قارچ پوستی کاندیدا چیست؟

  شنبه، 01 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
قارچ پوستی کاندیدا چیست؟
قارچ کاندیدا در تعدادد کم در دهان و اژن و روده های ما زندگی می کند ولی گاهی عواملی از قبیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن یا به هم خوردن تعادل باکتری های سالم بدن، رشدش بیش از حد شده و موجب عفونت مخمری می شود

ریزش مو سر به دلیل رشد قارچ کاندیدا

عفونت مخمری که در دهان یا گلو ایجاد می شود به نام تراش thrush شناخته می شود که در نوزادان، سالمندان و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند شایع تر است به خصوص اگر بهداشت دهان و دندان ضعیف یا دندان مصنوعی داشته باشند. در این افراد معمولا پلاک های سفید و برجسته و زبر روز زیان، داخل گونه ها، لثه، لوزه ها یا گلو دیده می شود.ضایعات ممکن است دردناک بوده و در صورت جدا شدن خونریزی کنند.عفونت مخمری دهان با قرمزی و التهاب زبان و دهان همراه است.در موارد وخیم تر ممکن است عفونت به مری و معده منتقل شده و موجب ایجاد درد و مشکلات بلعیدن شود.

خستگی به دلیل قارچ کاندیدا

یکی از شایع ترین علایم عفونت کاندیدا خستگی است. کاندیدیازیس اغلب با کمبود مواد مغذی از جمله ویتامین ب ۶، اسیدهای چرب ضروری و منیزیم همراه است به خصوص کمبود منیزم که باعث خستگی می شود.از طرفی دیگر ضعف سیستم ایمنی بدن خود به خود باعث احساس خستگی می شود مطالعات نشان میدهد که کاندیدیازیس طولانی مدت روده یکی از دلایل بالقوه سندرم خستگی مزمن است.

عفونت واژن و مجاری ادراری با قارچ کاندیدا

عفونت مخمری واژن هم اغلب به دلیل رشد قارچ کاندیدا است.حدود ۷۵ درصد از زنان حداقل یک بار در عمر خود به عفونت مخمری واژن مبتلا می شوند.علایم کاندیدیازیس واژینال عبارتند از قرمزی، تورم، خارش، مقاربت دردناک و ترشحات غلیظ و سفید واژن.در موراد بسیار نادر کاندیدا میت واند منجر به عفونت ادراری شود.عفونت دستگاه ادراری کاندیدیازیش بیشتر در سالمندان و بیماران بستری یا در معرض مصدومیت رایج است.علایم عفونت مجاری ادراری عبارتند از احساس سوزش هنگام ادرار کردن ادرار مکررف ادرار ابری و رنگ تیره و درد و فشار در قسمت پایین شکم.

دلایل و عوامل ایجاد قارچ پوستی کاندیدا

قارچ پوستی کاندیدا در تمامی نقاط بدن ایجاد می شود اما در قسمت هایی که بیشتر در معرض ساییده شدن دو عضو هستند، شایع تر است. نواحی زیر بغل و بین انگشتان دست و پا، به ویژه در حضور رطوبت، گرما و عرق، مستعد ابتلا به قارچ پوستی هستند. پوست شما مانند سدی در برابر عفونت ها و باکتری ها عمل می کند. اما با این وجود، بریدگی ها یا زخم های سطحی پوست، می توانند موجب عفونت و قارچ پوستی شوند. با رعایت نکردن بهداشت و قرار گرفتن در محیط های گرم و مرطوب امکان رشد و تکثیر قارچ ها بیشتر و بیشتر می شود. قارچ پوستی کاندیدا بیشتر در گروه های زیر دیده می شود:

  • کودکان؛
  • افراد مبتلا به تیروئید کم کار یا پرکار؛
  • افراد مبتلا به دیابت؛
  • افراد مبتلا به اختلال های التهابی؛
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف؛
  • زنان باردار؛
  • افرادی که در معرض گرما و رطوبت قرار دارند.

مصرف قرص های ضدبارداری و آنتی بیوتیک ها می تواند موجب تشکیل قارچ پوستی در افراد شود. اگر از این قرص ها استفاده می کنید، پوست خود را به طور مداوم زیر نظر داشته باشید و به محض مشاهده ی علائم قارچ پوستی کاندیدا، اقدام به درمان کنید.

درمان ها خانگی و گیاهی عفونت قارچ کاندیدا

سیر

سیر دارای خواص ضد قارچی می باشد . بنابراین نباید آن را نادیده بگیرید . خوردن سیر به مبارزه با قارچ کاندیدا کمک می کند و رشد سلول های سالم را در سیستم گوارشی افزایش می دهد . همچنین می تواند مقاومت بدن را افزایش دهد و کبد و روده را تحریک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

بهتر است که سیر را در غذاهای خود استفاده کنید . مصرف 2 الی 4 حبه سیر در طول روز کمک زیادی به بدنتان می کند . مخصوصاً اگر آن را با سبزیجات خشک مصرف کنید. البته مراقب باشید که سیر را با شکم خالی نخورید . برای هضم بهتر سیر می توانید از کمی روغن زیتون و روغن نارگیل همراه آن استفاده کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل را نباید برای خواص ضد قارچی آن نادیده بگیرید . روغن نارگیل یک ماده خوراکی مناسب برای قارچ کاندیدا می باشد . روغن نارگیل توانایی افزایش بهبود سیستم ایمنی را دارد و از رشد کاندیدا جلوگیری می کند.روغن نارگیل دمای بدن را مطلوب نگه می دارد و همچنین می تواند خواصش را هنگام داغ شدن نیز حفظ کند . به همین دلیل از آن برای پخت و پز و سرخ کردن استفاده می کنند.

پیاز

پیاز دارای خواص ضد باکتریایی ، ضد قارچی و ضد عفونی کننده است . پیاز جزء لیست غذاهای مبارزه گر با قارچ ها محسوب می شود که قارچ کاندیدا را نیز شامل می گردد . مصرف پیاز به تنفس سالم شما کمک می کند. پیاز همراه با جعفری نیز بهترین گزینه برای مبارزه با قارچ کاندیدا است.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص سم زدایی می باشد و کبد را سم زدایی کرده و جریان خون را متناسب می کند . همچنین سیستم ایمنی شما را بهبود می بخشد . علاوه بر آن مصرف زنجبیل به طور منظم می تواند سیستم گوارشی را بهبود ببخشد و از تجمع گاز در بدن جلوگیری کند.زنجبیل برای از بین بردن التهابات بر اثر رشد بیش از حد قارچ کاندیدا مناسب می باشد. مصرف دو الی سه فنجان چای زنجبیل در طول روز برای درمان قارچ کاندیدا پیشنهاد می شود.

دارچین

دارچین انتخابی خوب به عنوان یک غذای ضد قارچی و ضد التهابی است . همچنین خواص ضد میکروبی دارد . دارچین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که بدن را از شر قارچ های مضر محافظت می کند . پس آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (643 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان