عوامل مؤثر در بروز جوش کیستی

  دوشنبه، 19 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
عوامل مؤثر در بروز جوش کیستی
استرس مزمن، میزان کورتیزول (cortisol) را در بدن افزایش می‌‌دهد و ترشح هورمون‌ها را نامتعادل می‌کند. در این صورت زمینه بروز جوش کیستی فراهم می‌شود. به این ترتیب خانم‌های شاغلی که با نگرانی‌های زیادی در محل کار و منزل روبه‌رو هستند و مدت‌ها است که استرس دارند، بیشتر در معرض ابتلا به جوش کیستیک قرار می‌گیرند

عوامل مؤثر در بروز جوش کیستی

مشکلات هورمونی

مشکلات هورمونی مختلفی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، سلامت خانم ها را تهدید می کند. دلیل اصلی این تغییرات هورمونی را می توان در افزایش هورمون مردانه استروئید در بدن خانم ها جستجو کرد. این وضعیت غدد چربی پوست را به افزایش بیشتر ترشح چربی تحریک می کند. این چربی مازاد، در منافذ پوست جمع می شود و بسته شدن منافذ پوست جوش ها را به دنبال دارد. شدت این اختلال، جوش صورت را تبدیل به جوش کیستی می کند. خوشبختانه داروهای مختلفی برای متعادل کردن هومون های بدن خانم ها ساخته شده است. در نتیجه پیشنهاد می کنیم با مراجعه به پزشک متخصص، نظر وی را برای مصرف مناسب ترین دارو برای متعادل کردن هورمون ها و همچنین خرید بهترین کرم ضد جوش جویا شوید.

استرس مزمن

استرس مزمن، میزان کورتیزول (cortisol) را در بدن افزایش می دهد و ترشح هورمون ها را نامتعادل می کند. در این صورت زمینه بروز جوش کیستی فراهم می شود. به این ترتیب خانم های شاغلی که با نگرانی های زیادی در محل کار و منزل روبه رو هستند و مدت ها است که استرس دارند، بیشتر در معرض ابتلا به جوش کیستیک قرار می گیرند.

چرخه نامناسب خواب

نامناسب بودن چرخه خواب یکی دیگر از عوامل مؤثر در بروز جوش کیستی به حساب می آید. برای نمونه خلبان و خدمه هواپیما و مسافرینی که دائم سفر می کنند، به دلیل تغییر چرخه خواب، بیشتر در معرض بروز این نوع جوش ها قرار دارند. تغییر دائم ساعت داخلی بدن و چرخه خواب، عملکرد غدد فوق کلیوی را مختل می کند و باعث افزایش ترشح کورتیزول و تستسترون (testosterone)، در بدن می شود. در کنار تغییر ساعت بدن و اختلال در چرخه خواب، کم خوابی نیز ترشح هورمون ها را مختل می کند و احتمال بروز جوش های کیستی را افزایش می دهد. در نتیجه پیشنهاد می کنیم به همان اندازه که به خرید بهترین کرم ضد جوش اهمیت می دهید، توجه ویژه ای به خواب و استراحت خود هم داشته باشید و سلامتتان را با کم خوابی به خطر نیاندازید.

رژیم غذایی نامناسب

آزمایش های زیادی در سال های اخیر انجام شده تا رابطه میان سلامت پوست و رژیم غذایی را مشخص کند. برای نمونه تحقیقات ثابت کرده که وجود ید در خوراکی هایی که مصرف می کنیم احتمال بروز جوش کیستی را افزایش می دهد. صدف، اسفناج و جلبک دریایی به عنوان خوراکی هایی شناخته می شوند که ید در آن ها یافت می شود.

ناگفته نماند مصرف متعادل خوراکی هایی که در آن ها ید وجود دارد برای انسان خطرساز نیست. برای نمونه اگر هفته ای یک بار اسفناج بخوریم، هیچ خطری برای بروز جوش کیستی وجود ندارد؛ اما مصرف روزانه اسفناج دردسرساز خواهد شد. شکر، برنج، سیب زمینی و نا ن هایی که دارای کربوهیدرات هستند نیز پیشنهاد نمی شود؛ چراکه این خوراکی ها میزان انسولین بدن را تغییر می دهند. انسولین باعث افزایش تستسترون می شود و ترشح بیش ا ز حد این هورمون احتمال بروز جوش کیستی را بیشتر می کند. در کنار خوراکی هایی که به آن ها اشاره کردیم، اگر احساس کردید مصرف خوراکی خاصی مانند چیپس جوش کیستی شما را وخیم تر کرده است، این خوراکی را از رژیم غذایی خود حذف نمایید.

عوامل موثر در ايجاد و تشديد آكنه

با وجود اينكه تاكنون مطالعات متعددي با هدف بررسي تاثير تغذيه در آكنه انجام شده است اما ارتباط واضحي بين آنها شناخته نشده است. در يك مطالعه مشخص شده است كه وقتي اسكیموها در رژيم غذايي معمول خود تغيير عادت مي دهند و به رژيم هاي غذايي غربي رو مي آورند شانس وقوع آكنه در آن ها بيشتر مي شود. در مطالعات ديگر رژيم هاي غذايي يا اندكس كربوهيدات بالا مثل شير گاو را در وقوع آكنه موثر دانسته اند.

با وجود مطالعات موجود نمي توان به ارتباط منطقي بين آكنه و تغذيه پي برد اما لازم است كه بيماران از هر رژيم غذايي كه خود احساس می كنند متعاقب آن دچار عود آكنه می شوند، پرهيز كنند و انجام مطالعات دقيق تر در اين ارتباط توصيه مي شود.

در ۷۸ درصد بيماران عود آكنه بيشتر در سيكل هاي قاعدگي ديده شده است. با توجه به عدم وجود شواهد كافي براي رژيم غذايي، بهداشت فردي، دفعات و نوع مواد شوينده صورت و نور خورشيد و علت جوش صورت توصيه به هر بيمار بر اساس شرايط فردي وي خواهد بود.

درمان

درمان آکنه بر دستیابی به چند هدف متکی است:

  • کاهش تولید سِبوم (ترشحات چربی)
  • ازبین بردن باکتری های عامل آکنه (آکنه های P یا پروپیونی باکتریوم)
  • کمک به عادی سازی جریان خون برای پوست
  • مبارزه با التهابات

داروهایی که با نسخه ارائه می شوند

داروهای قوی که با نسخه جهت درمان آکنه ارائه می شوند شامل موارد زیر هستند:

  • فرمولاسیون های موضعی (اِریترومایسین، کلیندامایسین) به کنترل التهابات ناشی از آکنه که با قرمزی و تورم همراه هستند، کمک می کنند.
  • داروهای خوراکی (یا سیستمیک) (تتراسایکلین، مینوسایکلین)- برای آکنه های متوسط تا شدید در نواحی قفسۀ سینه، پشت و شانه ها مناسب هستند. آنها با کاهش دادن حضور باکتری های عامل آکنۀ P اثر می نمایند.
  • عوامل هورمونی (داروهای خوراکی ضد بارداری (OC ها)) - پس از آنکه سایر درمان ها برای آکنه های متوسط تا شدید (مانند آکنۀ کیستی) با شکست مواجه شوند، استفاده از آنها توصیه می شود.
  • رِتینوئیدها (مشتقات ویتامین A) – این داروها تنها برای درمان موارد شدیدی از آکنه تجویز می شوند که به سایر گزینه های درمانی پاسخ مناسبی نداده باشند. این داروها به دو شکل موضعی و خوراکی در دسترس هستند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (164 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (150 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (13 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود
رونمایی از خونه زندگی شاه نشین و مجلل عادل فردوسی پور با 15 میلیارد قیمت/ خونه نگو کاخ بگو😍
امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد!
درچه شرایطی انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود؟