علت دندان قروچه در کودک

  سه شنبه، 20 خرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
علت دندان قروچه در کودک
دندان قروچه یا "بروکسیسم" عبارت است از عادت ساییدن دندان‌ها. عنوان قروچه معمولاً در خواب رخ می دهد (بروکسیسم شبانه) ولی ساییدن یا کوبیدن دندان ها در طول روز نیز شایع است. دندان قروچه مداوم ممکن است باعث خوردگی لثه ها و استخوان های حمایت کننده از آن ها در دهان شود.

دندان قروچه یا "بروکسیسم" عبارت است از عادت ساییدن دندان ها. عنوان قروچه معمولاً در خواب رخ می دهد (بروکسیسم شبانه) ولی ساییدن یا کوبیدن دندان ها در طول روز نیز شایع است. دندان قروچه مداوم ممکن است باعث خوردگی لثه ها و استخوان های حمایت کننده از آن ها در دهان شود. یکی از علائمی که ممکن است در آلودگی با کرم تنیا ساژیناتا دیده شود نیز بروکسیسم یا دندان قروچه در کودکان است.

علت دندان قروچه کودک در خواب چیست؟

این یکی از سوالاتی است که پدرومادرها خیلی از ما می پرسند. دندان قروچه دلایل احتمالی متفاوتی دارد که یکی از آن ها، خروپف کردن است. وقتی کودک خروپف می کند، سیستم گلیمفاتیک (سیستم پاکسازی مغز) او به خوبی کار نمی کند و درنتیجه فرد به خواب عمیق فرو نمی رود. وظیفه سیستم گلیمفاتیک این است که موقع خواب مواد زائد عصبی (نوروتاکسین) را از مغز پاک می کند.

از آنجایی که کودک در سن رشد است، خواب یکی از مهم ترین عواملی است که به پرورش مغز و دندان های او کمک می کند. به همین خاطر هیچگاه نباید مسائلی که مخل خواب او می شوند (از جمله دندان قروچه) را نادیده بگیرید. مثلا یک خروپف ساده در کودکی ممکن است در بزرگسالی تبدیل به بیماری های قلبی یا مغزی مزمن شود.

یکی دیگر از دلایل رایج دندان قروچه، بخصوص در کودکان، کرم روده است. این مسئله ممکن است کمی خاطرتان را ناراحت کند. برای هیچ پدر و مادری خوشایند نیست که بداند فرزندش کرم روده دارد ولی این مسئله خیلی اوقات اتفاق می افتد و والدین باید از آن اطلاع داشته باشند.

علائم و نشانه های دندان قروچه

  • فک درد
  • مشاهده لایه ای غیرمعمول روی دندان ها
  • نامنظم بودن دندان ها
  • مشاهده دندان شکسته یا خردشده
  • کراس بایت (نامنظم بودن دندان ها و دشواری در جویدن غذا)
  • شنیده صدای بلند دندان قروچه در شب
  • احساس خواب آلودگی در بعدازظهرها
  • خستگی، عصبی بودن و تمرکز نداشتن
  • نفس کشیدن از دهان
  • گودی و سیاهی زیر چشم
  • مشکلات گوارشی
  • داشتن انگل

علل روان شناختی :

علل روانشناختی دندان قروچه کردن در کودکان، استرس و اضطراب می باشند. در کودکان ممکن است این استرس – معمولاً فشار عصبی و یا خشم – در اثر داشتن امتحان در مدرسه و یا یک تغییر در روند زندگی (خواهر و برادر جدید و یا عوض شدن معلم مدرسه) ایجاد شود. حتی جروبحث با والدین و خواهر و برادر می تواند به حدی استرس زا باشد که باعث ایجاد دندان قروچه یا قفل شدن فک کودک گردد.

تشخیص بروکسیزم در کودک خود

تشخیص بروکسیزم در کودک ممکن است اندکی دشوار باشد چرا که خود او حتی متوجه دندان قروچه کردن خود نمی شود. می توانید شبانه به هنگام خواب کودک او را بررسی کنید و ببینید که آیا صداهای ناشی از دندان قروچه به گوش می رسند یا خیر. اگر کودک شما به هنگام جویدن غذا احساس درد کرده و یا فک او دردناک شده است، این موارد می توانند از علائم بروکسیزم باشند.

آیا کودک شما نگران بوده و یا از مورد خاصی عصبانی است؟ اگر این احساسات با دندان قروچه به هنگام خواب همراه شوند، زمان آن است که به کودک خود بیشتر توجه کنید. کودکان به طور کلی مقدار زیادی استرس را تحمل می کنند و ممکن است لازم باشد تا علت اصلی آن از طریق درمان های پزشکی و روش های استرس زدایی مانند حمام آب گرم و یا گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش قبل از خوابیدن درمان شود.

عوارض دندان قروچه

در برخی از موارد، دندان قروچه ی شبانه و یا قفل شدن فک می توانند باعث موارد زیر شوند:

  • صدای دندان قروچه به هنگام شب
  • سردردهای صبحگاهی
  • درد عضلات فک و صورت
  • مشکلات مربوط به فک مانند بیماری های مفصل فکی گیجگاهی (TMJ). البته بیشتر کودکانی که دندان قروچه می کنند. مشکلات مربوط به TMJ را نخواهند داشت، تا زمانی که دندان قروچه ی آن ها بسیار شدید شود.
  • دندان شکسته و یا ترک خورده
  • ساییده شدن مینای دندان
  • حساسیت زیاد (نسبت به دما) و یا لق شدن دندان
  • آسیب به دندان، شکستن پرکردگی های دندان و آسیب به لثه ها
  • تغییر شکل دادن زبان
  • تورم (در برخی از موارد) در کنار فک پایین که به دلیل قفل شدن دندان ها ایجاد می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (164 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (130 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (26 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
نگاهی به بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس