فواید و خواص سمنو در رژیم غذایی چیست؟

  یکشنبه، 03 مرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
فواید و خواص سمنو در رژیم غذایی چیست؟
سمنو دارای ویتامین‌های A،E ،K و گروه B است و به دلیل دارا بودن کلسیم و پتاسیم مصرف متعادل آن به افراد سالمند و کسانی که دچار پوکی استخوان هستند، توصیه می‌شود.فسفر آن قابل توجه بوده و برای رشد مغزی کودکان و زنان شیرده مفید است.

سمنو یک دسر بسیار خوشمزه با طرز تهیه زمان بر است. همچنین خواص سمنو بسیار بسیار زیاد می باشد. گاهی تنها می دانیم این خوراکی مقوی خاصیت زیادی دارد اما نمی دانیم دقیقا برای چه مواردی از سلامتی بدن مفید و یا حتی مضر است.

به همین منظور برای شناخت بهتر این خوراکی خوشمزه متنی تهیه کرده ایم که می تواند برای راهنمایی رساندن در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. پس با ما همراه باشید تا سمنو را بهتر بشناسید.

مواد معدنی و ویتامین های موجود در سمنو

سمنو دارای مواد مغذی زیادی است که ارزش غذایی آن را بالا می برد. این مواد مغذی برای سلامتی و رشد ضروری است و در مواردی که به دلیل نرسیدن این ریز مغذی ها به بدن فرد بیمار شود، باعث بهبود بیماری ها می شود. این ریز مغذی ها شامل موارد زیر است.

  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • ویتامین K
  • ویتامین های گروه B
  • کلسیم
  • سلنیوم
  • آهن
  • مس
  • فسفر
  • کروم
  • روی

اگر در تهیه و تزیین سمنو از بادام استفاده کنید علاوه بر ریز مغذی های نام برده، فیبر، پروتئین و منگنز هم به آن اضافه می شود.اگر از گردو در تهیه سمنو استفاده شده است، امگا 3 و سدیم هم به لیست مواد مغذی این دسر اضافه خواهد شد.گاهی هم که سمنو را با پسته و بادام تزیین می کنند، پتاسیم و تیامین را هم به مواد مغذی موجود در سمنو اضافه می کند.با این توصیفات سمنو را می توان یک غذای کامل در نظر گرفت که می تواند نه تنها یک وعده غذایی اصلی را شامل شود بلکه مواد مورد نیاز یک روز هر فرد را هم تامین می کند.

فواید و خواص سمنو

سمنو از نظر طب سنتی دارای دارای طبع گرم و معتدل است. 100 گرم سمنو سیصد گرم کالری ، شش دهم گرم پروتئین دارد ، 52 گرم کربوهیدرات دارد.

  • ویتامین های موجود در سمنو : سمنو حاوی موادی مانند سلنیوم، فسفر، کرومیوم، روی، آهن، مس و انواع ویتامین های K-E-A و گروه ویتامین های B12,B8, B5, B3, B1 است.
  • خواص سمنو برای تقویت استخوان ها : مصرف سمنو باعث تقویت عمومی بدن بویژه استخوان ها می شود زیرا سمنو سرشار از کلسیم و پتاسیم است و از پوکی استخوان می شود بنابراین افراد میانسال که در معرض پوکی استخوان قرار دارند می توانند با مصرف به انداره ٔ سمنواز این بیماری جلوگیری کرده واستخوان های خود را تقویت نمایند.
  • خواص سمنو برای زنان: مصرف سمنو را برای زنان باردار به ویژه در سه ماه نخست بارداری برای تکامل سیستم عصبی جنین ضروری و مفید است و از نقص سیستم عصبی جنین پیشگیری می کند. مصرف سمنو در بارداری سبب می شود که جنین به خوبی رشد نماید و استخوان های جنین را تقویت و باعث رشد بهتر آن می شود.سمنو سرشار از آهن است ومصرف آن توسط خانم های باردار برای درمان کم خونی آنها مفید است . مصرف سمنو در بارداری باعث درمان یبوست در زنان باردار شده و دفع را برایشان آسان می کند.
  • خواص سمنو برای کمک به نازایی: همچنین ویتامین ها یE و B و مواد مغذی موجود در سمنو به درمان نازایی هم کمک می کند.
  • خواص سمنو برای شیردهی :استفاده از سمنو باعث بهبود سختی زایمان، نازایی و شیردهی می شود. مصرف سمنو باعث افزایش شیر در مادران شیرده می شود و نوزادان را قوی می کند.
  • فواید سمنو برای زنان در دوران یائسگی :مصرف سمنو برای زنان در دوران یائسگی نیز فوایدی دارد و باعث در امان ماندن آنها ازعوارض یائسگی و سلامت استخوان هایشان می شود.
  • کاهش وزن :فیبر بالای سمنو سبب می شود که این غذای مقوی برای لاغری مفید باشد زیرا به دلیل ایجاد سیری طولانی مدت از ریزه خواری جلوگیری کرده و موجب می شود از پرخوری دست برداریم اما نباید افراد چاق در مصرف سمنو افراط نمایند زیرا تعادل در مصرف هر غذایی باعث سلامت جسم می شود.
  • بدنسازی :سمنو دارای قند طبیعی و فیبر بالا است و برای بدنسازی و پرورش اندام بسیار مفید است چرا که باعث توان و قدرت بیشتراین افراد شده و همچنین از انقباض و گرفتگی عضلات ورزشکاران نیز جلوگیری می کند.
  • سمنو برای بهبود سوءهاضمه و هضم بهتر :فیبر بالای موجود در سمنو ، سوءهاضمه را بهبود بخشیده و هضم غذا را بهتر می کند. مصرف سمنو باعث سلامت دستگاه گوارش شده و نقش موثری در درمان سرطان کولون دارد.
  • تقویت سیستم ایمنی با مصرف سمنو: سمنو حاوی ویتامین C فراوانی است و بنیه و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند . مصرف سمنو برای بهبود افراد دچار سرماخوردگی مفید است.
  • سمنو برای درمان یبوست : فیبر موجود در سمنو حرکات روده ها را کم کرده و بهبود می بخشد و یبوست را درمان می کند.
  • مصرف سمنو و سلامت چشم : بتاکاروتن موجود در سمنو از آسیب های بینایی و عصبی در چشم جلوگیری می کند و به سلامت چشم کمک می کند.
  • سمنو برای درمان کم خونی : سمنو حاوی آهن، اسید فولیک و ویتامین های گروه B است و برای خونسازی و تنظیم هورمون ها مفید بوده و می تواند در رفع خستگی تاثیر گذار باشد.
  • خواص سمنو برای زیبایی : ویتامین C و E موجود در سمنو به شادابی پوست کمک می کند و سبب جوان سازی پوست خواهد شد . ویتامین های گروه B موجود در سمنو و اسید فولیک موجود در آن نیزبه پرپشت و خوش نما شدن موها کمک می کند.
  • سمنو مفید برای دیابتی ها : در فرآیند جوانه زدن گندم برای تهیه سمنو ، ویتامین ها و املاح معدنی گندم چند برابر شده و از کالری و کربوهیدرات آن کاسته می شود. پروتئین های هضم و جذب بهتری یافته و بر میزان ویتامین C آن افزوده می شود. در این مرحله اگر طعم گندم جوانه زده را بچشید متوجه شیرینی آن می شوید.زمانی که گندم جوانه نزده است، شیرین نیست و مواد قند ی اش به صورت نشاسته ذخیره می شود ، اما در فرآیند جوانه زنی، نشاسته تجزیه و تبدیل به واحدهای کوچک تری به نام مالتوز می شود و شیرینی سمنو که طبیعی است پدیدار می شود ، مصرف کم سمنو برای مبتلایان به دیابت توصیه می شود.
  • لاغری : یکی دیگر از فوائد سمنو ، خواص سمنو برای لاغری می باشد .با استفاده از این خوراکی خوشمزه می توانید وزنتان را کنترل کرده و از هرگونه اضافه وزن و چاقی پیشگیری نمایید .این خوراکی گیاهی به علت دارا بودن فیبر فراوان سبب آسان شدن عمل هضم غذا ،بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از بروز یبوست می شود و بدین طریق با کاهش جذب کلسترول و چربی از بروز چاقی و اضافه وزن در شما جلوگیری می کند.
  • خواص سمنو برای کودکان :وجود املاح معدنی نظیر آهن ، فسفر، روی، سلنیوم و پتاسیم در این ماده غذایی آن را تبدیل به ماده ای مفید برای کودکان نموده است .خواص سمنو برای کودکان شامل تقویت سیستم ایمنی بدن ،بهبود وضعیت رشد و تامین انرژی مورد نیاز کودکان می باشد .به همین دلیل مصرف سمنو در وعده صبحانه انتخابی عالی برای کودکان و نوجوانان به شمار می رود.

سوالی که بیشتر خانواده ها می پرسند این است که آیا به سمنو شکر می زنند؟

در فرآیند جوانه زدن، ویتامین ها و املاح معدنی گندم چند برابر شده و در مقابل از کالری و کربوهیدرات آن کاسته می شود. پروتئین های آن قابلیت هضم و جذب بهتری داشته و بر میزان ویتامین C آن افزوده می شود. در این مرحله اگر طعم گندم جوانه زده را بچشید متوجه شیرینی آن خواهید شد.

در واقع گندم تا زمانی که جوانه نزده است، مواد قند ی اش به صورت نشاسته ذخیره می شود و طعم شیرین ندارد، اما در فرآیند جوانه زنی، نشاسته تجزیه و تبدیل به واحدهای کوچک تری به نام مالتوز می شود و اینجاست که شیرینی سمنو پدیدار می شود ولی برخی فروشندگان به دلیل آن که شیرینی سمنو طبیعی است، مصرف آن را به مبتلایان به دیابت و افراد چاق توصیه می کنند، اما باید بدانید در سمنو علاوه بر عصاره جوانه گندم از آرد کامل گندم هم استفاده می کنند و از این رو در هر صد گرم آن ۳۰۰ کالری انرژی نهفته است.

گرچه سمنو پروتئین زیاد و چربی کمی دارد، اما بیشتر حجم محصول را مواد کربوهیدراتی(قند) تشکیل می دهد. البته قند آن در مقایسه با ساکاروز، شیرینی کمتری دارد، اما این دلیلی نمی شود که افراد در مصرف آن زیاده روی کنند. این قند در بدن تولید انرژی کرده و مازاد آن موجب چاقی می شود و برای مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا محدودیت مصرف دارد.

چند نکته مهم برای نگهداری سمنو خانگی

سمنویی که رقیق باشد و داخل آن آب داشته باشد، خیلی زود کپک می زند پس برای نگه داشتن سمنو برای 3 تا 4 ماه سمنو باید حسابی غلیظ شود و به آن آب هم اضافه نکنید.استفاده از گندم شمال باعث می شود که سمنوی شما طعم شیرین تری پیدا کند.پس از پخت سمنو، تفاله های گندم را که همان سبوس گندم است، دور نیاندازید زیرا خواص بسیار زیادی دارد. تفاله های گندم را روی یک سینی پهن کنید و در مقابل نور خورشید خشک کنید و سپس آنها را آسیاب کنید و زمان تهیه نان این سبوس را داخل خمیر نان بریزید تا نان سبوس دار گردد.برای نگه داشتن سمنو برای مدت زمان طولانی آن را در فریزر نگه دارید. در هنگام مصرف سمنو را از فریزر خارج کنید، داخل یک ظرف بریزید تا یخ آن کم کم آب شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (39 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (28 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر)
تیتر امروز   
پزشکیان: اینکه فکر شود به بنده دیکته می‌کنند اشتباه است
زایمان در آب، آری یا خیر؟ / این نوع زایمان خطری ندارد؟
مدل ماشین هوش پران سیاستمداران ایرانی/ از لندکروز حسن روحانی تا بنز لوکس لاریجانی+عکس
اعطای مدرک دانشگاهی به 25 سگ و گربه و یک همستر در یک کشور اروپایی!
سردار آزمون فاش کرد: علی قلی‌زاده تراکتوری میشود
(فیلم) استقبال باورنکردنی استقلالی ها از رامین رضائیان بعد از تمرین / ازدحام برای سلفی گرفتن
درویش پول قرارداد گولسیانی را تأمین کرد؟ / ستاره تیم ملی گرجستان در یورو 2024 به تهران بازمی گردد
چوپانی که اولین بار در اطراف روستای خور گنج یافت+عکس و فیلم
تیپ ساحلی و میلیاردری ربکا واردی همسر جیمی واردی فوتبالیست انگلیسی با پیراهن ساتن گل گلی / شیک بودن سخت نیست همین قدر ساده ست
دکوراسیون سبک مراکشی حیاط خلوت خانه شکیرا که شبیه یک استراحتگاه است/ قلیون روی میز وسط خونه خواننده معروف! +عکس
سلیقه فاخر سوسانو، همسر فوتبالیست معروف در انتخاب لباس و اکسسوری های عروسی اش/ شیکترین عروسی که دیدم! +عکس
فراخوان دهمین جشنوارۀ «نانو و رسانه» 1403 اعلام شد
(عکس) تغییر 360 درجه ی شهربانو منصوریان با آرایش غلیظ و استایل لئوپارد زنانه و بوت های چرمی بلند در یک مرکز خرید
هفدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت ویژۀ انجمن‌های علمی دانشجویان برگزار می‌شود
پری ادواردز خواننده ی بسیار موفق به همراه همسرش الکس اکسلید در مزرعه ی کدو تنبل ها ! لباس کدو تنبلی ایده خوبیه برای عکاسی کوچولو های کیوت 😂
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان