درمان شوره سر و خارش سر با سرکه سیب

  چهارشنبه، 25 فروردین 1400   زمان مطالعه 13 دقیقه
درمان شوره سر و خارش سر با سرکه سیب
گفته می‌شود سرکه‌ی سفید شوره و خارش پوست سر را به صورت طبیعی و موثری درمان می‌کند. دلیل احتمالی آن ممکن است این باشد که سرکه سفید حاوی اسید آستیک است که می‌تواند جلو رشد قارچ‌ها را بگیرد.

خارش سر می تواند به صورت دوره ای برای هر کسی اتفاق افتد. خارش سر برای افراد آزاردهنده و می تواند منجر به ریزش بیش تر موها شود. به جای امتحان کردن انواع محصولات کارخانه ای و درمان های شیمیایی، از درمان های خانگی محبوب و رایج استفاده کنید. یکی از درمان های موثر خارش سر، استفاده از سرکه می باشد.

راهکارهای درمان سریع شوره سر

شوره سر یکی از رایج ترین مشکلات مو است که شاید کمتر کسی تا به حال با آن برخورد نکرده باشد! این مشکل در حالی که سلامت موها را تهدید می کند، زیبایی آن را نیز به خطر می اندازد و در اعتماد به نفس افراد نیز تاثیرگذار است! پس چه بهتر که به فکر درمان سریع شوره سر باشیم و خود را از این مشکل خلاص کنیم. در ابتدا باید گفت که عوامل زیادی در شروع شوره سر موثر است. از جمله این عوامل می توان به تغذیه ناسالم، کمبود ویتامین، نگرانی و استرس، هوای گرم و مرطوب یا سرد و خشک، پوست چرب، تعریق زیاد، عدم تعادل هورمون ها، مصرف زیاد مواد آرایشی و شیمیایی برای موها، عدم رعایت بهداشت مو، استفاده از مواد نامرغوب برای مو و ... اشاره کرد.

درمان شوره سر با سرکه

سرکه سیب یکی از مواد مفید برای سلامت مو و حتی بدن است. این سرکه باعث تحریک ریختن سلول های مرده پوست روی سر می شود و همچنین با متعادل کردن pH پوست باعث کاهش رشد قارچ و در نتیجه مبارزه با شوره سر می شود. برای درمان شوره سر با سرکه سیب می توانید خیلی ساده چند قطره از آن را به شامپو اضافه کنید یا حتی با اسپری آن را به سر خود بزنید. راه دیگر برای این کار نیز ترکیب سرکه سیب و آب گرم به طور کاملاً مساوی است. این ترکیب را هفته ای دو بار به طور کامل روی تمام موهای خود بزنید و بگذارید چند دقیقه روی مو بماند و سپس آن را بشویید. اما برای درمان شوره سر با سرکه می توان از سرکه سفید هم استفاده کرد. سرکه سفید یک ماده موثر برای درمان شوره سر و همچنین خارش است. برای تهیه یک ترکیب مناسب با استفاده از این سرکه، باید یک قاشق چای خوری روغن زیتون را با دو قاشق چای خوری سرکه سفید ترکیب کنید. این ترکیب را به خوبی روی سر بمالید و بگذارید به مدت پنج دقیقه روی سر بماند. سپس موهایتان را با آب ولرم و یک شامپوی ملایم بشویید. این کار را هر هفته دو بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

درمان شوره سر با ماست

ماست یکی از بهترین مواد برای مراقبت و تغذیه مو است. ماست موها را تقویت می کند، با وز و موخوره مو مقابله می کند، موها را نرم و تغذیه می کند، به رشد و درخشندگی موها کمک کرده و شوره سر را نیز از بین می برد. برای درمان شوره سر با ماست می توانید به سادگی آن را به تمامی بخش های سر خود بمالید و بگذارید حدود 20 دقیقه روی سرتان بماند. سپس با آب ولرم و یک شامپوی ملایم آن را شستشو دهید. درکنار درمان طبیعی شوره سر می توانید از شامپو ضد شوره هم استفاده نمایید. برای خرید شامپو ضد شوره همیشه در نظر داشته باشید که به محتویات و طریقه مصرف آن دقت کنید. پیریتیون روی یک عامل موثر ضد التهاب، ضد باکتری و ضد قارچ، اسید سالیسیلیک یک ماده ضد قارچ و برطرف کننده شوره سر، سلنیوم سولفاید یک عامل ضد قارچ و تسکین دهنده، گوگرد یک ماده ضد قارچ و مواد طبیعی همچون سرکه سیب، روغن نارگیل، روغن رزماری، عصار لیمو و روغن جوجوبا از مواد اولیه شامپوهای ضد شوره هستند. با شناخت این موارد باید به دستورالعمل های نوشته شده روی محصول نیز توجه کرد. طریقه مصرف، تعداد دفعات مجاز استفاده در هفته و مدت زمان نگه داشتن شامپو روی موی سر از همین نکات است.

10 روش خانگی و عالی برای درمان شوره سر

یکی از مشکلات پوستی رایج در بین افراد شوره سر است. شوره سر یک عارضه پوستی است که با علائمی مانند پوسته پوسته شدن پوست سر، خارش، قرمزی و سوزش سر نمایان می شود. درصد بسیار زیادی از افراد در جهان به ویژه آقایان از شوره سر رنج می برند و به دنبال راهی برای درمان و یا کنترل آن هستند. بروز شوره سر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد شایع ترین دلیل بروز آن، وجود قارچ طبیعی در پوست سر است و معمولا در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان اوج می گیرد. علاوه بر قارچ ها عوامل دیگری نظیر خشکی پوست، چربی بیش از حد پوست، شرایط خاص پوستی و استفاده از محصولات مراقبت از پوست و موی ناسازگار می توانند باعث ایجاد شوره سر در افراد شوند.

پیشگیری از بروز شوره سر

قبل از اینکه به سراغ راه های درمان شوره سر برویم بهتر است به راه های پیشگیری از آن بپردازیم. توجه کنید که عوامل زیادی باعث ایجاد این مشکلی پوستی می شوند پس بهتر است به آن ها بها دهید. به عنوان مثال استفاده از شامپوهای حاوی مواد شیمیایی مانند لوریل سولفات و پارابن می توانند برای پوست سر زیان آور باشند. همچنین نوع تغذیه و کمبود ویتامین ب و مواد معدنی در بدن نیز باعث بروز این مشکل خواهد شد. برای جلوگیری از ابتلا به شوره سر بهتر است کمتر از شکر استفاده کنید و همواره از مواد بهداشتی سازگار با پوست سر برای شستشو استفاده کنید.

درمان خانگی شوره سر

1. درمان شوره سر با روغن نارگیل

روغن نارگیل تاثیر به سزایی در درمان شوره سر و توقف خارش سر دارد. این روغن به دلیل خواص ضد قارچی که در خود دارد می تواند یک درمان خوب و کامل برای پوسته پوسته شدن پوست سر باشد. برای استفاده از روغن نارگیل بهتر است آن را با آب لیمو ترش تازه مخلوط کرده و ترکیب حاصل را به خوبی بر روی پوست سر و موها ماساژ دهید و اجازه دهید تا حدود 20 دقیقه بر روی موها بماند. پس از آن موها را با آب ولرم بشویید. این کار را چند بار در طول هفته تکرار کنید تا شاهد کاهش شوره سر خود باشید.

2. درمان شوره سر با ماست

ماست یک درمان خوب برای شوره سر به شمار می رود. برای استفاده از این روش مقداری ماست ساده را بر روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید برای دقایقی بر روی پوست سر بماند و سپس آن را بشویید. استمرار در استفاده از این روش باعث از بین رفتن شوره سر خواهد شد.

3. درمان شوره سر با آسپیرین

برای این کار باید دو عدد قرص آسپیرین را به خوبی له کرده و پودر به دست آمده را به شامپوی خود اضافه کنید. با هر بار شستشو این ماده بر روی پوست سر قرار گرفته و اثرات درمانی خود را به جا می گذارد.

4. درمان شوره سر با سرکه سیب

سرکه سیب و آب سیب هر دو تاثیر به سزایی در بهبود مشکلات پوستی به خصوص شوره سر دارند. سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی که دارد می تواند یک درمان خوب برای قارچ های پوستی باشد. مقداری سرکه سیب را با آب گرم مخلوط کنید و موها را با آن ماساژ دهید. این کار را تا حدی که تمام نقاط سر به این ترکیب آغشته شود ادامه دهید و اجازه دهید که بر روی پوست بماند. سپس با آب موها را شستشو دهید. برای دریافت نتیجه مطلوب بهتر است هفته ای دو بار این کار را انجام دهید.

5. درمان شوره سر با جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را بردارید و به پوست سر بمالید و چند دقیقه آن را ماساژ دهید و پس از آن با آب موها را بشویید. جوش شیرین پس از گذشت دو الی سه هفته اثرات خود را بر روی سر نمایان خواهد کرد و باعث می شود که موها زیبا و فاقد شوره شوند.

6. درمان شوره سر با عسل و سیر

سیر و عسل هر دو دارای خواص ضد باکتری هستند که می توانند یک درمان کننده فوق العاده برای مشکلات پوستی به خصوص شوره سر باشند. برای استفاده از این روش باید چند حبه سیر را به خوبی له کنید و آن را با عسل مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را برای دقایقی بر روی موها و پوست سر ماساژ دهید و اجازه دهید 10 الی 20 دقیقه بر روی موها بماند. پس از آن می توانید موها را با شامپویی ملایم و معمولی بشویید.

7. درمان شوره سر با آب لیمو ترش

لیمو ترش تازه دارای خاصیت اسیدی است که می تواند در مقابله با قارچ های پوست سر به خوبی مقابله کند. از جمله خواص لیمو ترش می توان به از بین بردن خارش پوست سر اشاره کرد. برای استفاده از لیمو ترش باید آب آن را به خوبی گرفته و آن را با یک چهارم لیوان ماست مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را به خوبی به تمام نقاط پوست سر بمالید و اجازه دهید که 20 دقیقه بماند. ادامه دادن این روش دو الی سه بار در هفته می تواند به درمان شوره سر کمک کند.

8. درمان شوره سر با حنا

حنا یکی از درمان های طبیعی بسیار خوب برای مشکلات پوستی به خصوص شوره و پوسته پوسته شدن سر است. این داروی گیاهی را با نصف لیوان آب لیمو ترش به خوبی مخلوط کرده و اجازه دهید 8 ساعت بماند پس از این مدت ترکیب حاصل را به خوبی بر روی پوست و موی سر بمالید و بگذارید تا 2 ساعت به آن حالت بماند. پس از 2 ساعت موها را با آب به خوبی بشویید.

9. درمان شوره سر با تخم مرغ

یک روش قدیمی و موثر در درمان شوره سر مخلوط زرده و سفیده تخم مرغ است. دو عدد تخم مرغ را بشکنید و به خوبی با هم مخلوط کنید تا ترکیبی یک دست از زرده و سفیده حاصل شود. ترکیب به دست آمده را به مدت یک ساعت بر روی پوست سر خود بریزید و اجازه دهید تا بماند. پس از این مدت موها را بشویید. انجام این کار دو مرتبه در هفته باعث از بین رفتن شوره سر و براق تر شدن موها خواهد شد.

10. درمان شوره سر با نمک

یکی از بهترین لایه بردارهای پوستی نمک است. نمک خاصیت درمانی بسیار خوبی برای از بین بردن شوره سر دارد. برای استفاده از این راه، باید مقداری نمک را بر روی پوست سر که کاملا خشک است بریزید و به خوبی ماساژ دهید. با این کار پوسته های مرده سر جدا شده و شوره سر کاهش می یابد. پس از مالش کامل نمک بر روی سر باید با شامپویی ملایم موها را کاملا بشویید.

آیا شما هم خارش سر دارید؟

آیا در اغلب مواقع دچار خارش سر هستید و مجبور هستید که پوست سرتان را بخارانید؟ همه ما می دانیم که خاراندن کف سر ممکن است برای شما شرم آور باشد و موجب آزار و اذیت و حتی ریزش مو در شما شود. به همین دلیل باید به دنبال روش های مؤثری برای درمان خارش سر باشید. شوره سر، خشکی پوست، کیست های چربی، اضطراب بیش از حد، موهای ضعیف، قارچ و عفونت های ویروسی و رژیم غذایی نامناسب برخی از شایع ترین علل خارش سر هستند. راه های بسیاری وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن ها به درمان خارش سر کمک کنید. شما می توانید بدون صرف هزینه ای از مواد طبیعی برای درمان خارش سر استفاده کنید.

شستن سر با سرکه سفید برای درمان خارش سر

برای درمان خارش سر با سرکه برای می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

نکته مهم: سرکه سفید با سرکه سیب فرق دارد

روش اول: درمان خارش سر با سرکه سفید

  • اول از همه برای درمان خارش سر با سرکه سفید موهای خود را با استفاده از شامپو بشویید.
  • 3 قاشق غذاخوری سرکه را در یک فنجان آب گرم بریزید.
  • آن را به خوبی مخلوط کرده و آن را روی موهای خود بریزید تا سرکه به کف سر شما برسد.
  • پوست سرتان را با محلول آب و سرکه ماساژ دهید و چند دقیقه صبر کنید تا این محلول روی کف سرتان بماند.
  • سرتان را با آب بشویید تا مطمئن شوید که محلول سرکه از سرتان کاملاً شسته شود.

روش دوم: رفع خارش سر با سرکه سفید، آلوئه ورا، روغن رزماری و عسل

• 2/1 فنجان سرکه، 2/1 فنجان آب، 3/1 فنجان آب آلوئه ورا، 1 قاشق چای خوری عسل و 6 قطره روغن رزماری را با هم مخلوط کنید و این محلول را در بطری اسپری بریزید تا بتوانید از آن برای پاشیدن محلول به کف سر استفاده نمایید.
• این محلول را در سر تا سر پوست خود و ماساژ آن را به طور کامل به مو و پوست سر خود را گسترش دهید.
• یک کلاه پلاستیکی روی سر خود بکشید و 20 دقیقه صبر کنید.
• کلاه را برداشته و مو و کف سر خود را با آب سرد و شامپو شستشو دهید.
• مو و کف سرتان را کاملاً خشک کنید.

اما اهمیت سرکه سیب برای خارش سر

سرکه سیب به عنوان یک سلاح عالی برای مبارزه با خارش پوست و درمان خارش سر استفاده می شود و به طور مؤثر پوست سر شما را تقویت می کند.

استفاده از سرکه سیب رقیق شده برای درمان خارش سر

سرکه سیب حاوی اسیدها و آنزیم هایی برای از بین بردن باکتری های باسیلوس است. این باکتری ها مسئول بسیاری از مشکلات پوست و مو مانند شوره سر، پوسته پوسته شدن سر، ریزش مو و غیره هستند که سرکه سیب با از بین بردن عامل این مشکلات به درمان شوره سر و خارش آن کمک می کند.

• در ابتدا پوست و مو خود را با آب بشویید و به طور کامل خشک کنید.
• سرکه سیب و آب را به نسبت 1:1 در یک کاسه ریخته و به خوبی مخلوط کنید.
• این محلول سرکه سیب رقیق شده را به طور مستقیم با استفاده از یک توپ پنبه ای یا اسپری بر روی پوست سر خود بمالید.
• محلول سرکه سیب را برای چند دقیقه روی سراسر پوست سر خود ماساژ دهید.
• اجازه دهید که سرکه سیب به مدت 20-15 دقیقه روی پوست سر شما بماند.
• موهای خود را شامپو بزنید و سپس آب کشیده و با حوله ای خشک کنید.
• درمان خارش سر با سرکه سیب را به طور مرتب دو بار در هفته انجام دهید تا به مرور زمان درمان خارش سر خود را حس کنید.

استفاده از سرکه سیب و جوش شیرین برای درمان خارش سر

• یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید تا ربی شکل شود.
• این رب را روی پوست سر خود مالش دهید و چند دقیقه صبر تا این خمیر روی پوست سر شما بماند.
• قبل از شستشو، 4/1 فنجان سرکه سیب را روی خمیر جوش شیرینی که روی کف سرتان است بریزید و کف سرتان را با سرکه سیب هم ماساژ دهید.
• چند دقیقه صبر کنید و سپس سرتان را با آب گرم بشویید و بگذارید تا موهایتان خشک شود.
• این کار را به طور مرتب برای درمان خارش سر انجام دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان