قارچ پوست سر و نکات مهم در مورد آن

  چهارشنبه، 11 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
قارچ پوست سر و نکات مهم در مورد آن
عفونت قارچی کرم حلقوی یا قارچ پوست سر نوعی بیماری عفونی است که اگر به موقع درمان نشود، پوست سر شما طاس می شود و موهای خود را از دست می دهید. این بیماری واگیردار است و از طریق تماس با افراد ناقل منتقل می شود.

خارش سر، اغلب معمول شمرده شده و فرد به دنبال بررسی عامل آن نمی رود. اما باید بگوییم پی بردن به علت برخی از این خارش ها بسیار مهم و عدم درمان آن ممکن است به ریزش کامل و دائمی موهای شما منجر شود. در این بخش به قارچ سر، یکی از رایج ترین عوامل خارش سر، که درمان آن بسیار حائز اهمیت است پرداخته ایم. خارش سر مشکلی آزاردهنده است که نه تنها خود فرد را ناراحت می کند، بلکه در جمع نیز ظاهری ناخوشایند دارد. بنابراین باید برای حل این مشکل به فکر درمان قطعی خارش سر باشید. علت خارش سر می تواند عوامل مختلفی باشد اما مشخصا نشان دهنده وضعیت ناسالم پوست کف سر شماست برای درمان خارش سر ابتدا باید علت را تشخیص داد. براساس علت اصلی خارش سر، درمان های متفاوتی توسط پزشک در نظر گرفته می شود؛ بنابراین با شناسایی علت و عوارض، می توان درمان مناسب را شروع و پیگیری نمود.

یکی از بیماری های شایعی که در ناحیه پوست سر بروز می کند و موجب خارش می شود، درماتیت سبورئیک یا اگزمای سبورئیک است. عامل به وجود آورنده این بیماری، نوعی قارچ است که در شرایط معمولی منجر به بروز بیماری نمی شود، اما در وضعیت خاص و در پوست سر برخی افراد به شکل بیماری زا در می آید.بیماری زا شدن این قارچ باعث تکثیر پوسته و خارش سر می شود و برای برخی افراد در تمام کف سر و برای برخی دیگر تنها در قسمت هایی از آن ایجاد می شود. این قارچ فقط روی سطح پوست سر شما فعالیت نمی کند، بلکه در عمق فولیکول مو هم فعال است. قارچ های پوستی ممکن است در همه افراد به ویژه اطفال دیده شود.

علائم بیماری قارچ پوست سر :

قارچ کف سر طرحی مانند کرم های حلقوی دارد، البته باید بدانید انواع آن دارای شکل های متنوع می باشند که تنها پزشک می تواند آنها را به خوبی تشخیص دهد و بهترین راه درمان را برای آنها به شما معرفی کند. از جمله علائم اصلی که در قارچ های پوست سر وجود دارد قرمزی پوست و خارش است که البته علائم دیگری هم نیز دارد و این دسته از علائم عبارت هستند از :

  1. گاهی اوقات امکان دارد که قارچ پوست سر شما مانند شوره باشد و شما آن را به صورت پوسته در سر خود مشاهده نمایید. در این حالت امکان دارد که پوست سر پوسته پوسته شود و شوره هایی هم در سر مشاهده گردد. خارش که در این قسمت ها وجود دارد بسیار زیاد است و برخی از مواقع امکان دارد که جای آن زخم شود
  2. ریزش مو از جمله دیگر علائم قارچ کف سر است و به همین دلیل بسیاری از پزشکان از آن به عنوان کچلی نام می برند. پوست سر در این حالت به رنگ خاکستری در می آید و نقاط سیاه دیگری سر را پوشش می دهد. در واقع باید بدانید قارچ هایی خطرناک تر هستند که کچلی به همراه داشته باشند، در صورتی که شما این علائم را در سر خود مشاهده نمودید بدون شک باید به پزشک مراجعه کنید، چرا که پزشک در زمینه شناخت قارچ ها تخصص بیشتری دارد و بر همین اساس بهترین روش درمان را برای کچلی و از بین بردن قارچ سر به شما معرفی خواهد کرد.

راه های درمان قارچ پوست سر

داروهای ضد قارچ

استفاده از داروی ضد قارچ خوراکی برای از بین بردن عفونت قارچی کرم حلقوی سر ضروری است. این داروها، معمولاً کار خود را خیلی خوب انجام می دهند و مؤثرند.گریزئوفولوین (ضد قارچ) این دارو سال هاست که به عنوان اولین گزینه ی درمانی عفونت قارچی کرم حلقوی پوست سر تجویز می شود. گریزئوفولوین معمولاً برای یک دوره ی ۸ تا ۱۲ هفته ای استفاده می شود.تربینافین داروی دیگری است که مصرف آن به جای گریزئوفولوین در حال افزایش است. مصرف کنندگان این دارو معمولاً به چهار هفته درمان نیاز دارند. تکمیل دوره ی درمانی برای از بین بردن کامل قارچ ها از پوست سر اهمیت بسیاری دارد.گاهی اوقات داروهای ضد قارچ دیگری مانند ایتراکونازول و فلوکونازول استفاده می شوند. به طور کلی داروهای ضدقارچ قابل تحمل هستند و عوارض جانبی شایعی ندارند. با این حال، برخی افراد ممکن است اثرات جانبی این داروها را تجربه کنند.

برخی افراد اصلاً نباید از این داروها استفاده کنند. مثلاً زنانی که در سنین باروری قرار دارند، نباید در طول درمان با گریزئوفولوین (و تا یک ماه پس از مصرف آن) باردار شوند؛ مردان نیز در طول درمان با گریزئوفولوین (و تا شش ماه پس از آن) باید از روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنند، زیرا این دارو به اسپرم آسیب می رساند.
بنابراین، قبل از مصرف هر دارویی حتماً باید بروشور آن را بخوانید و از عوارض جانبی احتمالی و موارد احتیاط آن آگاه شوید.

شامپو و کرم های ضدقارچ

شامپوها و کِرِم های ضد قارچ به طور کامل عفونت قارچی را از بین نمی برند. زیرا قارچ ها به ساقه ی مو نفوذ می کنند، جایی که کِرِم ها و شامپوها نمی توانند به آن نفوذ کنند. بنابراین، این مواد نمی توانند به طور کامل شرایط را درمان کنند، هرچند قارچ و اسپور آن را از روی مو و پوست حذف می کنند.

با وجود این، ممکن است پزشک شما علاوه بر داروهای خوراکی، برایتان شامپو یا کرم ضد قارچ تجویز کند. معمولاً باید این شامپوها را دو بار در هفته و تا چند هفته استفاده کنید. شامپوهای تجویزی، قارچ های سطح بدن (ساقه ی مو و پوست سر) را از بین می برند. همچنین، احتمال انتقال قارچ به کودکان دیگر را کاهش می دهند.

بهبود و عفونت مجدد

عفونت قارچی کرم حلقوی به کندی درمان می شود. ممکن است بعد از یک ماه اولین نشانه های درمان را مشاهده کنید، اما صبور باشید، درمان خود را با حوصله ادامه دهید و همه ی داروهای تجویز شده ی خود را به طور صحیح مصرف کنید.ممکن است که پزشک، شما یا فرزندتان را به مدت ۴ تا ۶ هفته معاینه و کنترل کند تا مطمئن شود که عفونت کاملاً از بین رفته است. گاهی رهایی از این بیماری دشوار و مشکل است، زیرا این ممکن است بیش از یک بار به آن مبتلا شوید. با این حال اغلب، احتمال عود مجدد بیماری در سن بلوغ متوقف می شود. پوسته پوسته شدن پوست سر یا طاسی نقطه ایی از تأثیرات بلند مدت عفونت قارچی است.کودک شما می تواند با شروع درمان به مدرسه بازگردد، اما باید زمان مناسب و مطمئن بازگشت او به مدرسه را از پزشک بپرسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان