علل موثر در تغییر رنگ دندان ها

  پنجشنبه، 25 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
علل موثر در تغییر رنگ دندان ها
بیماری های مختلفی می توانند روی مینا (سطح سفت روی دندان) و عاج دندان (ماده زیر مینای دندان) تأثیر بگذارند و باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.اگر دندان های شما بدون هیچ دلیل مشخصی تغییر رنگ داده اند و همچنین علائم دیگری نیز ظاهر شده اند به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.

بیماری های مختلفی می توانند روی مینا (سطح سفت روی دندان) و عاج دندان (ماده زیر مینای دندان) تأثیر بگذارند و باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.اگر دندان های شما بدون هیچ دلیل مشخصی تغییر رنگ داده اند و همچنین علائم دیگری نیز ظاهر شده اند به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.

علل و عوامل اصلی موثر در تغییر رنگ دندان ها

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود ، دندان ممکن است بر اثر پروسه های مختلف کم کم رنگ خود را از دست بدهد و مواد درونش تغییر کند و دندان پزشکان تغییر رنگ دندان ها را به سه دسته بندی تقسیم می کنند:

تغییر رنگ به دلیل عوامل خارجی :

این تغییر رنگ زمانی اتفاق می افتد که لایه بیرونی دندان در اثر مصرف قهوه، نوشابه یا دیگر نوشیدنی ها و غذاها دچار تغییر رنگ شود و سیگار کشیدن نیز می تواند این اتفاق را رقم بزند.

تغییر رنگ داخلی :

زمانی که ساختار داخلی دندان تیره یا زردتر می شود، علت هایی نیز شامل در معرض قرار گرفتن فلوراید در دوران کودکی است و مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین در نیمه دوم بارداری و یا برای کودکان 8 یا زیر 8 سال این اتفاق را رقم می زند.

تغییر رنگ به علت سن :

این موضوع می تواند ترکیبی از عوامل درونی و بیرونی باشد وعلاوه بر آن سیگار و غذا نیز بی تاثیر نیستند. لایه رویی دندان نیز با بالا رفتن سن کم کم نازک می شود و بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرند.

سایر عوامل تاثیر گذار در تغییر رنگ دندان

آماس زردپی :

در کبد ما ممکن است اتفاقاتی رخ دهد و باعث تغییر رنگ دندان ها شود اما همیشه نباید به این موضوع توجه کنیم. اول اینک ه باید سعی کنیم هرچه سریع تر علت را پیدا کنیم ، اگرچه که احتمال ها بسیار متنوع تر از مشکلات کبدی می باشد .

ضربه :

در بسیاری از موارد تغییر کردن رنگ دندان در نتیجه افتادن یا ضربه به آن ایجاد می شود و معمولاً این اتفاق برای دندان های جلویی بیش از همیشه رخ می دهد که عموماً رنگ دندان ها را به طوسی، قهوه ای یا زرد تیره تغییر می دهد.

رعایت نکردن بهداشت دندانی :

و استفاده نامناسب از مسواک می تواند باعث تیره شدن رنگ دندان شود و علت آن این است که باکتری ها در این قسمت تجمع پیدا می کنند و باعث ایجاد حفره و تغییر رنگ در آن ها می شود و یکی از خطرناک ترین نتایج چنین حفره هایی این است که فرد ممکن است ناحیه ای از دندان را به کل از دست بدهد.

غذاها و داروها

بعضی از غذاها مقدار زیادی مواد رنگی دارند،آهن بالای موجود در بعضی مواد دیگر می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود و چنین موادی معمولاً در دندان باقی می مانند و به سختی پاک می شوند.

دخانیات

سیگار ها معمولاً می تواند باعث ایجاد تغییر رنگ دندان ها شود و نیکوتین بالای سیگار و استعمال آن وارد دهان خواهد شد و افراد سیگاری با خطرات زیادی در دندانشان مواجه هستند که می تواند رنگ دندان آن ها را تغییر دهد و سیگار کشیدن اغلب جریان خون را کاهش می دهد که فرد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های لثه قرار می دهد.

مسواك زدن دندان هايتان بعد از هر وعده غذايي براي جلوگيري از بعضي لكه ها كمك مي كند. دندانپزشك ها توصيه كرده اند كه دهانتان را با آب بعد از نوشيدن مشروب، قهوه و يا ساير نوشيدني ها و غذاهاي كه ممكن است دندان هايتان را لكه دار كنند بشوييد لكه هاي ذاتي كه از طريق صدمه خوردن به يك عصب و يا رگ خون در يك دندان ايجاد شده است، گاهي اوقات قابل پيشگيري هستند. شما ممكن است نياز به درمان كانالهای ريشه یا به اصطلاح عصب کشی براي حذف بخش داخلي دندان ( مغز دندان) که درگیر پوسیدگی شده است داشته باشيد.
براي جلوگيري از لكه هاي ذاتي در بچه ها، از بيش از حد قرار دادن دندان هايشان در معرض فلورايد پرهيز كنيد. وقتي كه ميناي دندان تشكيل مي شود، فلورايد باعث تغيير رنگ دندان ها نمي شود.

چه روش هایی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد؟

روش سفید کردن دندان ها، بسته به علت تغییر رنگ آنها مختلف هستند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • یادگیری روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از یک دندانپزشک
  • پرهیز از مصرف موادغذایی و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان ها می شوند
  • باندینگ دندان (پیوند دندان)
  • روکش کردن دندان
  • استفاده از مواد سفیدکننده دندان با تجویز دندانپزشک
  • استفاده از روش های سفیدکردن دندان در دندانپزشکی
  • استفاده از مواد سفیدکننده دندان که نیاز به نسخه دندانپزشک ندارند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (132 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت