دیسک کمر چیست؟

  چهارشنبه، 05 خرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
دیسک کمر چیست؟
در ستون فقرات بدن انسان بین مهره های کمری استخوانی بالشتک ها یا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند که به آنها دیسک گفته می‌شود و واضحا در کمر به آنها دیسک کمر گفته می شود. کمر انسان دارای ۵ مهره کمر است که در پایین آنها نیز استخوان مثلثی‌ شکلی به نام استخوان خاجی قرار گرفته است.

فتق دیسک یکی از عارضه های ستون فقرات است که چنانچه مرکز ژلاتین مانند دیسک از ناحیه تحلیل رفته در دیواره خارجی سخت دیسک بیرون بزند، اتفاقی مانند خارج شدن ژله داخل شیرینی در اثر فشار دادن، رخ می دهد. اگر ماده دیسک به عصب های نخاعی مجاور فشار بیاورد، بیمار دچار درد کمر یا پا می شود. نخستین رویکرد درمان کمر درد بهره گیری از روش های غیرجراحی محافظه کارانه و نگهدارنده است که به کمک آنها ۸۰ درصد بیماران ظرف ۶ هفته قادر می گردند به زندگی معمول خود بازگردند. اما در صورت نتیجه بخش نبودن درمان محافظه کارانه احتمالاً چاره ای جز انجام جراحی نخواهد بود. که یکی از روش های درمان جراحی بسته ستون فقرات میباشد.

علت ابتلا به بیماری دیسک چیست؟

هرچه فشار بیشتری روی ستون فقرات بیاید ستون فقرات کمری به تدریج دچار مشکل و بیماری می شوند. بیماری دیسک کمری ناشی از علل متفاوتی است که باعث ایجاد فشار روی ستوت فقرات شده است.

یعنی اینکه به جز مسائل ژنتیکی، مسائل نژادی، شغل فرد، ضربه هایی که در طول زندگی به ستون فقرات فرد وارد می شود، مسائل دیگری مثل وزن، مثل جنس، مصرف سیگار و بیماری های متعدد ممکن است که همه شان باعث شوند که ستون فقرات دچار بیماری دیسک بین مهره ای شود.

چه زمانی فرد به دیسک کمر پیشرفته مبتلا می شود؟

بعضی مواقع این دیسک بین مهره ای بیرون زدگی پیدا می کند یا به قولی بیماری پیدا می کند، ولی این بیماری خفیف است و علایم کمی دارد اما در برخی اوقات بیماری دیسک کمری یک بیماری پیشرفته می شود. این حالت چه موقعی ایجاد می شود؟

ابتلا به بیماری دیسک کمر پیشرفته زمانی ایجاد می شود که دیسک کمری چندین مهره دیگر نیز بیرون زدگی پیدا کنند. موقعی که یک دیسک کمری پاره می شود و از جای خودش بیرون زده می شود؛ باعث صدمه به نخاع و ریشه های اطرافش می شود و این اتفاق نه تنها باعث ایجاد درد می شود، بلکه فرد را هم از نظر حرکتی دچار مشکل می کند.

این عبارت برای مواقع دیگر هم به کار می رود؛ در بعضی مواقع زمانی است که بیماری دیسک کمری در یک فرد موجب می شود که عمل جراحی برای فرد تجویز شود و بعضی وقت ها پس از جراحی، عود کردن دیسک کمری مزدی بر علت می شود؛ که در این موارد هم می گویند فرد دچار دیسک کمر پیشرفته شده است.

پس بیماری دیسک کمری پیشرفته همان بیماری دیسک کمری است که باعث علایم عصبی در فرد می شود و یا اینکه تعداد زیادی از دیسک ها درگیر می شود و معمولا این دیسک ها نیاز به جراحی دارند و خیلی وقت ها مجبور می کند جراح را که اعمال جراحی بزرگتری را برایشان انجام دهند.

عوامل تاثیر گذار در ایجاد دیسک کمر

یکی از عوامل فشار زياد و ناگهاني مثل زمين خوردن يا بلندكردن يك جسم سنگين می باشد، از سایر عوامل ایجاد دیسک کمر نیز اعمال فشارهای كم اما مكرر می باشد، مثلا سالها فرد طولانی پشت میز خود می نشیند و تدریجا دیسک کمر را تحریک می کند ولی ایجاد هرنی و فتق دیسک کمر بعضی چندین سال رخ می دهد . اما علت دیسک کمر را باید در تمام این سال هایی جستجو کرد که فرد بدون ورزش و تناوب در کار طولانی نشسته است یا ورزش های اشتباه انجام داده است یا صدمات فیزیکی از قبیل افتادن و ... داشته است . البته علت ایجاد دیسک کمر ارتباطی با درمان دیسک کمر و نوع ان ندارد .

در زمانی که فرد به سمت جلو خم مي شود يا تنه را به يك سمت مي چرخاند ديسک های كمر نیز بيشتر به سمت عقب فشرده مي شوند. پس زمانی که فرد به طور مكرر به جلو خم شده يا بارها با چرخش تنه مواجه باشد، احتمال فتق ديسك فرد افزايش مي يابد.

تشخیص دیسک کمر

برای تشخیص دیسک کمر پزشک یا فیزیوتراپیست ابتدا تاریخچه درد را از شما خواهد پرسید. سپس با انجام معاینات بالینی به تشخیص می رسد. برای قطعی کردن تشخیص خود از ابزار مختلفی مانند ام آر آی و سی تی اسکن و دیسکوگرام، نوار عصب و عضله و … هم کمک می گیرد.پزشک یا فیزیوتراپیست شما در این مرحله از تست های اختصاصی مانند بالا بردن پا یا خم کردن گردن و ستون فقرات کمری به جلو یا عقب یا طرفین و یا حرکات ترکیبی استفاده می کند. همچنین با لمس نواحی درناک و یا با زدن چکش در نقاط خاصی سطح رفلکس ها و میزان حساسیت دیسک و اعصاب شما را می سنجد.علاوه بر این فیزیوتراپیست یا پزشک متخصص قدرت عضلانی شما را میسنجد تا تعیین کند که ریشه های عصبی تحت فشار هستند یا نه؟ همچنین ممکن است از شما بخواهد بر روی پاشنه یا پنجه خود راه بروید.

مشکلات دیسک کمر چگونه و به چه علتی بروز می کنند؟

در سنین بزرگسالی دیسک بین مهره ها در فرایندی که به آن دیژنراسیون دیسک گفته می شود رو به زوال می رود و باعث باریک شدن فضای بین مهره ها شده و احتمال فتق دیسک افزایش می یابد. برخی از عواملی که باعث به وجود آمدن فتق دیسک می شوند عبارتند از:

  • آسیب دیدگی کمر یا گردن
  • کشیدگی
  • بلند کردن اشیا به طرز غلط
  • چاقی و اضافه وزن
  • استعمال دخانیات

دیسک کمر خفیف

دیسک کمر خفیف با پارگی آنولار آغاز می شود. در این مرحله دیسک کمر سالم است و فقط یک ترک جزئی در لایه بیرونی سخت وجود دارد. هنگامی که دیسک کمر شدیدتر می شود فرد به مرحله پرولاپس دیسک واردشده است: در این حالت هسته پالپوس که دیسک بین مهره ای است و از مواد ژل مانند تشکیل شده است از موقعیت طبیعی خود خارج می شود، اما هنوز به لایه بیرونی متصل است. در این شرایط فیزیوتراپی ستون فقرات به کنترل درد دیسک های کمر خفیف کمک می کند. داروهای ضدالتهاب (NSAIDS) مانند آسپیرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند برای کنترل درد دیسک کمر خفیف استفاده شوند.

دیسک کمر شدید

بیرون زدگی دیسک مرحله اول دیسک کمر شدید است: در این مرحله هسته نرم در لایه بیرونی سخت، که پوششی قوی است که قسمت خارج از دیسک بین مهره را تشکیل می دهد و از مواد نرم که در مرکز دیسک وجود دارد محافظت می کند، شکسته است. هنگامی که دیسک کمر شدیدتر می شود، مرحله جداسازی دیسک شروع می شود، در این مرحله مواد داخلی دیسک بین مهره ای (هسته پالپوس) از طریق یک پارگی در دیواره بیرونی دیسک نشت می کنند و از دیسک جدا می شوند. در بیمارانی از درد ناشی از بیماری دیسک کمر شدید رنج می برند، عمل جراحي لازم است.

علائم دیسک کمر

شدت ناراحتی ممکن است خفیف، شدید و ناتوان کننده باشد. معمولاً علائم ناشی از فتق دیسک کمر با فرایند بیرون زدگی ریشه های عصب از سطح ستون فقرات در یک طرف بدن دیده می شوند.آسیب دیدگی ریشه عصب (رادیکولوپاتی) باعث ایجاد درد، بیحسی و ضعف در نواحی که مقصد عصب ها است می شود.علائم فتق دیسک عبارتند از:

  • درد در قسمت تحتانی کمر
  • کشیدگی درد از باسن به سمت ساق پا (که به ان سیاتیک گفته می شود زیر درد در عصب سیاتیک به سمت پایین جابجا می شود)
  • مور مور شدن و بیحسی باسن یا ساق پا (پارستزیا)
  • ضعف در یک یا هر دو پا
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه

بیماری دیسک کمر ، بیماری افراد میان سال است ، یعنی شایع ترین سن ابتلا به دیسک کمر دهه سوم و چهارم ( بین 30 تا 40 سالگی ) است. در بسیاری از موارد ، بیمار درد کمر یا اندام تحتانی را ماهها یا حتی سالها دارد و معمولا با دارو بهبود نسبی پیدا می کند. در این مطلب امیدواریم مطالبی مفید راجع به دیسک کمر برای شما مخاطبان عزیز ارائه داده باشیم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (95 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (39 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (31 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (28 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (21 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب در مواجه با پذیرایی مفصل از ایشان در هواپیما: پذیرایی هواپیمای ما هم، مثل پذیرایی هواپیمای مسافربری باشد، نباید هیچ چیزی اضافه باشد
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
نوه مصدق: پدربزرگم ترجیح می‌داد ایران فقیر ولی مستقل از امریکا و انگلیس باشد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
منتخب روز   
صورت زخمی و خونی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان +عکس/ تروری که ناموفق ماند خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!