فواید جالب فریاد و جیغ زدن

  سه شنبه، 13 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
فواید جالب فریاد و جیغ زدن
بسیاری از مردم گمان می کنند که جیغ زدن مضر است، اما در علم روانشناسی جیغ زدن فوایدی مانند کاهش استرس و احساس آرامش را به همراه دارد. با ما همراه باشید تا فواید جیغ زدن را بررسی کنیم.

دلایل بسیار زیادی برای فریاد زدن وجود دارد. ممکن است فرد عصبانی باشد، ترسیده باشد یا به خاطر شرایطی که دارد دردی را تجربه کرده باشد. برخی از اوقات ممکن است به این فکر کنید که فریاد کشیدن برای شما خوب نیست اما تحقیقات علمی انجام شده چیز دیگری می گوید.فواید جیغ زدن برای اولین بار در تاریخ روانشناسی، راهی برای دسترسی به احساسات، پنهان کردن، به شیوه ای امن و در نتیجه کاهش رنج انسان پیدا شده است این اولین اصل در علم روان درمانی است.

تأثیرات مثبت جیغ زدن

فقط خود فریاد جذاب نیست، بلکه تأثیری که بر دیگران می گذارد نیز جالب است. تا به حال فکر کرده اید که چرا بچه ها این قدر جیغ می کشند؟ شاید جیغ زدن راهی برای شرطی کردن والدین و اطرافیان باشد تا فریادهای منحصر به فرد کودکان خود را تشخیص دهند و بفهمند که چه زمانی این فریادها به معنی ایجاد مشکل برای کودک هستند. همیشه فریادهای ما به دلیل ترس یا شادی و هیجان نیستند و در بسیاری از موارد می خواهیم توجه دیگران را به خود جلب کنیم.به نظرتان می توان از جیغ زدن برای بهبود زندگی روزمره هم استفاده کرد؟ بر اساس پژوهش ها، می توان از جیغ زدن بهره هایی هم برد که در ادامه بعضی از آنها را بررسی می کنیم.

۱. کاهش استرس

بیش از ۵۰ سال است که از روش درمانی «یادآوری و تکرار صحنه های کودکی» استفاده می شود. درمان با یادآوری صحنه های کودکی نوعی روش درمانی روان شناختی است که در آن بیمار را تشویق می کنیم احساسات خشونت آمیز دوران کودکی را با گریه، جیغ و فریاد بیان کند. اساسا این روش درمانی جایگزینی برای جلسات روان درمانی معمول است و در آن برای رهاکردن خشم فروخورده یا احساسات سرکوب شده از جیغ و فریاد استفاده می شود. مثلا در این روش به جای اینکه روی کاناپه مطب دراز بکشید و صحبت کنید، با فریاد زدن خودتان را خالی می کنید.البته این روش درمانی بسیار بحث برانگیز است و در روان شناسی به رسمیت شناخته نمی شود، ولی به گفته دکتر پوئپل جیغ زدن می تواند مانند مشت زدن به کیسه بوکس یا گریه کردن موجب رهایی عاطفی و احساسی از موقعیت ها یا حالت های پراضطراب شود.

۲. افزایش قدرت

پژوهشی در دانشگاه ایالتی آیووا نشان داد که فریادهای سریع، بلند و گلویی قدرت را افزایش می دهند. شرکت کنندگان در این آزمایش بازدم هایی سریع انجام می دادند که در هنرهای رزمی کیاپینگ نامیده می شوند. (البته ممکن است این بازدم ها از نظر فنی فریاد زدن محسوب نشوند.) قدرت دست این افراد در مقایسه با کسانی که صدایی تولید نمی کردند ۷درصد افزایش یافت.برگزارکننده این پژوهش عقیده داشت که شاید بیرون راندن هوا مرکز بدن را تثبیت می کند و موجب می شود که نیرو و قدرت ما سریع تر در اندام ها حرکت کند، مانند حالتی که هنگام سرویس های تنیس یا قبل از ضربه زدن در ورزش های رزمی مشاهده می شود. این واقعیت که این صداها می توانند غیرارادی باشند نیز این فرضیه را تأیید می کند. دفعه بعد که می خواهید درِ شیشه ترشی را باز کنید یا وزنه ای را بلند کنید، می توانید این روش را امتحان کنید!

۳. بهبود عملکرد

هاکا (Haka) رقص آئینی و سنتی قوم مائوری نیوزیلند است که معمولا قبل از جنگ انجام می شده و شامل آوازخواندن و فریادکشیدن گروهی است. تیم های راگبی نیوزیلند نیز قبل از مسابقه های بزرگ این مراسم را انجام می دهند. به گفته دکتر پوئپل، هاکا نمونه ای از استفاده تیم ها از فریاد زدن برای هماهنگی به منظور بالابردن روحیه خود و ترساندن حریفان است. اگر چیزی شبیه این می تواند برای شما و تیمتان مفید باشد، امتحان کردنش ضرری ندارد.

۴. بهبود عملکرد آژیر دزدگیر ماشین یا خانه

فریادهای ناشی از ترس ویژگی صوتی دارند که زبری (roughness) نامیده می شود. زبری یعنی صدا از نظر بلندی یا دامنه صوت (amplitude) چقدر سریع تغییر می کند. جیغ هایی که بیشترین زبری را دارند، بیش از همه ترسناک هستند و بیشترین تأثیر را بر آمیگدال می گذارند. آمیگدال بخشی از مغز است که واکنش ترس را کنترل می کند. مهندسان می خواهند که بفهمند چگونه می توان آژیرهای امنیتی یا اضطراری را تغییر داد تا زبری بیشتری داشته باشند و در نتیجه واکنش های سریع تری در ما ایجاد کنند.

جیغ زدن

روش های مفید برای تمرین فریاد و جیغ زدن

  • گام 1: تنها بودن، تنها باش اگر در جایی زندگی می کنید که نمیتوانید تنها باشید، ممکن است ایده خوبی باشد که با خانواده یا هم اتاقی هایتان صحبت کنید و به آنها بگویید که چه کاری را میخواهید انجام دهید و مطمئن شوید که با موضوع مشکلی ندارند اگر شرایط خوب بود، به مرحله 2 بروید.
  • گام 2:دراز بکشید- روی یک مات یوگا دراز بکشید و یک بالش زیر سرتان را بگذارید ، اگر یک تشک یوگا ندارید، می توانید از یک فرش یا حتی پتو نرم استفاده کنید.
  • گام 3: فکر کنید - به چیزهایی که به شما آسیب رسانده یا عصبانی کرده فکر کنید این می تواند هر چیزی از دوران کودکی یا حتی چیزی که اخیرا اتفاق افتاده است و موجب ناراحتی و گریه شما شده باشد . شما حتی می توانید از روش بیماران دکتر جانوف استفاده کنید و "مامان! بابا! " را فریاد بزنید.
  • گام 4: جیغ - هرگز چیزی را در دل نگه ندارید؛ با صدای بلند گریه و فریاد بزنید شما همچنین می توانید مشت های خود را روی زمین بکوبید، یا فقط دراز بکشید و از اعماق وجود فریاد بزنید پس از این، شما باید تنفس خود را به سرعت به حالت عادی و پایدار بازگردانید. شما باید احساس سبکی کنید، مانند اینکه باری از دوشتان برداشته شده اگر نه، شما همچنین می توانید این روش های دیگر را امتحان کنید.

فریاد همراه با آواز

آواز خواندن با فریاد همان کاری است که بسیاری از خواننده های متال و گروه ها انجام می دهند. من این روش را انجام دادم، گرچه خیلی در انجام آن خوب نبودم،خوش گذشت و استرس زیادی از بدنم کم شد. انجام این کار معمولا به صدایی مثل ناله ی بلند منتهی می شود. گرچه، برخی افراد این صدای گوش خراش را فریاد کشیدن تلقی می کنند.

  • مرحله ی اول: صدای خر خر در بیاورید.
  • مرحله ی دوم : صدای خش خش مار را در بیاورید و حتما این کار را از دیافراگم تان (معده) انجام دهید. هر چقدر طولانی تر بتوانید این کار را انجام دهید بهتر است.
  • مرحله ی سوم : نفس بکشید و معده را برای جذب هوای بیشتر به سمت بیرون هل دهید. نت ها را اجرا کنید. درست مانند زمانی که یک خواننده برای خواندن آماده می شود.
  • مرحله ی چهارم :راه های متفاوت را برای این که بتوانید برای مدت زمان طولانی یک نوت را اجرا کنید، امتحان کنید. فقط مراقب باشید مقدار زیادی هوا از درون بدن به بیرون خارج نشود تا نفس کم نیارید.
  • مرحله ی پنجم: سعی کنید با خروج هوا از گلو صداهای نامتعارف در بیاورید ولی سعی کنید خود را زیاد خسته نکنید.
  • مرحله ی ششم : با گام ها و زیر و بم فریاد های خود بازی کنید و عرض دهان خود را باز و بسته نمایید – هر چقدر دهانتان بیشتر باز شود، فریاد های شما صدای بیشتری خواهند داشت. هر چقدر دهان شما باریک تر و دایره ای تر باشد (مانند شکل “O”)، فریاد ها صدای کمتری خواهند داشت.
  • مرحله ی هفتم:مانند خواننده های متال فریاد بزنید. اگر طرفدار متال نیستید، مجبور نیستید از این روش استفاده کنید. اگر فریاد کشیدن به این شکل برای تار های صوتی تان آزار دهنده است، می توانید از این کار دست بکشید. همچنین در حین انجام این کار آب زیاد بنوشید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (474 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان