گوش درد چیست و نکات مهم در مورد آن

  چهارشنبه، 01 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
گوش درد چیست و نکات مهم در مورد آن
گوش درد معمولا از عفونت یا التهاب گوش خارجی، میانی، داخلی یا اعضای مجاور گوش ناشی می‌شود. گوش درد (اوتیت) پدیده‌ی شایعی است و می‌تواند بر اثر بیماری‌های مختلف به وجود بیاید.

معمولاً در کودکان گوش درد وجود دارد ، اما در بزرگسالان نیز ممکن است رخ دهد. درد گوش ممکن است روی یک یا هر دو گوش تأثیر بگذارد ، اما بیشتر اوقات در یک گوش است. ممکن است ثابت باشد یا بیاید و برود و درد ممکن است کسل کننده ، تیز یا سوزاننده باشد.

در صورت بروز عفونت گوش ، تب و افت شنوایی موقت ممکن است رخ دهد. كودكان كوچك كه عفونت گوش دارند ، گنگ و تحريك پذير هستند. آنها همچنین ممکن است گوش خود را ببندند یا مالش دهند.

علت درد گوش خارجی یا بیماری گوش شناگر چیست؟

عفونت گوش خارجی ناشی از التهاب کانال گوش است و با نام «گوش شناگر» نیز شناخته می شود. دلایل بروز این پدیده عبارتند از:

  • درد پوست کانال گوش در اثر آسیب های جزئی. به عنوان مثال ممکن است برای تمیز کردن جرم داخل گوش از جسمی نوک تیز استفاده شود. این جسم می تواند در پوست کانال گوش خراشیدگی ایجاد کند و محل آسیب دیده دچار التهاب یا عفونت شود.
  • گوش شناگر التهابی است که در اثر باقی ماندن آب در کانال گوش ایجاد می شود. محیط تاریک، گرم و مرطوب گوش فضای مناسبی برای رشد باکتری ها و عفونت ها فراهم می کند.
  • تجمع جرم در گوش. جرم گوش حالت مومی داشته و سیستم دفاعی طبیعی گوش است که با چرب نگه داشتن کانال گوش از بروز عفونت ها جلوگیری کند. اما اگر مقدار جرم گوش زیاد شود و سفت شود، می تواند درد شدیدی ایجاد کند. این عارضه به ویژه زمانی خود را نشان می دهد که توده ی سخت شده ی جرم گوش به پرده ی گوش (پرده ی صماخ) فشار بیاورد.
  • جسم خارجی. وقتی جسم خارجی به داخل گوش برود و نتوان آن را از گوش خارج کرد، امکان بروز درد و التهابات زیاد است. جسم خارجی می تواند سنجاق سری باشد که فرد بخواهد با آن جرم گوش اش را تمیز کند. تمیز کردن گوش با این اجسام به هیچ وجه درست نیست و می تواند مشکلات زیادی به وجود بیاورد. این اجسام خارجی علاوه بر التهاب، می توانند باعث آسیب دیدگی یا پارگی پرده ی گوش شوند.

شایع ترین علت های گوش درد چه هستند؟

بهتر است که اگر درد گوش به سراغتان آمد، به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوید، نه اینکه از تجارب غیر علمی دوستان و اطرافیانتان از اینکه قبلا چگونه توانسته اند درد گوش خود را کنترل کنند، استفاده کنید. حالا سوال اینجاست که دلیل چیست؟شما ممکن است بگویید که گوش درد شما با دردی که دوست شما تجربه کرده است مشابه است، پس احتمالا درمان آن ها هم باید مشابه باشد. باید بدانید که گوش درد صرفا یک علامت است و نه یک بیماری، به این معنی که درد شما شاید با درد گوش دوستتان شبیه به هم باشد ولی ممکن است علت های کاملا متفاوتی داشته باشد.

گوش درد بر اثر جرم گوش

احتمالا برای شما هم سوال است که چرا جرم های زرد رنگی در گوش تشکیل می شود؟ گوش شما، ماده ای تولید می کند که در کانال گوش نقش محافظتی دارد. گاهی به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی، جرم گوش بیش از حد در گوش تجمع پیدا می کند و مجرای گوش را مسدود می کند و باعث گوش درد و احساس گرفتگی و کاهش شنوایی می شود.

التهاب کانال گوش عاملی برای گوش درد

ممکن است به طور مرتب احساس خارش و سوزش کانال گوش داشته باشید و یا حتی ترشحاتی مایل به زرد رنگ از کانال گوشتان خارج شود. در این حالت شما احتمالا دچار التهاب کانال گوش شده اید که یک بیماری شایع در بزرگسالان است.

گوش درد در بیماری التهاب کانال گوش ممکن است با ترشحات گوش و احساس گرفتگی همراه باشد. اگر اخیرا کانال گوش شما پوسته پوسته شده و یا دانه های ریزی اطراف گوش ایجاد شده اند و همزمان احساس گوش درد پیدا کرده اید، احتمال دارد کانال گوش دچار التهاب شده باشد.

گوش درد همرا با ضربه و آسیب رساندن به گوش

باید این نکته را بدانید که خارج کردن جرم های گوش، با اجسام غیر طبی همانند چوب کبریت، کلید و سوییچ، انتهای خودکار و مداد شدیدا به گوش آسیب می رساند و گوش درد ایجاد می کند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید اپلیکاتور ( قطعه پلاستیکی که دو طرف آن پنبه قرار گرفته است) که به اشتباه به عنوان گوش پاک کن استفاده می شود، یک وسیله آسیب رسان به گوش است و استفاده از آن برای تمیز کردن گوش توصیه نمی شود.

اگر ضربه مستقیم به کانال گوش وارد شود مانند برخورد اجسام نوک تیز به دیواره مجرای گوش، شما درد شدیدی احساس خواهید کرد که ممکن است همراه با سوزش و تیر کشیدن باشد. اگر ضربه با شدت بیشتری مانند سیلی خوردن یا صدمه در هنگام تصادف به گوش وارد شود، می تواند باعث آسیب به قسمت های مختلف گوش شود و گوش درد و کاهش شنوایی ایجاد کند.

تاثیر سرماخوردگی بر گوش درد

شما ممکن است به دنبال سرماخوردگی، دچار آبریزش از بینی و گرفتگی گوش و حتی گوش درد شوید. نگران نباشید، با سپری شدن دوره سرماخوردگی و همچنین بخور دادن، استفاده از داروهای ضد حساسیت و ضد احتقان، گوش درد در شما به زودی برطرف خواهد شد.

سایر علل گوش درد

  • آرتروز فک
  • گلو درد و تب
  • عفونت دندانی
  • تجمع جرم گوش
  • عفونت سینوسی
  • دندان آسیب دیده
  • سوراخ شدن پرده گوش
  • اگزما در داخل حفره گوش
  • گوش یا آب جمع شده داخل گوش
  • وجود جسمی خارجی در داخل گوش
  • سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • نورالوژی عصب سه قلو(درد عصبی صورت مزمن)
  • تغییر در فشار به عنوان مثال تغییر فشار در نتیجه پرواز با هواپیما

عدم تعادل هورمونی و گوش درد!

شاید تعجب کنید اگر بدانید که تغییرات هورمونی هم می تواند موجب مشکلات مربوط به گوش شود. برخی از مشکلات هورمونی مانند مشکلات تیروئیدی می تواند هم در زنان و هم در مردان روی بدهد. اما یک اختلال هورمونی در هورمون های زنانه می تواند اختلال شنوایی در زنان ایجاد کند.

وزوز گوش مشکلی است که معمولا در افراد مبتلا به مشکلات تیروئیدی دیده می شود. وقتی غده ی تیروئید که در بخش پایینی گردن واقع شده به درستی عمل نکند، دچار علائمی چون پایین بودن سطح انرژی، افزایش وزن و افسرگی خواهید شد. علائم بستگی به نوع مشکل تیروئید شما دارند که پزشک باید آن را تشخیص بدهد.

آیا می دانستید که عدم تعادل هورمونی در زنان نیز می تواند موجب بروز مشکلات گوش مانند بیماری منییر و اختلال دهلیزی گوش بشود؟ هر چند پزشکان عقیده دارند این ارتباط ممکن است اما تحقیقات بسیار کمی در این مورد صورت گرفته است. بنابراین، ارتباط دقیق این دو اختلال و درصد زنانی که دچارش هستند هنوز مشخص نیست.

تغییرات هورمونی در زنان می تواند منجر به علائم گوناگونی شود. برخی از علائم مربوط به گوش داخلی با تغییرات هورمون های زنانه مرتبط هستند. بعضی از این علائم شامل از دست دادن شنوایی، سرگیجه، افزایش وزوز گوش، احساس پُری گوش و فشار گوش می شود. این نشانه ها و بیماری های سببی آنها در افراد متفاوت است. بهترین کار این است که جهت تشخیص و درمان مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نورونیت دهلیزی اختلالی است که می تواند موجب سرگیجه های شدید و ناگهانی بشود. علت آن نیز التهاب عصب دهلیزی است که تعادل را کنترل می کند. علائم نورونیت دهلیزی شامل حملات سرگیجه ناگهانی می شود که می تواند 7 تا 10 روز طول بکشد و سپس سرگیجه خفیف به مدت چند هفته باقی بماند. تهوع و استفراغ و حرکت غیرارادی کره چشم از سایر علائم هستند. دارو می تواند سرگیجه و استفراغ را تسکین بدهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان