دستور پخت بادمجان گوده

  شنبه، 21 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
دستور پخت بادمجان گوده
بادمجان گوده نوعی غذای گیلانی خوشمزه است که طرفداران زیادی دارد .این یک غذای گیاهی فوق العاده خوشمزه است و از ترکیب موادی درست شده که خواص بی نظیری دارند.

خورش بادمجان گوده، یکی از انواع خورش های محلی و پرطرفدار استان گیلان می باشد. این خوراک گیاهی برای کسانی که طرفدار بادمجان هستند، بسیار عالی بوده و یک غذای متفاوت و لذیذ را تدارک خواهند دید. مواد اصلی این خورش سنتی بادمجان، گوجه فرنگی، گردو، رب انار و… می باشد. در واقع این خورش در دو مرحله که ابتدا مواد داخل بادمجان و گوجه ها را آماده کرده و سپس این مواد را داخل بادمجان و گوجه ها پر می کنید، آماده و طبخ می شود.

مواد لازم برای تهیه بادمجان گوده:

  • بادمجان بزرگ ۲ عدد
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۵ حبه
  • گردو ۱.۵ پیمانه
  • جعفری تازه ساطوری ۶ قاشق غذاخوری
  • رب انار ۱/۴ پیمانه
  • تمر هندی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه و دستور پخت بادمجان گوده:

۱. پوست بادمجان ها را گرفته و روی آن ها نمک بمالید، سپس چند ساعت در آب خنک قرار دهید تا آب قدری سیاه شده و تندی بادمجان ها را بگیرد.

۲. آب بادمجان را عوض کرده و این عمل را تکرار کنید تا مواد سیاه رنگ، نفخ زا و سست کننده ی آن در آب داخل شده و با آب دور ریخته شوند.

۳. سپس با آب سرد آن ها را شسته و با چاقو یک برش طولی روی آن ها ایجاد کنید. عمق برش به اندازه ای باشد که دو طرف بادمجان ها از هم جدا نشود.

۴. در یک تابه کمی روغن ریخته و اطراف بادمجان ها را در آن سرخ کنید تا طلایی شوند.

۵. سر گوجه فرنگی ها را جدا کرده و با یک قاشق داخل آن ها را خارج کنید.

۶. گوشت داخل گوجه فرنگی ها را با استفاده از غذاساز یا مخلوط کن، پوره کنید، کمی نمک و فلفل به آن اضافه کرده و کنار بگذارید.

۷. تمر هندی را در نصف لیوان آب جوش ریخته، چند دقیقه صبر کنید تا نرم شود و سپس با قاشق هم بزنید تا در آب حل شود. سپس از صافی عبور دهید.

۸. پیاز را خیلی ریز خرد کرده و در تابه با کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود.

۹. سیر له شده یا رنده شده را به پیاز اضافه کنید و با هم کمی تفت دهید.

۱۰. گردو را در غذاساز پودر کنید یا با چرخ گوشت چرخ کنید و به تابه اضافه کنید در حد چند ثانیه تفت دهید.

۱۱. سپس جعفری ساطوری شده را اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید تا آب آن کشیده شود.

۱۲. نمک، فلفل، رب انار و تمر هندی را اضافه کرده، با هم مخلوط کنید، اگر مخلوط سفت بود کمی آب جوش اضافه کنید تا کمی رقیق شود و سپس از روی حرارت بردارید. داخل بادمجان ها و گوجه ها را با مواد پر کنید و سر گوجه ها را روی آن ها قرار دهید.

۱۳. پوره گوجه فرنگی را در یک قابلمه ریخته و بادمجان ها و گوجه ها را روی آن بچینید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و در آن را ببندید. فرصت دهید تا بادمجان ها و گوجه ها کاملا پخته شوند.

ارزش غذایی مواد تشکیل دهنده بادمجان گوده

بادمجان یکی از مواد غذایی مفید بوده که بهتر است در رژیم غذایی خود جای دهید و از خواص عالی و درمانی آن بهره ببرید.بادمجان برای افرادی که قصد دارند وزن خود را کم کنند مفید است، چون ذخیره فیبر بالایی دارد و ضمن ایجاد احساس سیری، انرژی بدن را نیز تامین می کند. فیبر خوراکی مدت بیشتری طول می کشد تا در فرآیند هضم از لوله های گوارشی شامل معده و روده ها خارج شود و به همین دلیل فرد مدت زمان طولانی تری احساس سیری می کند.گردو یکی از خوراکی های بسیار ساده ای است که برای سلامتی بدن فوق العاده مفید است. گردو، خواص غذایی خاص خودش را دارد و یکی از منابع با ارزش پروتئین، چربی های سالم، فیبر، استرول های گیاهی و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی محسوب می شود.نیاز روزانه شما به امگا ۳، تنها با مصرف ۳۰ گرم گردو در روز (چیزی معادل ۷ عدد گردوی با پوست)، صد درصد تامین خواهد شد. به علاوه گردو طعم خوبی دارد و شما می توانید آن را به عنوان بخشی از یک صبحانه سالم و مقوی برای کودکان، دانش آموزان و ورزشکاران، و غذاهای خوشمزه ای نظیر گمج کباب گیلانی، خورش بوقلمون، خورش کدو سبز بدون گوشت و ... مصرف کنید.

رب انار در کنار خوشمزگی که دارد برای سلامتی هم بسیار مفید است. از مهمترین خواص رب انار می توان به کالری بدون چربی، فیبر، پتاسیم، ویتامین C. و مقداری آهن اشاره کرد. همچنین رب انار دارای اسید الایژیک است که در دیگر میوه ها کمتر دیده می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (194 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (12 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (9 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (9 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (8 نظر) مراسم تشییع پدر سحر ولدبیگی، بازیگر فوت شده سریال مختارنامه با حضور بازیگران و چهره های سرشناس/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دندورمه: بستنی ترک که با چاقو و چنگال خورده می‌شود!
نکاتی طلایی که برای انتخاب رنگ مبل باید در نظر بگیرید
زندگینامه شخصی و سیاسی معاون اول رئیس جمهور!/شغل همسر محمدرضا عارف چیست؟/ +فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی
تصاویر دیدنی و قدیمی از مراسم تنفیذ رهبر معظم انقلاب ،خاتمی و احمدی نژاد و.../ از خیانت بنی صدر تا شهادت 2 رئیس‌جمهور
گزارش تصویری از مراسم تنفید ریاست جمهوری مسعود پزشکیان/ از جای خالی شهید جمهور، ابراهیم رئیسی، تا متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری از جانب رهبر معظم انقلاب و صحبتهای دکتر پزشکیان
(ویدیو) حضور مصطفی زمانی و فریبرز پورعرب در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی /تشکر و قدردانی قباد شهرزاد از فرهاد
بیوگرافی زندگی شخصی امیر حسین زارع، پادشاه کشتی سنگین وزن جهان و همسرش/ آلبوم تصاویر شخصی + پدر ومادرش
(ویدئو) اجرای زنده و بی نظیر بابک جهانبخش در منزلش / دکوراسیون زیبا و مدرن منزل آقای خواننده
(ویدئو) وقتی نعیمه نظام‌ دوست و بهمن هاشمی مجری برنامه رو سرکار میذارن / عالین این دو بشر
(ویدئو) ستاره سادات قطبی دست به دامان نعیمه نظام دوست شد/ نعیمه نظام دوست مهربون هم کم نذاشت واسش/ آفرین به این دوستی و رفاقت👌
واکنش بازار طلا، سکه و ارز به تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان
(تصاویر) 15 گونه از زیباترین حیواناتی که بسیار بدبو هستند/ امیدوار باش که فقط در همین عکسها ببینیشون
قاب زیبایی از تولد 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال سفیدرنگ و تزئینات نقره‌ایش/ چه پیراهن خوشرنگ و شادی!/ کامنت تبریک تولد دوستان مافیا باز مریم مومن زیر پست تولدش
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
مهم‌ترین چالش‌های به ارث رسیده از دولت قبل برای پزشکیان
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند