گل پامچال مغربی و نقش آن در مراقبت از پوست

  یکشنبه، 06 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
گل پامچال مغربی و نقش آن در مراقبت از پوست
گل پامچال مغربی در گذشته به خاطر مواد متعدد و خواص آن به عنوان گیاه دارویی استفاده می شده است، این گیاه نه تنها برای تسکین التهاب، بلکه برای افزایش سطح باروری در زنان نیز به کار می رود.

گل پامچال مغربی در گذشته به خاطر مواد متعدد و خواص آن به عنوان گیاه دارویی استفاده می شده است، این گیاه نه تنها برای تسکین التهاب، بلکه برای افزایش سطح باروری در زنان نیز به کار می رود.

گل پامچال مغربی

مشخصات گل پامچال مغربی

گل پامچال مغربی که نام علمی آن oenotheraاست، نوعی از گیاهان است که در طول سال یکبار جوانه می زند. مناطق بومی آمریکای شمالی، آسیا و اروپا، چندین سال است که از گیاه به عنوان دارو استفاده می کنند. پامچال شب گل زرد کمرنگی است که گلبرگ های آن بوی تند می دهند. غنچه آن در طول بعد از ظهر باز می شود. گیاه می تواند تا یک متر رشد کند.

خواص گل پامچال

  • گل پامچال حاوی اسیدهای چرب ضروری است که در تنظیم و بهبود عملکرد غدد هورمونی زنان تاثیر مثبت دارد.
  • استفاده از چای و دمنوش این گل برای زنان بسیار مفید است و علائم قبل از قاعدگی (سندرم پیش از قاعدگی) و بعد از یائسگی را تسکین می دهد. همچنین موجب شفافیت و چسبناکی ترشحات زنانه و تخمک شده و باعث می شوند تخمک ها برای مدت طولانی تری در دهانه رحم زنده بمانند و تا ده روز بتوانند به راحتی با اسپرم ترکیب شوند، از این رو بر افزایش قدرت باروری تاثیر مثبت دارند.
  • استفاده از این گل در کاهش درد و حساسیت سینه ها ناشی از افزایش هورمون پرولاکتین موثر است.
  • در طب سنتی از جوشانده گل پامچال برای درمان اختلالات تنفسی مانند سیاه سرفه، برونشیت، ذات الریه، سرماخوردگی، سرفه های خشک و مزمن استفاده می شود. گل های این گیاه خاصیت خلط آور دارد و به طور ویژه در درمان آسم و تنگی نفس موثر است.
  • کمک به درمان اختلالات عصبی مانند تشنج، هیستری، لرزش و تسکین سردردهای عصبی و میگرن از دیگر خواص گل پامچال است.
  • استفاده از جوشانده ریشه پامچال در درمان اختلالات کلیوی، مثانه و مجاری ادرار مفید است.
  • کمپرس جوشانده ریشه پامچال برای درمان خون مردگی، دردهای موضعی، کوفتگی و ورم ناشی از ضربه ها مفید است.
  • پامچال خاصیت ضد عفونی کننده و ضد انگل دارد، انگل های روده را از بین می برد و باعث بهبود حالت تهوع می شود.
  • این گیاه خاصیت ادرارآور دارد و از این طریق به دفع سموم بدن مانند سدیم، اسید، چربی و … کمک می کند.
  • خاصیت تب بر از دیگر خواص درمانی پامچال است.
  • از گل پامچال روغنی تهیه می شود که با نام روغن پامچال معروف است. استعال موضعی این روغن گیاهی، برای پاکسازی پوست بسیار مفید است و از افتادگی پوست پیشگیری و به کاهش چین و چروک کمک می کند.
  • روغن پامچال و چای گیاهی آن خاصیت ضد افسردگی دارد و باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.
  • در طب سنتی از گیاه پامچال برای حل كردن اسید اوریك و بهبود روماتیسم های مفصلی استفاده می شود، به این منظور می توانید دمكرده گل آن را به صورت نوشیدن و برگ آن را به صورت مرهم استفاده کنید.

خواص و فواید گل پامچال مغربی و روغن گل مغربی

استفاده از روغن گل پامچال مغربی بیشتر از دم کرده آن رایج است این روغن از دانه هایی به دست می آید که در کپسول های ژلاتینی حاوی روغن متمرکز می شود.ترکیبات گل های پامچال چیزهایی هستند که آن را یک گیاه دارویی چند منظوره و مفید می سازد. در میان مواردی هستند همچون :امگا6 ، فیبر ، آمینو اسید ، ویتامین ث ، پتاسیم ، آهن ، کلسیم ، منیزم ، روی ، مس

درمان آکنه

آکنه یک مشکل شایع پوستی هست که میتواند توسط عوامل مختلفی از جمله رژیم خوراکی اشتباه و یا عادات غذا خوردن اشتباه، عدم تعادل هورمونی و استرس ایجاد شود. آکنه زمانی اتفاق می افتد که به علت ترشح چرب اضافی و یا سبوم منافذ پوستی بسته میشوند. این امر می تواند باعث حضور باکتری ها روی پوست شده و ورود آن ها به تداخل منافذ پوستی را تسهیل بخشد. این به نوبه خود باعث التهاب، قرمزی و عفونت که معمولا با آکنه و جوش همراه هست می شود.

چون روغن گل پامچال غنی از اسیدهای چرب اساسی هست، می تواند در کاهش التهاب ناشی از آکنه بسیار سودمند باشد. مشخص شده هست که کمبود اسیدهای چرب اساسی در بدن می تواند مشکل آکنه را تشدید کند. روغن استخراج شده از گل گیاه مغربی که منبع غنی از لینولئیک و گاما لینولنیک هست می تواند به نظارت آکنه کمک کند.این روغن همینطور می تواند سبب تعادل هورمونی در بدن شود که به همین علت برای کاهش سندرم پیش از قاعدگی بهرهگیری میگردد. همینطور میتواند عود مکرر آکنه که چند روز گذشته از قاعدگی به علت عدم تعادل هورمونی رخ می دهد را بازرسی کند.

روغن گل پامچال

این روغن را میتوان هم از داخل و هم به طور موضعی بهرهگیری کرد تا آکنه درمان شود. به طور کلی، روغن های استخراج شده از گیاهانی که به طور ارگانیک رشد کرده اند برای درمان آکنه بسیار سودمند در نظر گرفته می شوند. برای مصرف این روغن، می توانید اقدامات توصیه شده توسط دکتر معالج یا راهنمای درج شده روی محصول را دنبال نمایید. به غیر از آکنه، این روغن میتواند برای دیگر مشکلات پوستی مثل اگزما، مریضی خشکی پوست و پسوریازیس بهرهگیری شود.

مصرف موضعی روغن استخراج شده از گل گیاه مغربی به طور کلی امن در نظر گرفته میشود، اما مصرف داخلی یا قورت دادن آن میتواند باعث ایجاد بعضی عوارض جانبی در بعضی افراد شود. بعضی از عوارض متعارف ناشی از این روغن، سردرد ، ناراحتی معده ، پایین آمدن فشار خون و تشنج هست. معمولا به زنان باردار و شیرده توصیه می شود از مصرف این روغن خودداری کنند. به طور نمونه، افراد آلرژیک به اسید گاما لینولنیک باید از این روغن اجتناب کنند و یا گذشته از مصرف با دکتر معالج خود مشورت کنند.

کاهش علائم اگزما

در بعضی از بیماران زمانی که مشکلات تغذیه ای مربوط به GLA وجود داشته باشد، اگزما دیده می شود. بنابراین دریافت GLA از طریق مصرف روغن گل مغربی می تواند مفید واقع شود. در بعضی مطالعه ها نشان داده شده است که این روغن می تواند التهاب های ناشی از اگزما را در مقایسه با گروه پلاسبو کاهش داده و علائمی نظیر خارش، ترشح و پوسته پوسته شدن پوست که مربوط به اگزما هستند را بهبود بخشد. در این حالت بیمار نیاز کمتری به استفاده از کرم های استروئید و دارو و در نتیجه عوارض جانبی ناخوشایند آن ها دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان