خواص زیتون در لاغری

  شنبه، 02 مرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص زیتون در لاغری
مصرف روغن زیتون از سالهای دور توصیه شده است . این روغن گیاهی حاوی چربی است اما برخی معتقدند که با وجود این ، روغن زیتون خاصیت لاغرکنندگی دارد.عجیب است یک روغن را لاغرکننده بنامیم روغن زیتون، یک منبع عالی از ویتامینها و مواد معدنی است که سیستم بدن را پاکسازی کرده و پوست را تغذیه می کند.

اگر شما هم به دنبال کاهش وزن هستید و راه های مختلفی را برای ان تست کرده اید لازم نیست گرسنگی های شدید را تحمل کنید گاهی برخی مواد غذایی می توانند کمک به سوخت و ساز بیشتر بدن شما داشته باشند.

زیتون، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخودار است که حفظ سلامتی انسان را در برابر برخی ناخوشی ها تضمین می کند.بدنیست از برخی خواص ارزشمند ان اگاه شوید .متاسفانه بسیاری از ما از خواص میوه زیتون غافلیم و فقط به استفاده از روغن آن بسنده می کنیم. در زیر تعدادی از خواص بی شمار این میوه ذکر شده است که می توانند شما رامتقاعد کند که زیتون را در برنامه غذایی خود جای دهید.

انواع زیتون

همانطور که گفته شد گیاه زِیتون بومی شرق مدیترانه بوده ولی امروزه در مناطقی که آب و هوای مشابه با مناطق اولیه کشت زیتـون دارند نیز کشت می شود. زیتـون طعم تلخی دارد که برای خوش خوراک شدن فرآیند هایی بر روی آن انجام می شود. زیتـون در رنگ های سبز، زرد، قرمز، بنفش و سیاه دیده می شود. زیـتون های سبز و سیاه برای ما آشناتر هستند. زیـتون قبل از چیده شدن روی درخت باقی می ماند تا به طور کامل برسد. زیتـون تازه چیده شده معمولا طعم تلخی دارد، برای از بین بردن این تلخی زِیتون فرآوری می شود. برای از بین بردن طعم تلخ زِیتون از دو روش استفاده می شود.

یکی از این روش ها نگهداری زیتون برای یک هفته یا بیشتر در آب است. دومین روش برای از بین بردن طعم تلخ زیتون استفاده از مایع نمکی غلیظ شده است. زیتون سیاه به دلیل ظاهر خوب و طعم بهتر قیمت بالاتری داشته و نسبت به زیتون سبز حاوی مواد مغذی بیشتری نیز هست. این نوع زیتون به دلیل شرایط آب و هوایی در کشور ما تولید نمی شود و کشورهای اسپانیا و ایتالیا تولید کننده اصلی آن هستند.

کالری زیتون

میزان کالری به ازای هر زیتون سبز درشت 5 کیلو کالری و به ازای هر زیتون سیاه درشت 7 کیلو کالری است.کالری زیتون به خوبی نشان میدهد که زیتون برای لاغری چقدر مفید است. می توانید در غذاها و چاشنی های زیادی استفاده کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.توجه کنید که مصرف بیش از حد هیچ کدام از مواد غذایی مناسب نیست؛ پس از زیتون هم به اندازه کافی استفاده کنید.

آیا زیتون چاق کننده است؟

هر غذایی اگر به میزان زیاد مصرف شود، به دلیل افزایش میزان کالری چاق کننده است. البته در مورد زیتون این موضوع کمی متفاوت است، چرا که به ندرت شخصی ممکن است بتواند به میزان زیاد زیتون مصرف کند. اما نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که زیتون سرشار از سدیم است چرا که اغلب در محلول آب و نمک ذخیره می شود. برای مثال مصرف 100 گرم زیتون حاوی 65% سدیم می باشد. این موضوع باعث می شود که نه تنها موجب افزایش فشار خون شود بلکه با احتباس آب موجب افزایش وزن نیز بشود.هرچند وزن آب با چربی فرق دارد، اما ظاهر شما را چاق و وزن شما را روی ترازو بالاتر نشان می دهد. به همین دلیل توصیه می شود که روزانه بیش از 10 تا 15 عدد زیتون مصرف نشود.

زیتون چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

در یک مطالعه ی انسانی بر روی کودکان نشان داده شد که مصرف روغن زیتون طی یک سال نسبت به چربی های دیگر منجر به افزایش وزن و چربی کمتری می شود. محققان دلیل آن را اسیدهای چرب غیر اشباع مونو موجود در زیتون می دانند.

کاهش وزن با زیتون ؛ کالری آن بسیار کم است

هر 8 عدد زیتون سبز حاوی 31 کالری و هر 7 عدد زیتون سیاه حاوی 35 کالری می باشد. این مقدار در مقایسه با غذاهای چرب و شور که کالری بالایی دارند، بسیار کمتر است. سعی کنید به جای چیپس در میان وعده های خود از زیتون استفاده کنید. این کار موجب کاهش 1.5 کیلوگرم وزن در سال می شود.

کاهش وزن با زیتون ؛ سرشار از چربی های سالم است

زیتون سرشار از چربی های غیر اشباع می باشد. مصرف چربی های غیر اشباع به جای چربی های اشباع یا ترانس موجب سلامت کلی بدن می شود، چرا که از تجمع پلاک ها و کلسترول بد جلوگیری می کند.

کاهش وزن با زیتون ؛ به کنترل اشتها کمک می کند

تنها با مصرف چند عدد زیتون پیش از وعده ی اصلی می توانید به کنترل اشتهای خود کمک کنید. اسیدهای چرب غیر اشباع مونو موجود در زیتون پروسه ی هضم را کند کرده و موجب تحریک هورمون های سیری و ارسال سیگنال آن به مغز می شود.

کاهش وزن با زیتون ؛ سرشار از فیبر است

زیتون به دلیل وجود فیبرهای غذایی یک ماده ی غذایی عالی برای کاهش وزن محسوب می شود. یکی از فواید فیبر کمک به کند کردن روند هضم و افزایش سیری به مدت طولانی تر است

ارزش غذایی زیتون

در هر ۱۰۰ گرم از زیتون، مواد مغذی مهمی به مانند:

  • انرژی ۶۰۹ کیلوژول (۱۴۶ کیلوکالری)
  • کربوهیدرات ها ۳٫۸۴ گرم
  • قندها ۰٫۵۴ گرم
  • فیبر ۳٫۳ گرم
  • چربی ۱۵٫۳۲ گرم
  • چربی اشباع ۲٫۰۲۹ گرم
  • چربی تک اشباع نشده ۱۱٫۳۱۴ گرم
  • چربی چنداشباع نشده ۱٫۳۰۷ گرم
  • پروتئین ۱٫۰۳ گرم

وجود دارد. رژیم مدیترانه ای با دارا بودن زیتون تبدیل به سالم ترین رژیم غذایی در دنیا شده است که افراد زیادی نه تنها در حوضه مدیترانه بلکه در سراسر جهان برای لاغری و سلامت بیشتر از آن پیروی می کنند. مهم ترین ترکیبی که در زیتون وجود دارد انتی اکسیدآن ها است. فنل یکی از مواد دارای خاصیت انتی اکسیدانی است که می تواند باعث جلوگیری از لخته شدن خون در عروق شود. مصرف متداول ترکیبات فنولی بر سلامتی قلب اثر مثبت فراوانی دارد.

زیتون در ایران به صورت پرورده نیز مورد استفاده قرار می گیرد که خواص بیشتری نسبت به زیتون خالص دارد. زیتون ضد حساسیت است و تقریباً هیچ کس به زیتون حساسیت ندارد. شما می توانید زیتون را به عنوان یک پیش غذا یا ترکیب شده در سالاد میل کنید. در ادامه خواص زیتون برای سلامتی، پوست و مو را بررسی و شرح خواهیم داد.

ﭘﻨﺞ ﺧﺎﺻﯿﺖ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻭ ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ

زیتون میوه درختی است که سر منشأ اصلی آن مدیترانه بوده است. در ایران نیز کشت زیتون به دو هزار سال قبل باز می گردد. از زیتون فراورده هایی به مانند روغن نیز استخراج می شود. روغن زیتون دارای خواص مشابه با میوه آن است. روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن های قابل استفاده برای مصارف خوراکی است.

ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺭﻭﺩﻩ ﺑﺰﺭﮒ، ﭘﻮﺳﺖ ﻭ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ

ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻭ ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺳﺮﺷﺎﺭ ﺍﺯ ﺁﻧﺘﯽ ﺍﮐﺴﯿﺪﺍﻧﻬﺎﯼ ﻓﻠﻮﻧﯿﮏ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻼﻭﻩ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻫﺎﯼ ﺿﺪ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺍﺳﺖ.ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻭ ﺭﻭﻏﻨﺶ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺣﺎﻭﯼ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺍﺯ ﺍﺳﯿﺪ ﭼﺮﺏ ﺍﺷﺒﺎﻉ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﺍﺳﯿﺪ ﺍﻭﻟﺌﯿﮏ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻣﺰﻣﻦ، ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﻣﻔﺮﻁ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ.ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﺨﺮﺏ ﺭﺍﺩﯾﮑﺎﻝ ﻫﺎﯼ ﺁﺯﺍﺩ ﺭﺍ ﺧﻨﺜﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﻠﺐ ﻣﻔﯿﺪ ﺍﺳﺖ

ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺣﺎﻭﯼ ﺑﯿﻮﻓﻨﻮﻝ ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮐﻠﺴﺘﺮﻭﻝ ﺑﺪ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.ﮐﻠﺴﺘﺮﻭﻝ ﺑﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻗﻠﺒﯽ ﺩﺍﺭﺩ.ﮐﻠﺴﺘﺮﻭﻝ ﺑﺪ ﺍﮐﺴﯿﺪﺍﺗﯿﻮ ﺭﺍ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺘﺼﻠﺐ ﺷﺪﻥ ﺟﺪﺍﺭ ﺷﺮﯾﺎﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.ﺑﯿﻮﻓﻨﻮﻝ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﺯ ﺭﺷﺪ ﭘﻼﮎ ﺷﺮﯾﺎﻧﯽ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

ﺩﺭﺩ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ

ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺣﺎﻭﯼ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻭﻟﯿﻮﮐﺎﻧﺘﻞ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺧﺎﺻﯿﺖ ﺿﺪ ﺍﻟﺘﻬﺎﺑﯽ ﻗﻮﯼ ﺩﺍﺭﺩ.ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺁﻥ ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﺒﻮ ﺑﺮﻭﻓﻦ ﺍﺳﺖ.ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺩﺭﺩﻫﺎﯼ ﻣﺰﻣﻦ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﺭﺗﺮﻭﺯ.ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺴﮑﯿﻦ ﺩﺭﺩ ﺑﻪ ﺭﮊﯾﻢ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺷﻮﺩ.

ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻭ ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺯﺧﻤﻬﺎ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ

ﺧﻮﺍﺹ ﺿﺪ ﻣﯿﮑﺮﻭﺑﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻭ ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻋﻠﯿﻪ ﺑﺎﮐﺘﺮﯼ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺯﺧﻢ ﻣﻌﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻫﺎ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﯼ ﭘﻠﯽ ﻓﻨﻮﻝ ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺍﺯ ﻣﻌﺪﻩ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻫﺸﺖ ﻧﻮﻉ ﺑﺎﮐﺘﺮﯼ(ﺯﺧﻢ ﻣﻌﺪﻩ ) ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.ﺳﻪ ﻧﻮﻉ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﮐﺘﺮﯼ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺘﯽ ﺑﯿﻮﺗﯿﮏ ﻫﺎ ﻣﻘﺎﻭﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺟﺬﺏ ﺁﻫﻦ ﺭﺍ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ

ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺣﺎﻭﯼ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺁﻫﻦ ﺍﺳﺖ، ﮐﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻫﻤﻮﮔﻮﻟﻮﺑﯿﻦ ﺍﺳﺖ.ﺍﯾﻦ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺍﮐﺴﯿﮋﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺑﺪﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺧﻮﻥ ﻣﯽ ﺭﺳﺎﻧﺪ.ﺁﻫﻦ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺁﻧﺰﯾﻤﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺍﯾﻤﻨﯽ ﺑﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺭﺷﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان