ساعدنیوز
ساعدنیوز

در مورد موسیقی هیپ هاپ چه می دانید؟

  شنبه، 06 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
در مورد موسیقی هیپ هاپ چه می دانید؟
موسیقی دارای سبک‌های مختلفی است که هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد بوده و دارای زیر سبک‌هایی نیز هستند. سبک‌های موسیقی متاثر از فرهنگ و خصوصیات مردم جامعه و حتی ویژگی‌های جغرافیایی است. یکی از سبک‌های پر طرفدار موسیقی سبک هیپ هاپ است. اگر می‌خواهید بدانید سبک هیپ هاپ چیست این نوشتار از ساعد نیوز را دنبال کنید.

هیپ هاپ به انگلیسی Hip Hop که در بعضی منابع از آن بعنوان سبک رپ نام برده می شود یکی از سبک های نوین موسیقی می باشد که همچون بسیاری از سبک های اصلی موسیقی ریشه ی آمریکایی دارد. آمریکایی های آفریقایی تبار و لاتین تبار از محله ی برانکس نیویورک ، یکی از شمالی ترین محلات شهر نیویورک (در شمال منهتن) ، پدیدآورندگان اصلی این سبک در دهه ی 70 میلادی بودند. اجرای آواز بصورت صحبت ریتمیک و قافیه دار ، همراه با رپ خوانی از مشخصات اصلی این سبک می باشد.

هیپ هاپ هم مانند دیگر سبک‌ها یک هنر مملو از احساسات، تمرکز، هیجان و حرکت است. هیپ هاپ با حرکات موزون بدن و ریتم موسیقی به صورت هماهنگ به اجرا در می‌آید.

هیپ هاپ چیست؟

همان طور که پیش از این هم گفته شد، هیپ هاپ بیشتر از این که یک ژانر باشد، یک جنبش فرهنگی است که موسیقی، شعر، رقص، هنر، مد، فلسفه و سیاست را در خودش جای داده است. در واقع، بسیاری از مردم “رپ” و “هیپ هاپ” را مترادف هم می دانند، در صورتی که به طور دقیق تر اگر بخواهیم بگوییم، رپ یک نوع تکنیک موسیقی خاص است که در زیر چتر جنبش هیپ هاپ قرار دارد.

به گفته دی جی، ترانه سرا، تهیه کننده و پیشگام هیپ هاپ، Africa Bambaata، هیپ هاپ چهار رکن اساسی دارد:

رپ کردن

رپ یا MCing یک تکنیک آواز است که در آن هم از ریتم و هم از شعر استفاده می شود، اما معمولا ملودی وجود ندارد. به خاطر این فقدان ملودی، شباهت کم تری به آواز خواندن دارد و بیشتر شبیه خواندن یک شعر پشت سر هم است. در واقع، اصطلاح « رپ » در دهه 1970 از کلمه عامیانه “talking ” یا همان ” صحبت کردن ” گرفته شده است. هر کسی که به صورت شعری صحبت یا سخنرانی می ‌کند، می ‌توان گفت که “رپ” کرده است. از وقتی که فرهنگ هیپ هاپ شکوفا شد، کلمه ” رپ ” تعریف خاص امروزی اش را به خود گرفت. امروزه رپ یکی از جنبه های متمایز و رایج غالب (البته نه تمام) موسیقی هیپ هاپ است.

چرخاندن صفحه دیسک (Turntablism)

ترن تیبلیسم یا همان دی جی گری که امروزه بیشتر شناخته می شود، روشی برای ساخت موسیقی با صفحه گردان است. یک دی جی خلاق آهنگ هایی که معمولا توسط هنرمندان دیگر تولید می ‌شوند، میکس، ترکیب و دستکاری می ‌کند تا چیز جدیدی خلق کند. در گذشته، یک دی‌جی می بایست برای انجام کارش، صفحه گردان ها را دستکاری می کرد، مثلا سرعت شان را افزایش یا کاهش می داد تا نحوه پخش صدا تغییر کند. اما امروزه با ابزار های دیجیتالی مدرن، دی جی ها می توانند همان صدا ها را به صورت الکترونیکی تولید کنند.

رقص بریک

بریک دنس (Breakdancing) که گاهی اوقات BBoy/BGirling نامیده می شود، سبک منحصر به فرد، پرطرفدار و متمایزی از رقص است که تعداد افراد کمی بر آن تسلط دارند. بریک دنس از زمان شروعش عنصر اصلی فرهنگ هیپ هاپ بوده است. با این حال، به خاطر سطح فوق ‌العاده دشوارش، از موفقیت ‌های قابل توجهی مثل سایر عناصر جنبش هیپ هاپ برخوردار نبوده است.

هنر خیابانی

هنر خیابانی (Street Art) یک هنر تجسمی است که به هیپ هاپ مرتبط می شود. هنر خیابانی که معمولا با اسپری رنگی خلق می ‌شود، به خاطر سبک بصری شلوغش شناخته می ‌شود. البته، همه گرافیتی ها به فرهنگ هیپ هاپ ربط ندارند، اما این جنبش سبک منحصر به فردی را ایجاد کرده که نمادین است.

تاریخچه‌ پیدایش هیپ هاپ چیست؟

  • برخی معتقدند که هنوز برای هیپ هاپ تاریخچه‌ای که دارای یک مبدا اولیه باشد وجود ندارد.

  • برخی دیگر می‌گویند که هیپ هاپ ورزشی در سیرک‌ها برای شاد کردن و به هیجان در آوردن تماشاگران بوده است.

  • برخی دیگر معتقدند که این سبک موسیقی از زندان‌های سیاسی آمریکا منشا می‌گیرد که برخی از زندانیان برای بیان عقاید و افکار خود، تفکرات و احساسات خود را به صورت غیر کلامی و با حرکات موزون بدن بیان می‌کردند.

  • عده‌ی زیادی هم معتقدند که منشاء اصلی هیپ هاپ در طی اواخر دهه 1960 از خیابان‌های نیویورک و بین جوانان آمریکای جنوبی و سیاه پوست‌ها برمی‌گردد.

  • در سال 1970 هیپ هاپ از احزاب بلوک که تحت سلطه‌ هارلم‌ها بودند شکل گرفت و به همین دلیل است که هیپ هاپ به عنوان ستون اصلی که راه را برای آزادی بیان هموار ساخت شناخته شده است. از دهه‌ی 1970 هیپ هاپ به صورت بین المللی شناخته شد و آن را هم معنی با موسیقی رپ یا موسیقی اسکرچ معرفی کردند.

  • پس از آن رفته رفته به طرفداران و علاقمندان هیپ هاپ اضافه شد به گونه‌ای که در سال 2006 پس از موسیقی کلاسیک دومین موسیقی محبوب در ایالات متحده آمریکا بود.

 موسیقی هیپ هاپ

ویژگی های موسیقیایی هیپ هاپ

در موسیقی هیپ هاپ باید بین رپر و بیت تعامل وجود داشته باشد. بیت ها اغلب از ساز های الکترونیکی یا تکه هایی از آهنگ های قدیمی تر ساخته می شوند. در واقع، تعداد کمی از هنرمندان هیپ هاپ در طول اجراهای شان به صورت فیزیکی ساز می نوازند. خلاقیت در این سبک یعنی یافتن راه‌ های جالب برای متصل کردن بیت و ملودی ‌ها به هم برای خلق یک اثر خوب و جدید.

بیت های هیپ هاپ می ‌توانند پراکنده و آرام، خشن و مایوسانه و یا ترکیبی بین این ها باشد. چیزی که همه این بیت ها را به هم متصل می کند یک ضرب آهنگ ثابت و (معمولا) پیچیدگی کم موسیقی است، طوری که اثر را از تمرکز اصلی یعنی شعر و خواننده رپ منحرف نکند.

رپ به یکی از متمایز ترین ویژگی ها و سبک های فرهنگ هیپ هاپ تبدیل شده است. رپر ها از ریتم، اشعار و لحن آوازی شان برای بیان افکارشان استفاده می کنند، و بهترین رپر ها به خاطر “روند” و رویه خاص خودشان یعنی پشت سر هم و روان ادا کردن کلمات به صورت پشت سر هم، شناخته می شوند. رپر ها از صدایشان به عنوان یک ساز استفاده می کنند و اغلب با استفاده از فریاد های مقطعی یا حرکات نمایشی جذاب بسته به نیاز اجرا، صدای شان را تغییر می دهند.

همه این ها به این معناست که یک رپ خوب چیزی فراتر از موسیقی است. نوازندگان بزرگ رپ از تکنیک های شعری مثل موارد زیر استفاده می کنند :

  • قافیه های درونی: قافیه هایی هستند که در یک سطر یا بیت، یا بین عبارات داخلی قرار می گیرند و نه در انتهای سطر.

  • وزن شعر: نمایان گر ساختار ریتمیک اصلی یک بیت یا خطوط یک بند شعر است.

  • کنایه: شکل گفتاری یا شیوه‌ ای خاص برای بیان چیزی است که معنایی دوگانه ایجاد می‌کند. یکی از معانی معمولا واضح است، در حالی که معنای ثانویه اغلب پیامی را منتقل می کند که از نظر اجتماعی به مسائل جنسی اشاره دارد، یا بیش از حد ناخوشایند و به قدری توهین آمیز هستند که نمی توان آن را مستقیما بیان کرد.

با این شیوه بازی با کلمات و رساندن غیرمستقیم پیام، جای تعجب نیست که طرفداران رپ روی هر کلمه تمرکز کرده و سعی کنند معنایش را تجزیه و تحلیل کنند!

موسیقی هیپ هاپ

مقایسه‌ی رپ و هیپ هاپ

  • همراه با ظهور فرهنگ هیپ هاپ، رپ هم به عنوان یکی از راه‌ها و اشکال آزادی بیان شناخته شد.

  • این دو سبک هر دو دارای ضرب موسیقایی یکسان هستند.

  • رپ را می‌توان ترکیبی از شعر و نثر دانست. در احزاب برانکس، رپ زمانی که دی جی شروع به صحبت می‌کرد همراه با ضرب آهنگ به بیان کردن یک فکر خاص یا یک پیام که از لحاظ اجتماعی آشکار است، می‌پرداخت.

  • اگر هیپ هاپ را بررسی کنیم به یک ترکیب از ضرب آهنگ که بازتاب خوش قلبی و انعطاف پذیری است می‌رسیم و رپ راه و روشی برای بیان عقاید و افکار تند و توهین آمیز است، ولی نه لزوما. همچنین رپ می‌تواند با سبک‌هایی مثل راک یا بلوز ادغام شود.

خلاصه

موسیقی دارای سبک‌های مختلفی است که هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد بوده و دارای زیر سبک‌هایی نیز می باشند.در واقع می توان گفت سبک های موسیقی ،متاثر از فرهنگ و خصوصیات مردم جامعه و حتی ویژگی‌های جغرافیایی است. هیپ هاپ (Hip Hop) که در بعضی منابع از آن بعنوان سبک رپ نام برده می شود یکی از زیر سبک های موسیقی است که به‌طور موازی با فرهنگ هیپ‌هاپ رشد کرده‌است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (479 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (296 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (156 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (102 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (90 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (56 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران/ این ماشین نیست هواپیماست+ویدیو (53 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (49 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (47 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (45 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و هوش‌پران محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (44 نظر) خلاقیت و هوش بالای نصاب در وصل کردن سینک ظرفشویی حماسه ساز شد +عکس/ اُستاد، برای نکات ریز جزوه میدین یا خودمون بنویسیم؟🤣 (34 نظر) کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس (31 نظر) مراسم عقد شیک و منحصربفرد برادرزاده سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان/ ایشالا عروسی خودت+عکس (31 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
غوغای صدای بهشتی و اجرای عاشقانه بی‌نظیر امیرحسین مدرس با آهنگ شجریان/ غلام نرگس مست تو تاجدارانند😍+ویدیو مراسم سالگرد ازدواج ساده و خلوت شاهرخ استخری و خانومش در حیاط باصفا و دلباز خونشون/ عجب کیک شیک و منحصر به فردی+عکس نگاهی به خانه لوکس و باکلاس ارسلان قاسمی، وحید سریال فاصله ها با چیدمان شیک و منحصر به فرد+عکس کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای گرفتن اولین عکس نوزادی از فرزندش حماسه آفرید/ کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت عکس خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال نون خ/ از سلمان تا... صحبت های عاشقانه محسن کیایی با روح پاک مادرش در برنامه صداتو اشک همه داوران رو درآورد!+فیلم حضور غیرقابل باور عادل فردوسی پور در جشن خانوادگی علی دایی/ عکس مشترک عادل فردوسی پور با همسر علی دایی در یک مجلس خصوصی سناریوهای علمی مختلف برای پایان جهان! هدیه خنده دار سلمان سریال نون خ برای هادی چوپان / پای هادی چوپان به نون خ باز شد+فیلم (ویدئو) درس اخلاق فوق خنده‌دار استاد محسن قرائتی/ وقتی خدا برای وزیر مملکت در مستراح کلاس میذاره! خلاقیت منحصربفرد شهرداری بوشهر برای زیباسازی خونه های قدیمی حماسه آفرید/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید😍 آخرین جشن تولدی که حامد سلطانی برای همسر اولش در خانه ابدی او گرفت/ حیف جوونیش که سهم خاک شد درخت میوه حیاط خانه حامد سلطانی با حال و هوای بهاری/ چه عکس خوشگلی انداخته👌😍 ایده های خلاقانه چیدمان میز صبحانه برای یک پذیرایی شیک و دل انگیز+عکس شام مفصل و سفره غذای رنگی خواهر ساره بیات برای خانواده پر جمعیت رضا قوچان نژاد/ چه ضیافتی برای خانواده شوهر به پا کرده فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم حضور جالب خانم معلم همدانی با لباس عروس در کلاس درس/ این لحظه تا ابد برای دانش آموزاش خاطره شد+عکس (تصاویر) معماری استثنایی و تخیلی یک رستوران در ژاپن/ با این ویوی جذاب غذا چه میچسبه! (ویدئو) شوخی بانمک نعیمه نظام‌دوست با سن نیما شعبان‌نژاد (تصاویر) تغییر چهره حیرت انگیز فرزانه سریال "بزنگاه" بعد 16 سال/ کلا یه نفر دیگه شده که! شباهت متحیرکننده و خارق‌العاده آنجلینا جولی و دخترش! (فیلم) آشنایی با یاقوت ارغوانی میلیون دلاری از اعماق تاریخ / سنگ آمتیست 26 تنی ژستهای بی ملاحظه ی زنان حرمسرا همگان گرفتن عکس در حضور ناصرالدین شاه قاجار سوژه کاربران مجازی شد برند خاص و شوکه کننده کیف آرایشی ناصرالدین شاه/ باورت میشه ناصرالدین شاه کیف آرایشی داشته؟ (فیلم) در پشت آبشار نیاگارا چه چیزی پنهان شده؟ / اسرار پشت پنهان آبشار نیاگارا چیست؟! نگاهی به ماشین‌های لوکس و هوش‌پران علی دایی، ثروتمندترین فوتبالیست ایران+عکس/ از لندکروز و پورشه تا بی ام وی😍 ارزانترین خانه در دبی | معرفی 10 گزینه مخصوص ایرانیان (عکس) ماشینهای شیک و مدرن یکتا ناصر و منوچهر هادی/ زوج پرحاشیه و جنجالی اینروزهای سینمای ایران مزیت های استفاده از چراغ های خیابانی در نورپردازی شهری تولد باورنکردنی یک حیوان بامزه به سفیدی برف و 6 گوش صورتی در دریا/ چقدر این موجود ناز و گوگولیه+عکس شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! 3روش معجزه آسا برای برق انداختن زیورآلات طلا واکنش بانمک احسان علیخانی با یک سلفی زورکی و یوهویی به عکس فتوشاپ شده ای که از او در فضای مجازی منتشر شده نگاهی به ماشین‌های لاکچری و هوش پران امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی +عکس/ اینا ماشین نیست هواپیماست! مدل مانتو خاص و جذاب گلوریا هاردی، بازیگر سریال کیمیا/ نگاهی به طراحی مانتو همسر فرانسوی ساعد سهیلی+عکس
تیتر امروز   
کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران! کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس آیا رهبر معظم انقلاب موبایل دارند؟ دستگیری اراذل و اوباش BMW سوار در بلوار اندرزگو+فیلم رئیس‌جمهور وارد سمنان شد زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟ پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟