ماینینگ و استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال

  پنجشنبه، 22 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
ماینینگ و استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال
بخش بزرگی از استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال با استفاده از مونرو، یک ارز رمزنگاری شده که به دلیل تأکید زیاد بر ناشناس بودن و امنیت آن است انجام میگیرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ملکرد بیشتر ارزهای دیجیتال مشابه یک شبکه همتا به همتاست و تراکنش های این شبکه ها بدون نیاز به واسطه ها انجام می شوند. این بدان معناست که ما برای انجام تراکنش ها دیگر به نهاد های متمرکز مانند بانک ها یا موسسات نیاز نداریم. با این وجود شاید برای شما این سوال ایجاد شود که امنیت این شبکه ها چگونه تامین می شود.

در واقع ماینرها یا استخراج کنندگان این وظیفه را به عهده دارند. تراکنش ها در شبکه های ارز دیجیتال می توانند شامل انتقال سکه بین افراد مختلف، ایجاد قراردادهای هوشمند و انواع مختلف دیگری باشند. تراکنش ها پس از اعتبارسنجی توسط مشارکت کنندگان شبکه که نود (node) خوانده می شوند، برای پردازش و ثبت شدن در بلاک چین باید پردازش شوند. از آنجا که هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که بتواند فرایند پردازش تمامی تراکنش ها را به تنهایی و با ضریب اطمینان بسیار بالا انجام دهد، استخراج کنندگان کامیپوترها و دستگاه های محاسباتی مخصوص خود را در اختیار شبکه قرار می دهند تا به انجام این فرایند کمک کنند.

زمانی که فرایند پردازش یک بلاک داده تمام شده و آن بلاک به اصطلاح استخراج می شود، ماینری که موفق به پردازش بلاک شده پاداشی از شبکه تحت عنوان پاداش بلاک (Block Reward) و همچنین کارمزدهای مربوط به تراکنش های بلاک را از آن خود می کند. نحوه کار کردن ارزهای دیجیتالی که شبکه آن ها مبتنی بر استخراج است که به اصطلاح به آن اثبات کار می گوییم، ایجاد انگیزه اقتصادی کافی برای ماینرهاست تا بتوانند در فرآیند مورد نظر سهم خود را از تایید تراکنش ها دریافت کنند. هدف اصلی تایید تراکنش هایی است که باید در دفتر کل توزیع شده ای که بلاک چین نام دارد، ثبت شوند. انجام این کار شما را به بخش مهمی از شبکه تبدیل می کند. پاداش ماینرها به صورت سکه های دیجیتال برای کمکی که به شبکه کرده اند و انرژی که دستگاه محاسباتی آن ها صرف کرده، در نظر گرفته می شود.

نکته مثبت استخراج کردن این است که تا زمانی که شما سخت افزار محاسباتی قدرتمند و متصل به اینترنت داشته باشید، می توان در هر زمان و مکانی استخراج را انجام داد. استخراج ارز دیجیتال را می توان با استخراج طلا مقایسه کرد؛ به این صورت که ارزهای دیجیتال در طراحی قوانین و مقررات شبکه (که پروتکل خوانده می شود) وجود دارند، همانند طلاهایی که در معادن وجود دارند اما هنوز قابل دسترسی نیستند یا که هنوز از دل خاک بیرون کشیده نشده اند.

استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال یا ماینرها کاری انجام می دهند که به وسیله آن می توانند به ارزهای دیجیتال دست پیدا کنند. استخراج ارزهای دیجیتال مستلزم حل معادلات پیچیده ریاضی است که تنها سخت افزارهای پیشرفته می توانند آن را انجام دهند. سطح پیچیدگی با حضور استخراج کنندگان بیشتر در طول زمان، افزایش می یابد و به همین خاطر استخراج کردن نیز سخت تر می شود؛ درست مانند استخراج طلا که با گذشت زمان سخت تر می شود چرا که ذخایر معادن آن کاهش می یابد.

همانطور که ارزهای دیجیتالی در سراسر جهان به طور فزاینده ای محبوب شده اند، بنابراین استخراج این ارزها نیز افزایش یافته است در نتیجه تقاضا برای سخت افزار مورد استفاده در این فرایند، قیمت پردازنده های گرافیکی را افزایش داده و باعث کمبود قطعات و تجهیزات مختلف شده است.

نرم افزارهای مخرب استخراج

شایعترین نوع استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال (کریپتوکارنسی ها) استفاده از نرم افزارهای مخرب است.
تروجان یکی از آنهاست که نرم افزاری مخفی است که می تواند به صورت مخفی روی کامپیوتر فردی بدون حضورش یا دانستن دانش موردنیاز او اجرا شود.

در مورد بدافزار استخراج این ارزها، این برنامه قدرت پردازش لازم را از کامپیوتر به منظور تکمیل فرآیندهای الگوریتمی پیچیده که به استخراج منتهی میشود میگیرد. همه این کارها بدون اینکه کاربر کامپیوتر از چیزی با خبر باشد انجام می شود. و در آخر کنترل کننده بدافزار، نه کامپیوتر، ارز دیجیتال را به عنوان جایزه به دست می آورد.

Coinhive کد جاوا اسکریپت

یکی از پیشگامان نرم افزارهای مخرب استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال، یک نرم افزار قانونی به نام Coinhive بود. Coinhive بر پایه ی جاوا اسکریپت بود که در اواخر سال 2017 توسعه یافت و استخراج Monero را به طور مستقیم در مرورگر وب فعال کرد. در حالی که هدف از این پروژه این بود که به کاربران برای انجام عملیات استخراج در کامپیوترهای شخصی خود اجازه داده شود، ولی این فنآوری به سرعت توسط مجرمان اینترنتی به کار گرفته شد.

شاید ناامیدکننده باشد، هدف ایده آل برای این حمله ی غیرقانونی یک شبکه بزرگ سرور است. دلیل این امر این است که شبکه های سرور دارای بیشترین میزان توان محاسباتی هستند و ئر نتیجه قدرت محاسباتی بیشتری در دسترس است، و فرآیند استخراج می تواند سریع تر انجام شود.

بخش بزرگی از این استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال که در بالا شرح داده شده است با استفاده از مونرو، یک ارز رمزنگاری شده که به دلیل تأکید زیاد بر ناشناس بودن و امنیت آن است انجام میگیرد. تبدیل به یکی از محبوب ترین شبکه ها برای سرمایه گداران غیرقانونی شده است، (مونرو به دلیل ناشناس بودن در بازارهای به اصطلاح “dark web”، بازارهای سیاه که در خارج از حوزه قانون قرار دارند استفاده میشود.)

دستگاه های ویندوز، اندروید و IoT بیشتر آسیب پذیراند

در حالی که تمامی سیستم عامل ها ممکن هستند مورد حمله استخراج کنندگان قرار گیرند، اما سرورهای ویندوز، دستگاه های اندرویدی و دستگاه های متصل به IoT ممکن است به احتمال زیاد بیشترین حملات را تجربه کنند.

بر اساس گزارشی از Coinwire، رایان اولسون، مدیر اطلاعات Palo Alto Networks گفت: “ارزش یک کامپیوتر که تنها یک CPU معمولی و قدیمی دارد ممکن است بیشتر از آن باشد که هکر بخواهد آن را ترک کند یا اطلاعات آن را سرقت کند. درحالی که میتواند به آرامی در حال استخراج باشد. و کارایی کامپیوتر را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر قرار ندهد و کاربر کامپیوتر ممکن است هرگز متوجه این اتفاق نشود.”

با این وجود استخراج غیر قانونی ارز جرم و جنایت نیست. در حقیقت، این حمله ممکن است از قدرت پردازش رایانه ای سرپیچی کند و سیستم را خاموش کند و باعث به وجود آمدن خسارت شود. به همین دلیل، شرکت های امنیتی متمرکز بر فناوری در تلاش برای مبارزه با این نوع حملات هستند.

متأسفانه، با توجه به این که هکرها می توانند به سهولت نرم افزار استخراج را برای استفاده و همچنین قابلیت بالقوه سودآوری در درازمدت اجرا کنند، انگیزه زیادی برای ادامه دادن به ابزار جدیدی برای دستیابی به این هدف وجود دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (334 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (48 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (39 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
قتل وحشتناک مادر به دلیل طعنه‌های غیراخلاقی اطرافیان
اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
باید‌ها و نبایدهای داوطلبانِ "نوبت دوم کنکور" قبل، حین و بعد از آزمون سراسری+ عکس
ویدیو/ استعداد فوق‌العادۀ یک هنرمند در تبدیل سنگ سخت به یک اثر خارق‌العادۀ مینیاتوری/ تو فقط بتراش ای سنگ‌تراش...
7 عضو بی‌مصرف بدن انسان/ آیا بدن ما واقعاً به همه‌ی این بخش‌ها نیاز دارد؟
ویدیو/ آب‌دزدک "سالپ" موجودِ شفاف دریایی که به تخم‌شربتی غواصان معروف است
ویدیو/ ترکیب بوم و خلاقیت یک هنرمند= نقاشی با اشک‌هایی جاری از رنگ
خودکشی متهم ردیف اول سرقت از صندوق امانات بانک ملی در زندان بزرگ تهران
ویدیو/ دیدار مقام معظم رهبری با مرحوم صابری/ کتاب زیبایی که گل آقا طنزپرداز نمونۀ کشور به رهبری هدیه دادند
(ویدئو) هلن کلر؛ داستان الهام‌بخش زنی نابینا که با لمس، محدودیت‌های نابینایی و ناشنوایی را شکست!
ویدیو/ خاطرات فرار از صف مدرسه با مخفی شدن در کلاس/ حالا این کلاس کمد داشت ناظم ندید، بقیه بگن کجا مخفی می‌شدین؟
ناراحتی علی کریمی از آنفالو در شب انتخابات!
(تصاویر) فوتبال بازی کردن دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران ، سوژه تیزبینان شد!
مرجانه گلچین مدل لباس تیم ملی فوتسال بانوان شد/ رونمایی از لباس بسیار شیک خانم های ورزشکار +عکس
(ویدئو) رازهای عشق عمیق مولانا؛ از همسر و فرزندانش تا دیدار شگفت‌انگیز با شمس تبریزی!
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند