ساعدنیوز
ساعدنیوز

در مورد خواص خربزه چه می دانید؟

  شنبه، 06 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
در مورد خواص خربزه چه می دانید؟
خربزه قندک در سراسر جهان در دسترس است و آن را می توان به تنهایی خورد یا در تهیه دسرها، سالادها، میان وعده ها و سوپ ها استفاده کرد. خربزه قندک پوست صاف و سفید متمایل به سبز دارد و رنگ گوشت آن نیز متمایل به سبز است. در این قسمت از ساعد نیوز به خواص خربزه می پردازیم.

خربزه برای بیماران کلیوی و نیز بیماران قلبی بسیار مفید است. خواص خربزه در کنار طعم تقریبا قندی و آبدار و خوشمزه این میوه واقعا غوغایی به پا میکند. علاوه‌بر خوشمزه و آبرسان بودن، خربزه منبعی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین A، ویتامین B6، فیبر رژیمی و اسیدفولیک نیز هست.

ارزش غذایی خربزه

قسمت اعظمی از 60 کالری خربزه از 14 گرم قند طبیعی دریافت می شود. این قند انرژی مورد نیاز برای سلول را فراهم می کند. یک وعده خربزه عسلک حاوی ¼ گرم فیبر مفید است. خربزه دارای پروتئین و چربی کمی است و یک وعده از آن کمتر از یک گرم پروتئین و چربی فراهم می کند.

  • کمبود پتاسیم باعث ضربان قلب نامنظم یا پمپاژ نامناسب خون در بدن می شود. بسیاری از میوه ها غنی از پتاسیم هستند. یک فنجان خربزه حدود 8 درصد از پتاسیم مورد نیاز را در روز فراهم می کند. نسبت آب به پتاسیم در خربزه از افزایش فشار خون جلوگیری می کند. خربزه را به صبحانه یا ناهار خود بیفزایید یا مخلوط آن را با طالبی و هندوانه مصرف کنید.

  • پوست سالم و کلاژن به مصرف کافی ویتامین ث وابسته است. عسلک منبع خوبی از ویتامین ث است. یک فنجان خربزه حدود نیمی از نیازهای روزانه ویتامین ث بدن را تامین می کند. ویتامین ث نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بیماری و عفونت جلوگیری می کند. ویتامین ث بافت هایی مانند رگ های خونی و استخوان ها را تقویت کرده و عملکرد مغز را بهبود می دهد.

  • مس برای سلامت پوست ضروری است زیرا به بازسازی سلول های پوست کمک می کند. خربزه منبع خوبی از این ماده معدنی کمیاب است. توانایی بدن برای ترمیم عضلات و بافت ها به مصرف مقادیر کافی مس متکی است. بنابراین افزودن خربزه به رژیم غذایی مواد معدنی مورد نیاز و مهم بدن را افزایش می دهد.

  • علاوه بر تامین پتاسیم، ویتامین ث و مس، خربزه منبع خوبی از ویتامین های مختلف ب، از جمله تیامین و نیاسین نیز می باشد. ویتامین های گروه ب به بدن کمک می کد از سمومی که می تواند باعث بیماری شود،خلاص شوند. ویتامین ب خطر ابتلا به بیماری های قلبی و آلزایمر را کاهش می دهد.

خربزه

فواید میوه خربزه

  • خواص ضد سرطانی : محتوای بالای کاروتنوئیدها و فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدانی مانند بتاکاروتن، لوتئین، زاکسنتین و کریپتوکسانتین در میوه خربزه، طالبی و گرمک می‌تواند از بروز انواع سرطان‌ها مانند روده، پستان، ریه، پانکراس، پروستات و… جلوگیری کند. مصرف منظم این میوه در جلوگیری از اثر رادیکال‌های آزاد و کشتن سلول‌های سرطانی که بدن را موردحمله قرار می‌دهند، مؤثر است.

  • محافظ قلب، مغز و عروق: آدنوزین موجود در میوه خربزه با خاصیت ضد انعقادی، می‌تواند از لخته شدن سلول‌های خونی که باعث سکته مغزی یا بیماری قلبی می‌شود ممانعت کند. پتاسیم نیز یک ماده معدنی مهم در حفظ سلامت قلب است که فشارخون را کاهش می‌دهد و با همکاری سدیم در انتقال تحریکات عصبی و انقباض عضلانی به‌خصوص قلب عمل می‌کنند. در یک فنجان خربزه عسلی 403 میلی‌گرم، در یک فنجان گرمک 473 میلی‌گرم و در دیگر انواع خربزه مقدار کمتری پتاسیم وجود دارد. کلسیم موجود در خربزه نیز در عملکرد صحیح انقباض عضلات قلب و حفظ تعادلی بین فشار مایعات داخلی و خارجی سلول‌ها و فشار شریان خونی، ایفای نقش می‌کند.

  • استخوان و دندان سالم: درون 100 گرم خربزه حاوی 10 میلی‌گرم کلسیم است.کلسیم برای حمایت از روند استخوان‌سازی و دندان‌ها مهم است. ویتامین C ویتامین آنتی‌اکسیدانی است که نقش مهمی در رشد و نگهداری همه بافت‌ها در بدن شما ایفا می‌کند. این عمل در جهت بهبود مشکلات غضروف، استخوان‌ها و دندان‌ها انجام می‌شود. بزرگ‌سالان باید 90 میلی‌گرم در روز ویتامین C دریافت کنند که گرمک به میزان بیشتر و بعدازآن انواع خربزه این نیاز را تأمین می‌کنند (به‌طور متوسط یک فنجان خربزه 35 میلی‌گرم ویتامین C دارد).

  • درمان بیماری کلیه:: خواص دیورتیک (ادرارآور) عالی خربزه در درمان بیماری کلیوی به‌خصوص سنگ کلیه سودمند است. بنابراین، مصرف منظم خربزه هرروز صبح در حفظ سلامت کلیه کمک می‌کند.

  • سلامت گوارش: اگر مشکلات گوارشی دارید، می‌توانید از خربزه‌ها بخورید تا مشکل را تسهیل کنید.مقدار بالای آب در خربزه‌ برای هضم بسیار مفید زیرا ترکیبات اسیدی که باعث اختلال هضم می‌شوند را می‌شوید و همچنین موجب تحریک حرکات روده‌ای و دفع راحت‌تر می‌شود. میزان اندک فیبر در گوشت خربزه نیز به هضم و جذب غذا و رفع یبوست کمک می‌کند. لازم به ذکر است که میزان فیبر در مرکز و گوشت آبدار فیبر کمتر و در پوست و گوشت متصل به پوست بیشتر است. پس اگر خربزه ارگانیک و عاری از اثرات سموم کشاورزی در قسمت پوست و زیر پوست باشد، می‌توان برای دریافت فیبر بیشتر میوه را کامل‌تر مصرف کرد.

  • تقویت میل جنسی : بر اساس تحقیقات متعدد، خربزه حاوی اسیدآمینه به نام سیترولین است که می‌تواند آرژنین را تولید کند.
    آرژینین به‌عنوان محرک کار می‌کند و خون‌رسانی را به اندام‌های تناسلی افزایش می‌دهد. همچنین به مردان برای ایجاد نعوظ و به زنان به تحریک شدن برای برقراری رابطه جنسی کمک می‌کند. ویتامین E نیز در تولید هورمون‌های جنسی نقش دارد و تمایل زنان و مردان را برای برقراری رابطه جنسی افزایش می‌دهد.

  • تقویت‌کننده انرژی:خربزه‌ها حاوی ویتامین B هستند. نقش عمده آن‌ها در متابولیسم انرژی، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها است. کمبود ویتامین‌های گروه B سبب برخی حالات نظیر اختلال در سیستم ایمنی، ضعف، بی‌اشتهایی، تپش قلب، افزایش فشارخون و سوءهاضمه می‌شود. بنابراین، مصرف خربزه می‌تواند انرژی قابل‌توجهی را فراهم کند.

  • کاهش وزن:مانند بسیاری از دیگر میوه‌ها، خربزه‌ها برای کاهش وزن ایده آل هستند. این میوه‌ها کم‌کالری و کم‌چرب است. محتوای آب بالا آن حجم معده را پر می‌کند و مزه شیرینش تمایل به مصرف غذاهای شیرین و شیرینی‌ها را کاهش می‌دهد.

  • محافظ چشم و بینایی : خربزه غنی‌شده از بتاکاروتن است که برای افزایش بینایی و حفظ سلامت چشم مفید است.
    بتاکاروتن به ویتامین A تبدیل می‌شود و برای بهبود عملکرد چشم به‌ویژه در شرایط نور کم استفاده می‌شود. دو آنتی‌اکسیدان لوتئین و زاکسنتین نیز از چشم در برابر اثرات مضر نور خورشید، بیماری‌های قرنیه و بیماری آب‌مروارید محافظت می‌کنند.

  • خربزه میوه‌ای مفید برای زنان باردار : مشکل تهوع در اکثر زنان باردار به‌خصوص در سه ماه اول بارداری وجود دارد. خربزه می‌تواند تهوع و ناآرامی‌هایی که زنان باردار هرروز صبح با آن درگیرند را کاهش دهد. علاوه‌براین آب فراوان در خربزه برای حمایت از روند تغییر متابولیسم در داخل بدن و ترکیب فیبر و آب برای رفع مشکل یبوست و بهبود روند جذب مواد غذایی در این افراد بسیار مفید است.

خربزه

مضرات و عوارض بیش از حد مصرف خربزه

خربزه دارای قندهای گلوکز و فروتوز است که برای افراد دیابتی مضر است. مصرف زیاد آن می‌تواند قندخون را بالا ببرد و تعادل آن را بر هم بزند. مواد قندی این میوه به سرعت جذب خون می‌شود. همچنین خربزه ممکن است برای برخی از افراد آلرژی به همراه آورد و فرد را دچار گلودرد کند. بنابراین بهتر است افراد دارای حساسیت به مصرف این میوه کمتر اقدام کنند. خربزه نارس، خلط را زیاد کرده و موجب مشکلات گوارشی می‌شود. علاوه بر آن، افرادی که دچار مشکلات معده‌ای هستند بهتر است در مصرف آن ملاحظه کنند. خربزه کال باعث می‌شود که فرد به اسهال دچار شود.

خلاصه

خربزه یکی از پر طرفدار ترین میوه‌های تابستان است که در دسته خانواده ملون ها قرار می‌گیرد. این میوه دارای آب فراوان است. برداشت این میوه از اردیبشهت تا شهریور ادامه دارد. خربزه دارای مواد مغذی و معدنی است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خربزه از خانواده کدوئیان است و طبع گرم و خشک دارد. این یک میوه بوته ایست که بوته آن کوتاه است و ظاهری کشیده و بیضی شکل دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (680 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (201 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (91 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (58 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (52 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (44 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (43 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (32 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (24 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (20 نظر) نگاهی به خونه زندگی لوکس و پُر از عتیقه جات فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی+ویدیو/ خونه نه، انگار آنتیک فروشیه (19 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار در استفاده از ابزاری برای گچ کاری سقف/ مغزشو باید طلا گرفت +فیلم (14 نظر) مراسم عقد شیک و منحصربفرد برادرزاده سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان/ ایشالا عروسی خودت+عکس (14 نظر) خلاقیت خنده دار شهرداری در نصب بنر برای تبریک تولد یک آقا به خانومش+عکس/ماشالله استعداد🤣 (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت 52 سالگی هدیه تهرانی در کافه شیک و زیبای تهران/ ماشالا همیشه عین دختر 20 ساله ها جوونه😍+عکس (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تصویری دیده نشده از آمادگی بدنی بالای آیت الله هاشمی رفسنجانی/ماشاالله به این روحیه بالا اولین تصاویر از تتلو در دومین جلسه دادگاهش بدون ذره ای تغییرات در ظاهر و قیافه اش (تصاویر) غول پیکرترین مجسمه های جهان/ مجسمه آزادی پیششون اونقدر کوچیکه که تو این لیست قرار نمیگیره کشف اتفاقی چهره 600ساله «بچه‌جن» در توالت یک خانه تصویری دیدنی و قدیمی از خانواده هاشمی رفسنجانی با تعداد فرزندان زیاد/ شیطنت بچه ها و خنده های یار دیرین رهبر اولین کشته ی طرح عفاف و حجاب ضدانقلاب شفا گرفت!ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش+فیلم نگهدارندگان گربه در معرض یک بیماری روانی خطرناک / ما نمی‌گیم، پژوهشگران خارجی گفتند! 6 روش درمان خانگی پف زیر چشم؛ ساده، موثر و کاربردی چطور بخوابیم تا پوست سالم‌ تری داشته باشیم تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهیر از ابتدای زندگی بیوگرافی و زندگی خصوصی پاشا جمالی،مهیار سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بهترین روش استفاده از آلوئه ورا برای پوست صورت رونمایی از هتلی که همه چیزش از طلای 24 عیار است ؛ از وان و توالت گرفته تا غذایی که در آن سرو می شود! / هتل مورد علاقه خانم‌های طلا دوست! 6 ایده کاربردی برای نظم بخشیدن به انباری در کمترین زمان جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف/ علت فوت زهره فکور صبور چه بود؟ اشتباه دانش‌آموز در جواب دادن به ساده‌ترین سؤال دینی همه را شوکه کرد+ عکس میز چیدن با سلیقه و تزئین خلاقانه نیمرو برای همسر به سبک شاهرخ استخری+عکس/ سورپرایز شدن سپیده خانوم بعد از بازگشت از اسپانیا سکانسی از بازیگری ریما رامین‌فر، همایِ پایتخت مربوط به 30 سال قبل+ویدیو/ چقد جوونه اون موقع فقط 26 سال داشت بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است حضور غیرمنتظره سید حسن نصرالله در منزل ساده محمود احمدی نژاد در تهران+عکس/ غنیمت شمردن پسران رئیس جمهور سابق در ثبت عکس یادگاری نحوه ثبت شرکت و اخذ رتبه شرکت با آواحساب (عکس) عجیب ترین عکسی که می توان از پارسا پیروزفر دید / تو این حالت هم باز خوشگله، مگه میشه؟! جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر قدیمی و پیشکسوت سریال آرایشگاه زیبا/ ایشون بخاطر شباهتش به احمدی نژاد مشهوره+ویدیو یادی کنیم از مصاحبه تاریخی و خنده دارِ کودکی که در انتخاب شغل آینده‌ش بین خلبانی و لاستیک فروشی دو دل بود+ویدیو/ خیلی دلم میخواد بدونم الان چیکارست😂 سورپرایز ویژه شاهرخ استخری برای هوادارنش از بلژیک: ببینید براتون چی پیدا کردم ... / ماشین‌بازها ببینند نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران مجید واشقانی بازیگر سریال هفت سر اژدها/ این ماشین نیست هواپیماست + عکس دانلود آهنگ جدید و عاشقانه «ماه من» بابک جهانبخش+فیلم/ ماه من مثل چشات شب من روشنه ایده بامزه یک خانواده در تهیه کردن کیک تولد متفاوت و خلاقانه برای گربه خانگیشان+ویدیو/ فقط قیافه گربه که منتظره یه لقمه چپش کنه (عکس) گرفتن سوتی سریال پایتخت توسط المیرا شریفی / دست هما سعادت رو شد! نگاهی به میز صبحانه رژیمی و مفید فلور نظری، نسرین سریال خانه به دوش در آلمان/ خوشمزه و مقوی+عکس تمرینات سخت ورزشی محمدحسین میثاقی لب ساحل در حضور پسرش/ماشالله آمادگی بدنی+ فیلم تغییر چهره باورنکردنی کامران نجف زاده از آمریکا تا ایران+عکس/ مو چقد میتونه تویِ قیافه تاثیر داشته باشه!؟ فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای ضد سرقت کردن مایع دستشویی یک توالت عمومی حماسه آفرید/ دیگه مگه کسی جرئت میکنه بدزدتش؟😂 (عکس) آوا دختر حسن جوهرچی، بازیگر نقش فرهاد در سریال فاصله ها چه خانومی شده / کاش بابای مهربونت بود و این روزاتو می‌دید دکوراسیون شیک و باکلاس خانه مهدی طارمی با لوستر و مبل آنچنانی/ همیشه به شادی و خوشی+ عکس سلفی جالب و زیبای صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ مقابل آینه اتاق گریم+عکس میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن رونمایی از همسر و فرزند زیبای ابراهیم چلیککول، بازیگر کاریزماتیک فیلم مست عشق/ ترکیه ای ها واسش دست و پا میشکونن+عکس تغییر چهره هوتن شکیبا، حبیب سریال لیسانسه‌ها بعد از 8 سال / تو یکی دیگه پیر نشو لعنتی ...
تیتر امروز   
کشف اتفاقی چهره 600ساله «بچه‌جن» در توالت یک خانه اولین کشته ی طرح عفاف و حجاب ضدانقلاب شفا گرفت!ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش+فیلم نگهدارندگان گربه در معرض یک بیماری روانی خطرناک / ما نمی‌گیم، پژوهشگران خارجی گفتند! بیوگرافی و زندگی خصوصی پاشا جمالی،مهیار سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از هتلی که همه چیزش از طلای 24 عیار است ؛ از وان و توالت گرفته تا غذایی که در آن سرو می شود! / هتل مورد علاقه خانم‌های طلا دوست! جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف/ علت فوت زهره فکور صبور چه بود؟ دانلود آهنگ جدید و عاشقانه «ماه من» بابک جهانبخش+فیلم/ ماه من مثل چشات شب من روشنه فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! ماجرای جالب اولین دیدار عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی/ بیا عروس ما شو+عکس مراسم افتتاحیه استخر روباز زنانه با حضور آقایان مسئول در تهران+تصاویر زخم کهنه زهره فکور صبور، ستایش سریال دلنوازان سر باز کرد! تبرئه مرد جوان در ارتباط با خودکشی زهره فکور‌صبور شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ تمرین مختلط زنان بی‌حجاب و آقایان زیر نظر یک مربی مرد در تهران+فیلم/ تصاویر منتشر شده از اولین باشگاه مختلط کیک بوکسینگ لواسان (فیلم) اگر این عکس های جذاب و دیدنی یادتون هست دیگه دارین پیر میشین /نوستالژی دهه 60 (عکس)رونمایی محمدرضا گلزار از ماشین مسابقه ای میلیاردی خودش!!/آقای بازیگر همه چیزو فوق لاکچری میخره ...
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس