دم گیلاس چه خاصیت دارویی دارد

  چهارشنبه، 21 مهر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
دم گیلاس چه خاصیت دارویی دارد
دم گیلاس مصرف سنتی دارد و مصرف آن روزی ۳ مرتبه به صورت دم کرده در یک فنجان توصیه می‌شود. همچنین مخلوط آن با دم آلبالو به عنوان داروی سنگ شکن مصرف سنتی دارد. دم گیلاس عبارت از دم میوه هائی است باریک و مدور برنگ قهوه ای روشن که بصورت تک شاخه دیده میشود و دردو طرف برجستگی دارد.

گیلاس منبع عظیمی از انواع ویتامین ها و مواد عالی است که در طب سنتی کاربرد زیادی دارد، این میوه دارای طبع سرد وتر و حاوی آب، پروتئین، فیبر، چربی، قند، آهن، کلسیم و گوگرد است.

یک فنجان گیلاس حاوی ۹۰ کالری و سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین های آ. و ث. است. مصرف این میوه به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن کمک می کند و مطالعات بالینی محققان دانشگاه میشیگان این را ثابت کرده است. فراتر از خاصیت آنتی اکسیدانی، این میوه منبع طبیعی ملاتونین است، یعنی هورمونی که چرخه خواب و بیداری را در بدن تنظیم می کند. علاوه بر میوه گیلاس دم و هسته ان نیز در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد که در این مقاله به بررسی خواص دارویی دم گیلاس پرداخته شده است. پس توصیه می کنیم تا پایان این مقاله با ساعد نیوز همراه باشید.

میوه گیلاس

دم گیلاس چیست؟

دم گیلاس به ساقه نازک پشت گیلاس گفته میشود که ابتدا شکوفه و سپس میوه را تغذیه میکند و روی شاخه درخت نگه میدارد. این ساقه ها محکم به پشت میوه چسبیده است و هنگام چیده شدن همراه میوه گیلاس چیده میشود. چون اگر میوه از دم جدا شود .پوسته اش شکافته میشود و باعث میشود که گیلاس هم آبش را از دست بدهد و هم خیلی زود فاسد شود. پس از میل کردن گیلاس.دم را دور نیندازید.گرچه به نظر میرسد که ماموریت و سفر این قسمت میوه به آخر رسیده است. ولی اینطور نیست.

عکس دم گیلاس

ترکیبات دم گیلاس

انرژی : 5/51 کالری، پروتیین : 1 گرم ، کربوهیدرات : 5/12 گرم ، فیبر: 6/1 گرم کلسیم : 5/16 میلی گرم ، منگنز : 3/9 میلی گرم ، فسفر : 5/15 میلی گرم ، پتاسیم: 2/178 میلی گرم ، ویتامین A : RE 8/131 ، ویتامین C : 3/10 میلی گرم، فولات: 7/7 میلی گرم، آب: 7/88 گرم .

خاصیت دارویی دم گیلاس

  • مجاری ادراری و لوله ی گوارشی را ضد عفونی می کند.
  • طبع ان سرد و خشک است.
  • جوشانده دم گیلاس و دم آلبالو برای كسانی كه در دفع ادرار اختلال دارند، بسیار مفید است و خاصیت ادرارآوری خوبی دارد.
  • دم گیلاس دارای خاصیت سنگ شكنی است و همچنین از آن در مواردی مانند یرقان، اسید اوریك، ورم پروستات، ورم طحال و نقرس می توان استفاده كرد.
  • دم آلبالو و دم گیلاس را می توان همراه با كاكل ذرت جوشاند و استفاده كرد چرا كه خاصیت ادرارآوری آن بیشتر می شود و تأثیر بهتری بر جا خواهد گذاشت
  • برای افراد دیابتی مضر نیست زیرا قند آن از نوع سوربیتول است که 70 درصد آن در بدن انسان بدون اینکه به گلوگز تبدیل شود، صرف تولید انرژی می شود.
  • گیلاس شیرین ملین خوبی است و یبوست را رفع می کند.
  • اعصاب را آرام می کند.
  • معده را ضدعفونی می کند.
  • جوشانده دم گیلاس و آلبالو، ادرار آور خوبی است كه می تواند برای مبتلایان به نقرس مفید باشد.
  • سموم بدن را دفع می کند و خون را تصفیه می کند.
  • گیلاس شیرین برای رفع یبوست و آلبالوی ترش برای رفع اسهال مفید است.
  • خوردن گیلاس برای افرادی که تصلب شرائین ، ناراحتی کبد و مکل جمع شدن گاز در روده ها را دارند، مؤثر و مفید است.
  • گیلاس باید به خوبی جویده شود تا به راحتی هضم شود.
  • كاهش دهنده فشار خون
  • خوردن گیلاس بعد از غذا باعث سوء هاضمه و نفخ می شود، چون از هضم سریع غذا جلوگیری می کند. به همین دلیل توصیه می شود که بعد از غذا مصرف نشود.
  • خوردن گیلاس قبل از غذا شخص را سیر می کند و جلوی اشتهای او را می گیرد و در عین حال او را چاق نمی کند. بنابراین افراد چاقی که می خواهند لاغر شوند، می توانند گیلاس را قبل از غذا مصرف کنند. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.
  • جوشانده برگ گیلاس در شیر، ملین خوبی است.
  • در طب سنتی معتقدند که گیلاس برای رفع خشکی حلق و ریه مفید است .
  • عصاره گیلاس یک ضد باکتری علیه فساد و پوسیدگی دندان است . در بررسی ها مشاهده شده است که عصاره گیلاس سیاه تا 89 درصد فعالیت آنزیم های عامل تشکیل پلاک دندان را متوقف می کند.
  • در گذشته پزشکان از گیلاس سیاه برای معالجه سنگ کلیه و ناراحتی های کیسه صفرا استفاده می کردند.

دم گیلاس

مقدار مصرف دم گیلاس

سه نوبت در روز. در هرنوبت سه انگشت دم گیلاس را به مدت 40 دقیقه در یک قوری چینی دم کرده، بعد از غذا ميل کنید.

مضرات استفاه از دم گیلاس

طبیعتی سرد دارد و مصرف زیاد آن باعث نفخ معده می شود. همچنین عوارض مصرف در بارداری تاکنون به اثبات نرسیده است اما به علت مدر بودن استفاده ازان توصیه نمی شود و مصرف ان حتما زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان