درمان تغییر رنگ دندان‌ها در کودکان

  یکشنبه، 07 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
درمان تغییر رنگ دندان‌ها در کودکان
درمان تغییر رنگ دندان‌ها در کودکان به دلایل پشت ایجاد این مشکل بستگی دارد. اگر دلیل آن در نتیجه عوامل خارجی مانند ذرات باقی مانده غذا و نوشیدنی‌ها و شریت‌ها باشند، می‌توان رنگ طبیعی دندان‌ها را با استفاده از روشهای زیر بدست آورد

فقط به خاطر اینکه دندان های شیری با بزرگ شدن کودک افتاده و در ادامه با دندان های دائمی جایگزین می شوند، نباید به وضعیت این دندان ها و شرایط ظاهری آن ها بی توجهی شود. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دندان های شیری ایجاد شود مربوط به تغییر رنگ این دندان ها و ایجاد لکه های سیاه، سفید، قهوه ای و زرد بر روی آن ها است. با وجودی که برخی از موارد تغییر رنگ دندان ها می تواند نشانه ای از سایر مشکلات ایجاد شده برای کودک بوده و احتمالاً نیازمند درمان است، برخی از دلایل دیگر همچون عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان می بایست در اسرع وقت مورد توجه قرار گیرند.

چه چیزی باعث تغییر رنگ دندان و خرابی دندان شیری در کودکان می شود؟

اگر شما بدانید که چرا دندان های کودکتان زرد هستند، علل زیر ممکن است به شما در درک بهترش کمک کنند.

1. پوسیدگی دندان یا خرابی:

فرزند شما ممکن است دچار خرابی دندان یا سوراخ شدن به علت فعالیت باکتری ها در ذرات موجود در مواد غذایی در دهان شما باشد که این، ممکن است باعث تغییر رنگ شود.

2. بهداشت دهان و دندان نادرست:

اگر کودک شما بهداشت دهان و دندان مناسبی را دنبال نکند و دندان هایش را به طور مرتب مسواک نکند، ممکن است منجر به شکل گیری پلاک ها شود و بنابراین ممکن است رنگ دندان ها تغییر کند.

3. فلوروزیس :

فلوراید بیش از حد در شیر مادر یا خمیردندان شما ممکن است به وجود بیش از حد فلوراید در دهان کودک شما منجر شود ؛ مقادیر بیش از حد فلوراید ممکن است سبب ایجاد شرایطی شود که رگه های سفید یا لکه هایی را روی دندان های بچه شما ایجاد کند.

4. بیماری های خاص:

برخی از انواع بیماری ها مانند هپاتیت، تب بالا و غیره ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان در کودکان شود.

5.هیپوپلازی مینای دندان :

این وضعیت ژنتیکی است که در آن پوشش مینای دندان از دست می رود یا بسیار نازک است. این اتفاق ممکن است منجر به تغییر رنگ شود.

منظور از تغییر رنگ دندان ها چیست؟

تغییر رنگ دندان ها زمانی ایجاد می شود که رنگ و ظاهر دندان ها تغییر کرده و لکه بر روی آن ها تشکیل شود. تغییر رنگ دندان ها را به دو دسته کلی می توان طبقه بندی کرد:

  1. تغییر رنگ دندان در نتیجه عوامل خارجی: این شرایط زمانی ایجاد می شود که در نتیجه مصرف مواد غذایی، دارو، یا نوشیدنی بر روی دندان یک لایه تشکیل شود. لایه تشکیل شده بر روی دندان را به سادگی می توان از طریق روش های درمان مناسب پاک کرد.
  2. تغییر رنگ دندان در نتیجه عوامل داخلی: این شرایط زمانی ایجاد می شود که تغییر رنگ دندان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به خاطر عوامل متعدد داخلی بوده و با وضعیت سلامت کودک ارتباط داشته باشد. برخی از دلایل اصلی ایجاد این مشکل با نقص عاج دندان، هیپوپلازی مینای دندان (رشد ناقص مینای دندان)، مشکلات متابولیک، بیماری های مربوط به سندرم سیستمیک و سایر موارد مانند ارتباط دارند.

نحوه درمان تغییر رنگ دندان در کودکان به چه شکل است؟

درمان تغییر رنگ دندان ها در کودکان به دلایل پشت ایجاد این مشکل بستگی دارد. اگر دلیل آن در نتیجه عوامل خارجی مانند ذرات باقی مانده غذا و نوشیدنی ها و شریت ها باشند، می توان رنگ طبیعی دندان ها را با استفاده از روشهای زیر بدست آورد:

مسواک زدن

مسواک زدن دندان های کودک با استفاده از یک مسواک بزرگسال و خمیردندان کودکان. مسواک و خمیر دندان بزرگسالان دارای قدرت ساینده بیشتری در مقایسه با مسواک و خمیردندان کودکان است. با این حال به یاد داشته باشید که به آرامی مسواک بزنید، چرا که انجام شدید این عمل می تواند منجر به ایجاد آسیب در لثه و مینای دندانشان شود.

مقداری جوش شیرین و آب

از مقدار اندکی جوش شیرین و آب نیز می توان برای مسواک زدن دندان ها استفاده نمود. حتی اگر پس از به کار بستن این اقدامات نیز لکه ها باقی ماندند، حتما قرار ملاقاتی با دندان پزشک کودکان ترتیب دهید. وی با استفاده از ابزار حرفه ای برای ساییدن، لکه ها را از میان خواهد برد. به یاد داشته باشید که تجمع لکه و پلاک می تواند منجر به فساد دندان شود

لکه های ناشی از مکمل های آهن

دو بار شستشو و مسواک کامل در روز، علی الخصوص پس از مصرف مکمل آن، به کاهش تغییر رنگ دندان کمک خواهد نمود. استفاده از جوش شیرین نیز توصیه می شود. جوش شیرین بخصوص در چنین مواردی کاربرد بسیار بالایی دارند. بسته به سن کودکتان این مساله می تواند مشکل زا باشد، چرا که ممکن است از مزه اش خوشش نیاید. اگر کودکتان مقاومت نمود، از تکه ای پارچه تمیز و نمدار آغشته به جوش شیرین استفاده نمایید و دندانی را که تغییر رنگ داده را با انگشتتان بسایید. اگر تغییر رنگ ایجاد شده، نگرانی زیادی ایجاد نمود می توانید مراجعه به دندان پزشک را نیز در نظر داشته باشید.

لکه های ناشی از ضربه

  • برطرف کردن لکه های سیاه، قهوه ای و خاکستری : اگر در حال حاضر با این مشکل روبرو هستید، کودکتان را نزد دندانپزشک ببرید و اگر وی تشخیص دهد که مساله مهمی است، ممکن است عصب کشی را اجرا نموده و یا حتی دندان را بکشد. اما این مساله تنها زمانی که خود دندان یا اطرافش دچار تورم یا عفونت باشد، رخ خواهد داد. اما اگر هیج عفونتی نباشد، دندانپزشک به دندان فرصت خواهد داد تا یا خوب شود و یا به خودی خود بیافتد. حدود ۷۲ درصد از دندان های تیره شده معمولا بدون هیج اثر بدی، خواهند افتاد.
  • لکه های قرمز : در هر دوی این موارد باید به مشاوره با دندان پزشکتان بپردازید. اکثر موارد بدون مشکلی بخصوص حل خواهند شد. اما گاهی اوقات دندان نیاز به عصب کشی خواهد داشت.
  • لکه های زرد : خوشبختانه این مساله، زیاد جدی نیست. اکثر دندانپزشک ها در این رابطه هیچ کاری انجام نخواهند داد. اما از دستورالعملها پیروی نمایید و از بدتر شدن اوضاع پیشگیری نمایید.

روشهای سفید کردن

دندانپزشک های کودکان از روشهای سفیدسازی بخصوصی برای رفع لکه های سخت استفاده می نمایند.

  • سفیدسازی در مطب: روشهای حرفه ای برای سفیدسازی که توسط دندانپزشک و در مطب انجام خواهد شد.
  • سفیدسازی های شبانه: معمولا از آن به منظور تغییر رنگ ایجاد شده روی دندان ناشی از تتراسایکلین به کار گرفته می شود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (221 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (150 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (130 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (124 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (90 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (63 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (70 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (60 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (47 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (33 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (28 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (23 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 4 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403+فیلم
تکلیف سربازی مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند مشخص شد / پاسخ قاطع مدیران تراکتور به یک سؤال حیاتی
خاطره تکان دهنده ناصرالدین شاه از موزه لوور
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 4 مرداد 1403
راستی آزمایی ادعای جنجالی مجری تلویزیونی پرسپولیسی علیه مهدی ترابی / آیا خرید 70 میلیاردی زنوزی مجبور به رفتن به فجر سپاسی شیراز می شود؟
تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با علی دایی برای عیادت از شهریار فوتبال ایران/ بسیار علاقه‌مند بودم که شخصاً به عیادت شما بیایم اما...+عکس
مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به عروسش: تو چرا ساکتی، چیزی نمیگی، سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....