امکانات و مشخصات فنی خودروی تارا کی ۱۳۲

  دوشنبه، 18 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
امکانات و مشخصات فنی خودروی تارا کی ۱۳۲
ایران خودرو تارا در حالی به‌عنوان یک سدان جمع‌وجور وارد سبد تولیدات بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی کشور خواهد شد که محصولات این شرکت همواره در میان اقشار متوسط رو به پایین جامعه طرفداران فراوانی داشته و با استقبال مناسب روبرو شده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد در صورت قیمت‌گذاری مناسب این خودرو شاهد استقبال مناسب مشتریان از آن طی یکی دو سال آینده باشیم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، در سال 99 ایران خودرو از یک سدان سایز کوچک شهری تحت عنوان پروژه "k132" رونمایی و بعد نام تارا برا آن گزیده شد. تارا اتوماتیک بر اساس پلت فرم پژو 301 طراحی و توسعه یافته و در اولین پیش فروش آن در زمانی انجام شد که هنوز نامی برای این خودرو در نظر گرفته نشده بود. (تیر99)

رونمایی از این خودرو با حواشی فراوان، هم در زمینه ی نحوه اجرای مراسم و هم کیفیت تصاویر اولیه منتشر شده از آن همراه بود.

طبق گفته ایران خودرو کی 132 در 2 نسخه دنده ای و اتوماتیک عرضه می شود. پیشرانه ی این خودرو نمونه ی ارتقا یافته موتور TU5 که با نام EC5 شناخته می شود.

تصویر
طراحی ظاهری تارا کی ۱۳۲

طراحی ظاهری قابل قبول اما نه چندان هماهنگ ایران خودرو تارا کی ۱۳۲

در همان ابتدای رونمایی از پروژه k132 توسط ایران خودرو، ظاهر این محصول که در قسمت جلو و پشت نسبت به پژو ۳۰۱ کاملا متحول شده بود، مورد انتقاد کارشناسان و علاقه مندان دنیای خودرو واقع شد. چراکه استفاده از خطوط تندوتیز و اشکال هندسی هجومی در ظاهر یک سدان کوچک خانوادگی با فرم بدنه ملایم، چندان زیبا جلوه نکرده و به نظر میرسد کج سلیقگی هایی در طراحی این محصول ایران خودرو رخ داده باشد. البته شاید محدودیت های اقتصادی در فرآیند تولید بخش هایی همچون سپر، چراغ ها و جلوپنجره سبب شده تا دست طراحان در ترسیم نمای چهره و ناحیه پشت خودرو تارا چندان باز نباشد و به همین دلیل نیز مجبور به استفاده نامناسب از اشکال هندسی نسبتا ساده با حداقل انحنا شده باشند.

به هر حال این فیس لیفت گر چه حالتی خشن و اسپرت دارد اما از لحاظ هماهنگی با پروفیل جانبی خودرو چندان مطلوب به نظر نمی رسد. با این وجود تارا در قیاس با تولیدات قدیمی موجود در بازار ایران همچون انواع مشتقات تندر ۹۰، سمند و پژو پارس، بسیار مدرن جلوه کرده و می تواند نیازهای مشتریان ایرانی را که در یک بازار کم تنوع مجبور به انتخاب خودرو هستند، به نحوی قابل قبول پاسخ دهد؛ اما در مقایسه با تولیدات روز دنیا باید گفت کی ۱۳۲ چندان دل چسب و خوشایند طراحی نشده است.

ترسیم چراغ های به هم پیوسته عقب نیز با حداقل ظرافت انجام شده و برخلاف نمونه های مشابه خارجی همچون چراغ های سراسری پورشه و یا حتی برخی از محصولات جدید چینی، آن میزان دلربایی که انتظار می رود را از خود به نمایش نمی گذارد. اما همان طور که اعلام شد در قیاس با تولیدات قدیمی فعلی شرکت های ایران خودرو و سایپا می توان نمره قبولی به ظاهر کی ۱۳۲ یا تارا داد.

در مورد طراحی داخلی ایران خودرو تارا ‏k132 نیز باید اعلام کنیم که در زمان نگارش این مقاله هنوز تصاویر رسمی از کابین تارا در وب سایت شرکت ایران خودرو دیده نمی شود اما برخی تصاویر غیررسمی که پیش از این به نمایش گذاشته شده بود، خبر از یک طراحی نسبتا ساده اما مناسب می دهند که می تواند مورد پسند مشتریان ایرانی قرار گیرد. همچنین با توجه به فاصله ۲۶۵۲ میلی متری میان محورهای جلو و عقب تارا، احتمالا کابینی نسبتا جادار و مناسب جهت حضور چهار الی پنج سرنشین را در این خودرو شاهد خواهیم بود. از دیگر نکات مثبت تارا می توان به صندوق عقب بسیار جادار ۶۴۰ لیتری این محصول اشاره کرد که به راحتی می تواند نیازهای مسافرتی خانواده ها را برآورده سازد.

تصویر
طراحی ظاهری تارا کی ۱۳۲

مشخصات فنی ایران خودرو تارا k132

براساس اطلاعات مندرج در وبسایت رسمی شرکت ایران خودرو، این سدان جمع وجور از پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱۶۰۰ سی سی موسوم به EC5 نیرویی معادل ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه دریافت خواهد کرد. حداکثر گشتاور حاصل از این موتور نیز ۱۵۰ نیوتن متر است که در ۴۸۰۰ دور در دقیقه ایجاد شده و توسط یک گیربکس ۵ دنده دستی یا شش سرعته اتوماتیک به سوی محور جلو ارسال خواهد شد. با توجه به رونمایی ایران خودرو از گیربکس دستی شش سرعته، احتمالا در آینده شاهد عرضه این جعبه دنده روی تارا نیز خواهیم بود. در مورد پیشرانه نیز لازم است یادآوری کنیم که این موتور گرچه با نام ای سی ۵ از سوی شرکت ایران خودرو معرفی شده اما به نظر می رسد همان نمونه به روزرسانی شده موتور TU5 پژو 206 باشد که به سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ ها مجهز شده و عملکرد آن ارتقا یافته است. حداکثر سرعت این سدان ۱۱۹۰ کیلوگرمی معادل ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده و شتاب ۰ تا ۱۰۰ نسخه اتوماتیک نیز ۱۱.۵ ثانیه برآورد شده است. این رقم برای نمونه مجهز به گیربکس دستی معادل ۹.۵ ثانیه عنوان شده که در صورت تحقق، نشان از چالاکی مناسب محصول جدید ایران خودرو دارد.

آپشن ها و امکانات رفاهی ایمنی ایران خودرو تارا K132

بر اساس اطلاعات منتشرشده در وب سایت شرکت سازنده ، خودروی تارا به تجهیزاتی نظیر ترمزهای دیسکیABS ،EBD ،EBA ، سامانه کنترل کشش، سامانه کنترل توقف در سربالایی، چهار عدد کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، صفحه نمایشگر ۷ اینچی، پورت usb ، بلوتوث، چراغ های دیلایت و مه شکن، آینه جانبی با راهنما و قابلیت تاشوندگی، شیشه بالابرهای برقی با گرمکن، شیشه عقب، ایموبلایزر، سیستم مالتی پلکس یا عیب یابی هوشمند، کمربند ایمنی سه نقطه ای، روکش صندلی چرمی، تنظیمات صندلی راننده چهار حرکته برقی بعلاوه دو حرکته دستی، صندلی سرنشین با تنظیمات دو حرکته برقی و دو حرکته دستی، صندلی های عقب تاشو، حسگر فشار باد تایر، کروز کنترل ، سنسور باران، اتولایت، ورود بدون کلید، دکمه استارت، سانروف، ایزوفیکس و دماسنج سود خواهد برد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (229 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (162 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (138 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (95 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW