علت درد مچ دست و درمان آن

  یکشنبه، 10 بهمن 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
علت درد مچ دست و درمان آن
از رایج ترین درد های مفصلی درد مچ دست می باشد.یافتن علت درد مچ دست در درمان سریعتر و جلوگیری از بروز عوارض جبران ناپذیر و خطرناک نقش موثری دارد.

درد مچ دست یکی از شایع ترین دردها در ناحیه دست است که دلایل زیادی می تواند دلیل آن باشد. مچ دست از استخوان های کوچک، غضروف، ماهیچه و رگ تشکیل شده است و معمولا در خطر مواجه شدن با آسیب دیدگی قرار دارد. درد مچ دست بر اثر آسیب دیدگی یا التهاب ایجاد می شود و زمانیکه مچ دست دچار عفونت یا تومور باشد این درد شدیدتر است. التهابات رایجی که بر اثر بیماری آرتروز یا نقرس ایجاد می شود می تواند باعث ایجاد مچ درد شود.

۷علت درد مچ دست

دست ها یکی از مهمترین و کاربردی ترین اعضای بدن می باشند که در طول روز از آنها بسیار استفاده میکنیم. بنابراین با گذشت زمان ، ممکن است احساس درد یا حساسیت در مچ دست کنید. هنگامی که درد با استراحت و استفاده از کمپرس سرد برطرف نشود ، مراجعه به یک پزشک متخصص ارتوپدی که می تواند وضعیت شما را تشخیص دهد و یک برنامه درمانی برای مدیریت موفقیت آمیز علائم ایجاد کند ، اولین قدم خوب برای حل مسئله به معنای واقعی کلمه است.اگر شما هم به این درد مبتلا شده اید و نمی دانید علت درد مچ دست شما چه می تواند باشد؟ در اینجا پنج دلیل درد مچ دست آورده شده است.

روماتیسم مفصلی، از علل درد مچ دست

آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی یک اختلال التهابی مزمن خودایمنی است که بدن شما به اشتباه به بافتهای مفصلی خود حمله می کند.این علت درد مچ دست باعث درد ، تورم و حتی می تواند منجر به فرسایش استخوان شود. خوشبختانه با تشخیص صحیح و مراجعه به موقع به متخصص ارتوپدی می توانید علائم را کنترل کرده و درد و التهابی را که می تواند بر روی دست و مچ دست و سایر مفاصل بدن شما تأثیر بگذارد کاهش دهید. بدترین حالت ، ممکن است به شما توصیه شود که تحت عمل جراحی تعویض مفصل قرار بگیرید.

آرتروز، از علل درد مچ دست

دومین علت درد مچ دست آرتروز می باشد.آرتروز در اثر سایش و پارگی ایجاد می شود. مشخصه آرتروز این است که غضروف محافظ ساییده می شود و باعث درد و التهاب شود.این دلیل درد مچ دست معمولاً افراد مسن را درگیر می کند اما در افراد بسیار فعالی که به دلیل فعالیت شدید مفاصل آنها به مرور زمان فرسوده شده است نیز شایع است. گرچه معمولاً روی دستها تأثیر می گذارد اما میتواند روی مچ دست تأثیر بگذارد و دلیل درد مچ دست شود ، مخصوصاً اگر در گذشته به آن آسیب زده باشید.پس بهترین راه حل برای تشخیص دقیق علت درد مچ دست از میان همه ی علت های موجود مراجعه به متخصص ارتوپدی خوب است.

سندرم تونل کارپ، از علل درد مچ دست

وجود سندرم تونل کارپال نیز میتواند علت درد مچ دست شود. سندرم تونل کارپال در اثر فشرده سازی عصب میانی که از طریق تونل مچ دست شما عبور می کند، ایجاد می شود. علائم شامل درد ، سوزن سوزن شدن و بی حسی است که از زمان رسیدن عصب مدیان به طول بازو ، از دست به بازو تابش می کند. سندرم تونل کارپال ممکن است به دلیل ناهنجاری در آناتومی مچ دست یا حرکات تکراری دست ایجاد شود و می تواند بسیار دردناک باشد ، که اغلب برای تسکین نیاز به مراجعه به پزشک ارتوپد و پیروی از دستورالعمل های ایشان را دارد.

کیست های گانگلیون، از علل درد مچ دست

کیست های نرم ، گرد و پر از مایع که به دلیل این بیماری ایجاد می شوند ، در قسمت جلویی یا پشت دست مشاهده می شوند و دلیل درد مچ دست میشوند. این بیماری معمولاً با علائم درد، تورم، درد و ضعف در مچ دست همراه است. اگر علت درد مچ دست وجود این کیست ها باشد، درد هنگام استفاده از مچ دست بدتر می شود. تخلیه کیست و همچنین جراحی توسط متخصص ارتوپدی بسته به شدت آن ها می تواند به شما در بهبود درد کمک کند.

تنوسینوویت، از علل درد مچ دست

عارضه تنسینوویت میتواند علت درد مچ دست شود.این آسیب در اثر استفاده مکرر ، دردی را ایجاد می کند که ازانگشت شست به مچ دست می رسد و با مشکل در حرکت دادن انگشتان شست ، چرخاندن مچ دستان ، دست زدن و گرفتن اشیا و بالا آمدن مشت مشخص می شود. برخی فعالیت ها می توانند شرایط و درد مچ دست را بدتر کنند ، مانند نوشتن پیام کوتاه با انگشت شست و تایپ کردن و استفاده نکردن از صفحه لمسی. استراحت دادن به مچ دست و مراجعه به پزشک در این مورد باعث ایجاد ثبات و کاهش درد می شود. با این وجود اگر وضعیت بدتر شود ، ممکن است جراحی مناسب باشد.

دیسک گردن، از علل درد مچ دست

ابتلا به عارضه دیسک گردن میتواند منجر به درد مچ دست شود.اگر به همراه درد دست درد در ناحیه گردن را هم احساس میکنید حتما و در اسرع وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

استفاده نامناسب، از علل درد مچ دست

استفاده بیش از حد و نادرست از دست ها و یا انجام کارهای تکراری و طولانی مثل تایپ کردن می تواند علت درد مچ دست شود.

علائم و نشانه های درد مچ دست

علائم مچ درد عبارت اند از :

  • مشکل در مشت کردن دست یا گرفتن اجسام
  • احساس به خواب رفتگی دست ها
  • انگشتان متورم
  • درد، بی حسی و یا خارش که ممکن است در طول شب بد تر شوند

بسیاری از علائم و نشانه های آرتروز مچ دست و سندرم تونل کارپ مشابه اند از جمله مشکل در گرفتن اجسام، تورم و درد. اگر مچ شما قرمز و گرم شده و یا تب بالای 38 درجه سانتی گراد دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این عوامل می توانند نشان دهنده ی این باشد که آرتروز مچ دست شما عفونی باشد؛ یک بیماری بسیار خطرناک.

تشخیص درد مچ دست

پزشک شما به منظور تشخیص علائم درد مچ دست ، یک معاینه ی فیزیکی به عمل خواهد آورد. او ممکن است به کمک موارد زیر تشخیص خود را انجام دهد :

  • او ممکن است مچ دست شما را به مدت 60 ثانیه رو به جلو خم کرده و ببیند که آیا احساس خارش و یا بی حسی به وجود می آید.
  • ضربه زدن به ناحیه ی بالای عصب مدیان برای بررسی ایجاد درد.
  • آزمایش نحوه ی گرفتن اجسام.
  • بررسی سوابق پزشکی.
  • تجویز آزمایشاتی مثل الکترومیوگرافی و یا تست سرعت انتقال عصبی.
  • عکس برداری از مچ دست به کمک اشعه ی ایکس

پزشک ممکن است برای تشخیص نقرس زیر به موارد زیر عمل کند :

  • تجویز عکس برداری از مفاصل به کمک اشعه ی ایکس.
  • تجویز آزمایش ادرار و خون.
  • بررسی یک نمونه مایع گرفته شده از مفاصل فرد برای پیدا کردن بلور ها و یا کلسیم.

راه ها و روش های درمان درد مچ دست

در صورتی که مشکل به موقع تشخیص داده شود، روش های غیر جراحی می توانند به بهبود علائم ناشی از سندرم تونل کارپ کمک موثر نمایند. این روش های درمانی به شرح زیر هستند:

مصرف دارو برای درمان درد مچ دست

در موارد خاص، مصرف داروهای مختلف می تواند باعث کاهش درد و التهاب ایجاد شده به واسطه سندروم تونل کارپال شود. در واقع، داروهای ضد التهاب غیر استروئید مثل آسپیرین، ایبو پروفن، و سایر داروهای مسکن مانند آن می توانند باعث کاهش علائم ایجاد شده در کوتاه مدت در نتیجه انجام فعالیت های شدید شوند. مصرف داروهای خوراکی دیورتیک (مثل قرص های ضد عفونی و تصفیه کننده آب) نیز می تواند باعث کاهش ورم بیمار شود.

داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs) برای درمان درد مچ دست

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئید مثل ایبو پروفن (آدویل، مورتین، و موارد مانند آن) می تواند به کاهش و درمان درد مچ دست ناشی از سندروم تونل کارپال در کوتاه مدت کمک کند. به هر حال، درباره تاثیرگذاری این داروها بر بهبود سندروم تونل کارپال شواهد دقیقی در دست نیست.

تزریق کورتیکو استروئیدها برای درمان درد مچ دست

پزشک ممکن است از تزریق به تونل کارپال با یک داروی کورتیکو استروئید همچون کورتیزون به منظور کاهش درد استفاده کند. در واقع کورتیکو استروئیدها می توانند با کاهش فشار بر عصب میانی باعث کاهش التهاب و ورم ایجاد شده در مچ دست شوند. به هر حال توجه داشته باشید که داروهای خوراکی کورتیکو استروئید در مقایسه با تزریق کورتیکو استروئید برای درمان سندروم تونل کارپ اثربخشی کمتری دارند.

اسپلینت مچ دست

استفاده از اسپلینت مچ دست در زمان خواب می تواند به کاهش علائم شبانه مربوط به سوزش و بی حسی مچ دست کمک کند. در حقیقت اسپلینت شبانه یک انتخاب مناسب در زمانی است که زنان باردار به مشکل سندروم تونل کارپال مبتلا شوند.

فیزیوتراپی برای درمان درد مچ دست

متخصص فیزیوتراپی می تواند از روش های درمانی خاص و تمرین های حرکتی برای درمان آسیب دیدگی های مچ دست و مشکلات مربوط به آن استفاده کند. در صورتی که شما نیاز به عمل جراحی داشته باشید، متخصص فیزیوتراپی می تواند به توان بخشی شما پس از عمل جراحی کمک موثر کند. علاوه بر این شما می توانید از بررسی های ارگونومیک انجام شده توسط متخصص فیزیوتراپی در ارتباط با فاکتورهایی که ممکن است در محل کار باعث آسیب دیدگی مچ دست شده باشد، بهره مند شوید.

TENS برای درمان درد مچ دست

‏TENS به معنای تحریک عصب الکتریکی از راه پوست است و برای افرادی که دچار درد حاد و مزمن هستند و می خواهند تسکین پیدا کنند، انجام می گیرد. اولین اثرات این روش را می توان پس از مدت کوتاهی احساس کرد.

TENS بر مبنای اصول تحریک الکتریکی است در این روش از طریق الکترود، جریان های محرک ملایمی از طریق پوست به مجاری عصبی هدایت می شوند تا آنها را مسدود کنند؛ در نتیجه سیگنال های درد دیگر نمی توانند به مغز برسند و باعث تسکین درد می گردد. این روش عوارض جانبی بسیار نادری دارد.

تمرین های حرکتی برای درمان درد مچ دست

تمرین های کششی و تقویتی می توانند برای افرادی بطور خاص مفید باشند که علائم مشکل آنها کاهش پیدا کرده باشد. این تمرین های حرکتی می بایست زیر نظر متخصص فیزیوتراپی آموزش دیده برای درمان آسیب های فیزیکی انجام شود یا برای این کار باید از نظرات یک متخصص کار درمانی که دارای آموزش و تجربه لازم برای ارزیابی آسیب های فیزیکی و کمک به افراد در ارائه اطلاعات مورد نیاز جهت بهبود وضعیت سلامتی و نحوه درست انجام فعالیت های بدنی است، استفاده شود.

اگر به دنبال تسکین درد مچ دست هستید، به نقطه مناسبی رسیده اید: تمرینات مچ دست، ساده ترین و آسان ترین حرکات کششی هستند که می توانید انجام دهید. این تمرینات را می توان روی صندلی، در تختخواب، به صورت ایستاده یا نشسته انجام داد. تفاوتی ندارد کجا هستید، اگر چند دقیقه وقت اضافی در طول روز دارید، می توانید تمرینات درد مچ دست را انجام داده و گام های کوچکی به سوی سلامت بیشتر بردارید. هنگامی که در حال انجام حرکات کششی مخصوص درد مچ دست یا ورزش کردن هستید، اطمینان حاصل کنید که آن را به درستی و با پوشیدن پشتیبان مچ دست انجام دهید. این محصول برای پشتیبانی از مچ دست شما در حین انجام تمرینات و حرکات کششی طراحی شده است. بنابراین از هرگونه آسیب یا درد بیشتر پیشگیری می کند. در حین پوشیدن پشتیبان مچ دست، عضلات، تاندون ها و رباط های شما محافظت می شوند.در ادامه چند کشش مخصوص درد مچ دست آمده است که سریع و آسان هستند:

  • کشش دعا کننده : کف دست های خود را در مقابل قفسه سینه و در حالیکه آرنج های شما به سمت بیرون بدن قرار دارند، در یک شکل دعاگونه به یکدیگر فشار دهید. مچ دست های خود را پایین بیاورید تا جایی که کشش را در مچ های خود احساس کنید. این حرکت را ۲۰ ثانیه نگه داشته و آزاد کنید و سپس ۱۰ بار تکرار کنید.
  • فشار توپ تنیس: یک توپ تنیس را در کف دست خود بگیرید. انگشتان خود را در اطراف آن پیچیده و آن را تا حد امکان فشار دهید تا ۱۰ ثانیه نگه دارید و رها کنید و این حرکت را ۱۰ بار تکرار نمایید.
  • کشش مچ دست: ساعد خود را روی یک میز یا سطح مشابه دیگری قرار دهید؛ در حالی که دست شما از لبه آن آویزان باشد. مچ دست خود را به آرامی خم کنید به نحوی که انگشتان شما به سمت زمین قرار بگیرند و سپس آن را به سمت بالا خم کنید این حرکت را روی هر دست ۱۰ بار تکرار کنید.
  • خم کردن و کشیدن: یک دمبل سبک یا چیزی مشابه آن را در دست نگه دارید. انگشتان خود را دور آن بپیچید. ساعد خود را مستقیماً بلند کنید، به نحوی که کف دست شما به سمت بالا قرار بگیرد. به آرامی مچ دست خود را به سمت جلو، یعنی به سوی بدن خود خم کنید و ۱۰ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. آن را به عقب خم کنید و به خم کردن آن ادامه دهید تا جایی که دیگر نتوانید آن را حرکت دهید. ده ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. این حرکت را روی هر دست، ۵ بار تکرار کنید.

روش های درمانی جایگزین درد مچ دست

طب سوزنی و درمان دستی نیز می تواند برای بعضی بیماران مفید باشد، اما اثربخشی این روش های درمانی هنوز به صورت علمی تایید نشده است. یک استثنا برای این روش های درمانی استفاده از یوگا است که نتایج بررسی ها نشان دهنده تاثیرگذاری این روش بر کاهش درد و بهبود وضعیت عضلات بیماران مبتلا به سندروم تونل کارپال است.

اگر استخوان شما در محل مچ دست شکسته باشد، لازم است که تکه های استخوان در موقعیت مناسب قرار گیرند تا به این ترتیب امکان بهبود بیمار فراهم شود. استفاده از قالب و اسپلینت می تواند به نگه داشتن تکه های استخوان در کنار یکدیگر تا زمان بهبود کامل شکستگی کمک موثر نماید.

اگر مچ دست شما پیچ خورده یا دچار کشیدگی تاندون دست شده است، با استفاده از اسپلینت می توان از تاندون یا رباط آسیب دیده تا زمان بهبود آن حفاظت کرد. اپلینت ها می تواند بطور خاص در مواردی مفید باشند که آسیب دیدگی به خاطر انجام حرکت های تکراری ایجاد شده باشد.

اگر سندروم تونل کارپال به خاطر آرتروز التهابی همچون ابتلا به آرتریت روماتوئید ایجاد شده باشد، آنگاه درمان آرتروز می تواند باعث کاهش علائم سندروم تونل کارپال شود، اما این شرایط نیز دارای تاییدیه رسمی از مراجع حرفه ای نیست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (472 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان