فواید و مضرات غذاهای تند در رژیم غذایی چیست؟

  شنبه، 12 تیر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
فواید و مضرات غذاهای تند در رژیم غذایی چیست؟
غذاهای تند یکی از محبوب ترین غذاها در سراسر دنیا به حساب مي‌‌آیند. فلفل طعم بسیار متفاوتی به غذاها مي‌‌دهد. هر فرهنگی به تناسب خود، غذاهای پر ادویه و تندی دارد که خوردن آنها هرازچند گاهی بسیار لذت بخش و هیجان‌انگیز است.

بسیاری از ادویه های تند دارای خواصی هستند که گرمای بدن را افزایش می دهند، و در نتیجه باعث افزایش سوخت وساز بدن و بنابراین کاهش وزن تان می شوند. ادویه های دیگری نیز نظیر دارچین به برقراری تعادل قند خون تان کمک می کنند و از این طریق باعث می شوند مدت بیش تری احساس سیری کنید.
به علاوه، همان گونه که پیش تر گفته شد، ادویه ها می توانند به عنوان جایگزین افزودنی هایی نظیر قند شوند؛ موادی مانند قند فقط حاوی کالری هستند و هیچ ارزش غذایی دیگری ندارند. مثال رایج تر این که بسیاری از آدم ها از ادویه به جای نمک استفاده می کنند؛ نمک می تواند باعث افزایش میزان آب و در نتیجه موجب تورم یا نفخ شود.
ادویه های تند باعث می شوند قدرت سیرکنندگی غذاها بیش تر شود، و به این معنی است با مصرف غذای کم تر، زودتر سیر می شوید.

فواید غذاهای تند

اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که به غذاهای تند و فلفل علاقه دارند، بهتر است در ادامه برای آشنايي با خواص و مضرات فلفل با ما همراه باشید. تحقیقات اخیر نشان مي دهند مصرف فلفل و غذاهای تند برای سلامت بدن خاصیت بسیاری دارد. بله درست شنیدید! فلفل مي تواند برای سلامتی شما مفید باشد! از جمله خواص متعدد فلفل مي توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش وزن

فلفل های تند حاوی مقادیری کاپسایسین هستند. کاپسایسین به متابولیسم بدن کمک مي کند و سرعت سوخت وساز را افزایش مي دهد. علت این امر این است که کاپسایسین باعث افزایش دمای بدن شده و ضربان قلب را نیز افزایش مي دهد. همچنین ثابت شده است که افرادی که با غذای خود فلفل مصرف مي کنند یا غذای تند زیاد مي خورند، حجم وعده غذایی شان کاهش مي یابد در نتیجه روزانه کالری کمتری دریافت مي کنند.

سلامت قلب

غذاهای تند برای قلب مفیدند. از آنجا که فلفل و غذاهای تند توانایی بدن را برای از بین بردن لخته های خونی افزایش مي دهند، به سلامت قلب کمک زیادی مي کنند. تحقیقات نشان مي دهند با مصرف فلفل تند، کلسترول LDL (کلسترول بد خون) کمتر اکسیده شده و در نتیجه احتمال سکته قلبی کاهش پیدا مي کند. کاپسایسین موجود در فلفل همچنین با ورم، یکی از عوامل حمله قلبی در بدن، مبارزه مي کند. آمار نشان مي دهد میزان مشکلات قلبی، از جمله سکته در فرهنگ هایی که در آنها غذاهای تند بیشتر مصرف مي شود به میزان قابل توجهی کمتر است.

بهبود گردش خون

غذاهای تند همچنین به بهبود گردش خون در بدن کمک بسیاری مي کنند. وقتی شما فلفل یا یک غذای تند مي خورید، دمای بدن تان افزایش مي یابد. در نتیجه سرعت گردش خون بیشتر مي شود و قلبتان تند تر مي زند. همچنین با توجه به اینکه فلفل دارای ویتامین A و C است، با خوردن آن، دیواره رگ ها مقاومت بیشتری پیدا مي کنند.

ضد سرطان

مطالعات بسیاری نشان مي دهند که با مصرف فلفل و غذاهای تند مي توان احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داد. کاپسایسین سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش مي دهد و گاه باعث نابود شدن سلول سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول های اطراف مي شود. در برخی کشورها که مصرف فلفل و غذاهای تند در آنها زیاد است، مانند هند و مکزیک، نرخ ابتلا به سرطان بسیار کمتر است.

بهبود هضم غذا

فلفل به هضم غذا کمک مي کند زیرا باعث افزایش ترشحات هیدروکلریک معده مي شود. در نتیجه خون بیشتری اطراف معده جمع مي شود و روند هضم غذا تسهیل پیدا مي کند. کاپسایسین همچنین برخی میکروب ها را در معده از بین مي برد. در نتیجه مي تواند به رفع مشکلات معده کمک کند. اما توجه داشته باشید که اگر بعد از خوردن فلفل احساس سوزش معده به شما دست داد، حتما این مسئله را با پزشک در میان بگذارید. معمولا در چنین مواردی داروهایی تجویز مي شود که اسید معده را خنثی مي کند.

درمان سرماخوردگی

کاپسایسین باعث افزایش تعریق بدن شده و علائم و ناراحتی های ناشی از سرماخوردگی را کاهش مي دهد، به باز شدن مجرای تنفسی کمک مي کند. همچنین ممکن است به کاهش مشکلات ناشی از سینوزیت کمک کند.

الگوی خواب منظم

محققان استرالیایی دریافته اند که افرادی که به صورت مداوم فلفل مصرف مي کنند، الگوی خواب منظم تری دارند. این افراد همچنین راحت تر از خواب بیدار مي شوند و در طول روز از انرژی بیشتری نیز برخوردارند.

بهبود خلق و خو

فلفل های تند میزان اندروفین و سروتونین را در بدن افزایش مي دهند. این دو ماده موجب كاهش درد و باعث نشاط و شادابی بدن مي شوند. این دو ماده را مي توان برای از بین بردن افسردگی و کاهش استرس به کار برد.

بهبود تنفس

فلفل های تند به نوعی خلط آور هستند و مي تواند به افرادی که دچار آسم، برونشیت مزمن، نفخ، سینوزیت و سایر مشکلات تنفسی هستند، کمک کند. فلفل های تند با باز کردن مجراهای مسدود تنفسی به بهبود تنفس کمک بسیاری مي کنند. در مورد غذاهای تند باید اصل اعتدال را همیشه رعایت کرد. خصوصا اگر شما دارای معده ای حساس هستید یا تحمل تان در مقابل تندی کم است. با مصرف متعادل این ماده ارزشمند مي توانيد از فواید بی شمار آن بهره مند شوید.

مضرات غذاهای تند

با این وجود، غذاهای تند برای همه مناسب نیستند. اگر غذای خود را با میزان بیش از حد سس تند آغشته کرده یا وعده های غذایی زیادی حاوی سطوح بالای تندی را مصرف کنید، این شرایط می تواند به بدن شما آسیب برساند. در ادامه با برخی عوارض جانبی مصرف بیش از حد غذاهای تند بیشتر آشنا می شویم.

غذاهای تند می توانند اثر ملین داشته باشند

از نظر علمی ثابت شده است که مصرف غذاهای تند یکی از رایج ترین مقصران در پس ناراحتی معده و اسهال است. بنابر یک مطالعه علمی، مصرف بیش از حد کپسایسین می تواند دیواره داخلی معده را تحریک کند و از دیگر علائم می توان به حالت تهوع، استفراغ، شکم درد و اسهال سوزناک اشاره کرد. پس اگر به غذاهای تند و پر ادویه حساس هستید، پرهیز از مصرف یا محدود کردن مصرف این گونه خوراکی ها می تواند ایده خوبی باشد.

غذاهای تند می توانند موجب آکنه و اگزما شوند

به گفته ربکا تونگ متخصص پوست، غذاهای تند ممکن است موجب جوش زدن در برخی افراد شود. زمانی که غذای تند در دستگاه گوارش التهاب ایجاد می کند - ناراحتی معده، بازگشت اسید یا علائم دیگر - گاهی اوقات، این التهاب می تواند روی پوست به شکل گرگرفتگی، بروز آکنه یا حتی اگزما خود را نشان دهد. اگر غذایی خاص دلیل بروز این شرایط باشد، متخصصان پوست ثبت خوراکی های مصرفی برای شناسایی مقصر اصلی را پیشنهاد داده اند.

غذاهای تند می توانند موجب بی خوابی شوند

اگر به مصرف وعده های غذایی سرشار از ادویه و تندی علاقه دارید، بهتر است آن را به وعده غذایی ناهار محدود کنید. غذاهای تند و اسیدی به واسطه سوزش سردل می توانند در خواب انسان اختلال ایجاد کنند. سوزش سردل به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری بازگشت اسید معده به مری که به نام رفلاکس اسید نیز شناخته می شود، مشکل ساز است.

به گفته بسیاری از کارشناسان سلامت، مصرف غذاهای تند و پر ادویه نزدیک به زمان خواب توصیه نمی شود زیرا دراز کشیدن می تواند موجب تشدید ناراحتی شود که فرد احساس می کند.

غذاهای تند می توانند بر صدای شما تاثیرگذار باشند

به گفته کارشناسان کلینیک مایو، مصرف بیش از حد غذایی تند و پر ادویه یکی از مواردی است که می تواند گلوی انسان را تحریک کند. اگر فردی هستید که از بازگشت اسید معده به مری رنج می برد - مساله ای که به واسطه مصرف غذاهای تند نیز می تواند شکل بگیرد - مصرف غذاهای تند نه تنها می تواند به استفراغ بلکه به درد، تورم و گرفتگی صدا نیز منجر شود.

غذاهای تند می توانند در بروز تاول ها و راش های پوستی نقش داشته باشند

به گفته بری گرین، از آزمایشگاه جان بی. پیرس، لمس برخی مواد غذایی تند نیز می تواند به طور بالقوه دارای خطرات سلامت باشد. مواد غذایی تند گیرنده های موجود در پوست که به طور معمول به گرما واکنش نشان می دهند را تحریک می کنند. این گیرنده ها فیبرهای دردی هستند که از نظر فنی به نام گیرنده های درد پلی ماودال شناخته می شوند. آنها به دماهای شدید و محرک های مکانیکی شدید مانند نیشگون و برش و همچنین به برخی تاثیرات شیمیایی واکنش نشان می دهند. زمانی که این فیبرهای درد توسط یک ماده شیمیایی مانند آنچه در فلفل های چیلی وجود دارد، تحریک شده اند، سیستم عصبی مرکزی می تواند گیج شده و فریب بخورد که یک واکنش عصبی مبهم را موجب می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان