درمان ورم صورت با یخ در طب سنتی

  جمعه، 20 فروردین 1400   زمان مطالعه 14 دقیقه
درمان ورم صورت با یخ در طب سنتی
عوامل بسیاری در ایجاد ورم صورت نقش دارند. از جمله این عوامل می توان به بی خوابی، استرس، آلرژی و مواد آرایشی اشاره کرد. در برخی موارد، پف کردن صورت ارثی می باشد.

ورم صورت بنا به دلایل مختلفی بروز می کند و خیلی مواقع نیز با مراقبت های خانگی بهبود می یابد؛ اما درصورتی که بر اثر عفونت های مختلف مانند عفونت چشم یا واکنش های آلرژیک ایجاد شده باشد، به معاینه و درمان پزشکی نیاز دارد. بنابراین اگر ورم صورت تان زیاد است و به سختی نفس می کشید، باید در سریع ترین زمان تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید. در غیر این صورت می توانید در خانه برای رفع ورم صورت اقدام کنید. پف کردن صورت می تواند به دلایل مختلفی بروز داده شود که از جمله آن ها می توان به واکش های آلرژیک، کم آبی بدن، عفونت ها، بارداری و … اشاره کرد.

استفاده از یخ برای صورت ؛ کاهش پف چشم و از بین بردن آکنه با یخ

استفاده از یخ برای صورت فواید زیادی برای پوست به همراه دارد. از این روش برای درمان مشکلاتی که پس از تزریق ایجاد می شود، استفاده می کنند. برای مثال با استفاده از یخ می توان درد و تورم بعد از تزریق را بهبود بخشید. همچنین با این روش می توان سرعت بهبود پوست را افزایش داد. بسیاری از افراد معتقدند با استفاده از یخ بر روی صورت می توان مشکلات پوستی را تا حدودی برطرف کرد.

فواید استفاده از یخ برای صورت

از یخ می توان برای درمان مشکلات زیر استفاده کرد:

  • درمان آکنه
  • کاهش چربی پوست
  • بهبود آفتاب سوختگی
  • افزایش درخشندگی پوست
  • کاهش علائم پیری مانند چین و چروک
  • کاهش پف به خصوص پف اطراف چشم
  • کاهش ورم و التهاب ناشی از تحریکات پوستی و یا نیش حشرات

مدارک علمی زیادی برای اثبات این فواید وجود ندارد. با این حال شواهد تجربی نشان می دهد یخ برای پوست صورت فواید زیادی دارد.

استفاده از یخ برای کاهش پف چشم

برای کاهش پف چشم می توانید از یخ یا همان کمپرس آب سرد استفاده کنید. برای این کار چند دقیقه یخ را روی ناحیه مورد نظر گذاشته و به صورت ملایم فشار دهید. علاوه بر یخ می توانید از مایعات یخ زده دارای کافئین مانند چای نیز استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد کافئین به پوست نفوذ کرده و گردش خون را افزایش می دهد.

یخ برای درمان آکنه

مطالعات نشان می دهد با استفاده از یخ می توان آکنه را درمان کرد. با این روش التهاب پوست کاهش می یابد، منافذ کوچک تر شده و در نتیجه میزان چربی نیز کم تر می شود. اگر از کمپرس سرد و یخ برای درمان آکنه استفاده می کنید از یخ های مصرف شده برای نواحی دیگر پوست خود استفاده نکنید چرا که ممکن است باکتری به نقاط دیگر بدن شما سرایت کند.

درمان پف صورت

همان طور که گفتیم، پف و ورم کردن صورت به دلایل مختلفی بر می گردد که گاهی ممکن است برای رفع آن، به پزشک مراجعه کرده و علت را شناسایی کنید. اما اگر این مسئله حاکی از موارد حاد نباشد، می توانید آن را در خانه برطرف کنید.

استفاده از آب سرد

یکی از بهترین راه ها برای درمان پف صورت، استفاده از آب سرد است. یکی از کارشناسان پوست و زیبایی می گوید که برای درمان پف و ورم صورت، می توانید یک تشت را از آب سرد پر کنید و درون آن ۱۵ قطعه یخ بریزید. سپس یک سوم پیمانه نارون کوهی طبیعی نیز به آب اضافه نمایید. بعد کافی است ۱۰ مرتبه صورت خود را درون این آب فرو برده و در آن غوطه ور کنید و صورتتان را بیرون بکشید. با این کار می توانید در سریع ترین زمان ممکن پف صورت خود را درمان کنید. در این روض، مویرگ های صورت خود را منقبض کرده و سبب تخلیه مایعات جمع شده در بافت صورت خود خواهید شد. از طرف دیگر وجود نارون کوهی که خاصیت ضدالتهابی دارد، به کاهش ورم صورت کمک می کند. در صورتی که امکان تهیه نارون کوهی برای شما وجود ندارد، همان آب سرد و یخ می تواند شما را به اهدافتان برساند.

استفاده از کافئین برای درمان پف صورت

یکی دیگر از راه هایی که می توانید به کمک آن ورم صورت خود را درمان کنید، استفاده از کافئین است. به این منظور، به اندازه نصف قاشق چای خوری قهوه ای که کافئین بالایی دارد را آسیاب کنید و سپس آن را درون محصولات مخصوص شست و شوی صورت، بریزید. کافئین می تواند گردش خون در صورت را بالا ببرد و از سوی دیگر، سموم را از روی پوست شما پاک کند. به جای قهوه نیز می توانید از چای سبز استفاده کنید. به این منظور چای سبز کیسه ای را در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس بعد از بیرون آمدن از حمام، آن ها را روی صورت خود قرار دهید و در آخر با یک حوله خیس از آب سرد، صورت خود را تمیز کنید.

یخ

راه دیگر برای آنکه بتوانید ورم صورت خود را کاهش دهید، استفاده از سرمای یخ است. این روش، بسیار ساده و در دسترس است، چرا که تنها باید به سراغ فریزر رفته و چند قطعه یخ را درون کیسه ای قرار دهید و آن را برای مدت ۱۰ دقیقه روی صورت خود و جایی که ورم دارد، قرار دهید.

آب

یکی دیگر از راه های درمان پف صورت نوشیدن آب است. مصرف زیاد آب سبب می شود تا پوست شما شاداب و جوان شود. از طرف دیگر خوب است بدانید که نوشیدن آب به شما کمک می کند تا مشکلات پوستی برطرف شده و ورم های پوستی شما برطرف شود.

خواب

وضعیت خواب خود را تغییر دهید تا بتوانید ورم پوست خود را کاهش دهید. به این منظور، شب زیر سر خود را بلند کنید تا مایعات در صورت شما جمع نشوند و در نهایت صبح ها با کاهش ورم از خواب بیدار شوید.

گذاشتن یخ روی صورت معجزه می کند

اگر به دنبال شادابی و سلامت پوست خود هستید فقط کافی است تا یخ روی صورت خود بگذارید. ما به شما فواید این کار را می گوییم. صورت شما ثروت شماست بنابراین همه شما دوست دارید از پوست تان به خوبی نگهداری کنید تا همیشه سالم و زیبا باشد. تنها چیزی که برای سرما درمانی نیاز دارید یخ می باشد. حتی می توانید برای تاثیر بیشتر تکه های یخ چای سبز، یخ خیار و… درست کنید.

پوستی نرم و صاف داشته باشید

این کار را هنگام غروب یا قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید: صورت را بشوئید، یخ را داخل پلاستیک قرار دهید و با آن به آرامی صورت و گردن را به مدت ۳ دقیقه ماساژ دهید. بعد از چند روز متوجه این تغییرات روی پوست می شوید: پوست تان نرم و تازه می شود. یخ درمانی از چروک شدن پوست جلوگیری می کند و باعث می شود خواب راحت و آرامی داشته باشید.

از آکنه ها خلاص شوید

یخ درمانی بهترین راه برای مبارزه با آکنه و مشکلات مربوط به آن است. صورت را بشوئید، دور یخ یک دستمال بپیچید و به مدت ۳ الی ۵ دقیقه روی جوش ها نگه دارید. نتیجه این کار شما را شگفت زده خواهد کرد.

چین و چروک ها را از بین ببرید

تاثیراتی که این روش ساده روی پوست می گذارد: یخ گردش خون را تقویت می کند و از چین و چروک و پیری زود رس پوست جلوگیری می کند. می توانید هر روز قبل از آرایش به مدت ۱ دقیقه صورت را با یخ ماساژ دهید.

با منافذ باز بجنگید

یخ ها را به مدت ۲ الی ۳ دقیقه بدون پلاستیک مستقیما روی پوست بمالید. اگر این کار را مدام انجام دهید متوجه می شوید که منافذ باز روی صورت کوچک تر شده اند.

از چشم های پف کرده خلاص شوید

تمام شب گریه کرده اید و صبح با چشم های پف کرده بیدار شده اید. البته چشم ها به دلایل مختلفی ممکن است پف کند اما نگران نباشید یخ به نجات شما خواهد آمد. دو تکه یخ را داخل پارچه ای بپیچید و روی چشم های بسته قرار دهید. قسمت های پف کرده را به آرامی با حرکت دایره ای شکل ماساژ دهید.

با چاقی شکم مبارزه کنید

اگر نمی توانید در جلسات سرما درمانی شرکت کنید می توانید این کار را در خانه انجام دهید. یک عدد کیسه یخ را به مدت ۱۵ دقیقه روی شکم قرار دهید. کیسه را از روی شکم بردارید و ۳ دقیقه صبر کنید. این کار را به مدت یک ساعت پشت سر هم تکرار کنید. می توانید برای این کار از کیسه های یخ رزماری، چای سبز، گیاه دم اسبی و قهوه استفاده کنید. یخ، سلول های چربی سفید را به سلول های چربی قهوه ای تبدیل می کند. بنابراین سلول های چربی قهوه ای با روند سوخت و ساز بدن خیلی سریع تر و راحت تر آب می شوند. البته باید این روش ها را همراه با رژیم سالم و ورزش انجام دهید.

علل ورم صورت و 4 راهکار موثر برای درمان آن

ورم صورت بنا به دلایل مختلفی بروز می کند و درصورتی که علل خیلی جدی مثل بارداری نداشته باشد با مراقبت های خانگی بهبود می یابد، اما درصورتی که بر اثر عفونت های مختلف مانند عفونت چشم یا واکنش های آلرژیک ایجاد شده باشد، به معاینه و درمان پزشکی نیاز دارد. بنابراین اگر ورم صورت تان زیاد است و به سختی نفس می کشید، باید در سریع ترین زمان تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

درمان ورم صورت

ورم و پف صورت در موارد جدی باید توسط پزشک بررسی و درمان شود. اما برای همه مان گاهی پیش می آید که صبح ها به خاطر عادات غلط سبک زندگی با صورت پف کرده از خواب بیدار می شویم. برای کاهش ورم صورت چند راهکار زیبایی برای تان داریم تا مجبور نباشید روزتان را با صورت پف دار ادامه دهید.

1. کافئین

نصف قاشق چای خوری قهوه با کافئین بالا را آسیاب کنید و در فِیس واش تان بریزید . کافئین به دلیل پاک سازی سطحی سموم از پوست و افزایش فوری گردش خون موجب کاهش پف صورت می شود. اگر قهوه در دسترس تان نیست، به جای قهوه می توانید از چای سبز نیز استفاده کنید. چند عدد چای سبز کیسه ای را در یخچال بگذارید تا خنک شوند و بعد از حمام روی چشم هایتان قرار دهید. چای سبز به اندازه ی کافی کافئین دارد و می تواند همان تأثیر قهوه را داشته باشد، بااین تفاوت که آن قدری ملایم است که می توانید روی چشم تان هم بگذارید. در آخر فقط کافی است که صورت تان را با حوله ای خیس شده با آب سرد پاک کنید. قهوه برای سایر قسمت های بدن نیز مفید است و موجب تقویت گردش خون و بهبود ظاهر سلولیت می شود.

2. یخ

سرما موجب کاهش پف صورت می شود. فقط کافی است درِ فریزر را باز کنید و چیز سردی مثل یخ یا حتی کیسه ی نخود فرنگی یخ زده را بردارید و حداقل ۱۰ دقیقه روی محل پف بگذارید.

3. عرق ریزی

اگر برای تان مقدور است، روی تِرِدمیل یا اِلیپتیکال (همان اِسکی فضایی) بروید و خون تان را به گردش دربیاورید. تقویت گردش خون موجب بازشدن منافذ پوست و خارج شدن تمامی مواد بد همراه با عرق از بدن می شود. ضمن اینکه در کل پس از ورزش کردن احساس بهتری خواهید داشت.

4. مواد غذایی پرآب

اگر نوشیدن آبِ زیاد برای تان سخت است، درعوض از مواد غذایی پرآب مانند هندوانه، خیار، آناناس و کرفس بیشتر استفاده کنید. این قبیل مواد غذایی به دلیل دارابودن آب فراوان مانع کم آب شدن بدن می شوند و به زیبایی پوست کمک می کنند.

علائم ورم صورت

برخی علائم مرتبط با ورم صورت عبارت اند از:

  • درد صورت؛
  • قرمزی صورت؛
  • تب؛
  • کهیر؛
  • خس خس سینه؛
  • سختی تنفس؛
  • استفراغ؛

علل ورم صورت

ازجمله شایع ترین علل ورم صورت می توان به عفونت ها و واکنش های آلرژیک اشاره کرد. عفونت ها معمولا موجب ورم نامتقارن صورت می شوند. واکنش های آلرژیک نیز می توانند با ورم صورت همراه باشند و همچنین علائم دیگری مانند کهیر، خس خس سینه، سختی تنفس یا استفراغ ایجاد کنند.

۱. عفونت ها

  • عفونت دندان یا دهان: بروز عفونت در دندان، لثه ها یا پشت لوزه ها می تواند موجب ورم صورت شود. معمولا ورم صورت اگر بر اثر عفونت در یکی از این نواحی ایجاد شده باشد، یک طرفه یا نامتقارن خواهد بود.
  • عفونت غدد بزاقی: بروز عفونت در غدد بزاقی می تواند موجب ورم صورت شود که معمولا هم در نیمه ی پایین تر صورت بروز می کند. این نوع ورم صورت نیز بیشتر اوقات یک طرفه یا نامتقارن است.
  • عفونت پوست: عفونت پوست صورت می تواند موجب قرمزی و ورم شود. این نوع عفونت ممکن است فقط یک قسمت یا کل صورت را درگیر کند.
  • عفونت چشم: بروز عفونت های باکتریایی یا ویروسی در چشم می تواند موجب ورم یک یا هر دو پلک و نواحی اطراف چشم شود.

۲. واکنش های آلرژیک

  • آلرژی غذایی: واکنش های آلرژیک نسبت به مواد غذایی می توانند به شکل ورم صورت، لب ها یا زبان بروز کنند. این نوع ورم ممکن است با سایر علائمی مانند کهیر، خس خس سینه، اختلال تنفسی، استفراغ یا اسهال نیز همراه باشد. اگر احساس می کنید که ورم صورت تان بر اثر واکنش های آلرژیک ایجاد شده است، فورا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.
  • آلرژی دارویی: واکنش های آلرژیک نسبت به داروها می توانند به شکل ورم صورت، لب ها یا زبان بروز کنند. این نوع ورم ممکن است با سایر علائمی مانند کهیر، خس خس سینه، اختلال تنفسی، استفراغ یا اسهال همراه باشد. گاهی برخی افراد حتی به داروهایی که مدت هاست مصرف می کنند واکنش آلرژیک نشان می دهند. باز هم تأکید می کنیم که اگر احتمال می دهید ورم صورت تان بر اثر واکنش های آلرژیک ایجاد شده است، فورا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.
  • آلرژی های محیطی: آلرژی های محیطی مانند آلرژی به گرده ، ذرات غبار و سایر عوامل محیطی می توانند موجب ورم صورت و نیز آبریزش بینی، عطسه و آب ریزش و خارش در چشم شوند. این نوع آلرژی ها معمولا کشنده نیستند، اما پزشک باید آنها را بررسی کند. به ویژه اگر مشکل تنفسی دارید، حتما باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

۳. سایر علل

  • بارداری: اِدِم یا همان ورم از عوارض شایع دوران بارداری است. بسیاری از زنان باردار دچار ورم در ناحیه دست ها و پاها (به ویژه ساق و مچ پا) می شوند.
  • کم آبی: درصورت کم آبی شدید بدن ممکن است در بافت های صورت آب جمع شود که همین امر موجب ورم یا پف صورت خواهد شد.
  • شرایط پزشکی: برخی شرایط پزشکی مانند عدم تعادلات هورمونی می توانند موجب ورم صورت شوند. سایر علائمی که شاید در مواردی با ورم صورت در ارتباط باشند عبارت اند از خستگی، عدم تحمل گرما، خشکی پوست، افزایش وزن و یبوست.
  • التهاب: ضربه به سر یا صورت می تواند موجب ایجاد التهاب و ورم شود. همچنین بی خوابی و مصرف مشروبات الکلی نیز با ایجاد ورم یا پف صورت در ارتباط است.

نحوه استفاده از یخ برای صورت

برای استفاده از این روش بهتر است چند قطعه یخ را درون یک حوله نرم قرار دهید. بعد از آن به مدت 1 الی 2 دقیقه یخ را به صورت دایره ای بر روی پوست خود ماساژ دهید. از یخ می توانید برای درمان مشکلات فک و چانه و گونه و لب ها و بینی و پیشانی و …. استفاده کنید.

در صورت استفاده از یخ برای صورت به نکات زیر توجه کنید

پیش از استفاده از یخ برای صورت حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است این روش برای همه مناسب نباشد. در صورتی که پزشک اجازه داد از یخ استفاده کنید بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. از یک ظرف جداگانه برای یخ های صورت استفاده کنید و پس از هر بار استفاده محفظه یخ را تمیز کنید.
  2. پیش از استفاده از یخ حتما صورت خود را به خوبی شست و شو دهید.
  3. بعد از هر بار استفاده صورت خود را با یک دستمال تمیز پاک کنید.
  4. برای استفاده از یخ حتما با استفاده از یک حوله لطیف، سدی بین پوست دست و صورت خود ایجاد کنید. با این کار می توانید از پوست خود محافظت کنید.
  5. از نگه داشتن یخ بر روی پوست به مدت طولانی خودداری کنید. در غیر این صورت ممکن است پوست شما دچار سوختگی با یخ شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان