ساعدنیوز
ساعدنیوز

بیوگرافی هلن کلر نویسنده و مربی آمریکایی

  پنجشنبه، 29 مهر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
بیوگرافی هلن کلر نویسنده و مربی آمریکایی
هلن کلر یک مدرس آمریکایی و از حامیان آموزش های نوین برای نابینایان و ناشنوایان و همچنین بنیانگذار موسسه ACLU بود. کلر در اثر بیماری در سن 2 سالگی، بینایی و شنوایی خود را از دست داد. در اوایل 7 سالگی، معلم کلر، آن سالیوان، به او کمک کرد تا با روش های متفاوتی بتواند ارتباط خود با دیگران را گسترش دهد.

هلن آدامز کِلِر (به انگلیسی: Helen Adams Keller) (زاده ۲۷ ژوئن، ۱۸۸۰، تاسکامبیا، آلاباما - درگذشته ۱ ژوئن، ۱۹۶۸، ایستن، کنتیکت) نویسنده نابینا و ناشنوا و فعال سوسیالیست آمریکایی بود.

هلن کلر

زندگی نامه هلن کلر

هلن کلر، در ۲۷ ژوئن ۱۸۸۰ در «تاسکامبیا» در ایالت آلاباما، متولد شد. او هنگامی که ۱۸ ماه بیشتر از زندگی اش نمی گذشت، در اثر ابتلا به بیماری مننژیت ،بینایی و شنوایی خود را از دست داد و ارتباطش با دنیای بیرون قطع شد. هنگامی که کلر شش سال داشت، او را به الکساندر گراهام بل نشان دادند و گراهام بل پس از معاینه، یک معلم ۲۰ ساله به نام آن سالیوان (میسی) را که در مؤسسهٔ آموزش نابینایان پرکینز در بوستون فعالیت می کرد، برای آموزش او فرستاد. چنان که کلر بعدها دربارهٔ خود می نویسد، زندگی واقعی او در یک روز از ماه مارس سال ۱۸۸۷ وقتی که تقریباً ۷ ساله بود، با ورود معلمش به زندگی او آغاز شد. او از این روز به عنوان مهم ترین روزی که در زندگی به خاطر دارد، یاد می کند. سالیوان معلمی سخت کوش و فوق العاده بود که از مارس ۱۸۸۷ تا پایان عمر خود در اکتبر ۱۹۳۶، در کنار کلر ماند. سالیوان با فشار دادن علاماتی توسط انگشتان خود، به عنوان حروف، بر کف دست هلن با او ارتباط برقرار می کرد و از این راه برای آموزش کلمات به او استفاده می نمود. در عرض چند ماه کلر فرا گرفت که چگونه اشیایی را که لمس می کند، به آن حروف ربط دهد و آن ها را هجی کند. او همچنین، موفق شد تا به وسیله لمس کارتهایی که حروف برجسته بر آن ها نوشته شده بود، جمله هایی را بخواند و با کنار هم چیدن حروف در یک لوح، خود جمله بسازد. بین سال های ۱۸۸۸ و ۱۸۹۰، کلر زمستان ها را در مؤسسه پرکینز، برای آموزش خط بریل گذراند، سپس زیر نظر «سارا فولر» در بوستون، برای آموختن صحبت کردن، دوره ای آموزشی و تدریجی را آغاز کرد. او همچنین لب خوانی از طریق لمس دهان و گلوی شخص صحبت کننده را فرا گرفت.

تحصیلات هلن کلر

هلن حتی وقتی که دخترک کوچکی بود بسیار مشتاق ورود به دانشگاه بود. در سن ۱۴ سالگی، وی در یک مدرسه ناشنوایان در نیویورک ثبت نام کرد و در ۱۶ سالگی به «مدرسه کمبریج بانوان جوان» در ماساچوست راه یافت. کلر در سال ۱۹۰۰ توسط کالج رادکلیف پذیرفته شد و ۴ سال پس از آن، به کمک آنی سالیوان معلم خود، که سخنرانی ها را در کف دست او می نوشت، از آنجا فارغ التحصیل شد. در این مدت او توانست با فشار دادن انگشت بر گلوی آنی و تقلید ارتعاشات صوتی او صحبت کردن را بیاموزد؛ بنابراین او اولین فرد نابینا- ناشنوایی بود که از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

نویسندگی هلن کلر

هلن کلر از زمانی که در دانشگاه «رادکلیف» دانشجو بود، نگارش را آغاز کرد و این حرفه را ۵۰ سال ادامه داد. علاوه بر «زندگی من»، ۱۱ کتاب و مقالات بیشماری در زمینه نابینایی، ناشنوایی، مسائل اجتماعی و حقوق زنان به رشته تحریر درآورده است.

هلن کلر

فعالیت های اجتماعی هلن کلر

هلن کلر هرگز نیاز نابینایان و ناشنوایان دیگر را از نظر دور نمی کرد. او از دوستان دکتر «پیتر سالمون»، مدیر اجرایی خدمات هلن کلر برای نابینایان بود و او را در تأسیس مرکزی یاری نمود که به عنوان مرکز ملی هلن کلر برای جوانان و بزرگسالان نابینا- ناشنوا نام گرفت. هلن کلر عضو حزب سوسیالیست آمریکا بود و در چندین انتخابات پیاپی از نامزدی یوجین دبس، چهرهٔ معروف کمونیست و سوسیالیست، حمایت می کرد. او در زمینهٔ حقوق زنان نیز فعال بود و از کنترل بارداری ناخواسته و حق رأی برای زنان حمایت می کرد. او در ضمن عضو اتحادیهٔ کارگری چپ «کارگران صنعتی جهان» بود و در مطلبی به نام چرا به کارگران صنعتی جهان پیوستم؟ توضیح می دهد که چطور تحت تأثیر اعتصاب لارنس به عضویت این اتحادیه درآمده. هلن کلر از طرفداران انقلاب روسیه بود و در مطالبی چون به روسیهٔ شوروی کمک کنید و روح لنین به این قضیه می پردازد..

معلم هلن کلر، آن سالیوان

مادر کلر در سال 1886 با خواندن سفرنامه ای از چارلز دیکنز متوجه تحصیلات موفقیت آمیز کودک ناشنوا و نابینای دیگرب به نام لورا بریگمن شد. به همین دلیل هلن و پدرش را به بالتیمور فرستاد تا به دکتر جولیان کیسولم متخصص مراجعه کنند. پس از معاینه هلن، کیسولم توصیه کرد که وی با الکساندر گراهام بل، مخترع تلفن دیدار داشته باشد؛ چرا که گراهام بل در آن زمان با کودکان ناشنوا کار می کرد. بل با کلر و والدینش ملاقات کرد و پیشنهاد کرد که آنها به مؤسسه پردکین برای نابینایان در بوستون ماساچوست سفر کنند.

سگهای هلن کلر از نژاد آکیتا

در ماه ژوئیه سال ۱۹۳۷، هلن کلر به استان آکیتای ژاپن سفر کرد. در آن زمان او در مورد سگ مشهوری به نام هاچیکو که از نژاد آکیتا می باشد و اسطوره وفاداری در ژاپن شناخته می شود پرس و جو کرد. این سگ دو سال پیش از سفر هلن کلر به ژاپن یعنی در سال ۱۹۳۵ مرده بود. به درخواست هلن کلر، فردی ژاپنی، سگی از نژاد آکتیا را در اختیار او گذاشت. این سگ «کامی کازه - گو» نام داشت. پس از آنکه «کامی کازه - گو» به دلیل بیماری هاری مرد، در ژوئیه سال ۱۹۳۸ برادرش که «کنزان-گو» نام داشت به عنوان یک هدیه رسمی از سوی دولت ژاپن به هلن کلر تقدیم شد. هلن کلر سگهای نژاد آکیتا را به وسیله این دو سگ به ایالات متحده آمریکا معرفی کرد. هلن کلر در مجلهٔ آکیتا چنین می نویسد: اگر فرشته ای در پوست و خز وجود داشته باشد، آن کامی کازه بود. می دانم، هیچگاه چنین احساسی را به هیچ حیوان خانگی دیگری نخواهم داشت. سگ آکتیا تمام ویژگی هایی که مرا جذب کند داشت. او همدمی مهربان و قابل اعتماد بود.

زندگی خصوصی و ازدواج هلن کلر

هلن کلر هیچگاه ازدواج نکرد و دارای فرزند نشد. داستان های زیادی در مورد رابطه عاشقانه بین او و فردی به نام پیتر فاگان، خبرنگار بیست و نه ساله روزنامه بوستون هرالد وجود دارد. گفته می شود که پیتر برای برقراری ارتباط با هلن کلر به سرعت هجی کردن کلمات در کف دست را فرا گرفت. با این حال، خانواده کلر، معلم او و بسیاری از جامعه، به شدت احساس می کردند که زنان معلول نباید ازدواج کنند یا آرزوهای عادی عاشقانه داشته باشند. به این ترتیب هلن کلر بین وفاداری به خانواده و آرزوی خود برای عشق گرفتار شد و رابطه عاشقانه او با پیتر، بی سرانجام ماند.

آثار و افتخارات هلن کلر

  • هلن کلر در مورد زندگی خود چندین کتاب نوشت از جمله: داستان زندگی من (1903)، خوش بینی (1903)، جهانی که من در آن زندگی می کنم (1908)، دین من (1927)، مجله هلن کلر (1938) و درب باز (1957).
  • در سال 1959 ویلیام گیسبون نمایشنامه ای از آموزش هلن کلر توسط آن سالیوان به روی پرده برد که در سال 1960 برنده جایزه پولیتزر شد و نسخه های تصویری آن نیز دو سال بعد دو جایزه اسکار بدست آوردند.
  • در سال 1964 رئیس جمهور وقت آمریکا، لیندون بی جانسون، بالاترین مدال افتخار ایالات متحده یعنی مدال آزادی را به هلن کلر اهدا کرد.

وفات هلن کلر

در سال 1961 هلن کلر چندین سکته مغزی پشت سر هم را تجربه کرد که باعث شد سال های آخر عمرش را تحت مراقبت و در خانه اش بگذارند. وی در اول ژوئن سال 1968، در خانه اش، واقع در ایستون، در فاصله چند هفته ای از هشتاد و هشتمین سالگرد تولدش، در خواب درگذشت. بدن وی سوزانده شد و خاکستر او در کنار همراه همیشگی اش، آن سالیوان در کلیسای جامع ملی واشنگتن قرار گرفت.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (439 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (187 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (182 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (173 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (53 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (41 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (40 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (31 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (31 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (30 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (25 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (22 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
گشت و گذاری در خانه لوکس و دلنشین شبنم مقدمی، داور صداتو+ویدیو/ از دکوری های بامزه‌اش در پذیرایی تا بالکنی پر از گل و گیاه😍 اولین روز مادر شدن فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ چقدر ناز و گوگولی+عکس آخرین عکس از عاشقانه های کیومرث پوراحمد و همسرش قبل از ماجرای خودکشی نگاهی به کلاس درس پناه، دختر بزرگ شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ با لباس خونگی رفته مدرسه؟ تغییر چهره جالب و باورنکردنی نیما شاهرخ شاهی، ساسان سریال فاصله ها پس از 15 سال+عکس/ انگار جا افتاده تر شده نه؟ (ویدئو) هوش غیرقابل باور یک گوزن برای فرار از زندان/ یکی ازش بپرسه راز موفقیتش چیه؟ کلاس خصوصی رفته یا چی! دیدار علی دایی با رپر مشهور در رستوران لاکچری محله فرشته+ عکس ظاهر متفاوت هدی استواری خانم وکیل نون خ بدون گریم تلویزیونی / مگه داریم این همه تغییر؟+عکس مرد بی‌دماغ و ماجرای عجیب استجابت دعای باران! اولین تصویر از خواهر بانو جورجینا همسر رونالدو/مشخصه برای خواهرزاده هاش خاله خوبیه ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودش را نکشت/ بانی این قتل مشکوک کیست؟ استعداد جالب علیرضا بیرانوند در یاد دادن زبان لری به خارجی ها/ صدبارم ببینی بازم کمه😂+ویدیو سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل +جزئیات اقدام تحسین برانگیز پاکبان زنجانی در برگرداندن کیف پر از طلا و دلار به صاحبش/ درود به شرفت خاطره فریدون زندی از اتفاق عجیب و منشوری یک بازیکن در رختکن تیم ملی! سکانس خنده دار حامد آهنگی: وقتی برنده مسابقه میشه و نمیتونه خوشحالیشو کنترل کنه/این بشر عالیه... یک توله خوک ناقص‌الخلقه قربانی تشعشع رادیواکتیو، فاجعۀ «چرنوبیل» +عکس نگاهی به میز عزای لوکس و پر زرق و برق مادر پانته‌آ بهرام با چیدمانی از گلهای طبیعی و شمع +عکس/ روحشون شاد عزت‌الله ضرغامی دست به اسلحه شد + فیلم ابتکار جالب داوطلب کنکور انسانی برای مدیریت زمانش سر جلسه امتحان+عکس/ از الان مشخصه رگه هایی از مدیریت توی وجودش هست👌 تیپ متفاوت پاشا جمالی، مهیار «نون خ» در کافه +عکس رونمایی آریا عظیمی نژاد، داور عصر جدید از همسر جوان و کم سن و سالش+عکس/ چه ژست عاشقانه‌ای هم گرفتن رامین رضاییان ستاره تیم ملی و رونمایی از بدن ورزشکاری اش/ ماشالله به این آمادگی +عکس 50 اُمین سالروز تولد ساناز سماواتی، تانیا خانم نون خ در کنار همسرش+ویدئو / چه عاشقانه متفاوتی... ضیافت ناهار خوشمزه مرتضی پورعلی گنجی در یک رستوران ایرانی به صرف کباب و جیگر /چه جای دنجی😍👌+ویدئو تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر/ روحشان شاد آشپزی ماهرانه و میز رنگارنگ نسرین مقانلو برای بازیگران و رونمایی از خونه زندگی شیک و لوکسش/ چقدر کدبانو+عکس عرض ارادت و ابراز علاقه به رهبر معظم انقلاب به سبک پسر 8 ساله یک کارگر+عکس جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف! رازهای پنهان زندگی شخصی علی دایی که از آن بی خبرید/ از گیتار نوازی اسطوره تا مستاجری و تسلطش به 5 زبان و.... پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف سفر فصل بهاری حسن روحانی به زادگاهش، سرخه و حضور در خانه ابدی پدر و مادر و خواهرش+عکس قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه/ ثروت فاتحه علم را خواند؟ ماجرای خنده دار خواستگار سرزده نعیمه نظام دوست که مادرش روی آنتن زنده تلویزیون لو داد/ از همون اول بلبل زبون بودم...+ویدیو گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده (فیلم) تسلط جالب صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ به زبان کره ای/ از خود جومونگ بهتر حرف زد😂 نگاهی به جشن تولد ساده و خودمونی مادر نعیمه نظام دوست شرکت کننده خوش خنده برنامه اُسکار+عکس/ چقد چهره مامانش دلنشینه رئیس بانکی که فقط به معتاد‌ها وام می‌داد، بازداشت شد+ عکس‌ نگاهی به میز و صندلی کار چوبی و نسرین نصرتی فهیمه سریال پایتخت/ شبیه عتیقه و وسایل با ارزشه +عکس همسر بیرانوند قبل و بعد معروف شدن شوهرش +عکس
تیتر امروز   
زمان قطعی پخش سریال پایتخت 7 مشخص شد مرد بی‌دماغ و ماجرای عجیب استجابت دعای باران! ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودش را نکشت/ بانی این قتل مشکوک کیست؟ سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل +جزئیات اقدام تحسین برانگیز پاکبان زنجانی در برگرداندن کیف پر از طلا و دلار به صاحبش/ درود به شرفت خاطره فریدون زندی از اتفاق عجیب و منشوری یک بازیکن در رختکن تیم ملی! جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف! پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف رازهای پنهان زندگی شخصی علی دایی که از آن بی خبرید/ از گیتار نوازی اسطوره تا مستاجری و تسلطش به 5 زبان و.... قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه/ ثروت فاتحه علم را خواند؟ گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده خوانندگی باورنکردنی علی دایی و مهدی مهدوی کیا برای تیم پرسپولیس!+ عکس باند رقص مهرداد و غزاله بهانه ای برای سوء استفاده جنسی از دختران ایرانی/ حواشی داغ امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم