التهاب مفاصل چیست؟

  پنجشنبه، 16 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
التهاب مفاصل چیست؟
نام دیگر التهاب مفاصل، آرتریت است، اما این واژه برای توصیف حدود ۲۰۰ نوع از مشکلات مفصلی مختلف که تأثیر مخربی بر مفاصل، بافت‌های پیرامون مفاصل و دیگر بافت‌های همبند آن می‌گذارند، کاربرد دارد. درگیری مفاصل گاهی منجر به رماتیسم مفصلی نیز می‌شود. شایع‌ترین نوع التهاب مفاصل آرتروز است.

آرتریت یا التهاب مفاصل یکی از رایج ترین علائم بیماری های اسکلتی و مفصلی است که مشخصه اصلی همه آنها ملتهب شدن و درد و خشکی مفصل می باشد. التهاب مفاصل بیش از 200 نوع مختلف دارد که از مهم ترین آنها می توان به آرتریت روماتوئید اشاره کرد.به محل اتصال دو استخوان به یکدیگر مفصل گفته می شود که این استخوان ها از دو طرف توسط رباط ها به یکدیگر متصل می شوند. در تمام مفصل ها بر روی قسمتی از استخوان لایه بافتی صاف و لغزنده ای به نام غضروف قرار دارد که موجب می شود استخوان ها به راحتی و با کمترین اصطکاک حرکت کنند.در صورتی که آسیبی به مفصل وارد شود و یا یک عامل عفونی به درون مفصل نفوذ کند بدن در طی یک واکنش طبیعی شروع به مقابله با این آسیب ها می کند تا بدین طریق به ترمیم آسیب دیدگی بپردازد و همین عامل موجب ملتهب شدن مفصل و بروز دردهای در مفصل می شود.التهاب مفاصل، بیماری شایعی در بین رده ی سنی ۶۵ سال به بالاست، اما امکان ابتلا به آن در تمام سنین و حتی کودکی نیز وجود دارد.

مفصل چیست و چگونه عمل می کند؟

مفصل به ناحیه ای گفته می شود که دو یا چند استخوان مانند انگشتان ، زانو ها و شانه ها با یکدیگر تلاقی دارند و مفصل، استخوان ها را در جای خود نگه داشته و به آن ها اجازه می دهد تا آزادانه در محدوده خود حرکت کنند .

بیشتر مفاصل بدن ما به وسیله یک کپسول قوی احاطه شده اند که این کپسول پر از مایعی غلیظی است که به روانکاری مفصل کمک می کند. این کپسول ها استخوان های ما را در جای خود نگه می دارند و آن ها این کار را با کمک رباط ها انجام می دهند.

انتهای استخوان ها داخل مفصل با غضروف پوشانده شده اند که این یک لایه صاف اما سخت است که باعث می شود، استخوان ها در حین حرکت بر روی یکدیگر بچرخند .اگر بخواهیم استخوانی را جا به جا کنیم ، مغز ما سیگنالی به عضله می ‏ فرستد و سپس استخوان با کمک تاندون می چرخد و بنابراین عضلات نقش مهمی در حمایت از مفصل دارند .

علل تورم مفصل

تورم مفصل، بزرگ شدن یک یا چند مفصل است که بر اثر ازدیاد مواد مایع درون مفصل ایجاد می شود. ورم بر اثر هر گونه آسیب دیدگی مانند شکستگی استخوان ها یا بیماری هایی مانند آرتروز وعفونت ایجاد می شود. این مواد مایع می تواند خون، چرک یا ترشحات باشد.علاوه بر آسیب دیدگی ها، بیماری آرتروز یکی از رایجترین دلائل ورم استخوان ها است. آتروز معمولا روی مفاصلی که حرکات مکرر و دائمی انجام می دهند مانند مفصل زانو، لگن، انگشتان و آرنج تاثیر می گذارد و حتی ممکن است، روی همه مفاصل تاثیر گذار باشد. علت های افزایش مایع درون مفصل :

  • همارتروز: شکستگی استخوان، پارگی رباط، منیسک ، بافت سینوویوم ، ضربه مختصر به مفصل فرد ابتلا به هموفیلی سبب بروز خونریزی درون مفصل می شود . به علت های خونریزی درون مفصل همارتروز Hemarthrosis میگویند.
  • کشیدگی و آسیب بافت سینوویال: کشیدگی و آسیب بافت سینوویال به دلیل پارگی های منیسک زانو سبب ترشح بیشتر مایع مفصلی می شود.
  • تومورهای بافت سینوویال: تومورهای بافت سینوویال و التهاب بافت سینوویال از علت های ترشح مایع مفصلی است .

آرتریت یعنی چه؟

اگر مفصل به هر علتی دچار آرتریت شود بافت سینوویال ملتهب می شود و مایع زیادی را ترشح می کند.آرتریت سبب التهاب مفصل در بافت سینوویال می شود. التهاب بافت سینوویال سبب ترشح مایع مفصلی می شود و یا ممکن است مقدار ترشح و تولید مایع مفصلی طبیعی باقی بماند اما خواص و جنس مایع مفصلی تغییر کند.

مهمترین علل آرتریت مفاصل :

آرتریت یا استئوآرتریت از علل آرتریت مفاصل است .روماتیسم مانند آرتریت روماتوئید، تب روماتیسمی، اسپوندیلیت انکیلوزان، آرتریت پسوریازیسی، لوپوس نیز از مهمترین علل آرتریت مفاصل می باشد .از مهمترین علل آرتریت مفاصل بیماری های متابولیک مثل نقرس می باشد .عفونت های مفصلی مانند عفونت های چرکی، عفونت های سل، عفونت های ویروسی نیز موجب ابتلا به آرتریت مفاصل خواهد شد.رشد بافت سینوویال در بیماری هایی مثل روماتیسم مفصلی، عفونت سلی و یا تومورهای سینوویال نیز از علل ابتلا به آرتریت است. بزرگ شدن استخوان مفصل در آرتریت از علل آرتریت مفاصل است. در برخی از مواقع خود مفصل مشکلی ندارد و ورم مفصل به علت ورم بافت های اطراف آن می باشد مانند:

  • تورم بورس های اطراف مفصل و ایجاد بورسیت
  • تورم پوست اطراف مفصل مانند آلرژی و حساسیت
  • تومور های اطراف مفصل مانند گانگلیون در مچ دست
  • تنوسینوویت مانند بیماری دکرون در مچ دست
  • شانه های آرتریت یا ورم مفاصل

التهاب مفاصل

چند حقیقت مهم درمورد التهاب مفاصل

چند نکته ی مهم درخصوص این بیماری:

  • التهاب مفاصل بیش از ۲۰۰ نوع مختلف دارد و شامل لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز می شود.
  • بیماری التهاب مفاصل علائم زیادی دارد و حتی می تواند توانایی فرد را برای انجام کارهای روزمره، تحت تأثیر قرار دهد.
  • فعالیت فیزیکی تأثیر مثبتی بر کنترل این بیماری دارد و می تواند موجب بهبود درد، عملکرد بدنی و همچنین سلامت ذهنی در افراد بیمار گردد.
  • عوامل مؤثر در ایجاد آرتریت شامل آسیب مفصلی، متابولیسم غیرطبیعی، آرایش ژنتیکی، بروز عفونت ها و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.
  • هدف از درمان، کنترل درد، کاهش آسیب به مفاصل و بهبود یا حفظ کیفیت زندگی است. کنترل این بیماری از طریق داروها، فیزیوتراپی، آموزش و حمایت بیمار انجام می شود.

عفونت مفصل در چه کسانی بیشتر ایجاد میشود؟

عفونت مفصلی در هر کسی و با هر سنی امکانپذیر است ولی در افراد زیر احتمال بروز آن بیشتر است

  • در کسانی که مبتلا به دیگر انواع التهاب مفصل هستند مثلا در مبتلایان به روماتیسم مفصلی احتمال بروز عفونت چرکی مفصل بیشتر است
  • در آسیب اخیر به مفصل بدنبال ضربه
  • وجود مفصل مصنوعی در بدن
  • عمل جراحی اخیر در مفصل
  • کاهش سیستم ایمنی بدن مانند ابتلا به ایدز، دیابت و یا نارسایی مزمن کبد یا کلیه
  • معتادان تزریقی
  • ابتلا به بیماری سوزاک یا گنوره
  • در مبتلایان به استئومیلیت یا عفونت استخوان

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (138 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (56 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (31 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (21 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله
رهبر معظم انقلاب در مواجه با پذیرایی مفصل از ایشان در هواپیما: پذیرایی هواپیمای ما هم، مثل پذیرایی هواپیمای مسافربری باشد، نباید هیچ چیزی اضافه باشد
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!