گیاهان دارویی معجزه گر در درمان کولیت روده

  پنجشنبه، 23 تیر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
گیاهان دارویی معجزه گر در درمان کولیت روده
بیماری کولیت روده یکی از بیماری های التهاب روده است که با علائمی همچون صدا دادن شکم و دردهای مزمن آغاز می شود و درمان آن به چندین روش در پزشکی و طب سنتی انجام می شود. در این مطلب شما را با روش های خانگی درمان این بیماری آشنا می سازیم.

کولیت روده یک بیماری دستگاه گوارش است که ممکن است افرادی به آن مبتلا باشند، اما هنوز علامتی بروز نداده باشند. در بیماری کولیت روده، غشای داخلی روده بزرگ که سطح آن را پوشانده است، آسیب می بیند و در حقیقت کولون را درگیر می کند و در اغلب موارد این آسیب مربوط به انتهای روده یعنی بخش رکتوم یا راست روده و کولون سیگموئید است، با این وجود ممکن است حتی کل طول روده بزرگ را تحت تاثیر قرار دهد که شرایط را برای بیمار دشوار می سازد. با افزایش وسعت ناحیه آسیب دیده در روده، شدت علائم برای بیمار نیز افزایش می یابد.

علل کولیت روده

اغلب بیماران مبتلا به کولیت روده، در خانواده خود این بیماری را داشته اند و به نوعی ژنتیکی به ارث برده اند. با این حال دلیل قطعی آن مشخص نیست. اما ممکن است به دلیل باکتری های دستگاه گوارش باشد که به طور طبیعی در آن حضور دارند اما بدن برخی افراد واکنش شدیدی به آن ها نشان می دهد. همچنین ممکن است به دلیل ابتلا به ویروس یا یک باکتری خاص، فرد به این بیماری دچار شود. برخی از کارشناسان می گویند که استرس و رژیم غذایی به عنوان علت های اصلی کولیت روده شناخته می شوند.

علائم کولیت روده

معمولا کولیت روده به طور پیوسته شروع می شود و در طول زمان می تواند بدتر شود ، علائم این بیماری می تواند از خفیف تا شدید باشد. اکثریت مردم دوره های بازگشت دارند، زمانی که علائم آنها ناپدید می شوند و ممکن است هفته ها یا حتی سال ها بعد دوباره بروز کند.علائم کولیت روده بستگی به محل و شدت التهاب می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد ؛اگر از کولیت روده رنج می برید، ممکن است علائم و نشانه های مشترک زیر را داشته باشید:

  • درد شکمی، گرفتگی
  • اسهال همراه با خون
  • درد رکتوم و خونریزی
  • از دست دادن وزن یا از دست دادن اشتها
  • عدم توانایی دفع مدفوع
  • عدم توانایی رشد در کودکان
  • خستگی
  • ضربان قلب سریع

عوارض بیماری کولیت روده چیست؟

همانطور که گزارش شد، داشتن کولیت روده ممکن است به برخی مشکلات بهداشتی جدی همراه با عوارض منجر شود، از جمله:

  • کم آبی شدید
  • خونریزی شدید
  • بیماری کبد
  • سنگ کلیه
  • پوکی استخوان
  • التهاب مفاصل، پوست و یا چشم ها
  • سوراخ در روده بزرگ
  • تورم کولون
  • خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ
  • خطر ابتلا به لخته شدن خون در شریان ها و رگ ها
  • زخم در دهان

تشخیص کولیت روده

برای تشخیص از سه راه کلی استفاده می کنند که شاید دقیق ترین آن استفاده از کولونوسکوپی باشد. در این روش پزشک یک ابزاری که سر آن دوربین و نور داشته باشد را به درون روده می فرستد و چنانچه نیاز ببیند، از بافت روده نمونه برداری می کند. همچنین در آزمایش خون می توانند وجود التهاب ویا عفونت را نشان می دهد و به تشخیص کمک می کند. روش دیگر نیز که کمکی تشخیص کولیت روده است، آزمایش مدفوع از لحاظ وجود گلبول سفید و خون در مدفوع است. این آزمایش ها به پزشک کمک می کنند تا احتمال ابتلا به بیماری های مشابهی همچون کورون و سندروم روده تحریک پذیر و... را رد کرده و نتیجه گیری راحت تری داشته باشد. مهم ترین دلیل برای تشخیص کولیت روده، امکان تبدیل آن به سرطان روده است که می تواند خطر زیادی برای زندگی فرد داشته باشد.

درمان خانگی کولیت روده

درمان کولیت روده به دلیل عدم آگاهی کامل از دلیل بروی کولیت روده، به طور کامل امکان پذیر نیست و در حقیقت پزشکان تلاش می کنند علائم این بیماری را درمان کنند تا کیفیت زندگی وی افزایش یابد و همچنین با کمک به کاهش آسیب ها، از پیشرفت این بیماری و تبدیل آن به سرطان، پیشگیری کنند. با این حال رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می تواند به میزان زیادی در افزایش رضایت فرد از وضعیت جسمانی خود موثر باشد. در ادامه چند روش درمان خانگی کولیت روده را بررسی می کنیم.

زنجبیل برای کولیت روده

استفاده از زنجبیل برای کولیت روده بسیار آسان است. در حقیقت لازم است یک چای زنجبیل طبیعی تهیه نمایید. برای این کار، زنجبیل را رنده کرده و ۲ قاشق غذاخوری از آن را در یک فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس می توانید برای طعم دهی از عسل و آب لیمو استفاده کنید. این چای را در طول هفته به دفعات میل کنید تا تاثیر زنجبیل برای کولیت روده را مشاهده کنید.

زنجبیل

بابونه برای کولیت روده

برای استفاده از خواص بابونه برای کولیت روده، باید چای بابونه کاملا طبیعی تهیه نمایید و از مصرف چای آماده پرهیز نمایید. برای تهیه چای بابونه برای کولیت روده، گل بابونه را به میزان ۳ قاشق چای خوری به یک فنجان آب داغ اضافه کرده و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. سپس چای خود را از صافی رد کرده و میل نمایید. مصرف این چای ۳ بار در روز توصیه می شود. البته نیازی نیست هر روز مصرف گردد، زیرا در صورت مصرف مکرر و طولانی مدت بابونه، تاثیرات منفی خواهد داشت. همچنین در صورتی که به بابونه حساسیت دارید، این چای را مصرف نکنید.

چای سبز

چگونگی تأثیر چای سبز بر علائم کولیت اولسراتیو موضوع مطالعات متعددی بوده است. چای تهیه شده از برگهای تخمیر نشده دارای پلی فنول است که می تواند سطح مواد شیمیایی مانند فاکتور نکروز تومور و اینترلوکین ها را که باعث التهاب در روده می شوند، کاهش دهد. اینها همان مواد شیمیایی هستند که توسط داروهای بیولوژیکی برای درمان کولیت اولسراتیو مصرف شده اند.

دمنوش انیسون موثر در رفع کولیت روده

همیشه از انیسون برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی ، به ویژه مشکلات گوارشی و معده استفاده می شده است. این ماده دارای خواص آرام بخشی است و بنابراین یکی از بهترین گیاهان برای درمان سندرم روده تحریک پذیر است. در مورد نحوه استفاده از آن ، با جوشاندن یا خیساندن انجام می شود. یک قاشق غذاخوری دانه های انیسون را در آب ولرم یا پودر آن را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید و بنوشید تا از مزایای آن استفاده کنید.

نعناع

نعناع یکی از گیاهان معطری است که برای بدن بسیار مفید است و مشخص شد که یکی از فواید نعناع توانایی آن در درمان روده بزرگ است و بنابراین در لیست درمان های گیاهی روده بزرگ طبقه بندی شد. می توانید برگ نعناع را به همراه سالاد به شکل تازه بخورید ، یا می توانید چای نعناع تهیه کنید که هر دو در درمان روده بزرگ مفید هستند.

درمان کولیت روده با قاصدک

قاصدک یکی از راه های درمان روده بزرگ با گیاهان دارویی است و قاصدک گیاهی است که دارای خواص ضد التهابی زیادی است. به اثبات رسیده است که این دارو درمان خوبی برای همه اختلالات گوارشی از جمله کولیت اولسراتیو است. برای به دست آوردن مزیت، قاصدک را با روغن زیتون پخته می خورند، یا برگ های تازه آن را با افزودن آن به سالادهای مختلف می خورند.

زردچوبه برای کولیت روده

کولیت روده ایجاد التهاب می کند و علائم این بیماری مانند زخم مخاطی و ضخیم شدن دیواره روده است. زردچوبه دارای خاصیت ضدعفونی کننده و اقدام ایمن سازی است، اثرات آنتی اکسیدانی را بهبود می بخشد و از عفونت های معده محافظت می کند. می توان از ریشه زردچوبه تازه، تنتور زردچوبه و پودر زردچوبه برای این مورد استفاده کرد.

زردچوبه
درمان کولیت روده با جینکوبیلوبا

جینگو یکی از قدیمی ترین گونه های درخت است که دارای سابقه طولانی در برخورد با اختلالات خون و مشکلات حافظه است. این گیاه حتی برای افراد مبتلا به کولیت روده نیز مفید است. برگ gingko شامل فلاونوئیدها و terpenoids است که آنتی اکسیدان هستند و نشان داده شده است که در درمان کولیت روده در جوندگان موثر است.

پسیلیوم

این عنصر می تواند باعث تحرک روده شما، کاهش علائم یبوست و بهبود علائم شود؛ شما می توانید هر روز مخلوطی از پودر پوسته یا دانه آن را مصرف کنید تا مزایای آن را برای کولیت روده به دست بیاورید اما، از پسلیوم ارگانیک استفاده کنید زیرا پسیلیوم با آفت کش ها آلوده میشود.

اسیدهای چرب امگا 3 در درمان کولیت روده

به عنوان بخشی از یک رژیم سالم، چربی های سالم که در غذاها مانند ماهی های چرب یافت می شوند، می توانند التهاب را تحت کنترل قرار دهند و علائم کولیت روده را کاهش دهند.در واقع، چربی های امگا 3 برای افراد مبتلا به کولیت کرون و روده به دلیل توانایی ضد التهابی مفید است.

خاکشیر

خاکشیر با آب جوش از بهترین درمانگران کولیت است؛ اگر بیمار از اسهال شدید و از دفع کف و بلغم شکایت دارد بهتراست از خاکشیر بوداده با آب جوش استفاده کند (میزان مصرف آن با توجه به سن و وزن بیمار متفاوت است اما عموماً 2 تا 3 قاشق غذاخوری خاکشیر با آب جوش به مدت روزی یک تا 2 بار).

بارهنگ

بارهنگ نیز یک تا 3 بار در روز مورد مصرف قرار می گیرد که بسته به شرایط بیمار به خصوص بیمارانی که با دفع کف و بلغم و خون مواجه هستند، دفعات مصرف بارهنگ را افزایش می دهیم (3 تا 5 بار و هر بار یک قاشق غذاخوری با آب جوش استفاده می شود)، در این حالت نیز اگر بیمار از اسهال رنج می برد بهتر است از بارهنگ بوداده با آب جوش به مدت 3 تا 5 بار در روز استفاده شود.

بارهنگ

تاثیر شوید بر درمان کولیت روده

سه قاشق غذاخوری شوید را با دو لیوان آب می جوشانیم تا یک لیوان بماند، سپس آن را صاف کرده و آب شوید حاصل با عسل شیرین می شود؛ در مواقع اسهال، دل پیچه و حالت تهوع همراه با بارهنگ و خاکشیر در طول روز مصرف می شود (یک تا 5 بار در روز).

سایر انواع درمان خانگی کولیت روده

در کنار مصرف این مواد غذایی سبک زندگی سالم و کاهش عواملی است که سبب ایجاد علائم کولیت روده می شود. برای مثال در برخی از افراد کولیت روده عصبی است و به همین دلیل این افراد برای پیشگیری از بروز علائم کولیت روده عصبی باید سطح استرس خود را در زندگی کاهش دهند. همچنین کاهش لبنیات و انجام ورزش می توانند مفید باشند. در این بیماران باید پروتئین و ویتامین C به میزان کافی مصرف شود.

برای درمان خانگی کولیت روده بهتر است وعده های غذایی را کوچک تر کنید و دفعات وعده های غذایی خود را افزایش دهید. برای مثال چهار تا شش وعده در روز میل کنید. همچنین باید بدن خود را با مصرف آب کافی و حتی آب گوشت هیدراته نگه دارید. بهتر است از نی استفاده نکنید و آرام غذا بخورید تا هوا هنگام غذا خوردن وارد نشود. همچنین غذاهایی که وضعیت شما را تشدید می کند را یادداشت کنید و آن ها را از لیست غذاهای خود حذف نمایید. گریل کردن، بخارپز کردن و آب پز کردن غذاها سبب می شود، هضم آن ها راحت تر شده و علائم کولیت روده شما کاهش یابند.

افرادی که به دلیل کولیت روده دچار لاغری شده اند، نیاز دارند از یک مشاور تغذیه حرفه ای برای پیشگیری از لاغری بیش از حد کمک بگیرند و یا به کمک یک مشاور حرفه ای رژیم مناسبی دریافت کنند تا به آن ها آسیبی نرسد و در عین حال با بهبود سبک زندگی، سبب ارتقای سلامتی آن ها شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (674 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (205 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (154 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان