فواید فوق العاده حمام آب گرم بر سلامت بدن

  دوشنبه، 03 مرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
فواید فوق العاده حمام آب گرم بر سلامت بدن
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی راحت به آب گرم به راحتی می توانیم در هر ساعت شبانه روز حمام کنیم. در این نوشتار قصد داریم به معرفی فواید حمام آب گرم بپردازیم.

دوش آب گرم دارای درجه حرارت 96 تا 105 درجه فارنهایت است. دوش آب گرم نه تنها حس خوب و پر آرامشی دارد بلکه برای سلامتی فیزیک بدن شما هم مفید است. نکته مهم این است که بیش از حد در حمام آب گرم نمانید زیرا باعث خشکی پوست بدن میشود. اما 5 تا 10 دقیقه در زیر دوش آب گرم ماندن برای بدن ، ماهیچه ها ، مفاصل و کل بدن شگفتی آفرین است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

افزایش روحیه یکی از فواید آب گرم

بسیاری از کارشناسان سلامتی به این امر معتقد هستد حمام کردن حس افسردگی و خمودگی را از بین می برد. در واقع، حمام آب گرم سبب آرامش ذهن و بدن می شود و همین امر بر افزایش روحیه و حس خوش اثر می گذارد. بنابراین هرگاه احساس خمودگی کردید حمام کردن یکی از بهترین روشها برای رفع این حس است.

یک حمام آب گرم می تواند احساس افسردگی و بدبینی را از شما دور کند و به شما این امکان را می دهد تا ترکیبی از تنهایی و سکوت و راحتی را احساس کنید. به طور کلی حمام کردن با تقویت حس راحتی و آرامش به ذهن اجازه می دهد نوعی امنیت را تجربه کرده و در نتیجه بدن هم آرام شود.

خواب بهتر با حمام آب گرم

برای خیلی از افراد سخت است که بتوانند ۸ ساعت خواب باکیفیت شبانه داشته باشند. یکی از تئوری ها ادعا می کند پایین بودن دمای بدن کمک می کند بهتر به خواب بروید و به همین دلیل دانشمندان توصیه می کنند دمای اتاق خواب را پایین نگه دارید. اما یک حمام گرم قبل از خواب هم همین نتیجه را دارد. در شب، دمای بدن ما به طور طبیعی افت می کند و سیگنال تولید ملاتونین را می فرستد. حمام آب گرم، دمای بدن را بالا می برد و آن را تشویق می کند تا زودتر خودش را خنک کند، بنابراین تولید ملاتونین را بیشتر می کند و شما برای خواب بهتر آماده می شوید.

مرد خوابیده

تاثیر حمام آب گرم بر تسکین دردهای عضلانی

تمامی ما می دانیم که گرما سبب میشود دردهای عضلانی کاهش پیدا کند. به همین دلیل وقتی دست درد و یا پا درد داریم از حوله و یا کمپرس آب گرم برای تسکین درد استفاده می کنیم. یکی از روش ها برای کاهش درد عضلانی استفاده از حمام آب گرم است. گرما موجب گردش خون بهتر می شود و می تواند عضلات گرفته شده را شل کند. افزودن نمک اپسوم به وان آب گرم نیز می تواند از التهاب مفاصل ناشی از آرتروز یا سایر بیماری های عضلانی کم کند. همچنین خاصیت ضدالتهابی حمام نمک، تأثیر مثبت برای آن هایی دارد که از بیماری های متابولیکی چون دیابت نوع دوم رنج می برند.

حفظ سلامت قلب با حمام آب گرم

حمام آب گرم به طور منظم کمک می کند تا از فشارخونتان کم شود. این مزیت قابل توجهی است زیرا کاهش فشارخون برای پیشگیری از مشکلات جدی قلب مانند حمله ی قلبی مفید است. با استفاده از گرما برای جریان بهتر خون در بدن، مانند این است که به بدنتان تمرین ملایمی بدهید.

نقش حمام آب گرم بر بهبود علائم سرماخوردگی

بخار حمام برای رفع کاهش درد سینوس ها، گرفتگی بینی و علائم سرماخوردگی بسیار موثر است. در حمام بخار وارد مجاری تنفسی میشود و همین امر تنفس را راحت تر می کند. با توجه به این امر که حمام با آب گرم التهاب بدن را کاهش می دهد روشی مناسب برای مبارزه با ویروس ها و آلودگی هایی است که در بدن وجود دارند.

حمام کردن با آب گرم و برخی روغن ها از حساسیت پوست کم می کند.

آب خیلی گرم می تواند پوست را حساس تر کند اما وان آب گرم همراه با عصاره هایی چون روغن نارگیل، روغن زیتون یا عصاره ی اسطوخودوس و همچنین جو دوسر می توانند به پوست آب رسانی کرده و خشکی و حساسیت پوست را التیام بدهند. بنابراین اگر به دنبال کاهش حساسیت پوستی هستید از آن ها در وان حمام خود استفاده کنید.

افزایش متابولیسم بدن با حمام آب گرم

محققان با اندازه گیری متابولیسم بدن به این نتیجه رسیده اند که استفاده از حمام آب گرم خصوصا آب گرم معدنی می تواند برای بدن به منزله یک جلسه تمرین بدنی باشد. میزان کالری سوزانده شده در یک ساعت استراحت در آب 40 درجه با نیم ساعت پیاده روی برابر است.

ممکن است این تحقیق این موضوع را به ذهن متبادر کند که حمام آب گرم می تواند جایگزین فعالیت بدنی شود، اما این موضوع به هیچ وجه درست نیست. استفاده از حمام آب گرم خصوصا از نوع طبیعی و معدنی آن در کنار پیاده روی می تواند مزایای فراوانی در سلامتی و تناسب اندام داشته باشد.

پاکسازی پوست با حمام آب گرم

بعد از یک روز کاری و یا ورزش ، منافذ پوست بدن مسدود میشود که باعث جمع شدن سموم روی پوست و ایجاد لک میشود. دوش آب گرم و بخار، منافذ روی پوست شما را باز می کند و باعث تمیز شدن و رهاسازی ناخالصی ها و سموم روی پوست میشود. جالب است بدانید که یک دوش آب سرد بعد از حمام گرم ، مجدداً منافذ رو بسته و پوست شما را شاداب و سرحال میکند.

گرم شدن عضلات بدن

دوش آب گرم یک روش مؤثر برای گرم کردن قبل از تمرین صبحگاهی است. وقتی صبح از رختخواب بیون می آیید، عضلات سفت و خشک هستند. مهم است که قبل از هرگونه ورزشی بدن کاملاً گرم و عروق خونی گشاد باشند ، یک حمام گرم می تواند خون را در رگها جاری کند ، ماهیچه ها را گرم کند و و فرد رو برای تمرین های ورزشی اماده کند.

تسکین سرفه

بخار ناشی از دوش آب گرم می تواند خلط های درون سینه را نرم کرده و این باعث می شود که مخاط به راحتی از گلو خارج شود. بنابراین از دست مخاطی که می تواند باعث سرفه یا گلو درد شود خلاص می شویم و به صورت طبیعی از دست سرفه های دردناک هم همینطور . اضافه کردن روغن اکالیپتوس به پوست یا هوا، بخار را مؤثرتر می کند و می تواند به شما در تنفس راحت تر کمک کند. دوش داغ همچنین می تواند دردهای بدن را که همراه با سرماخوردگی است را تسکین بدهد.

مرد در حال سرفه

نکات مهم حمام آب گرم

اگر می خواهید از حمام خود لذت ببرید به این موارد توجه داشته باشید:

  • با توجه به این موضوع که در حمام کردن ممکن است پوست خشک شود، استفاده از مرطوب کننده و یا کرم های آب رسان و یا روغن های مخصوص پوست اهمیت بسیار زیادی دارد و به حفظ ساختار پوست کمک می کند.
  • دمای آب نباید خیلی بیشتر از دمای بدنتان باشد. شاید حمام خیلی گرم، حس بهتری به شما بدهد اما حمامی که دمای آب آن خیلی گرم نباشد برای پوست و سیستم ایمنی تان بهتر است.
  • اگر می خواهید از وان استفاده کنید، زمان مطلوب برای بودن در وان 10 تا 15 دقیقه است.
  • زمانی که در وان هستید صورت خود را بیرون از آب نگه دارید تا دمای بدنتان خیلی بالا نرود.

حمام کردن صبح یا شب؟

این سوال یکی از سوالات رایجی است که بسیاری از افراد می پرسند. بهتر است بدانید که زمان دقیق و مشخصی برای حمام کردن وجود ندارد و همه چیز به خود شما بستگی دارد. اگر جز آن دسته افرادی هستید که شب به سختی به خواب می روید بهتر است شب حمام کنید، اما اگر جز آن دسته افرادی هستید که دوست دارید صبح را با انرژی آغاز کنید حمام در صبح یکی از بهترین گزینه های پیشنهادی به شماست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (670 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (204 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (152 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان