داروهای ضدشپش برای درمان شپش سر کودک

  جمعه، 12 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
داروهای ضدشپش برای درمان شپش سر کودک
شپش سر یک مشکل رایج در مدارس است زیرا آنها از طریق تماس فیزیکی به راحتی در میان کودکان پخش می شوند ،این انگل های کوچک به پوست سر حمله می کنند و خون سر را تغذیه می کنند که باعث خارش زیادی می شود

شپش سر یک مشکل رایج در میان کودکان است ؛یک کودک شپش می گیرد و سپس ناگهان همه شپش سر می گیرند. بنابراین مهم است که اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم و چند درمان طبیعی خانگی را داشته باشیم و انجام دهیم ، در این بخش از سلامت پوست و موبه برخی از درمان های سرکه اشاره کرده ایم،با وجود بوی قوی اش، سرکه ماده ای عالی برای از بین بردن شپش است، شما همچنین می توانید قدرت آن را با مواد دیگر بیشتر کنید؛ درمان های طبیعی مبارزه با شپش سر بدون استفاده از محصولات شیمیایی.ما آنها را با مواد دیگری مانند رزماری، اسانس روغن چای، سیر، اوکالیپتوس و روغن نارگیل ترکیب می کنیم.

درمان شپش با سرکه

شپش سر یک مشکل رایج در مدارس است زیرا آنها از طریق تماس فیزیکی به راحتی در میان کودکان پخش می شوند ،این انگل های کوچک به پوست سر حمله می کنند و خون سر را تغذیه می کنند که باعث خارش زیادی می شود در نتیجه، اگر می دانید که کودکی در مدرسه شپش سر دارد، باید اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهید.بسیاری از محصولات و شامپو های مختلفی برای مبارزه با شپش سر وجود دارد با این حال، اکثریت آنها از مواد شیمیایی تشکیل شده و همیشه کارایی ندارند از سوی دیگر، بسیاری محصولات طبیعی وجود دارند که می توانیم به وسیله آنها از شر شپش سر بدون عوارض جانبی منفی برای پوست سر یا سلامتی خلاص شویم.

پزشکان اغلب برای از بین بردن شپش سر اغلب از داروی ضدشپش مبتنی بر پیرترین یا داروی مبتنی بر پرمترین استفاده می شود، اما در ایران درمان شپش فقط به ترکیب پرمترین محدود می شود که شما می توانید این داروها را بدون نسخه هم در بیشتر داروخانه ها پیدا کنید.

این دارو ممکن است در قالب کرم نرم کنندهٔ مو، شامپو، موس یا چیز دیگری باشد. وقتی یکی از این محصولات را انتخاب کردید، به اندازهٔ کافی برای هر کسی که در خانواده تان به آن نیاز دارد، از آن بخرید. اگر مویی که می خواهید درمان کنید بلندتر از روی شانه هاست، ممکن است برای تکمیل اولین دور درمان به بیش از یک شیشه از آن نیاز داشته باشید. برچسب های روی داروها را نگاه کنید تا بفهمید به چه مقدار دارو نیاز دارید.

مراحل استفاده از داروی شپش

ترکیبات محصول را بررسی کنید تا ببینید آیا مادهٔ موثرهٔ آن شامل پرمترین است یا پیرترین و پیپرونیل بوتوکساید و سپس با توجه به مراحل زیر عمل کنید:

  • برشور داخل دارو و روی جعبه را بخوانید، چون ممکن است لازم باشد قبل از استفاده آن را تکان دهید یا دستورالعمل های خاص دیگری را دنبال کنید.
  • بهتر است به حمام یا دستشویی بروید و زدن دارو به موهای کودک را آنجا شروع کنید.
  • یک حوله ٔ کهنه را دور شانه های فرزندتان بیندازید یا لباسی به او بپوشانید که خیس یا لکه شدنش اهمیتی نداشته باشد.
  • از فرزندتان بخواهید حوله ای را روی صورت خود نگه دارد تا شامپو وارد چشمانش نشود.
  • اگر روی دست های خود زخم های باز یا خراشی دارید، هنگام اعمال دارو دستکش پلاستیکی دستتان کنید.
  • داروهای ضدشپش مبتنی بر پرمترین را روی موهای مرطوب کودک بزنید.
  • موها را با یک شامپوی بدون نرم کننده بشویید و با حوله خشک کنید، طوری که موها هنوز مرطوب باشد اما آب از آنها نچکد.
  • قبل از آن هم هیچ نوع کرم صاف کننده یا نرم کنندهٔ مو استفاده نکنید، زیرا این موارد می تواند اثربخشی دارو را کاهش دهد.
  • دارو را به تمام موها از ریشه تا نوک آنها بمالید، به شکلی که پوست سر و تمام موها کاملاً اشباع شود.
  • به خط مو در پشت گردن و پشت گوش ها توجه ویژه ای داشته باشید.
  • اگر شپش ها را دیدید نگران نشوید، چون ممکن است در طول این کار ببینید که شپش ها از موهای کودکتان می افتند.
  • دارو را برای مدت ۱۰ دقیقه روی سر کودک بگذارید. شروع ۱۰ دقیقه را از بعد از اتمام فرایند اعمال دارو به تمام سر حساب کنید.
  • موها را با توجه به دستورالعمل آن محصول خاص و بدون معطلی آبکشی کنید یا بشویید.

اما محصول خریداری شدهٔ شما مبتنی بر پيرترين و پیپرونیل بوتوکساید است؛ که البته در ایران معمولاً درمان شپش فقط به ترکیب پرمترین محدود می شود، اما در صورت استفاده از ترکیبات مبتنی بر پيرترين، باز هم همین مراحل را فقط با توجه به خشک بودن موهای کودک انجام دهید، یعنی دارو را فقط روی موهای خشک کودکتان استفاده کنید.

چه کسانی در معرض ابتلا به شپش سر هستند؟

شپش سر بیشتر در کودکان خردسال، در مهد کودک ها و آمادگی و در دوران ابتدایی، شیوع زیادی دارد. کودکان در این سنین، اغلب در بازی های گروهی شرکت کرده و در تماس مستقیم با یکدیگر قرار دارند. آنها گاهی کلاه، شانه و حتی سنجاق سرهای خود را به اشتراک می گذارند. بزرگسالانی هم که با این کودکان زندگی می کنند، در معرض خطر بالای ابتلا به شپش هستند.

عوامل سرایت و انتشار شپش چیست؟

شپش اغلب در تماس مستقیم از سری به سر دیگر انتقال می یابد. در تماس مستقیم شپش به سر میزبان جدیدی خزیده و محل جدیدی را برای زندگی انتخاب می کند. این حشره برای مدت کوتاهی می تواند روی لباس یا وسایل شخصی افراد، زنده بماند. بنابر این به اشتراک گذاشتن شانه سر، می تواند عاملی برای انتقال باشد. این حشره قادر به پریدن یا به پرواز در آمدن در فضا نیست، تنها از طریق تماس مستقیم ، سرایت می کند.

شپش ها چگونه شناسایی می شوند؟

با وجود اینکه حشره شپش و تخم های آن یا همان رشک به شدت ریز و کوچک هستند، اما با چشم غیر مسلح می توان آنها را دید. این حشرات به رنگ سفید، قهوه ای و گاهی خاکستری تیره هستند و اغلب می توان آنها را در نواحی پشت سر و گردن یا در پشت گوش ها پیدا کرد. رشک ها بیضی شکل یا گرد هستند و به پایه موها در پوست سر می چسبند. اگر سعی کنید که تخمها را جدا کنید، آنها به راحتی کنده نمی شوند، تحقیقات اخیر نشان می دهد که شانه کردن موهای خیس یکی از راههای جدا کردن آنها است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (60 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (23 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز