فواید مصرف قارچ در دوران بارداری چیست؟

  سه شنبه، 31 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
فواید مصرف قارچ در دوران بارداری چیست؟
به یاد داشته باشید که جنین برای رشد خود کاملا به مواد غذایی مادر متکی است به همین علت باید به نوع تغذیه خود در این دوران توجه کافی داشته باشید. مصرف قارچ در دوران بارداری کاملا ایمن است در واقع تنها مساله در مورد قارچ ها مکان رشد آنها است. ساعد نیوز در این بخش فواید مصرف قارچ در دوران بارداری را بررسی خواهد کرد.

مصرف قارچ در بارداری، ایمن است؟

بسیاری از مردم از قارچ در آشپزی و به خصوص در تهیه سوپ، پیتزا و انواع سالاد استفاده کرده و یا آن را در کنار وعده های غذایی مختلفی مانند برنج و خورشت کاری مرغ سرو می کنند. به یاد داشته باشید که جنین برای رشد خود کاملا به مواد غذایی مادر متکی است به همین علت باید به نوع تغذیه خود در این دورا نتوجه کافی داشته باشید. مصرف قارچ در دوران بارداری کاملا ایمن است در واقع تنها مساله در مورد قارچ ها مکان رشد آنها است. همانطور که می دانیم قارچ ها عمدتا در خاک و بر روی گیاهان و مواد آلی در حال فساد یافت می شوند. به همین علت مصرف قارچ های خام به دلیل خطر دارا بودن ترکیبات سرطان زا ایمن نیست. ولی با این حال پختن و خشک کردن از جمله روش های متدال و شناخته شده ای هستند که به خنثی کردن اثرات سرطان زای قارچ کمک کرده و مصرف آنها را به این شکل کاملا ایمن و بی خطر می سازند.

مزایای مصرف قارچ در بارداری

قارچ منعی سرشار از ویتامین D ، ویتامین B ، آهن و آنتی اکسیدان ها به شمار رفته و مصرف آن در دوران بارداری با فواید بسیاری بر مادر و جنین همراه است که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می شود:

ویتامین B

قارچ حاوی مقادیر بسیار زیادی از ویتامین های گروه B است، که باعث افزایش سلامت پوست و بهبود عملکرد سیستم گوارش و مغز و اعصاب می شود. علاوه بر آن مصرف ویتامنی های گروه B در آزاد کردن انرژی از مواد غذایی مصرفی مورد نیاز است. ریبوفلاوین یا ویتامین B2 از جمله ویتامین های موجود در قارچ است که در رشد و تقویت استخوان ها و ماهیچه های جنین بسیار موثر است. مصرف قارچ احساس خستگی که از عوارض شایع سه ماهه اول بارداری است را در مادران باردار کاهش می دهد. قارچ شیتاکه غنی از اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 است که در پیشگیری از مشکلات گوارشی نقش بسیار موثری دارد. تیامین و نیاسین ویتامین های B3 , B1 موجود در قارچ سبب بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی می شوند.

ویتامین D

قارچ ها از غنی ترین منابع ویتامین D به شمار می روند. بر همین اساس مصرف آنها در دوران بارداری از اهمیت بسیار ز یادی برخوردار است. ویتامین D میزان جذب کلسیم از روده را افزایش داده و از این طریق به استحکام دندان ها و استخوان های جنین در حال رشد کمک می کند. بنابراین تا حد امکان مصرف قارچ را به طور منظم دربرنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. یک فنجان قارچ ژاپنی شیتاکه حاوی ۶/۱۲ واحد ویتامین D است که این میزان به ندرت درسایر مواد غذایی یافت می شود.

آهن

عنصر آهن مهمترین بخش تشکیل دهنده هموگلوبین است و قارچ حاوی مقادیر فراوانی از آهن است. در دوران بارداری به منظور افزایش سطح هموگلوبین خون که وظیفه حمل اکسیژن به سلولهای بدن را بر عهده دارد، مصرف غذاهای غنی از آهن در مادران باردار اهمیت زاینده ای می یابد. یک فنجان قارچ مورل حاوی ۸ میلی گرم آهن است که با مصرف آن می توانید به نگرانی خود در مورد ابتلا به کم خونی در این دوران پایان ببخشید.

پروتئین و فیبر

قارچ ها همچنین منابع بسیار خوبی از پروتئین و فیبر به شمار می روند. پروتئین در روند شکل گیری اندام های جنین بسیار ضروری است و قارچ منبعی غنی از پروتئین به شمار می رود. علاوه بر آن مادران بارداری که در رژیم غذایی گیاهخواری به سر می برند با مصرف این ماده غذایی منحصر به فرد می توانند به راحتی پروتئین مورد نیاز خود را در این دوران تامین کنند. مصرف قارچ درمادران باردار در پیشگیری از خستگی و فعال نگه داشتن بدن در این دوران نقش بسیار موثری دارد علاوه بر آن قارچ حاوی مقادیر بسیار زیادی از فیبر بوده و مصرف آن شما را از ابتلا به مشکلات گوارشی ناخوشایندی نظیر یبوست و نفخ که از عوارض شایع دوران بارداری به شمار می روند محفاظت می کند.

آنتی اکسیدان

قارچ ها همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن هستند. سلینم و ارگاتیونین، آنتی اکسیدان های قوی موجود در قارچ از بدن شما در برابر اثرات زیانبار رادیکال های آزاد محافظت کرده و از ا ین راه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. این مساله نیز به نوبه خود به شما کمک می کند که در طول نه ماه بارداری از ابتلا به بیماری ها و عوارض شایع این دوران در امان باشید. علاوه بر آن قارچ منبعی سرشار از مواد معدنی مهمی نظیر پتاسیم، زینک و سلینم به شمار می رود که در رشد و تکامل جنین نقش بسیار موثری دارند.

خوردن قارچ در بارداری مفید است؟

اینکه خوردن قارچ در بارداری مفید است به دلیل سرشار بودن آن از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی برای مادر و جنین است. همچنین قارچ یک غذای کم کالری حاوی فیبر و پروتئین باکیفیت است. بااین وجود، باید بدانید که مصرف برخی از انواع قارچ نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند عوارض خطرناکی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. حتی قارچ های خوراکی سالم نیز، ممکن است در برخی از مادران ایجاد آلرژی یا حساسیت غذایی کنند.

فواید خوردن قارچ در بارداری چیست؟

برای بررسی اینکه چقدر خوردن قارچ در بارداری مفید است به مزایای متعددی که برای سلامتی مادر و جنین دارد، می پردازیم. اگر قارچ بخوبی پخته شود، غذایی خوشمزه است. بیشتر مردم قارچ را در سالاد، سوپ و پیتزا می ریزند. خوردن قارچ در دوران بارداری مانعی ندارد. قارچ ماده ای مناسب برای جنین است.

خوردن قارچ خام در بارداری ایمن است؟

قارچ خام نیز در دوران بارداری نباید مصرف شود زیرا سرطان زا است. برای تمام انسان ها، قارچ به صورت خشک شده یا عصاره یا سوخاری توصیه می شود. مقدار کمی از مواد سرطان زا در قارچ خام موجود است که با پختن یا خشک کردن، این مواد از بین می روند. همچنین باعث افزایش ایمنی بدن، تامین فیبر و مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن می شود.

چه قارچ هایی را نمی توان در بارداری مصرف کرد؟

تنها قارچی که یک خانم باردار نباید مصرف کند قارچ خام، جادویی و سمی است. سایر انواع قارچ ها آن هم بصورت پخته، مشکلی ندارد.

نکات مهم قبل از خوردن قارچ در بارداری

مهم نیست که قارچ چه قدر سالم باشد و تا چه حد مواد مغذی داشته باشد است، اگر در خوردن، طبخ و نگهداری این ماده ی خوراکی به درستی عمل نکنید و مرتکب اشتباه شوید، برخی عوارض جانبی ممکن است برای تان رخ بدهد.

  • حتماً از جای مطمئن قارچ تهیه کنید و هرگز قارچی که از سلامت و خوراکی بودن آن مطمئن نیستید، نخورید. مصرف قارچ های وحشی و قارچ های جادویی (توهم زا) ممنوع است.
  • قارچ ها باید تازه به تازه خریداری و مصرف شوند.
  • قارچ ها را خام مصرف نکنید. آنها را باید کاملاً شسته و به خوبی بپزید.
  • قارچ ها باید عاری از هرگونه لک و علائم پوسیدگی باشند.
  • تا حد امکان از مصرف قارچ های بسته بندی فرآوری شده پرهیز کنید؛ اما اگر مجبور هستید، فقط مقدار کمی مصرف کنید و حتماً به تاریخ انقضای آن توجه کنید.

اگر در سلامت قارچ شک دارید، مقدار کمی از آن را بخورید و مدتی صبر کنید. اگر عوارض جانبی خاصی به وجود آمد، دیگر نخورید. اگر مستعد حساسیت غذایی هستید نیز، فقط مقدار کمی قارچ مصرف کنید؛ زیرا قارچ می تواند در برخی از افراد ایجاد حساسیت غذایی کند.

احتیاط در مصرف قارچ در دوران بارداری

قارچ در لیست مواد غذایی ممنوعه دوران بارداری قرار ندارد. ولی با این حال در صورت تصمیم به گنجاندن آن در برنامه غذایی خود باید به منظور ایمنی بیشتر نکات مهم زیر را به خاطر سپرده و رعایت کنید:
همه قارچ ها برای مصرف ایمن نیستند زیرا برخی از آنها سمی بوده و مصرف آنها می تواند به سلامت مادر و جنین در این دوران آسیب برساند. بنابراین در هنگام انتخاب قارچ مصرفی خود کاملا احتیاط کرده و از خرید قارچ های وحشی یا جادویی به دلیل دارا بودن ترکیبات سمی خودداری کنید. قارچ های جادویی یا مجیک مشروم حاوی سیلوسایبین می باشند. بر همین اساس پزشکان به مادران باردار و همچنین مادرانی که در دوران شیردهی به سر می برند توصیه می کنند که از مصرف این قارچ ها به دلیل ترکیبات شیمیایی موجود در ان خودداری کنند. علاوه بر آن نباید در دوران بارداری شخصا اقدام به جمع آوری یا چیدن قارچ های وحشی کنید زیرا به دلیل شباهت بسیار زیاد، تشخیص انواع سمی و غیر سمی آن از هم بسیار دشوار و گیج کننده بوده و ممکن است در انتخاب دچار اشتباه شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (78 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان