهش دهد.در این بخش از سلامت ، چند مورد از بهترین و اصلی ترین درمان های خانگی برای احساس سوزش معده را برای شما آورده ایم :

سرکه سیب

مقدار بسیار کمی از سرکه سیب فیلتر نشده را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و سپس عسل را به آن بیفزایید و هم بزنید.این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز استفاده کنید. دقت داشته باشید که میزان سرکه ی آن باید بسیار کم باشد تا معده را تحریک و اوضاع را بدتر نکند . بهتر است آن را قبل از هر وعده غذایی بنوشید.

جوش شیرین

یک دوم قاشق چایخوری از جوش شیرین را با یک لیوان آب مخلوط کنید .به خوبی هم بزنید تا کاملاً حل شود .سپس مقداری عسل یا لیمو را برای طعم دهی ،به آن بیافزایید و فورا بنوشید.این نوشیدنی را دو یا سه بار در طول روز (یک یا دو ساعت بعد از هر وعده غذایی بنوشید).

نکته:با شکم پر ،از جوش شیرین استفاده نکنید. و هم چنین از این نوشیدنی نیز بیش از یک هفته مصرف نکنید.

پروبیوتیک ها

با خوردن ماست ،شیر، محصولات سویا، شکلات تلخ، سوپ ماست ،چای کامبوچا مصرف پروبیوتیک ها را افزایش دهید ، پروبیوتیک ها به عنوان مکمل های غذایی نیز در دسترس هستند ،که شما می توانید بعد از مشاوره با پزشک خود ،از آنها استفاده کنید.

بابونه

یک تا دو قاشق چایخوری گل بابونه خشک شده را به یک فنجان آب داغ بیافزایید .روی آن را درپوش بگذارید و اجازه دهید تا به مدت 5 دقیقه بماند و بعد ، مقداری عسل به آن بیافزایید .این دمنوش را سه یا چهار بار در طول روز استفاده کنید.بابونه نیز به عنوان یک مکمل غذایی در دسترس است که می توانید پس از مشاوره با پزشک خود آن را تهیه کنید. این گیاه را نجوشانید، زیرا ترکیبات فعال آن را تخریب و از بین می برید.

زنجبیل

مصرف زنجبیل راهی مناسب برای بهبود سلامت دستگاه گوارش و کمک به درمان انواع مشکلات معده (از رفلاکس یا ترش کردن گرفته تا بهبود علائم زخم معده) است.

زنجبیل به افزایش جذب مواد مغذی و هضم بهتر غذا، و نیز به ترشح مخاط در معده کمک می کند و تأثیر اسید را بر معده کاهش می دهد. در حقیقت زنجبیل اسید معده را خنثی می کند.

  • ۱ قاشق چای خوری از ریشه ی زنجبیل تازه خردشده را در یک فنجان آب جوش بریزید، روی آن درپوشی بگذارید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه در این وضعیت باقی بماند. سپس کمی عسل به این نوشیدنی اضافه کنید و آن را به آرامی بنوشید. روزی ۲ تا ۳ بار و به مدت ۱ هفته این نوشیدنی را میل کنید.
  • یک راه دیگر این است که نصف قاشق غذاخوری آب زنجبیل را با کمی عسل ترکیب کنید و آن را قبل از وعده های غذایی میل کنید. ۲ بار در روز و به مدت یک هفته این درمان را ادامه دهید.
  • می توانید برای مبارزه با اسید معده تکه ای کوچک از ریشه ی زنجبیل تازه را نیز بجوید.

توجه: ممکن است زنجبیل با داروهای ضدانعقاد و فشار خون بالا تداخل دارویی داشته باشد. بنابراین اگر از این داروها استفاده می کنید، پیش از مصرف زنجبیل با پزشک تان مشورت کنید.

بابونه

بابونه درمانی عالی برای خنثی کردن اسید معده است زیرا به کاهش التهاب و خنثی کردن اسیدها کمک می کند. بابونه می تواند خطر بروز زخم ها را نیز کاهش دهد.

استرس ها از عوامل تشدید رفلاکس هستند. بابونه با کمک به کاهش استرس ، از ترش کردن و رفلاکس معده جلوگیری می کند.

  • ۱ تا ۲ قاشق چای خوری گل خشک شده ی بابونه را در یک فنجان آب داغ بریزید. روی آن را به مدت ۵ دقیقه بپوشانید. سپس کمی عسل به آن بیفزایید. روزی ۳ تا ۴ بار این نوشیدنی را میل کنید.
  • مکمل های خوراکی بابونه نیز در بازار وجود دارد که پس از مشورت با پزشک تان می توانید از آنها استفاده کنید.

توجه: بابونه را روی حرارت نجوشانید. زیرا اجزای فعال آن از بین می روند.

آدامس

آدامس بدون شکر راهکاری ساده برای مبارزه با سوزش معده است. جویدن آدامس، ترشح بزاق دهان را افزایش می دهد. بزاق خاصیت قلیایی دارد. وقتی آب دهان را قورت می دهید، خاصیت قلیایی آن اسید معده را خننثی می کند و فورا سوزش معده را تسکین می دهد.

براساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۱ در مجله ی بیماری های گوش، حلق و بینی به چاپ رسید، جویدن آدامس تاثیرات مثبتی بر pH دهان و مری دارد و می تواند درمانی طبیعی برای جلوگیری از رفلاکس و ترش کردن باشد.

براساس مطالعه ی دیگری که در سال ۲۰۰۵ در مجله ی تحقیقات دندانپزشکی به چاپ رسید، مصرف آدامس بدون شکر نیم ساعت پس از صرف غذا می تواند رفلاکس اسید گوارشی پس از صرف غذا را کاهش دهد.

پس از وعده های غذایی یک آدامس بدون شکر را ۳۰ دقیقه بجوید تا با کاهش اسید، از سوزش معده و سینه جلوگیری کنید. از مصرف آدامس های محتوی شکر یا طعم دهنده ی نعناع خودداری کنید.

موز

موز سرشار از فیبر است و سرعت گوارش را افزایش می دهد. بنابراین با کاهش اسید معده از سوزش معده جلوگیری می کند. در حقیقت موز نوعی ضداسید طبیعی است که مانند محافظی در مقابل رفلاکس اسیدی عمل می کند. پتاسیم موجود در موز نیز تولید اسید معده را کنترل می کند.

  • برای رهایی سریع از مشکل اسید معده یک موز رسیده بخورید.
  • می توانید همراه با شیر سرد یا ماست نوعی اسموتی موز درست کنید و بخورید.
  • علاوه بر موز، سیب، پاپایا و هندوانه نیز می توانند موجب بهبود رفلاکس اسیدی شوند.

نارون قرمز

نارون قرمز (دردار) با خاصیت ضدالتهابی خود لایه ای روی دیواره ی مری و معده ایجاد می کند و مانند مانعی در برابر اسید عمل می کند. نارون قرمز، روده را نیز به تولید مخاط تحریک می کند. این امر می تواند به محافظت در برابر زخم ها و اسید اضافه کمک کند.

  • ۱ قاشق غذاخوری پودر نارون قرمز را در یک فنجان آب داغ بریزید و به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید در آن خیس بخورد. سپس این چای را بنوشید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.
  • نارون قرمز به شکل کپسول های ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرمی نیز موجود است که می توانید آن را ۳ تا ۴ بار در روز مصرف کنید. البته بهتر است اول با پزشک تان در این مورد مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...