دستور پخت باقلوا استانبولی

  جمعه، 17 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
دستور پخت باقلوا استانبولی
باقلوا استانبولی یکی از شیرینی های سنتی خوشمزه و پرطرفدار ترکیه ایست. باقلوا و کیک باقلوا از خوشمزه ترین انواع شیرینی ها هستند و شما می توانید با تهیه آن ها در منزل از مهمان هایتان پذیرایی باشکوهی داشته باشید.

یکی از دسرهای خوشمزه در کشور ترکیه که از سوغاتی های این کشور نیز محسوب می شود، باقلوا ترکی یا باقلوا استانبولی است. بیس اصلی و در واقع ماده اصلی باقلوا استانبولی، خمیری است که از آن استفاده می شود. داخل خمیر را با مغز گردو و پسته و بادام و یا هر مغز دیگری پر می کنند و روی آن را شیره می ریزند. باقلوای استانبولی امروزه در ایران نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است و در خیلی از مغازه ها تهیه و تولید می شود.

باقلوا در کشورهای عربی و ایران نیز به شکل دیگری درست می شود. باقلوای استانبولی خوشمزه را برای عصرانه و یا در مهمانی ها و مجالس می توانید استفاده کنید. امیدوارم باقلوای استانبولی را در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه باقلوا استانبولی

  • شکر ۱ لیوان
  • آب ۱ لیوان
  • آب لیمو ۱ قاشق غذا خوری
  • چوب دارچین ۱ عدد
  • میخک آسیاب شده ۱ قاشق چای خوری

مواد لازم برای مغز باقلوا استانبولی

  • پودر پسته ۲ قاشق غذاخوری
  • گردوی آسیبا شده ۲ قاشق غذاخوری
  • مغز پسته ۱ فنجان
  • پودر دارچین ۱ قاشق چای خوری
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای خمیر باقلوا استانبولی

  • خمیر یوفکای خانگی ۱ بسته
  • کره ۵۰ گرم
  • آب به میزان لازم
  • اسپری کوچک ۱ عدد

مراحل طرز تهیه باقلوا استانبولی پسته ای رولی

مرحله اول: کره

کره را در یک شیر جوش کوچک بریزید و روی حرارت گذاشته تا آب شود و بعد از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم: مغز باقلوا استانبولی

مواد لازمی که برای داخل باقلوا نیز گفته شد به جز پودر پسته که برای تزئین نیز میباشد، بقیه را باهم مخلوط کرده و کنار بگذارید تا برای پایان کار آماده باشد.

مرحله سوم: آماده سازی خمیر باقلوا استانبولی

خمیر یوفکا را از هم جداکنید و برای هر باقلوا ۱۰ عدد خمیر یوفکا را در نظر بگیرید. خمیر یوفکا را که بازکرده اید را با کمی آب اسپری کنید و با کره که آب کرده بودید، خمیر یوفکا را چرب کنید و یکی یکی رو هم قرار دهید. به پنجمین خمیر که رسیدید از مغزی که برای باقلوا ترکی آماده کرده اید بریزید و دوباره ۵ عدد دیگر از خمیر یوفکا را به همان ترتیب آماده کرده و روی هم بگذارید. حالا با کمک کارد آشپزخانه خمیر را برش بزنید و به باقلوای کوچکی در بیاورید. باقلوا ترکی نیمه آماده را بر روی سینی فر از قبل چرب شده بگذارید.

مرحله چهارم: پخت باقلوا استانبولی

فر را از قبل گرم کرده با حرارت ۱۵۰-۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه زمان دهید تا خمیر یوفکا برشته شود. بعد از پخت باقلوا ترکی یا استانبولی را از فر در آورده و کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله پنجم: شربت باقلوا استانبولی

برای تهیه شربت کافی است که شکر را به همراه آب داخل شیر جوش ریخته و روی حرارت بگذارید تا شکر در آب حل شود. وقتی اطراف شربت شروع به مروارید زدن کرد، آب لیمو را به همراه میخک و چوب دارچین به شربت اضافه کنید و به هم بزنید و شربت بار آماده شده را از روی حرارت بردارید. و شربت که کمی خنک شد، روی باقلوای خنگ بریزید و زمان دهید تا باقلوا استانبولی شما خنک شود و در آخر با پودر پسته تزئین نمائید و نوش جان فرمائید.

 باقلوا استانبولی

طرز تهیه خمیر باقلوا خانگی

اگر تمایلی به استفاده از خمیر یوفکای آماده ندارید، با داشتن مواد اولیه زیر می توانید آن را در خانه درست کنید. برای این کار به این مواد احتیاج دارید:

  • یک عدد زرده تخم مرغ
  • 4/1 پیمانه شیر
  • دو قاشق (غذاخوری) ماست
  • یک قاشق (غذاخوری) روغن یا کره
  • یک و 4/1 لیوان آرد
  • نصف قاشق چای خوری بیکینگ پودر

در یک ظرف گود زرده تخم مرغ را با همزن برقی حدود سه تا چهار دقیقه بزنید. کره، ماست و شیر را به زرده اضافه کنید و با قاشق قدری هم زده تا کاملاً مخلوط شود. در ظرفی دیگر ابتدا آرد و بیکینگ پودر را ترکیب کرده و دو تا سه بار الک کنید تا هوای بین ذرات آرد از آن خارج شود. سپس آرد الک شده را کم کم به مخلوط تخم مرغ، ماست و... اضافه کنید و خیلی آرام به حالت دورانی مواد را هم بزنید. حالا باید با دستتان خمیر را ورز داده و اگر احساس کردید هنوز به دست می چسبد کمی آرد الک شده اضافه کرده تا چسبندگی آرد برطرف شود. روی خمیر را با پارچه پوشانده و 60 دقیقه در دمای معمولی گذاشته تا خمیر استراحت کرده و عمل آید. پس از گذشت این زمان، خمیر را به پنج یا شش چانه تقسیم کرده و زیر سطح کار و روی چانه های خمیر، مجدداً آرد بپاشید. دوباره روی چانه ها را پوشانده و ده دقیقه دیگر استراحت دهید. بعد از ده دقیقه چانه های خمیر را روی یک سطح صاف (حتماً به سطح آرد بزنید تا خمیر به آن نچسبد) تااندازه ای که نازک شود، بازکنید. خمیر در این مرحله آماده است و می توانید باقی مراحل مانند دستور قبلی انجام دهید.
از ویژگی های خوب مواد اولیه باقلوا ترکیه این است که می توان آن را به فرم کیک باقلوا نیز درست کرد. بافت کیک باقلوا به دلیل پوک بودن آن بی نظیر بوده و استفاده از زعفران در آن موجب شده تا کیکی با عطر و طعمی متفاوت داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (509 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (102 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (38 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (9 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!