احساسات کودک را چگونه درک کنیم؟

  چهارشنبه، 06 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
احساسات کودک را چگونه درک کنیم؟
گرچه درک احساسات کودکان  غیر قابل توصیف بوده و ما نمی تواتیم آن ها را لمس کنیم و یا ببوییم . اولین گام برای کمک به فرزندتان توجه به احساسات اوست ، احساساتی که شما نیز با آن ها در گیر هستید .

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، فرض کنید کودک تان با چهره ای غمگین به شما بگوید: «امروز دوستم جواب سلامم را نداد، ازش بدم میاد!» بیایید ببینیم که در این موقعیت چه طور از گوش دادن انعکاسی استفاده می کنیم. شما علاوه بر اینکه باید تلاش کنید کودکتان را درک و حمایت کنید لازم است به او کمک کنید کودکتان را درک و حمایت کنید لازم است به او کمک کنید که متوجه شود در این موقعیت چه احساسی دارد و آنها را بشناسد. در گوش دادن انعکاسی، موقعیت و احساسات کودک را خلاصه می کنیم و با زبان ساده، یا کلماتی متفاوت اما در همان معنا برایش بازگو می کنیم. در این مثال می گوییم: «پس تو سلام کردی و دوستت جواب نداد...

به نظر می رسه که از دستش عصبانی هستی، انگار غمگین هم هستی، درسته؟» با این کار اولا، شما به کودک نشان داده اید که احساسش را درک کرده و پذیرفته اید. چون او احساسش را با شما در میان گذاشته حال بهتری دارد و ارتباطش هم با شما بهتر خواهد بود. همچنین می تواند روی هیجانش کنترل پیدا کند که با این روش آشنا شدید لازم است که چند نکته را در نظر داشته باشید: قدم اول در مدیریت احساسات این است که بتوانیم آنها را نامگذاری کنیم. لیستی از انواع هیجانات مثبت و منفی را با نام های ساده بدانید و آنها را در جملات خود استفاده کنید. مثلاً احساس غم شادی، خشم و غیره کودک در جملاتش مستقیماً به احساساتش اشاره ای نمی کند. شما می توانید از روی حالات چهره و جملاتش آنها را حدس بزنید. نگران نباشید اگر حدستان غلط بود، دوباره حدس بزنید.

تلاش برای درک احساسات کودکان

ممکن است درک احساسات او در روز های دیگر ، دشوار و مشکل باشد . چشمان او حالت محافظه کارانه داشته باشد و حرفی در مورد رویدادهای مدرسه نزند .

شما نمی دانید چگونه سر صحبت را با او باز کنید و یا این که چگونه او را وادار به حرف زدن کنید . اگر در این خصوص پافشاری کنید ، ممکن است او را رنجانده و نتیجه ای نگیرید .

امکان دارد در روز های دیگر خسته و غمگین باشد و در پاسخ به شما باصدایی که به دشواری شنیده می شود بگوید : فرید به من گفت که منو دوست نداره و دیگه بهترین دوستش نیستم . »

شما در جواب او چه می گویید ؟ چگونه می توانید کمک کنید تا او احساس بهتری داشته باشد ؟

درک احساسات فرزندان از همان سنین کودکی

احساسات نه تنها در همه افراد وجود دارد ، بلکه از بدو تولد همراه ماست . فقط به طفل گرسنه ای که طلب غذا می کند نگاه کنید ، متوجه عواطف متغیر او خواهید شد که در صورت او به شکل خشم ، درماندگی ، شگفتی ، خرسندی و خوشحالی مشاهده می شود . اما چیزهای اندکی وجود دارند که به سختی ، احساسات را مدیریت می کنند .

گرچه درک احساسات کودکان غیر قابل توصیف بوده و ما نمی تواتیم آن ها را لمس کنیم و یا ببوییم . اولین گام برای کمک به فرزندتان توجه به احساسات اوست ، احساساتی که شما نیز با آن ها در گیر هستید .

زمانی که به احساسات خود واقف شدید و آن ها را درک کردید می توانید به فرزند خویش کمک کنید .

کودکان چگونگی واکنش به احساسات را از ما یاد می گیرند . به طور مثال ، زمانی که ما شادی و خوشحالی را تجربه می کنیم و یا این خوشحالی را در چشمان فرزندمان مشاهده می کنیم به او می گوییم : « امروز خیلی خوشحالی ! » و یا اینکه « چرا ناراحتی ؟ » اکثر اوقات کودکان یاد می گیرند احساسات درونی خویش را با کلمات بیان کنند .

شناسایی و تشخیص احساسات و هیجانات کودکان

شناسایی هیجانات ودرک احساسات کودکان یک ابزار قدرتمند است . کودکان زمانی که می توانند چگونگی احساسات خویش را توصیف کنند ، کنترل بیشتری بر احساس های خویش خواهند داشت . به همین علت ، کمک به درک و استنباط دامنه وسیع هیجانات و احساسات کودکان ، امری مهم تلقی می شود .

بنابراین ، این نکته حایز اهمیت است که برای کمک به کودکان جهت یادگیری ، طبقه بندی و درک احساساتشان یاری شوند تا برای بیان این احساس ها ، حسی همراه با ایمنی و اطمینان داشته باشند .

در تحقیق و پژوهش های مربوط به کودکان ، متوجه شدیم زمانی که کودکان احساس ایمنی می کنند ، از صحبت کردن درباره هیجانات خویش لذت می برند ، حتی اگر برخی از این احساس ها زیاد خوشایند نباشند . لازم به ذکر است که این مساله در پسرها نیز به اندازه ی دختر ها نمود پیدا می کند .

ارتباط احساسات و یادگیری در کودکان

برخی اوقات بیان کردن این احساسات ، برای کودکان سخت و دشوار می باشد . به ویژه برای پسران زیرا ، کنترل کردن احساساتی مانند : نا امیدی ، سرخوردگی ، غمگینی ، ترس و خشم برای آنها مشکل می باشد .

در مورد برخی از احساسات مبهم و گنگ ، مانند استرس و اضطراب ، بررسی هایی را انجام داده اند که ریشه ی این نگرانی ها می تواند از برگزاری آزمون ، ثبت نام در مدرسه ی جدید و فشار های هیجانی باشد . همانطور که می دانید استرس ها ، در امر یادگیری مداخله کرده و ایجاد اختلال می کنند .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (700 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان