گیاهان دارویی موثر در کاهش وزن

  یکشنبه، 12 تیر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
گیاهان دارویی موثر در کاهش وزن
کاهش وزن کاری نسبتا دشوار است. مخصوصا برای کسانی که مدت زیادی است که چاق هستند و چربی‌های سفت و مقاومی در برابر آب شدن دارند. فعالیت‌های ورزشی به همراه رژیم غذایی سالم و مناسب و استفاده از برخی داروهای گیاهی موثر در لاغری برای این منظور حائز اهمیت است. در ادامه به معرفی برخی گیاهان دارویی موثر در کاهش وزن و مکانیزم اثر آن ها می پردازیم.

اگرچه هیچ دارویی وجود ندارد که همه ی چربی های اضافه را از بین ببرد، برخی دارو های گیاهی وجود دارند که در مسیر رسیدن به وزن ایده آل و تناسب اندام دلخواه به شما کمک می کنند. این تصور که گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی به دلیل طبیعی بودن عاری از هر گونه عوارض جانبی هستند، کاملا اشتباه است. بهتر است این طور بگوییم که عارضه گیاهان دارویی بسیار کمتر از داروهای شیمیایی است اما به هر حال اگر در مصرف گیاهان دارویی نیز هشیار نبوده و بیش از اندازه آنها را مورد استفاده قرار دهید ممکن است با عوارض جانبی نامطلوبی مواجه شوید. برای اینکه چربی های شکم و پهلو ی خود را آب کنید، چندین داروی گیاهی لاغری قوی وجود دارند که با شامل کردن آنها در رژیم غذایی روزمره ی خود می توانید برای آب کردن چربی های سفت و سخت شکم از آنها کمک بگیرید. شاید برای شما سوال باشد که گیاهان چگونه می توانند به لاغر کردن ما کمک کنند ! این نتایج کاملا علمی و اثبات شده است که گیاهان با استفاده از روش های های زیر به کاهش وزن ما کمک می کنند :

  • از طریق دفع سریع غذا و غیر قابل دسترس کردن غذا برای جذب
  • بالا بردن فعالیت غده ی تیرویید و سوزاندن چربی ها
  • با وارد کردن مواد حل کننده و غیر قابل نفوذ کردن چربیها در بدن

در ادامه به شما بهترین گیاهانی که می توانید جهت کاهش وزن از آنها بهره بگیرید، معرفی خواهیم کرد.این گیاهان دارویی به عنوان ادویه، انواع چای گیاهان تازه، دمنوش ها و … استفاده می شوند. تمامی این گیاهان و گل های خوراکی قابل دسترس هستند و به راحتی در بازارهای مختلف یافت می شوند.

هل برای لاغری

هل از جمله گیاهان لاغری است و در طب سنتی هند از آن به عنوان یک چربی سوز طبیعی استفاده می شود. برای بهره گیری از خواص بی نظیر هل می توانید یک قاشق چای خوری دانه های ریز آن را در یک فنجان آب جوش و در حرارت ملایم دم کنید و بعد از غذا یک فنجان از آن را نوش جان کنید. یا تعدادی از دانه های خوش عطر هل را داخل قوری چایتان بیندازید و یا یک عدد را به فنجان قهوه تان اضافه کنید. اگر از پودر هل استفاده کنید، دارای فیبر بالایی بوده و می تواند شما را برای طولانی مدت سیر نگه دارد.

هل

زردچوبه ادویه ای جادویی در کاهش وزن

گیاه زردچوبه هم به عنوان یک ادویه و برای طعم خوب، رنگ جالب و خواص دارویی زیادش شناخته می شود. بیشتر خواص موجود در زردچوبه به دلیل وجود ترکیبی به نام کورکومین در آن است که به شدت در کاهش التهاب و لاغری تاثیرگذار می باشد. این ترکیب موجود در زردچوبه با مسدود کردن ساخت چربی و ذخیره ی آن در ناحیه ی شکم و پهلو به لاغری و کاهش وزن کمک زیادی می کند. یک مطالعه که روی ۴۴ فرد دارای اضافه وزن صورت گرفت، نشان داد که مصرف کورکومین ۲ بار در روز به مدت ۱ ماه در کاهش چربی، کم شدن چربی های دور شکم و کاهش وزن بسیار تاثیرگذار است. البته در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان به قطعیت صحبت کرد.

فلفل سیاه

فلفل سرشار از ویتامین C است و مانند فلفل قرمز در خانه ها به عنوان ادویه استفاده می شود. از طریق فعالیت های گرمازایی به بدن کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزاند و از این راه به لاغری کمک می کند. فلفل سیاه دارای یک ترکیب باارزش به نام پیپرین است که می تواند منجر به کاهش وزن شده و از تشکیل سلول های چربی ممانعت به عمل آورد.

نقش دارچین در کاهش وزن

دارچین ادویه ای خوش عطر است که غنی از آنتی اکسیدان بوده و علاوه بر مزایای قابل توجهی که برای سلامتی دارد در کاهش وزن نیز می تواند موثر باشد. دارچین در کنترل قند خون تاثیرگذار بوده و سبب کاهش اشتها می شود. دارچین همچنین ممکن است سطح برخی از آنزیم های گوارشی را کاهش دهد تا تجزیه کربوهیدرات ها را کند نماید. دارچین را به راحتی می توانید به چای و دمنوش های مختلف افزوده و از آن بهره بگیرید.

دارچین

زنجبیل

می توان از آن به صورت تازه و یا پودری استفاده کرد. زنجبیل با افزایش متابولیسم بدن و خواص چربی سوزی اش به صورت همزمان اشتها را کاهش داده و به آب کردن چربی های شکم و پهلو منجر می شود. اگر هنگام نوشیدن چای روزانه تنها اندکی از پودر زنجبیل را در چای خود حل کنید، شاهد تاثیرات شگفت انگیز آن بر کاهش وزن خود خواهید بود.

چای سبز

بر اساس برخی از مطالعات چای سبز با کمک به افزایش متابولیسم بدن ممکن است بتواند در کاهش وزن موثر باشد. این گیاه حاوی کافئین و نوعی فلاونوئید به نام کاتچین بوده که نقش آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارد. هر دو این ترکیبات می توانند در لاغر شدن موثر واقع شوند. همچنین نوعی چای سبز به نام چای ماچا نیز وجود دارد که نسبت به چای سبز دارای ارزش غذایی بالاتری بوده و در کاهش وزن نیز بسیار تاثیرگذار است.

سیر

سیر یک تقویت کننده ی قوی برای سیستم ایمنی بدن است و اضافه کردن سیر تازه یا پودر سیر به غذاها کمک می کند تا متابولیسم کربوهیدرات ها و چربی ها به گونه موثرتری صورت گیرند. مطالعات بر روی حیوانات نیز نشان می دهد که سیر از تجمع چربی ها در بدن جلوگیری می کند. برای از بین بردن بوی سیر تنها خوردن مقداری جعفری و یا چای خشک کفایت می کند.

سیر

کرفس بهترین گیاه دارویی برای لاغری

کرفس عطر و طعمی دلپذیر دارد و حتما شنیده اید که افرادی که در پی لاغری هستند، معمولا آب کرفس را در رژیم غذایی خود دارند. راز تاثیر بی نظیر کرفس در لاغری این است که سرشار از فیبر بوده و به واسطه داشتن این مزیت می تواند افراد را به مدت طولانی سیر نگه داشته و با اشتهای کاذب مبارزه کند. کرفس همچنین کالری بسیار پایینی داشته و برای گنجاندن در رژیم لاغری ایده آل است. کرفس به دلیل داشتن آب زیاد، از کم آبی بدن نیز پیشگیری کرده و نفخ شکم را نیز کاهش می دهد. به منظور لاغر شدن کرفس و آب کرفس را هرگز فراموش نکنید.

گشنیز

نوشیدنی گشنیز برای خواص چربی سوزی فوق العاده اش شناخته می شود. گفته می شود که این گیاه متابولیسم بدن را بالا برده و به کالری سوزی شما کمک زیادی می کند. اگر از مزه ی گشنیز خوشتان نمی آید، می توانید با اضافه کردن مقداری آب لیمو برای خوش مزه کردن و بالا بردن تاثیر این گیاه از آن استفاده کنید.

کاهو یک خوراکی کم کالری موثر در لاغری

این گیاه حاوی مواد آنتی اکسیدان بوده و بسیار کم کالری است. جویدن آن بیشتر از خوردن آن کالری مصرف می کند و به کاهش اشتها کمک شایانی می کند.

کاهو

زیره ادویه ای موثر در لاغری

زیره ادویه ای است که از دانه های خشک و آسیاب شده گیاهی گلدار از خانواده جعفری حاصل می شود. این ادویه مزایای بسیار شگفت انگیزی برای سلامتی بدن انسان دارد و در کنار این مزایا در کاهش وزن و چربی سوزی نیز بسیار موثر است. در یک مطالعه ۳ ماهه مشخص شد که خانم هایی که در رژیم غذایی خود در کنار ماست از زیره استفاده می کردند، بیش از سایرین در بدن خود چربی سوزی داشتند. زیره سطح کلسترول و چربی خون را کاهش داده و در کاهش اشتها نیز موثر است. از زیره تازه در دمنوش ها نیز می توان استفاده کرد.

قهوه سبز

شاید در ترکیبات بسیاری از مکمل های لاغری نیز نام قهوه سبز را دیده باشید زیرا عصاره این گیاه بهترین گیاه دارویی برای لاغری می تواند باشد. قهوه سبز از دانه های قهوه که بو داده نشده اند و سرشار از اسید کلروژنیک هستند، بدست می آید. مطالعات نشان می دهند که عصاره این گیاه نقش موثری در کاهش وزن می تواند داشته باشد. در یک مطالعه مشخص شد که حتی افرادی که در دریافت کالری روزانه خود تغییری ایجاد نکرده اند، با مصرف قهوه سبز موفق شده اند تا شاخص توده بدنی خود (BMI) را کاهش داده و چربی سوزی بهتری داشته باشند. کافئین موجود در قهوه سبز می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به این طریق به کاهش وزن منجر شود. به عنوان دمنوش نیز می توانید از قهوه سبز استفاده کنید.

استفاده از جینسینگ برای لاغری

تاکنون چندین مطالعه روی تاثیر قرص جینسینگ روی چاقی و لاغری صورت گرفته است و نتایج حاکی از آن بوده که این گیاه که گیاه جوانی نامیده می شود، می تواند در کاهش وزن موثر باشد نه افزایش وزن. در یک تحقیق مشخص شد که مصرف جینسینگ کره ای ۲ بار در روز به مدت ۸ هفته می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش وزن بدن داشته باشد. جینسینگ سوخت و ساز بدن را افزایش داده و منجر به چربی سوزی خواهد شد. همزمان این گیاه می تواند در افزایش انرژی نیز موثر باشد. از جینسینگ به صورت دمنوش نیز می توانید استفاده کنید.

زغال اخته

زغال اخته یکی از گیاهان شناخته شده برای لاغری و کاهش وزن است. مطالعات مختلفی نشان داده اند که این گیاه به کاهش اشتها کمک کرده و مصرف غذا را کاهش می دهد که منجر به کاهش وزن خواهد شد.

زغال اخته

پونه کوهی

پونه کوهی دارویی گیاهی است که از خانواده ی نعناع، ریحان، آویشن، رزماری و مریم گلی است. این گیاه قدرتمند در کاهش وزن به شدت تاثیرگذار است. یکی از خواص این گیاه ارزشمند کنترل ژن ها و پروتئین های خاصی است که مسئول ذخیره ی چربی در بدن هستند. از این رو مستقیما در فرآیند کاهش چربی تاثیر دارد.

هشدار در مصرف گیاه دارویی برای لاغری

هرگز تصور نکنید که از یک گیاه دارویی می توانید به مقدار نامحدود بهره بگیرید. گیاهان نیز در صورت عدم مصرف صحیح و بی توجهی به مقدار مصرف می توانند عوارض جانبی نامطلوبی را به وجود آورند. کلیه گیاهان و ادویه هایی که در این مقاله معرفی شدند، نباید بیشتر از ۱ قاشق غذاخوری یا ۱۴ گرم در روز مورد استفاده قرار گیرند. تصور نکنید که هرچه بیشتر از آنها استفاده کنید، با سرعت بیشتری لاغرتر خواهید شد. بسیاری از گیاهان می توانند ایجاد آلرژی کنند و یا در صورت استفاده بیش از حد عوارض گوارشی یا سردرد و سرگیجه و… به وجود آورند. همچنین اگر دارای بیماری زمینه ای هستید، پیش از مصرف هر نوع گیاه با پزشک خود حتما مشورت نمایید. گیاهان دارویی نیز می توانند با برخی از داروهای شیمیایی تداخل داشته باشند.

سخن آخر

همانطور که گفته شد فراموش نکنید که استفاده از بهترین داروی گیاهی برای لاغری شکم و پهلو هم به تنهایی در روند کاهش وزن شما موثر نیست. برای کاهش وزن سریع با دارو های لاغری گیاهی و رسیدن به تناسب اندام مورد نظرتان، این گیاهان دارویی را در کنار حداقل روزی نیم ساعت ورزش استفاده کنید تا روند سوختن چربی های قدیمی و کاهش وزن شما را تسریع کرده و شما را به تناسب اندام دلخواهتان برسانند. کاهش وزن با طب سنتی نیازمند صبوری و وقت بیشتری است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (659 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان