غذاهای غنی از فیبر برای کودکان

  دوشنبه، 07 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
غذاهای غنی از فیبر برای کودکان
تغذیه کودک یکی از مهمترین نیازهای کودک از بدو تولد است که عدم رسیدگی به آن می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را چه در جسم و چه در ذهن کودک باقی گذارد. والدین کودکان تازه متولد شده لازم است اطلاعات کاملی را درباره تغذیه کودک در سنین مختلف به دست آورند تا بتوانند با فراهم آوردن مواد مورد نیاز بدن کودک نیازهای او را در هر مقطع سنی رفع نمایند.

معمولاً بسیاری از کودکان به طور مستقیم علاقه ای به مصرف مواد غذایی غنی از فیبر نشان نمی دهند. اما جالب آن که برخی غذاهای اشتها آور از میوه ها تا غلات کامل صبحانه، منبع غنی از فیبر هستند و بچه ها بدون اطلاع از ماهیتشان آنها را میل می کنند. با شیوع بی رویه چاقی و افزایش وزن در کودکان، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر برای حل این معضل دارای اهمیت ویژه می باشد. غذای حاوی فیبر بسیار سودمند هستند زیرا حجم زیادی از معده را پر کرده و اشتیاق به زیاد خوردن را کاهش می دهند. با این وجود فیبرها کالری زیادی به غذا اضافه نمی کنند. اگر فیبر به مقدار کافی مصرف شود به حرکت مواد در سیستم گوارشی کمک کرده و از روده در برابر سرطان روده و یبوست محافظت می کند. از طرف دیگرمصرف فیبر ها سبب کاهش کلسترول بد (LDL) شده و به پیشگیری از بیماری قلب و دیابت کمک می کند.

فیبر چیست ؟

به گروهی از کربوهیدراها گفته می شود که قابل هضم در انسان نیست مواد غذایی گیاهی که غنی از فیبر هستند مانند میوه ها، سبزیجات، دانه های کامل، لوبیا و حبوبات، آجیل و دانه ها نیز حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی قوی هستند که بدن برای سلامتی مطلوب به آن نیاز دارد. اگرچه فیبر را نمی توان هضم کرد،اما در حال حرکت به داخل دستگاه گوارش به عنوان مواد مغذی هضم می شود، و از آن چیزهای عالی است که به سلامت ما تاثیر می گذارد. اما آنچه مهم است این است که بدانیم اگر چه فیبرها بسیار مفید هستند اما گروهی از فیبرها ممکن است برای دستگاه گوارش عده ای از افراد مشکل ساز شود.

فواید مصرف فیبر برای کودکان

هر دو نوع فیبر برای سلامتی گوارشی ضروری است. به محض این که غذای غنی از فیبر را بخورید، این فیبر بدن شما را برای حفظ حرکات روده منظم تشویق می کند. بدون حرکات منظم روده، ممکن است شما دچار یبوست گردید. در بیشتر موارد ما می خواهیم باکتری های خوب در روده بزرگ رشد کنند، هنگامی که شما به طور منظم فیبر کافی مصرف نمی کنید، احتمال دارد یبوست مکرر را تجربه کنید فیبر نامحلول مخصوصا در پیشگیری از یبوست، هموروئید- مفید است. به همین دلیل است که پزشکان اغلب به شما توصیه می کنند که مصرف فیبر خود را افزایش دهید اگر از یبوست یا بی نظمی در مدفوع رنج می برید. باید از فیبر مناسب استفاده نمایید.

1. میوه ها برای نوزادان:

میوه ها منبع خوبی از فیبر هستند و شما می توانید آن ها را با اطمینان به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید، زمانی که نوزادتان از شش ماهگی سن خود عبور کند. برای افزودن هر میوه جدید به برنامه غذایی فرزند خود، یک بار آن را به وعده غذایی نوزاد خود اضافه کنید. اجازه دهید تا حدود سه تا چهار روز متوالی، او همان میوه را بخورد تا ببینید که آیا بدن نوزادتان می توانید آن را به راحتی هضم کند یا نه؛ در صورتی که نشانه های ناراحتی یا آلرژی را در بدن فرزند خود مشاهده کردید، بلافاصله آن میوه را از برنامه غذایی نوزاد حذف کنید. جالب است بدانید که سیب و موز یک انبار از فیبر رژیمی به شمار می روند. زردآلو، آلو، هلو و گلابی نیز منابع غنی از فیبر هستند که می توانند روده های کوچک نوزاد شما را به صورت سالمی تحریک کنند. در نهایت، به یاد داشته باشید که اگر در اغلب موارد، فرزند شما از یبوست رنج می برد، سبوس را به برنامه غذایی او اضافه کنید.

2. سبزیجات مفید برای نوزادان:

هنگامی که فرزند خود را به خوردن غذاهای جامد عادت دهید، نوزاد می تواند بین ماه های ششم و هفتم از زندگی، سبزیجات را نیز مصرف کند. برخی از سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکلی، نخود فرنگی و لوبیا، دارای فیبر فراوانی هستند. با این حال، برخی از این سبزیجات ممکن است سبب اختلال در دستگاه گوارش و بروز ناراحتی در نوزاد شما شوند یا ممکن است فرزندتان از طعم آن لذت نبرد. در این شرایط، شما می توانید سبزیجات را با برخی از میوه ها یا سبزیجات دیگر مخلوط کنید که نوزاد شما قبلاً آن ها را امتحان کرده و دوست دارد. بهترین راه برای معرفی سبزیجات به برنامه غذایی نوزادان، این است که آن ها در فرم پخته و خالص، در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید. هنگامی که نوزاد شما دندان درآورد، می تواند همه مواد غذایی جامد را بجود؛ در این صورت، شما می توانید سبزیجات خام را نیز به شکل سالاد در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید. به تدریج، فرزند خود را به خوردن کاهو و کلم بروکلی خام عادت دهید تا میزان فیبر دریافتی بدن او افزایش یابد.

3. غلات برای نوزادان:

شما می توانید غلات را به برنامه غذایی نوزاد خود اضافه دهید. برنج یکی از اولین دانه های اصلی غلات است که اکثر نوزادان آن را دوست دارند، حتی اگر مقدار فیبر آن کمتر از سایر دانه ها باشد. غلاتی مانند جو، جو دوسر و گندم منابع غنی از فیبر هستند. با این حال، نوزاد شما ممکن است در ابتدا طعم این غلات را دوست نداشته باشد و شما به زمان بیشتری برای قرار دادن آن ها در رژیم غذایی فرزند خود نیاز داشته باشید. هنگامی که نوزاد شما دندان درآورد، می توانید ماکارونی کامل، نان و حتی پنکیک های سبوس دار را برای وعده های غذایی او تهیه کنید. نخود و عدس نیز از بهترین مواد غذایی غنی از فیبر (با کیفیت بالا) هستند. در نهایت، لازم است بدانید که بهترین روش برای بررسی میزان فیبر غذاهای جامد، بررسی غلظت آن ها است؛ هرچه غذایی سنگین تر باشد، میزان فیبر آن بیشتر خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (222 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (127 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (52 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (49 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (48 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت