درمان تغییر رنگ دندان چیست؟

  یکشنبه، 07 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان تغییر رنگ دندان چیست؟
آیا متوجه شده‌اید که دیگر دندان‌هایتان سفیدی سابق را ندارند؟ آیا حتی پس از مسواک زدن نیز همان لایه زرد رنگ روی دندان‌هایتان باقی مانده است؟ مراقبت از لبخند کاملاً طبیعی است، ولی دندان‌های زرد الزاماً یکی از نشانه‌های سلامت ضعیف دهانی نیست

آیا متوجه شده اید که دیگر دندان هایتان سفیدی سابق را ندارند؟ آیا حتی پس از مسواک زدن نیز همان لایه زرد رنگ روی دندان هایتان باقی مانده است؟ مراقبت از لبخند کاملاً طبیعی است، ولی دندان های زرد الزاماً یکی از نشانه های سلامت ضعیف دهانی نیست.هرچند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم و به طور صحیح می تواند تا حد زیادی علتهای خارج از کنترل را نیز رفع کند. عوامل زیادی در رنگ زرد دندان ها تأثیر دارد. برخی از این عوامل در حیطه کنترل شما قرار دارند ولی بعضی از آنها خیر. این مقاله را مطالعه کنید تا ببینید چه عواملی باعث زرد شدن دندان ها می شود و چگونه می توان آن ها مجدداً را سفید لینک به سفید کردن دندان سفید کرد. با این تعداد محلول هایی که می توان آزمایش کرد - چه طبیعی و چه شیمیایی-امید می رود که بتوانید یک محلول را پیدا کنید که بتواند به شما لبخندی با اعتماد بنفس را بازگرداند.

لکه های دندانی ایجاد شده بر اثر مواد خوراکی

افرادی که مرتبا فرآورده هایی که دارای رنگ هستند را مصرف می کنند ( مانند چایی ، قهوه کولا،تنباکوو …) بعد از مدتی متوجه تیره شدن و زردی دندان های خود می شوند. در موارد شدید تر ممکن است دندان رنگ نارنجی سوخته یا قهوه ای پیدا کند. تغییر رنگ دندان ها در این حالت به خاطر وجود مواد رنگی در فرآورده هاست (مثلا ماده ی تانین در چایی و قهوه و نیکوتین در تنباکو) که در بافت مینای دندان گیر می افتند .

فرآورده های دیگری مانند آلبالو،تمشک،توت قرمز در تغییر رنگ دندان موثرند. به عنوان یک قانون کلی و تجربی می توان گفت هر چیزی که می تواند لباس شما را لکه کند مصرف آن در دراز مدت می تواند موجب تغییر رنگ دندان ها نیز بشود.میزان تغییر رنگ دندان به میزان مصرف ماده ی خوراکی مورد نظر بستگی دارد. این نوع تغییر رنگ دندان در تمامی دندان ها به یک اندازه است و می توان پر کردگی های همرنگ دندان(کامپوزیتی) را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

توجه: شما می توانید اثر مواد خوراکی رنگی بر روی دندان ها را با زدن مسواک بلافاصله پس از مصرف آن ها ، کاهش دهید. در صورت مصرف مواد رنگی مایع می توانید بلافاصله دهان خود را با آب بشویید. راه دیگر برای کاهش اثر نوشیدنی های رنگی ، نوشیدن آن ها با نی است.

درمان تغییر رنگ دندان

بدیهی است که علل داخلی تغییر رنگ دندان درمان طولانی تری هم دارد. بهترین راه برای سفید کردن دندان ها در این مواقع بلیچینگ است. این کار حتما باید تحت نظارت دندان پزشک باشد. دندان پزشک ماده ای به نام اکسیژن آزاد را به دندان بیمار می زند. ماده وارد ساختار دندان می شود، مواد آلی موجود در دندان را اکسید می کند و باعث سفید شدن آنها می شود.گاهی افراد خودشان بلیچینگ دندان را انجام می دهند. اگر این کار حساب شده و دقیق نباشد، احتمال عوارض برگشت ناپذیر وجود دارد.

افرادی که عمل سفید کردن دندان را انجام می دهند باید بهداشت دهان و دندان را کاملا رعایت و هر هفته یکبار نیز درمان را تکرار کنند.بیمارانی که بلیچینگ دندان انجام می دهند باید در 48 ساعت اول از مصرف نوشابه های گازدار، چای، قهوه، نسکافه، مرکبات و مواد رنگی به طور کامل پرهیز کنند. 2 هفته قبل از درمان بلیچینگ مصرف سیگار باید کنار گذاشته شود. بعد از انجام بلیچینگ هم استعمال سیگار کاملا باید ترک شود.
بروساژ یک بار انجام می شود و برای از بین بردن تغییر رنگ های خارجی سطح دندان است ولی بلیچینگ براساس نوع ساختار و تغییر رنگ ممکن است چند بار تکرار شود. این دو روش در صورتی که درست انجام شوند هیچ عارضه ای به دندان وارد نمی کنند.
گاهی برای بیماران داروی سفیدکننده تجویز می شود و بیمار بعد از 2 هفته به دندان پزشک مراجعه و از بی اثر بودن دارو شکایت می کند. در این موارد اولین احتمالی که وجود دارد تاثیر تتراسایکلین روی دندان در دوران نوجوانی است. دندان های چنین بیمارانی در مقابل سفید شدن مقاوم است. تنها کاری که می توان انجام داد این است که طول دوره درمانی را طولانی تر کرد. به طور طبیعی طول دوره درمان 2 تا 4 هفته است ولی در این بیماران شاید نیاز باشد دوره درمانی 6-3 ماه طول بکشد تا بتوان نتیجه قابل قبولی به دست آورد.
بعضی از افراد از روش های خانگی مانند استفاده از زغال، جوش شیرین و... برای سفید کردن دندان ها استفاده می کنند. این روش ها از نظر علمی و بهداشتی توصیه نمی شود. همچنین ممکن است باعث سایش دندانی شوند. سایش دندان باعث حساسیت دندان می شود. موادی که برای سفید کردن استفاده می شوند حتما باید از داروخانه ها تهیه شوند و دارای مارک استاندارد باشند و سازمان غذا و دارو آنها را تایید کرده باشد.
اگر درمان های سفیدکننده نتوانند رضایت بیمار را جلب کنند، مرحله بعدی استفاده از پوسته های سرامیکی به نام لمینیت است که دندان پزشک به سطح دندان ها می چسباند. البته این کار باید با تراش دادن دندان های سالم بیمار انجام گیرد که باعث آسیب به دندان می شود، اما این کار بادوام و طولانی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (494 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (121 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (114 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) سکانس خنده دار و فراموش نشدنی از سریال "لحظه گرگ و میش"! + فیلم/ آبروی سروش رفت😂 (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس