فواید و عوارض مصرف قهوه گانودرما چیست؟

  دوشنبه، 26 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
فواید و عوارض مصرف قهوه گانودرما چیست؟
گانودرما همچنین به عنوان قارچ ریشی شناخته شده است، یکی از گیاهان چینی است که به دلیل مزایای سلامتی شگفت انگیز حتی در مقایسه با فواید سلامتی قارچ به طور کلی، در سراسر جهان به خوبی جایگاه خود را بدست آورده و در صدر لیست است. گانودرما بیش از قرن ها به عنوان بخشی از داروی سنتی در داروهای سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته است.

قهوه گانودرما چیست؟

قهوه گانودرما نوشیدنی است که برخی از طرفداران آن می گویند طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می دهد ولی بیشتر، توسط افرادی استفاده می شود که دوست دارند میزان مصرف روزانه قهوه خود را کاهش دهند و در کنار آن از مزایای سلامتی بی شمار گانودرما بهره مند شوند.

با وجود ادعای بازاریابان در مورد فواید قهوه گانودرما، اما هیچ منبع علمی تأثیرات سلامتی قهوه گانودرما را اثبات نمی کند و تا به امروز ،هیچ مطالعه ی علمی، اثرات سلامتی قهوه گانودرما را آزمایش نکرده است. با این حال، تحقیقات اولیه نشان می دهد که گانودرما به تنهایی، مزایای سلامتی خاصی را دارد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه، به طور کلی، ممکن است اثرات مفیدی داشته باشد به عنوان مثال، گزارشی در سال ۲۰۰۶ در علوم غذایی و تغذیه بیان نمود که مصرف قهوه ممکن است به جلوگیری از چندین بیماری مزمن (از جمله دیابت و بیماری پارکینسون) کمک کند ولی در همین تحقیق نشان داده شد كه مصرف قهوه با افزایش فشار خون بالا (یك عامل اصلی خطر برای بیماری های قلبی) مرتبط است. در حالی که گفته می شود گانودرما به فشار خون بالا و بیماری های قلبی کمک می کند .

تاریخچه قارچ و قهوه گانودرما؛ قهوه گانودرما چیست؟

سابقه نوشیدن قهوه های گانودرما به دو هزار سال قبل و سابقه خوردن قارچ گانودرما به ۵۰۰۰ سال پیش برمی گردد. این قهوه که به نام های قهوه «قارچ لینگ زی» در چین و قهوه قارچ «Reishi» در ژاپن هم شناخته می شود خواص درمانی فراوانی دارد از کمک به بهبود روند خواب تا بهبود سطح انرژی بدن برای پاکسازی و عملکرد بهتر کبد. این قهوه نسبت به قهوه معمولی هم کافئین کمتری دارد و هم مواد مغذی بیشتری دارد. خواص درمانی کبد به خاطر همان قارچ گانودرما یا همان قارچ قرمز reishi است که یکی از مهم ترین عناصر آن را تشکیل می دهد.

قهوه گانودرما در حقیقت از عصاره و پودر قارچ قرمز و دانه های برشته شده قهوه تهیه می شود. گانودرما که عنصر اصلی و عامل خواص فراوان این قهوه است هم از قارچ Ganoderma lucidum به دست می آید که در چین باستان به «قارچ جاودانگی» مشهور بود. این قارچ در شاخه های درختان رشد می کند و بیشترین خاصیت قلیایی زمین را به خودش جذب می کند. در واقع از هزاران سال پیش اشراف زادگان چین باستان بر این باور بودند که قارچ قرمز کلید جاودانگی و عمر طولانی است و اتفاقا تا سال ها هم فقط طبقه ثروتمند جامعه اجازه داشتند از این قارچ استفاده کنند.

قارچ گانودرما

خواص قهوه گانودرما چیست؟

تا به امروز هیچ یک از دانشمندان، آزمایشی درباره ی اثبات خواص قهوه گانودرما انجام نداده اند. اما برخی پژوهش های مقدماتی نشان می دهد که این قهوه مزایایی هم دارد. برای مثال در سال ۲۰۱۶، انتشار مقاله ای که ۵ پژوهش درباره ی قارچ «گانودرما» را مرور کرده بود، نشان داد که این ماده می تواند به عنوان جایگزینی برای درمان های سنتی استفاده شود. زیرا ظرفیت زیادی برای افزایش میزان پاسخ گویی تومور و تقویت سیستم ایمنی دارد. البته این پژوهش که در نشریه ی بنیاد همیاری کاکرین به چاپ رسیده بود، برای اثبات ادعای خود به شواهد کافی دست پیدا نکرد و نتوانست این قارچ را به عنوان درمانی برای سرطان معرفی کند.

به طور کلی، پژوهش ها نشان می دهند که فواید قهوه گانودرما برای بدن شامل موارد گوناگون است. در تحقیقی در سال ۲۰۰۶ به خواص قهوه گانودرما در جلوگیری از بیماری های مزمن (مثل پارکینسون و انواع دیابت) اشاره شده بود. البته ناگفته نماند که مصرف قهوه اثرات دیگری نظیر افزایش فشار خون (عامل اصلی ایجاد بیماری قلبی) را هم به همراه دارد.

هرچند گفته می شود که «گانودرما» به درمان فشار خون بالا و مشکلات قلبی کمک می کند، اما مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ که آن هم در نشریه بنیاد همیاری کاکرین منتشر شد، نتوانست شواهدی برای اثبات اثرگذاری گانودرما در درمان عوامل خطرناک در ایجاد بیماری های قلبی-عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم مطرح کند.

  • وجود مقادیر زیادی آنتی اکسیدان در این قهوه باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و به این دستگاه کمک می کند تا با ویروس ها و باکتری ها بجنگد. طرفداران این قهوه مدعی اند که این ویژگی ها باعث کاهش فشار خون بالا، تقویت کبد، رفع مشکلات ریوی و حمایت و حفاظت از سیستم تنفسی و گردش خون می شود.
  • مدعیانِ مفیدبودن این قهوه می گویند که مصرف آن باعث پیشگیری از بیماری هایی مانند: دیابت، اختلالات شُش، بیماری های قلبی و حتی سرطان می شود.
  • گفته می شود که وجود برخی مواد در قهوه گانودرما به جریان افتادن اکسیژن در بدن کمک می کند. در نتیجه، انرژی و توان بدن افزایش پیدا می کند و از میزان استرس هم کاسته می شود. همه ی این مزایا درحالی به وجود می آید که هیچ یک از عوارض مصرف قهوه عادی هم در فرد به وجود نمی آید. تأثیری که این قهوه با ایجاد نشاط و حس سلامت در بدن به وجود می آورد، باعث رفع مشکلات روحی و افسردگی می شود.
  • وجود ویژگی های آرامش بخشی قهوه گانودرما باعث رفع استرس است و به درمان اختلالات خواب هم کمک می کند.
  • این قهوه خواص آرایشی هم دارد و برای رفع عیوب پوستی مانند: آکنه، جای زخم و خطوط هم مورد استفاده است و در رفع آسیب های ناشی از نور خورشید هم کاربرد دارد. ضمن اینکه پوست را مرطوب و شاداب نشان می دهد.
  • قهوه گانودرما به تقویت حافظه، کاهش تنش و تقویت تمرکز هم کمک می کند و در درمان بیماری های دژنراتیو یا تباه کننده مانند: آلزایمر و زوال عقل کاربرد دارد.

قهوه گانودرما

عوارض جانبی مصرف قهوه گانودرما چیست؟

راجع به مضرات این ماده هم اطلاعات چندانی فعلا در دست نیست. اما امکان بروز عوارضی نظیر: خشکی بینی، گلو و حالت تهوع با مصرف آن وجود دارد. اگر مایل هستید که قهوه «گانودرما» را امتحان کنید، به ویژه اگر قرص فشار خون، داروی ضدانعقاد خون، داروی ضدپلاکت مصرف می کنید یا تحت درمان سرطان هستید، حتما با پزشک خود درباره ی عوارض قهوه گانودرما صحبت کنید.

یادتان باشد که مصرف کافئین زیاد باعث افزایش ضربان قلب و به هم ریختن نظم خواب می شود. ضمن اینکه معده را اذیت می کند و موجب برخی اختلالات روانی مانند ایجاد اضطراب هم می شود. گزارش های زیادی از ابتلای افراد به هپاتیت بعد از مصرف محصولات گاندورما ارائه شده است. یکی از این محصولات عصاره ی قارچ گاندورما و قارچ بادامی بوده است. محصول دیگری که باعث بروز هپاتیت شده بود، پودر قارچ گاندورما یا لینگژی بوده است. این پودر هم موجب ابتلا به نوعی خطرناک و کشنده از هپاتیت است.

گزارش های دیگری هم وجود دارد که براساس آنها، در مصرف این قارچ باید دقت فراوانی به کار گرفته شود، زیرا امکان مسمویت با آن وجود دارد. از همه ی اینها گذشته، مکمل های رژیمی و گیاهی از سوی سازمان جهانی غذا و دارو مورد تأیید نیستند و مصرف آنها توصیه نمی شود؛ زیرا آزمایش هایی که روی داروهای شیمیایی انجام می گیرد روی این مواد انجام نمی شود. در بعضی موارد هم در محصولاتی که با این قارچ تولید می شود، موادی به کار می رود که روی برچسب آنها عنوان نشده و همین باعث بروز عوارض جانبی مختلف می شود.

قهوه گانودرما

نکات بسیار مهم درباره مصرف محصولات گانودرما چیست؟

درست است که قارچ گانودرما و فرآورده های آن به طور کلی امن و غیرسمی ارزیابی می شوند و اینکه گانودرما برای درمان دامنه ی گسترده ای از بیماری ها اثبات شده است و مقالات علمی بسیاری در جهان در ۲۰ سال گذشته در این باره ارائه شده است، اما این به این معنی نیست که آن را به شکلی نادرست یا در حجم غیرمعقول استفاده کنید، پس پیش از مصرف توصیه می شود حتما موارد زیر را بررسی کنید زیرا ممکن است عوارض جانبی وجود داشته باشد:

  • قبل از مصرف گانودرما، حتماً درباره مصرف گانودرما و مقدار مصرف، با پزشک خود مشورت کنید و او را در جریان روند مصرف خود قرار دهید.
  • دوره درمانی با گانودرما در بسیاری از موارد بیش از سه ماه طول می کشد. فراورده های قارچ گانودرما را برای درمان بیماری های حاد استفاده نکنید.
  • اگر می خواهید قارچ گانودرما در همه اشکال آن بیشترین تاثیر را داشته باشد باید آنرا بصورت مداوم مصرف کنید.
  • مصرف دوزهای کم در طول روز برای مدت زمان طولانی بهتر از مصرف دوزهای زیاد برای دوره زمانی کوتاه است.
  • قارچ های دارویی باید در آب داغ حرارت ببینند تا پوسته کیتین آن بشکند؛ با این کار پلی ساکارید هایی که در سیستم گوارشی ما بصورت مایع یا جامد وجود ندارند آزاد می شوند.
  • شما می توانید از قارچ خشک شده یا شکل پودری آن همراه با دمنوش های گیاهی مصرف کرده و فرمولاسیون دمنوش مخصوص به خودتان را متناسب با اهداف سلامتی خود داشته باشید، همچنین می توانید این قارچ را در خردکن با سرعت بالا خرد کرده و آن را به شکل تازه همراه با چای مصرف کنید.
  • گانودرما قارچی با طعم تلخ و چوب مانند هست که اندکی شیرین هم هست؛ شما می توانید آن را در آب داغ و یا چای مخلوط کرده و کمی آنرا شیرین کنید تا طعمی شبیه به قهوه تلخ و شیرین داشته باشد همچنین می توانید پودر قارچ گانودرما را در انواع تونیک ها و شیک ها و حتی دسرها ترکیب کنید.
  • میزان دوز مصرفی گانودرما بستگی به نیاز بدن افراد مختلف و وضعیت سلامتی فعلی افراد بستگی دارد؛ این دوز معمولاً برای قارچ پودر شده حداکثر بین ۲ تا ۵ گرم روزانه برای هر نفر مناسب است.
  • تاثیرات گانودرما روی زنان باردار و یا شیرده هنوز اثبات نشده است، بنابراین احتیاط کنید.
  • اگر از داروهای رقیق کننده خون یا ضد انعقاد مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می کنید (به ویژه بیماران قلبی) قبل از مصرف گانودرما حتما با پزشک خود مشورت کنید. (در چنین مواردی مصرف گانودرما ممکن است خونریزی را افزایش دهد و بیمار را بیشتر در معرض لخته شدن خون قرار می دهد).
  • اگر می خواهید گانودرما را همراه با داروهای شیمیایی و درمانی خاص و یا داروهای کاهش دهنده فشارخون مصرف کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید چون ممکن است این داروها با هم تداخل ایجاد کنند.
  • برای ۱۰ روز پیش و پس از عمل جراحی از گانودرما استفاده نکنید چون احتمال خونریزی را افزایش می دهد.
  • اگر دچار خشکی دهان، بثورات یا خارش هستید، مصرف را قطع کنید، زیرا این واکنش حساسیتی را نشان می دهد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (661 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (75 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان