سنبل الطیب قویترین مسکن طبیعی

  سه شنبه، 25 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
سنبل الطیب قویترین مسکن طبیعی
سنبل الطیب به طور قابل توجهی، بی خوابی شبانه را درمان می‌کند، و کیفیت خواب را بهبود می بخشد.این گیاه یکی از بهترین آرام بخش های طبیعی است که با مصرف آن می توان افسردگی، استرس، اضطراب و بی خوابی و بسیاری از بیماری ها را درمان کرد. ما در این مطلب مهمترین خواص این گیاه جادویی را برای شما ارائه کرده ایم.

این گیاه به صورت وحشی در جنگل های کم درخت، در حاشیه جویبارها و گودال ها در بیشتر مناطق آسیا و ایران می روید. قسمت مورد استفاده این گیاه، ریشه آن است و معمولاً از ریشه گیاهی که بیش از ۳ سال عمر دارد، استفاده می شود. سنبل الطیب پس از خشک شدن به رنگ قهوه ای در می آید. طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است. عطر آن پس از خشک شدن بیشتر می شود. سنبل الطیب دارای بویی مطبوع است و گربه بوی این گیاه را از فاصله دور تشخیص داده و به طرف آن می رود و در اطراف آن به جست و خیز می پردازد و از بوی آن مست می شود. گلهای سنبل الطیب به رنگ سفید یا صورت ی و به صورت خوشه ای است. جالب است بدانید که ریشه های سنبل الطیب امروزه در صنایع داروسازی به صورت قرص، کپسول و قطره تهیه می شود و استفاده آسانتری از این آرام بخش طبیعی را فراهم می کند.

خواص سنبل الطیب برای سلامتی

سنبل الطیب با کمک به خواب خوب به بهبود بسیاری از بیماری ها کمک می کند و در کاهش اضطراب، عصبانیت، استرس، تنش، دردهای قاعدگی و فشار خون بالا مؤثر است. توصیه می شود افراد هر شب قبل از خوابیدن، دمنوش سنبل الطیب را مصرف کنند. در واقع قسمت اصلی مورد استفاده سنبل الطیب، ریشه این گیاه جادویی است که بوی خاصی دارد. سنبل الطیب راهی طبیعی و سالم، با عوارض جانبی کم برای درمان یکی از رایج ترین و آزاردهنده ترین مشکلات یعنی مشکل خواب است. این گیاه می تواند بسیاری از داروهای خواب آور را شکست بدهد.

سنبل الطیب

سنبل الطیب در درمان بیش فعالی کودکان

یک مطالعه نشان داده که مصرف سنبل الطیب به مدت 3 هفته به درمان بیش فعالی و کاهش علائم آن مانند مشکلات خواب و بی قراری در کودکان با سن بیشتر از 5 سال کمک می کند.
توجه: توصیه شده که سنب الطیب نباید به کودکان زیر 5 سال داده شود.

سنبل الطیب در تسکین قاعدگی دردناک

قاعدگی دردناک به معنای درد شدید و غیرمعمول در ناحیه ی شکم در زمان قاعدگی است. طبع آرام بخش سنبل الطیب آن را به انتخابی هوشمندانه برای تسکین درد قاعدگی تبدیل کرده است. این گیاه می تواند شدت و مدت زمان ناراحتی ناشی از قاعدگی دردناک را کاهش دهد. این دردها در زنانی که از سندروم پیش از قاعدگی رنج می برند، رایج است.اما سنبل الطیب چگونه می تواند به شما کمک کند؟ این گیاه آرام بخش و داروی ضداسپاسم طبیعی است. درنتیجه می تواند از اسپاسم عضلانی جلوگیری و مانند آرام بخش طبیعی عضلات عمل کند. براساس مطالعه ی صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی ایران سنبل الطیب می تواند از شدت انقباضات عضلات رحم که موجب درد شدید در دوره ی قاعدگی می شود، بکاهد.

کمک به خواب راحت با سنبل الطیب

مطالعات نشان می دهند که سنبل الطیب زمان موردنیاز برای به خواب رفتن را کاهش داده و کیفیت خواب را ارتقا می دهد. بنابراین اگر نمی توانید بخوابید، شاید دوای دردتان همین گیاه باشد. برخلاف قرص خواب، سنبل الطیب عوارض جانبی کمی دارد و احتمال خواب آلودگی و خستگی صبحگاهی ناشی از مصرف سنبل الطیب بسیار کمتر است.براساس یک آزمایش کور (آزمایش علمی که به شرکت کنندگان اطلاعاتی که در نظرشان تأثیر داشته باشد، داده نمی شود) در مرکز سلامت فولینگ سوئد تأثیر سنبل الطیب در بهبود کیفیت خواب چشمگیر است. با مصرف سنبل الطیب ۴۴٪ شرکت کنندگان خواب عمیق و کامل داشتند و خواب ۸۹٪ از شرکت کنندگان بهبود یافت. همچنین هیچ عوارض جانبی ای در شرکت کنندگان مشاهده نشد.معمولا سنبل الطیب همراه با سایر گیاهان آرام بخش مانند رازک و فرنجمشک برای درمان بی خوابی استفاده می شود. براساس مطالعه ای که در مجله ی فیتومدیسن چاپ شد، وضعیت خواب ۸۱٪ کودکانی که مشکلات خفیف خواب داشتند، با مصرف مخلوط گیاهی سنبل الطیب و فرنجمشک بهبود چشمگیری داشت.

فرد خوابیده

ازبین بردن اضطراب با سنبل الطیب

دانشمندان دریافته اند که سنبل الطیب می تواند میزان گاما آمینوبوتیریک اسید را در مغز افزایش دهد. گاما آمینوبوتیریک اسید به تنظیم فعالیت سلول های عصبی و کاهش اضطراب کمک می کند. داروهایی مانند آلپرازولام و دیازپام نیز با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید در مغز عمل می کنند. والرنیک اسید و والرنول موجود در عصاره ی سنبل الطیب به عنوان عوامل ضداضطراب عمل می کنند.این بسیار فوق العاده است که یک داروی گیاهی مانند سنبل الطیب بتواند بدون عوارض جانبی داروهای روان گرا، اثری مشابه آن ها را در کاهش اضطراب داشته باشد.

کنترل دیابت و قند خون با سنبل الطیب

در طب سنتی از سنبل الطیب برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت استفاده می شود.

سلامت معده و دستگاه گوارش با سنبل الطیب

سنبل الطیب یکی از بهترین روش های درمان خانگی برای درد معده شناخته شده و باعث کاهش گاز معده و روده می شود، از اسهال جلوگیری کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

سنبل الطبیب و تاثیرش بر بیماری صرع

مطالعات نشان داده که مصرف سنبل الطیب باعث فعال شدن گیرنده های آدنوزین شده و احتمال تشنج در بیماران مبتلا به صرع را کاهش می دهد.

سنبل الطیب و سردرد و میگرن

در طب سنتی از سنبل الطیب به دلیل خواص ضد اسپاسم که دارد، برای درمان سردرد و میگرن استفاده می شود. هنگام بروز سردرد و میگرن، یک فنجان چای یا دمنوش سنبل الطیب بنوشید.

تقویت حافظه با سنبل الطیب

تحقیقات نشان داده که اسید والرنیک موجود در سنبل الطیب، با کاهش استرس اکسیداتیو در مرکز حافظه مغز (هیپوکامپ) به میزان قابل توجهی باعث تقویت حافظه می شود.

درمان لرزش دست عصبی با سنبل الطیب

سنبل الطیب، می تواند اعصاب شما را آرام کند، به همین دلیل یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان لرزش دست عصبی می باشد.

درمان آرتروز و سیاتیک با سنبل الطیب

سنبل الطیب دارای خواص ضد اسپاسم و آرام بخش طبیعی است و در طب سنتی برای درمان درد آرتروز و سیاتیک استفاده می شود.
در طب سنتی از سنبل الطیب برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت استفاده می شود

تاثیر سنبل الطبیب بر یائسگی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف 10- 15 میلی گرم ریشه سنبل الطیب در روز برای 8 هفته می تواند علائم یائسگی، به ویژه گرگرفتگی در زنان یائسه را کاهش دهد.

کاهش فشار خون با سنبل الطیب

سنبل الطیب می تواند برای ذهن و بدن آرام بخش باشد، شاید خیلی تعجب آور نباشد که بدانید این گیاه در کاهش فشار خون نیز مؤثر است. همان ترکیبات فعال سنبل الطیب که در کنترل استرس و اضطراب مؤثر بودند، به بدن کمک می کنند تا فشار خون را به درستی تنظیم کند.فشار خون بالا خطرناک است، زیرا خطر سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می دهد. این گیاه می تواند به طور طبیعی فشار خون را کاهش داده و آن را در محدوده ی سالم نگه دارد. این امر تأثیر مستقیم بر سلامت قلب دارد.

تاثیر سنبل الطیب برسلامت قلب

در طب سنتی از ریشه ی سنبل الطیب برای کاهش فشارخون استفاده می شود و همچنین سنبل الطیب با کاهش فشار خون به بهبود سلامت قلب کمک کرده و خطر حمله قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این سنبل الطیب با تقویت عروق خونی، خطر لخته شده خون را کاهش داده و احتمال ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.سنبل الطیب به دلیل خواص آرام بخش قوی که دارد، باعث کاهش ضربان قلب می شود.

سنبل الطیب در کمک به کنترل استرس

با کاهش اضطراب و افزایش زمان و کیفیت خواب، سنبل الطیب می تواند به کنترل استرس روزمره کمک کند. استرس مزمن موجب احساس اضطراب شده و این اضطراب، انواع استرس ها را تشدید می کند.سنبل الطیب با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید موجب آرامش ذهن و بدن می شود. ازجایی که آرامش در نقطه ی مقابل استرس قرار دارد، این گیاه می تواند راهی طبیعی برای کنترل استرس و بهبود کیفیت زندگی باشد.براساس مطالعه ای که در مجله ی طب مکمل و جایگزین BMC (انرژی درمانی) به چاپ رسید، سنبل الطیب می تواند با تثبیت سطح سروتونین استرس های بدنی و روانی را سرکوب کند. سروتونین یک پیام رسان عصبی و یکی از هورمون های شادی است که به تنظیم خلق وخو کمک می کند.

زن پر استرس

عوارض جانبی احتمالی و مضرات سنبل الطیب

  1. مصرف زیاد سنبل الطیب باعث خواب آلودگی می شود، به همین دلیل توصیه می شود که راننده ها به هیچ وجه نباید از سنبل الطیب استفاده کنند.
  2. زیاده روی در مصرف سنبل الطیب باعث سردرد، سرگیجه و ناراحتی معده می شود.
  3. هنوز تحقیقاتی درباره ی اثر سنبل الطیب بر روی کودکان انجام نشده به همین دلیل توصیه می شود که کودکان زیر ۳ سال بهتر است، از مصرف این گیاه دارویی، اجتناب کنند.
  4. سردرد، گیجی، مشکلات معده، افزایش حساسیت و تحریک پذیری، احساس ناراحتی. از عوارصض احتمالی سنبل الطبیب بشمار میرود

تداخلات دارویی

توصیه می شود که به دلیل اثراتی که سنبل الطیب بر روی سیستم عصبی مرکزی دارد، حداقل ۲ هفته قبل از جراحی از مصرف آن خودداری کنید. (احتمالاً سنبل الطیب با داروهای بیهوشی تداخل ایجاد می کند)

  • سنبل الطیب؛ مصرف این گیاه با مکمل یا داروهای خواب آور می تواند موجب خستگی شدید شود.
  • ملاتونین؛ در مصرف ملاتونین همراه با داروهای ضدانعقادی و خواب آور احتیاط کنید.
  • سنبل الطیب و ملاتونین؛ بهتر است این دو را با هم مصرف نکنید، زیرا خاصیت خواب آور آن ها بسیار قوی می شود. هر دوی اینها خاصیت خواب آور دارند و به خواب آرام کمک می کنند. همچنین مصرف ملاتونین همراه با سایر داروهای خواب آور می تواند خطرناک باشد.
  • بهتر است از ترکیب کردن سنبل الطیب و ملاتونین با هرگونه داروی خواب آور یا محصولات محتوی الکل خودداری کنید.
  • هنوز مطالعات دقیقی درباره ی اثر سنب الطیب بر روی جنین و زنان باردار صورت نگرفته به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که بهتر است زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف سنبل الطیب، خودداری کنند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (555 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان