فواید و عوارض خوردن قره قروت در بارداری

  چهارشنبه، 25 خرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
فواید و عوارض خوردن قره قروت در بارداری
قره قروت یکی از خوراکی‌های ترش مزه و پرطرفدار است که با وجود فواید بسیار، زیاده روی در خوردن آن عوارض خطرناکی دارد. ما در این مطلب خواص قره قروت در بارداری را بررسی می کنیم.

خوشمزه ترین ماده غذایی در بین خوراکی ها قره قروت است که از لبنیات گرفته می شود. این ماده خوراکی از خواص بی نظیری برخوردار است. قره قروت از حرارت دادن آب ماست، کشک یا دوغ به مدت زیاد به دست می آید.یکی از مهم ترین فواید قره قروت این است که برخلاف بقیه ترشی ها پایه لبنی دارد. بسیاری از افراد به دلیل مزه ترش آن است که به خوردن آن علاقمند هستند. قره قروت مانند دیگر لبنیات برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است. زیرا حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی زیادی است.

باید بدانید هر ۱۰۰ گرم قره قروت حاوی۲۴۰ کیلوکالری مقداری است که می تواند بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند. پروتئین موجود در این فرآورده نقش ساختاری و استحکامی در بدن به ویژه عضلات دارد، به رشد و نمو هم کمک می کند.قند موجود در قره قروت از نوع لاکتوز است که از بهترین قند های طبیعی است و انرژی کمتری نسبت به قند معمولی دارد. لاکتوز در طی فرآیند تولید قره قروت شکسته شده و به قند ساده تر تبدیل می شود، بنابراین مصرف قره قروت برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز شیر هستند، مشکلی ایجاد نمی کند.

مصرف قره قروت در بارداری

به طور کلی تغذیه مادران در دوران حاملگی بسیار ضروری و مهم می باشد و بعضی از آن ها به دلیل شرایط خاص این دوران گاهی اوقات هوس خوردن خوراکی ها و تنقلات مختلف از جمله قره قروت در بارداری را می کنند اما نکته حائز اهمیت رعایت تعادل در مصرف این نوع خوراکی ها و توجه به سالم و بهداشتی بودن آن ها می باشد و همینطور باید توجه داشت که ترکیبات شیمیایی همچون اسید یا رنگ های غیرمجاز و مواد افزودنی مضر در تولید آن ها بکار نرفته باشد.

قره قروت در واقع یکی از محصولات فرعی شیر به حساب می آید که به شیوه سنتی از کشک تهیه می گردد. هر صد گرم قره قروت دارای حدود ۳۴۰ کیلو کالری انرژی می باشد که قادر می باشد قسمتی از انرژی مورد احتیاج روزمره را فراهم نماید. این فرآورده لبنی دارای مواد مغذی فراوانی همچون پروتئین، چربی و کربوهیدرات بوده و برای جلوگیری از پوکی استخوان خیلی مفید می باشد.

 قره قروت

فواید قره قروت

  • قندی که در قره قروت وجود دارد از نوع لاکتوز بوده که از بهترین قندهای طبیعی به شمار می آید و کالری کمی در مقایسه با قند معمولی دارد. لاکتوز در روند تولید قره قروت تجزیه شده و به قند ساده تری تبدیل می گردد. بدین ترتیب مصرف قره قروت در بارداری و برای کسانی که درگیر عدم هضم لاکتوز هستند مشکلی به وجود نمی آورد.
  • از جمله املاح و ترکیبات مغذی موجود در این محصول در فعال ساختن آنزیم ها و ویتامین ها و همچنین استحکام و تقویت بدن در مقابل بیماری های عفونی نقش بسزایی دارد.
  • پروتئین موجود در قره قروت وظیفه ساختاری و مقاومتی در بدن داشته و در رشد و نمو تاثیرگذار می باشد.
  • قره قروت دارای ویتامین دی نیز می باشد که این نوع ویتامین موجب بالا رفتن میزان جذب کلسیم در بدن می شود و در نهایت از مشکلات کمبود کلسیم جلوگیری می کند. همینطور از مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ نیز ممانعت می کند.
  • از اصلی ترین خواص قره قروت درصد کم چربی آن بوده که این فرآورده را به یک ماده رژیمی برای کسانی که درگیر اضافه وزن و چربی خون بالا بوده تبدیل ساخته است.
  • با توجه به این که قره قروت دارای اسیدهای آلی می باشد در نتیجه ضدعفونی کننده لوله گوارش بوده چرا که موجب ممانعت از رشد باکتری های مضر در دستگاه گوارش می شود.
  • قره قرون همچون دیگر محصولات لبنی دارای کلسیم بوده که این ماده از نرمی استخوان در بچه ها و پوکی استخوان در افراد بزرگسال جلوگیری می کند و موجب مستحکم شدن دندان ها و تنظیم رشد و قسمت بندی سلول های پوشش دهنده لوله گوارش می شود.

عوارض قره قروت در بارداری

البته از آنجایی که برای تهیه قره قروت نمک زیادی مصرف می شود، خوردن آن برای افراد دارای فشار خون بالا خطرناک است. میزان اسیدیته قره قروت است و زیاده روی در مصرف آن به مینای دندان آسیب خواهد زد و باعث خرابی و پوسیدگی دندان ها می شود. اسیدی کردن خون از مهمترین مضرات زیاده روی در مصرف قره قروت بوده که باعث مشکلاتی نظیر ناراحتی های قلبی عروقی، مشکلات مغزی از جمله ضعف حافظه و نیز مشکلات گوارشی، ناراحتی های معده می شود.
اسید لاکتیک موجود در قره قروت، فعالیت نرون های مغزی را به شدت کاهش می دهد و چون این ماده غذایی حاوی مقادیر بسیار زیاد اسید لاکتیک بوده، افراط در مصرف آن برای مغز انسان بسیار مضر است. با مصرف زیاد و بی رویه آن افراد ممکن است به انواع بیماری های قلب و عروق، خورده شدن دیواره سرخرگ ها و سیاهرگ ها، ضعف حافظه، آلزایمر، دیابت، سرطان، ضعف سیستم ایمنی بدن، بیماری های سیستم عصبی مانند بیماری خطرناک MS، پوکی استخوان، خرابی و فساد دندان ها، لقی دندان ها، ضعف اعصاب و تشنج دچار شود.

نکات مهم درباره مصرف قره قروت در بارداری

  • با توجه به این که امکان دارد به جهت ایجاد طعم و پیشگیری از رشد بعضی میکروب ها به محصولاتی همچون قره قروت، کشک و … مقدار فراوانی نمک اضافه گردد در نتیجه استفاده از این فرآورده ها به کسانی که درگیر فشار خون بالا هستند به هیچ عنوان پیشنهاد نمی گردد.
  • میزان اسیدیته قره قروت از لواشک خیلی زیادتر می باشد و مصرفش می تواند سبب فرسوده شدن و پوسیدگی مینای دندان گردد و تاثیرات منفی بر روی دندان ها بگذارد. به همین خاطر بهتر است که در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • در حال حاضر بعضی از قره قروت ها به شکل سنتی و در وضعیت غیر بهداشتی تهیه و بسته بندی می گردند. استفاده از محصولات غیر بهداشتی سبب ایجاد مشکلات گوارشی و بروز مسمومیت می گردد.
  • در زمان خریداری چنین محصولاتی حتما به قسمت تاریخ انقضای آن دقت نمایید.
  • اضافه کردن نمک زیاد به قره قروت سبب افزایش سدیم خون شده و در نهایت مبتلا شدن به بیماری هایی همچون فشار خون بالا و یا افزایش دفع کلسیم از طریق کلیه ها تشدید پیدا می کند.
  • مصرف زیاد این محصول لبنی به خاطر حالت اسیدی که دارد سبب ضعف عمومی بدن شده و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (131 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت