گلخانه سلطنتی لایکن در بلژیک و زیبایی های آن!

  یکشنبه، 10 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
گلخانه سلطنتی لایکن در بلژیک و زیبایی های آن!
گلخانه سلطنتی لایکن در بلژیک بین سال های 1874 تا 1895 به دستور پادشاه لئوپولد دوم و توسط معمار معروف آلفونس بالات طراحی و ساخته شد. این گلخانه به صورت کلاسیک طراحی شده و در واقع مکمل قلعه لایکن می باشد.

گلخانه سلطنتی لایکن (Royal Greenhouses of Laeken) مجموعه‌ای از گلخانه‌های وسیع و قدیمی را شامل می‌شود که در شمال بروکسل قرار دارند. در این گلخانه‌ها که قدمت آن‌ها به قرن 18 میلادی بازمی‌گردد، از گستره وسیعی از گیاهان، درختان و گل‌های خاص نگهداری می‌شود. با شهرتی جهانی، گلخانه‌های سلطنتی به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام به اقلیمی خاص اختصاص یافته‌اند. درهای این مجموعه تنها به مدت چند هفته در ماه‌های آوریل و مه به روی عموم باز می‌شود. در این زمان، گل‌ها و گیاهان بسیاری در باغ گل می‌دهند.

گلخانه سلطنتی لایکن، در حومه ای واقع شده است که بخشی از منطقه متروپولیتن بروکسل، پایتخت بلژیک است. آنها در حدود 5 کیلومتری (3 مایلی) شمال مرکز شهر بروکسل قرار دارند. این سازه عظیم قرن نوزدهمی، در پارک بزرگی به نام دامنه سلطنتی لایکن واقع شده است. این پارک به طور کامل در داخل جاده کمربندی بیرونی شهر قرار دارد. در غرب این پارک نیز می توانید طیف گسترده ای از نقاط دیدنی و جاذبه ها را بیابید. برخی از اینها عبارتند از Atomium، Royal Planetarium، Mini-Europe و استادیوم ملی بلژیک به نام استادیوم King Baudouin.باغ زمستانی یک سازه مدور است که توسط ستون دایره ای از ستون های دوریک حمایت می شود. قطر 57 متر (187 فوت) و ارتفاع 25 متر (82 فوت) ابعادی دارد که امکان کاشت نخل های وارداتی کنگو را فراهم می کند.

بخشی از پارک خصوصی یک کاخ سلطنتی

The Royal Domain of Laeken یک پارک خصوصی است که متعلق به خانواده سلطنتی بلژیک است. این کاخ در ابتدا توسط فرمانداران هابسبورگ هلند، بین سال‌های 1782 و 1784 ساخته شد و در ابتدا به عنوان “کاخ شوننبرگ” نامیده می‌شد. در سال 1890 بخشی از آن در اثر آتش سوزی ویران شد اما مدت کوتاهی پس از آن به شکوه سابق خود بازسازی شد. گلخانه سلطنتی لایکن بخشی جدایی ناپذیر از این مجموعه کاخ شگفت انگیز در بروکسل است و بخشی از باغ خصوصی خانواده سلطنتی بلژیک است.

باغ زمستانی یک سازه مدور است که توسط ستون دایره ای از ستون های دوریک حمایت می شود. قطر 57 متر (187 فوت) و ارتفاع 25 متر (82 فوت) ابعادی دارد که امکان کاشت نخل های وارداتی کنگو را فراهم می کند.

این گلخانه ها توسط پادشاه دوم بلژیک ساخته شد

دومین پادشاه بلژیک، پادشاه لئوپولد دوم بود، شخصیتی بحث برانگیز به دلیل فرارهای او در تنها مستعمره بلژیک، کنگو در آفریقا. او در سال 1851 از قصر کریستال، یک گلخانه بزرگ سابق در لندن بازدید کرده بود و می خواست ساختاری مشابه آن در کنار اقامتگاهش داشته باشد. پادشاه لئوپولد دوم یک شخصیت بسیار بحث برانگیز در تاریخ بلژیک است و انگیزه های او برای ساخت این مجموعه گلخانه ای تا حد زیادی این موضوع را تایید می کند. او نه تنها می خواست یک مجتمع گلخانه ای مجلل در کنار محل سکونت خود داشته باشد، بلکه بر قدرت استعماری خود نیز تأکید داشت.

کاخ کریستال در اصل در هاید پارک برای نمایشگاه بزرگ سال 1851 ساخته شد. پس از این رویداد به مکانی در قسمت جنوبی لندن منتقل شد و در نهایت در سال 1936 توسط آتش سوزی ویران شد. سبک گلخانه سلطنتی لایکن با صفحات چدنی و شیشه ای از گلخانه لندن الهام گرفته شده و توسط معمار بلژیکی آلفونس بالات (1818-1895) با همکاری خود پادشاه طراحی شده است. عشق او به گیاهان و شیوه زندگی مجلل منجر به ایجاد یکی از خیره کننده ترین گلخانه هایی شد که تا کنون ساخته شده است.

باغ زمستانی و کلیسای آهنی، گلخانه سلطنتی لایکن را به یکی از جذاب‌ترین مجموعه‌های گلخانه‌ای در جهان تبدیل کرده است.

این صرفاً یک گلخانه نبود زیرا در نهایت به بخشی جدایی ناپذیر از کاخ تبدیل شد و به او اجازه داد تا از مهمانان در یک سالن ضیافت پذیرایی کند یا نمایشی را در تئاتری که در داخل یکی از سازه ها قرار داشت تماشا کند. ساخت مجموعه گلخانه ای در سال 1874 آغاز شد و تا سال 1893 تکمیل نشد. ساختمان نهایی که تکمیل شد، به اصطلاح “کلیسای آهنی” بود، یک ساختار گنبدی عظیم که قرار بود به کلیسای خصوصی کاخ سلطنتی تبدیل شود.

کاخ کریستال در لندن تنها گلخانه ای نبود که به عنوان منبع الهام برای ساخت گلخانه های سلطنتی در لایکن عمل کرد. گلخانه دیگری که از معمار آلفونس بالات الهام گرفت، خانه نخل در باغ کیو بود که در سال 1840 تکمیل شد. این اولین سازه چدنی در این مقیاس بود که ساخته شد و الهام بخش تعداد زیادی از گلخانه ها در اروپا و فراتر از آن بود.

گلخانه سلطنتی لایکن

گلخانه ها در طول دو هفته از سال قابل بازدید هستند

مجموعه گلخانه ای در لایکن از گلخانه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سرد تشکیل شده است و صدها گونه مختلف از گونه های گیاهی را در خود جای داده است. با این حال، جاذبه های اصلی، معماری خود ساختمان ها هستند. افراد خوش شانسی که می توانند از این مجموعه تاریخی دیدن کنند، یا رهبران ایالت و خانواده هایشان هستند، یا گردشگرانی که می توانند طی دو هفته در سال که گلخانه ها به روی عموم باز است، به بروکسل بروند. این دوره در فروردین و اردیبهشت است، زمانی از سال که بیشتر گل های داخل گلخانه ها شکوفه می دهند. نکات برجسته این مجموعه گیاهان عجیب و غریبی است که از کنگو آورده شده اند و مجموعه درخت پرتقال که بسیاری از آنها صدها سال قدمت دارند.

گلخانه سلطنتی لایکن

بازدید از گلخانه سلطنتی لایکن بروکسل

گلخانه سلطنتی لایکن بروکسل مجموعه‌ای متشکل از گلخانه‌های سرد، نیمه گرمسیری و گرمسیری می‌باشد که صدها گونه مختلف از گیاهان را در دل خودش جای داده و علاوه بر گیاهان، معماری ساختمان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های اصلی این مکان می‌باشد. گلخانه لایکن حدودا دو هفته در سال برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود. این دوره معمولا در فروردین و اردیبهشت، یعنی زمانی که گل‌های گلخانه شکوفه می‌دهند، تعیین شده است. هنگام بازدید از این گلخانه شما می‌توانید گیاهان خاص و عجیبی را مشاهده کنید که از کنگو به این مکان آورده شده‌اند. همچنین وجود درختان پرتقالی که قدمت برخی از آن‌ها به صدها سال می‌رسد، از دیگر جذابیت‌های این گلخانه زیبا و دیدنی در بروکسل هستند.

خلاصه

در سال 1873 بود که مجموعه‌ای از گلخانه‌ها توسط معماری به نام آلفونس بالات، برای پادشاه لئوپولد دوم طراحی شد. این مجموعه‌های زیبا که تکمیل‌کننده قصر لایکن بودند، به سبک کلاسیک ساخته شده و به شکل یک شهر شیشه‌ای دیده می‌شوند. گلخانه سلطنتی لایکن بروکسل منظره‌ای جذاب از طاق‌های وسیع، گنبدهای شیشه‌ای و آلاچیق‌های خاص را به نمایش گذاشته است. همچنین معماری خیره‌کننده این گلخانه توانست الهام بخش معماری جدید بلژیک شده و تاثیر آن در کنار هنر نو در سراسر دنیا گسترده شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (636 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان