آکنه کیستی چگونه درمان می شود؟

  دوشنبه، 19 خرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آکنه کیستی چگونه درمان می شود؟
این نوع آکنه شبیه درد زخم های زیر پوستی است. هنگامی که یک حفره مسدود شده زیر پوست می ترکد، بدن شما تلاش می کند تا با ایجاد یک کیست محافظ، از خارج شدن باکتری ها از منافذ پوست جلوگیری کند. این آکنه ها سر ندارند و بهبود آنها ممکن است چند هفته طول بکشد.

جوش کیستیک

این نوع آکنه شبیه درد زخم های زیر پوستی است. هنگامی که یک حفره مسدود شده زیر پوست می ترکد، بدن شما تلاش می کند تا با ایجاد یک کیست محافظ، از خارج شدن باکتری ها از منافذ پوست جلوگیری کند. این آکنه ها سر ندارند و بهبود آنها ممکن است چند هفته طول بکشد.

آنتی بیوتیک خوراکی و طبیعی

آنتی بیوتیک های خوراکی کمک می کنند تا باکتری ها کنترل شده و میزان عفونت و التهاب را کاهش خواهند داد. گاهی اوقات نیز ممکن است که این جوش ها به آنتی بیوتیک پاسخ نداده و هیچ گونه تغییری در آن ها مشاهده نشود. بهترین پیشنهاد این است که حتما با تجویز پزشک از یک آنتی بیوتیک موثر برای درمان این جوش استفاده کنید.استفاده از یک رژیم غذایی سالم و طبیعی نیز می تواند آنتی بیوتیک مورد نیاز بدن را تامین کند.

کرم یا لوسیون حاوی رتینوئید

رتینوئید یک شکل خاص از ویتامین A است که می تواند منافذ مسدود شده پوست را باز کند و به آنتی بیوتیک ها برای عملکرد بهتر کمک خواهند کرد. انواع مختلفی از کرم، لوسیون و ژل حاوی ریتنوئید در داروخانه ها وجود دارد که در صورت نیاز و با تجویز پزشک می توانید از آن ها برای درمان آکنه کیستی استفاده کنید.

مولتی ویتامین ها

در مورد مصرف مولتی ویتامین نیز حتما با پزشک خود مشورت کنید. زینک موجود در مولتی ویتامین ها باعث کاهش التهاب در پوست شده و همچنین ویتامین E موجود در آن نقش بسیار موثری در بهبود پوست خواهد داشت.

چای سبز

چای سبز حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان طبیعی است و به شما کمک می کند تا پوست سالم و درخشانی از داخل بدن داشته باشید. علاوه بر این خاصیت ضدالتهابی آن نیز می تواند در کاهش خارش و درد این نوع از جوش موثر باشد.یک فنجان چای سبز دم کشیده را آماده کنید و سپس با یک توپ پنبه ای مقداری از چای سبز را روی قسمت های آسیب دیده پوست قرار دهید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. از این روش دوبار در روز استفاده کنید تا به نتیجه برسید. علاوه بر این نوشیدن روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای سبز نیز می تواند در درمان آکنه کیستی موثر باشد.

عسل

عسل طبیعی دارای خاصیت ضدباکتری بوده و می تواند به درمان آکنه کیستی کمک کند و همچنین می تواند در بهبود زخم های ناشی از جوش نیز بسیار موثر باشد.عسل طبیعی را روی قسمت های آسیب دیده پوست قرار داده و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه پوست را با آب گرم بشویید. برای اینکه این روش نتایج خوبی را به همراه داشته باشد لازم است تا از آن ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید.

علت ایجاد جوش چیست؟

لایه برداری

هنگامی که شما سلول های مرده ی پوست و اضافه را با اسکراب یا ماسک بر نمی دارید، آنها روی سطح پوست انباشته می شوند و روغن را در منافذ خود نگه می دارند. این پوست های مرده موجب ایجاد آکنه های سر سفید یا جوش سر سیاه می شوند.

آلودگی

ذرات کوچک ناشی از اگزوز، دود و یا لایه های باقی مانده پوست به روغن پوست شما جذب می شوند و با آن مخلوط می شوند تا آکنه ها ایجاد شود. آلودگی ها موجب ایجاد جوش سر سفید یا سیاه می شود. پس حتما صورت خود را با پاک کننده های مناسب بشویید.

التهاب

همه افراد باکتری های عامل ایجاد آکنه را روی پوست خود دارند، اما مطالعات نشان می دهد افرادی که مبتلا به التهاب می شوند با احتمال بیشتری آکنه خواهند داشت. التهاب موجب ایجاد جوش سر سفید، سر سیاه، آکنه های سیستیک و هورمونی خواهد شد.

دوره ماهیانه

درست قبل از دوره ماهیانه، سطح استروژن پایین می آید در حالی که تستوسترون (که موجب تولید روغن می شود) ثابت می ماند. سپس روغن فولیکول ها را متوقف می کند که باعث ایجاد آکنه های عمیق و دردناک می شود. در این دوره بیشتر جوش های شما از نوع سیستیک و هورمونی می باشند.

استرس

عامل بسیاری از آکنه ها کورتیزول است، هورمونی که هنگام عصبانی شدن شما ترشح می شود. وقتی که کورتیزول بالا می رود، پوست شما بیشتر از مقدار نیاز، روغن تولید می کند. استرس موجب ایجاد جوش های سیستیک و هورمونی می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (164 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (130 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (26 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
نگاهی به بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس