اندیکاتور هیکین-آشی در بورس چگونه کار می کند

  شنبه، 25 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
اندیکاتور هیکین-آشی در بورس چگونه کار می کند
ساعد نیوز: نمودار هیکن آشی (Heikin-Ashi) نوعی نمودار در سیستم تحلیل تکنیکال ژاپنی است که در آن صرفا از کندل‌های میانگین قیمت استفاده می‌شود. این نمودار حالت‌های مختلفی می‌پذیرد و سیگنال‌های گوناگونی صادر می‌کند. برای آشنایی با نمودار هیکن آشی با ما همراه باشید.

یکی از بهترین استراتژی ها برای معامله های بلند مدت استفاده از کندل های هیکن اشی است. هیکن اشی ساختار جالبی دارد و در مقایسه با کندل های شمعی ژاپنی بهتر می توان از آن استفاده کرد. که باعث شده یکی از اندیکاتورهای خوب برای معامله گران باشدنمودار هیکین – اشی نظیر نمودار کندل استیک ( یا شمعدانی ) است البته روش محاسبه و رسم کندل ها در نمودار هیکین – آشی از نمودار کندل استیک ( یا شمعدانی ) گوناگون است. دراین نمودار تنظیمات خرید و فروش بیان شده شده است. این یکی از استراتژی های مورد علاقه در بازار معاملات است.

در نمودار کندل استیک، هر کندل چهار مورد را نشان می دهد:

  • قیمت آغازین (Open)
  • قیمت پایانی (Close)
  • بالاترین قیمت (High)
  • پایین ترین قیمت (Low)

کندل های هیکین-اشی متفاوت هستند و هر کندل بر اساس اطلاعات کندل قبل خود طراحی و محاسبه می شود یعنی:

  • قیمت پایانی: کندل هیکین-اشی میانگینی از قیمت آغازین، پایانی، بالاترین و پایین ترین قیمت است.
  • قیمت آغازین: کندل هیکین-اشی میانگینی از قیمت آغازین و پایانی از کندل قبلی است.
  • بالاترین قیمت: بالاترین قیمت در کندل هیکین-اشی از بالاترین قیمت، قیمت آغازین و پایانی انتخاب می شود که بیشترین ارزش را دارد.
  • پایین ترین قیمت: پایین ترین قیمت در کندل هیکین-اشی از پایین ترین قیمت، قیمت آغازین و پایانی انتخاب می شود که کمترین ارزش را دارد.

کندل های هیکین-اشی با همدیگر ارتباط دارند زیرا قیمت آغازین و پایانی هر کندل با استفاده از قیمت آغازین و پایانی کندل قبلی محاسبه می شود و بالاترین و پایین ترین قیمت هر کندل، تحت تاثیر کندل ماقبل خود است.نمودار هیکین-اشی نسبت به نمودار کندل استیک ها، آهسته تر حرکت می کند و سیگنال با تاخیر می دهد (مثل زمانی که ما از میانگین های متحرک (MA) در نمودار جهت معامله استفاده می کنیم).این استراتژی می تواند در بسیاری از حرکات ناپایدار قیمت، مفید باشد.این استراتژی روزانه در بازار معاملات به چند دلیل بسیار محبوب است.روش بسیار ساده ای برای تشخیص است و معامله گر بایستی منتظر قیمت پایانی کندل باشد و بعد کندل جدیدی که در حال پر شدن است.

فرمول هیکن آشی

نمودارهای عادی کندلی از مجموعه ای از کندل های آغازین-سقف-کف-پایانی (OHLC) تشکیل شده اند و در توالی های زمانی از یکدیگر جدا هستند. تکنیک هیکن آشی از برخی از ویژگی های نمودارهای کندلی استاندارد برخوردار است اما برای کندل های پایانی-آغازین-سقف-کف (COHL) از فرمول دستکاری شده ای استفاده می کند: پایانی: (آغازین + سقف + کف + پایانی) / ۴ این فرمول میانگین قیمت کندل را نشان می دهد. آغازین: (قیمت آغازین کندل قبلی + قیمت پایانی کندل قبلی) / ۲ این فرمول حد وسط کندل قبلی است. سقف: حداکثرِ (سقف، آغازین، پایانی) این فرمول بالاترین مقدار این سه مورد را به دست می آورد. کف: حداقلِ (کف، آغازین، پایانی) این فرمول پایین ترین مقدار این سه مورد را به دست می آورد.
استفاده از نمودار هیکن آشی از این نمودارها می توان در هر بازاری استفاده کرد. اکثر پلتفرم های نمودارکشی از نمودارهای هیکن آشی پشتیبانی می کنند. این نمودار ۵ سیگنال اصلی تولید می کند که با کمک آن ها می توانید روندها و موقعیت های خرید را شناسایی کنید: ۱. کندل های سفید یا سبزی که سایه ی پایینی نداشته باشند نشان گر یک روند صعودی قدرتمند هستند: به سودبری ادامه دهید. ۲. کندل های سفید یا سبز از روند صعودی خبر می دهند: شاید بخواهید استراتژی بلند مدت تری ترتیب دهید و از پوزیشن های کوتاه مدت خارج شوید. ۳. کندل هایی که بدنه ای کوتاه و در بالا و پایین خود سایه دارند نشان گر تغییری در روند سهم هستند: معامله گرانی که عاشق ریسک اند احتمالا در این جا دست به خرید و فروش می زنند، ولی بقیه منتظر تاییدیه می مانند تا تصمیم گیری کنند. ۴. کندل های سیاه یا قرمز از روند نزولی خبر می دهند: شاید بخواهید استراتژی کوتاه مدت تری ترتیب ببینید و از پوزیشن های بلند مدت خارج شوید. ۵. کندل های سیاه یا قرمزی که سایه ی بالا ندارند نشان گر یک روند نزولی قدرتمند هستند: یا خرید استقراضی انجام دهید یا منتظر برگشت روند بمانید. این سیگنال ها می توانند شناسایی روندها یا فرصت های معاملاتی را نسبت به کندل های سنتی راحت تر کنند. این ترندها با سیگنال های اشتباهی تخریب نشده اند و راحت تر می توانید آن ها را تشخیص دهید.


نمودار بالا نشان می دهد که نمودارهای هیکن آشی چطور می توانند برای تحلیل به کار رفته و تصمیم گیری را راحت تر کنند. در سمت چپ کندل های بلند قرمز دیده می شود و آغاز یک روند نزولی را نشان می دهد. با ادامه افت قیمت سهم، سایه پایینی کندل ها بلندتر می شود و این خود سیگنالی برای تغییر روند سهم است. در نتیجه کم کم فشار خرید آغاز می شود. حرکت صعودی سهم قدرتمند است و تا چند وقت نشانی از برگشت در آن وجود ندارد، تا این که چند کندل قرمز کوچک به وجود می آید که دارای سایه است. این سیگنال نشان از تردید دارد. در این مرحله، معامله گران می توانند با نگاهی کلی تر تصمیم بگیرند که استراتژی بلند مدت یا کوتاه مدت داشته باشند. این نمودارها به معامله گران کمک می کنند تا در ابتدای روندها دارایی خود را نگه دارند. همیشه بهتر است تا زمانی که رنگ کندل های هیکن آشی عوض نشده، در آن سهم بمانید. البته تغییر رنگ کندل ها لزوما به معنای پایان روند نیست و می تواند وقفه ای کوتاه را نشان دهد، ولی بهتر است نسبت به این علائم هشیار باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان