عفونت گوش چیست؟

  چهارشنبه، 01 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
عفونت گوش چیست؟
عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ممکن است در گوش ایجاد شوند. این موارد اغلب باعث درد، التهاب و جمع شدن مایعات می‌شوند.حدود 75 درصد از کودکان قبل از رسیدن به سن 3 سالگی حداقل یک‌بار مبتلا به عفونت گوش می‌شوند. این عفونت شایع‌ترین دلیل مراجعه کودکان به پزشکان است.

عفونت های گوشی اغلب به صورت خود به خود رفع می شوند و گوش از عفونت پاکسازی می شود و درمان این عفونت های گوشی می تواند دارای درد باشد، گاهی برای پاکسازی عفونت های موجود در گوش از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود و در بعضی از افراد دیده شده که مبتلا به عفونت های چند گانه ی گوش شده اند و این امر به تنهایی می تواند سبب بروز مشکلات شنوایی شدید و عوارض دیگر شود.

جرم ها، ویروس ها، قارچ ها، و باکتری ها می تواند سبب عفونت گوش شما شوند، شیوه ی ابتلای فرد می تواند در نوع عفونتی که به آن دچار می شود تاثیر بگذارد، افرادی که از لحاظ جسمانی سیستم ایمنی ضعیف تر و التهابات ساختاری گوش بیشتری دارند نسبت به افراد دیگر بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند. و همچنین باید در نظر داشت که کودکان و نوزادان نیز نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب های عفونت گوش قرار می گیرند.

علل

عفونت گوش اغلب با سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی شروع می شود. این عوامل باعث افزایش مخاط در سینوس ها می شوند و منجر به کاهش سرعت تخلیه مایع توسط شیپور استاش (لوله های استاش) می شوند.

نقش شیپور استاش

شیپور یا لوله اوستاش گوش میانی را به پشت گلو وصل می کند. انتهای این لوله برای تنظیم فشار هوای گوش میانی، تامین مجدد هوای این ناحیه و تخلیه ترشحات طبیعی باز و بسته می شوند.عفونت تنفسی یا حساسیت می تواند شیپور استاش را مسدود کند و باعث ایجاد مایعات در گوش میانی شود. اگر این مایع آلوده شود، ممکن است باعث عفونت شود.شیپور استاش کودکان خردسال نسبت به کودکان بزرگتر، کوچکتر و افقی تر است. این بدان معنی است که مایعات به جای تخلیه، بیشتر در لوله ها جمع می شوند و خطر عفونت گوش را افزایش می دهد.

نقش لوزه ها (Adenoids)

لوزه ها لایه های بافتی هستند که در قسمت پشتی حفره بینی قرار دارند. آن ها نسبت به عبور باکتری ها و ویروس ها واکنش نشان می دهند و در فعالیت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. بااین حال، لوزه ها می توانند باکتری ها را به دام بیندازند. این اتفاق ممکن است منجر به عفونت و التهاب لوله های استاش و گوش میانی شود.

عفونت گوش بر اساس اینکه کدام منطقه از گوش را درگیر کند به سه نوع اصلی طبقه بندی می شود که عبارتند از: عفونت گوش خارجی، عفونت گوش میانی و عفونت گوش درونی.

عفونت گوش خارجی

قسمتی از گوش شما که با چشم دیده می شود و شامل لاله گوش، مجرای گوش و پرده گوش (پرده صماخ) است، گوش خارجی گفته می شود.اگر شما شناگر حرفه ای هستید یا اینکه صرفا هفته ای چند نوبت به استخر می روید و یا حتی اگر شغلتان به گونه ای است که ذرات آلوده و میکروب در محیط اطرافتان زیاد است، خطر عفونت گوش خارجی با باکتری، ویروس یا قارچ برای شما محتمل است.

علائم عفونت گوش خارجی به این صورت است که شما در ابتدا از درد گوش یا اطراف گوش احساس ناخوشایند پیدا می کنید، ممکن است کمی صداها را ناواضح بشنوید، تب مختصری داشته باشید، لاله یا مجرای گوش تان شروع به سوزش و خارش کند. برای حصول اطمینان از نبود مشکل جدی می توانید از طریق ویزیت تلفنی با پزشک ارتباط برقرار کنید.

  • توصیه درمانی: اگر چه ممکن است در قدم اول خودتان در منزل دست به کار شوید و با استفاده از کمپرس گرم یا سرد و مصرف داروهای مسکن در کم کردن درد گوش تلاش کنید ولی توصیه ما این است که حتما به پزشک مراجعه کنید تا ابتدا معاینه شده و سپس درمان مناسب توسط پزشک برای شما تجویز شود.

عفونت گوش میانی

قسمتی از گوش شما که پشت پرده صماخ قرار گرفته است و شامل سه استخوان کوچک به نام های چکشی، سندانی و رکابی است را گوش میانی می گویند.گوش میانی یکی از بخش های مهم گوش است که با بخش های مختلف بینی و حلق در ارتباط است. گوش میانی وظیفه مهم و اصلی جمع آوری صوت ها و انتقال آن ها به گوش داخلی را بر عهده دارد. اگر این بخش به عفونت و بیماری آلوده شود باید مراقبت های ویژه را به عمل آورد؛ چرا که ممکن است اثرات جبران ناپذیری را در بر داشته باشد. عفونت گوش میانی بیشتر در کودکان و در فصل های زمستان و بهار اتفاق می افتد.عفونت گلو، حلق و یا سینوس ها (سینوزیت) اگر به موقع درمان نشود ممکن است سبب حرکت میکروب ها به سمت گوش میانی و در نهایت عفونت گوش میانی شود.

یک علت دیگر برای عفونت گوش میانی این است که هر وسیله ای که به دستتان می آید از قبیل چوب کبریت، کلید و سوییچ، سوزن سنجاق را وارد گوش می کنید تا جایی که آخر به پرده گوش آسیب می رسانید و قسمتی از پرده گوش تان را پاره می کنید، میکروب ها به گوش میانی می روند و عفونت تشکیل می شود.

اگر شما درد گوش نسبتا شدید و ضربان دار در گوش به ویژه در هنگام استراحت و خواب دارید، همراه با درد گوش تب و لرز هم پیدا کرده اید، احساس می کنید شنوایی تان کم شده است و خروج ترشحات از گوش دارید، احتمال عفونت گوش میانی در شما وجود دارد.

  • توصیه درمانی: اینکه اگر از گوش درد رنج می برید، ما به شما توصیه می کنیم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید به این دلیل است که تشخیص دادن اینکه عفونت در کدام قسمت گوش است برای شما غیر ممکن است. برای عفونت گوش میانی شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید و دستورات دارویی تجویز شده را صحیح و به موقع اجرا کنید تا بهبودی در اسرع وقت عایدتان شود.

عفونت گوش درونی

گوش درونی یا داخلی در ارتباط با مغز واعصاب شنوایی است. التهاب و عفونت گوش داخلی به عنوان جدی ترین علت گوش درد بزرگسالان به شمار آمده و غالبا به عنوان یکی از عوارض عفونت ویروسی رخ می دهد و منجر به احساس ناخوشایند سرگیجه و تهوع می شود.

اگر شما دچار عفونت گوش درونی شوید، نشانه هایی همچون دوران سر و عدم تعادل، احساس قریب الوقوع زمین خوردگی، سرگیجه ناگهانی و حالت تهوع و استفراغ را تجربه خواهید کرد.

  • توصیه درمانی: علائم ناخوشایند عفونت گوش درونی شما را چه بخواهید چه نخواهید به سمت پزشک می کشاند، به این علت که شدت علائم نسبتا شدیدتر از آن است که شما بخواهید در منزل دست به اقدامات درمانی خانگی بزنید. توصیه می کنیم در اسرع وقت حتما به پزشک مراجعه کنید.

چند نشانه ی اصلی که می تواند نشانی از بروز عفونت گوش باشد

عفونت گوش می تواند در ابتدا نشانه های داشته باشد که عموما از توجه کردن به آن ها غافل می شویم این غفلت و سهل انگاری برای فرد عواقب خوشی نخواهد داشت که در ادامه به چند نشانه در این خصوص اشاره خواهیم کرد .

  • عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی
  • تغییرات ناگهانی در فشار هوا مانند تغییراتی که هنگام پروازهای هوایی تجربه می کنیم
  • بلوکه شدن کانال Eustachian
  • شکاف و ترک در سقف دهان
  • شنا در آب های آلوده
  • احساس خشکی بیش از حد گوش دقیقا بعد از استحمام و یا شنا کردن
  • تعصب بر تمیز کردن گوش داشتن و در نهایت صدمه زدن و ایجاد خراش در گوش که می تواند باعث تخریب غشای ظریف گوش شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان