ساعدنیوز
ساعدنیوز

حکایت های خواندنی ؛ داستان عاشقانه بیژن و منیژه (عاشقانه ای جاودان در شاهنامه)

  پنجشنبه، 19 مهر 1403 ID  کد خبر 412322
حکایت های خواندنی ؛ داستان عاشقانه بیژن و منیژه (عاشقانه ای جاودان در شاهنامه)
ساعدنیوز: در این بخش از مطالب ساعدنیوز داستان آهای بسیار جالب و آموزنده را مطالعه می کنید. برای خواندن این حکایات همراه ما باشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، داستان بیژن و منیژه شاهنامه فردوسی یکی از عاشقانه‌ترین و تراژیک‌ترین روایت‌های شاهنامه است. این داستان حماسی، ماجرای عشق بیژن، پسر گیو و منیژه، دختر افراسیاب را روایت می‌کند که در دل جنگ و دشمنی دو خاندان بزرگ رخ می‌دهد و به یکی از مشهورترین داستان‌های عاشقانه در ادبیات فارسی تبدیل شده است. در ادامه این داستان را به زبان امروزی و خلاصه تر قرار داده ایم امیدواریم از خواندن آن لذت ببرید.برای آشنایی بیشتر با این داستان زیبا و خواندنی، با ما همراه باشید.

داستان بیژن و منیژه شاهنامه

شبی تاریک و طولانی بود. آسمان، مانند چادری سیاه، روی زمین را پوشانده بود. من، فردوسی، از خواب بیدار شده بودم و نمی‌توانستم بخوابم. ذهنم پر بود از افکار و داستان‌های حماسی. به همسر مهربانم گفتم: "ای ماه روی من، خواب به چشمانم نمی‌آید. بیا شمعی بیفروزیم و شبی را به خوشی بگذرانیم. کمی موسیقی و شراب، شاید بتواند آرامم کند."

همسرم با مهربانی به من نگاه کرد و یک جام می آورد. او شروع کرد به نواختن چنگ. میوه‌های تازه هم کنار دستم بود. هر چه خواستم همسرم فراهم کرد و سعی کرد مرا خوشحال کند. اما ذهنم مدام درگیر داستان‌های قدیمی ایرانی بود، مخصوصاً داستان بیژن و منیژه. به همسرم گفتم: «می‌دانی، مدتی است که به داستان بیژن و منیژه فکر می‌کنم. دلم می‌خواهد بدانم که سرنوشت این دو نفر چه شد؟»

همسرم گفت: «من یک داستان قدیمی درباره بیژن و منیژه می‌دانم. اگر دوست داری برایت تعریف کنم.» من خیلی خوشحال شدم و گفتم: «لطفاً، برای من بگو. می‌خواهم بدانم که منیژه کی بود و چه اتفاقی برای بیژن افتاد؟» در پایان داستان، همسرم به من گفت: «این داستان را از کتاب‌های قدیمی خوانده‌ام. اگر تو بتوانی این داستان را به نظم درآوری، بسیار خوشحال خواهم شد.» من نیز قول دادم که این داستان را به نظم درآورم و آن را به نام تو ثبت کنم.

بعد از پیروزی کیخسرو بر توران، جشن بزرگی برپا شد. همه پهلوانان و بزرگان ایران در این جشن حضور داشتند. در همین جشن، یکی از مرزداران به دربار آمد و از مشکل بزرگی که گریبانگیر مرزهایشان شده بود، خبر داد. گرازهای وحشی به مزارع و باغ‌هایشان حمله کرده بودند و خسارت زیادی به آن‌ها وارد کرده بودند.

کیخسرو به همه پهلوانان دستور داد تا به کمک مرزداران بروند و با این گرازها مقابله کنند. بیژن، پسر گیو، داوطلب شد تا به تنهایی به جنگ این گرازها برود. گرگین میلاد، یکی از پهلوانان دیگر، نیز برای کمک به بیژن داوطلب شد.

بیژن و گرگین راهی مرزهای توران شدند. اما گرگین در نیمه‌های راه از ادامه دادن سربازمی‌زند و بیژن را تنها می‌گذارد، بنابراین بیژن به تنهایی با گرازها می‌جنگد و همه‌ آنها را می‌کشد و دندانهای آنها را جدا می‌کند تا به شاه نشان دهد. گرگین از عملش پشیمان می‌شود و از آنجا که از غضب کیخسرو می‌ترسیده تصمیم می‌گیرد نقشه‌ای بکشد.

گرگین به بیژن پیشنهاد داد که به یک جشن بزرگ که در توران برگزار می‌شود، بروند. او به بیژن گفت که در این جشن، دختر زیبای افراسیاب، منیژه، حضور دارد و بیژن می‌تواند او را به زنی بگیرد. بیژن به پیشنهاد گرگین علاقه‌مند شد و همراه او به سمت جشن رفت. آن‌ها به مخفیگاه نزدیک جشن رسیدند و بیژن به تنهایی به سمت جشن رفت. منیژه، بیژن را دید و شیفته زیبایی او شد. آن‌ها به همدیگر دل بستند.

عشق در دل هر دوی آن‌ها شکفته شد و به سرعت شیفته یکدیگر شدند. منیژه که از عشق بیژن مطمئن شده بود، با دایه‌اش نقشه کشید تا او را به قصر ببرد. دایه هدایای گرانبهایی را برای بیژن برد و پیام عشق منیژه را به او رساند. بیژن نیز که دل به منیژه باخته بود، با خوشحالی هدایا را پذیرفت و به جشن دعوت شد.

سه روز بی‌وقفه، بیژن و منیژه در کنار هم به جشن و پایکوبی پرداختند. در شب سوم، منیژه در غذایی که برای بیژن آماده کرده بود، داروی بیهوشی ریخت. وقتی بیژن بیهوش شد، او را به آرامی به اتاقی در قصر برد و در آنجا پنهان کرد.

اما راز این عشق به سرعت فاش شد. جاسوسان افراسیاب متوجه شدند که بیژن در قصر مخفی شده است. افراسیاب که از این خبر بسیار خشمگین شد، قراخان، یکی از سرداران وفادارش را مامور کرد تا بیژن را دستگیر کند.

وقتی قراخان به اتاقی که بیژن در آن بود رسید، او را بیدار کرد و به او گفت که باید به همراه او به نزد افراسیاب برود. بیژن که از این اتفاق بسیار ناراحت بود، ماجرا را برای افراسیاب تعریف کرد و گفت که به اجبار به توران آمده است و قصد خیانتی نداشته است. اما افراسیاب به حرف‌های او اعتنایی نکرد و دستور داد تا بیژن را در چاهی عمیق بیاندازند و دهانه چاه را با سنگ ببندند.

افراسیاب همچنین دستور داد تا منیژه را به شدت تنبیه کنند. او را از قصر بیرون انداختند و به او گفتند که باید هر روز به بالای چاه بیاید و شاهد عذاب بیژن باشد. منیژه که از این اتفاق بسیار ناراحت بود، هر روز به بالای چاه می‌آمد و برای بیژن غذا و آب می‌برد. او از گوشه‌ای از سنگ، غذا و آب را به داخل چاه می‌انداخت تا بیژن از گرسنگی و تشنگی نمیرد.

گرگین که به هدف شوم خود رسیده بود و بیژن را در چاه انداخته بود، به ایران بازگشت. او با چهره‌ای غمگین و چشمانی اشک‌آلود، به نزد کیخسرو رفت و ادعا کرد که بیژن در جنگ با گورخرها گم شده است. کیخسرو که بسیار به بیژن علاقه داشت، با شنیدن این خبر بسیار ناراحت شد و دستور داد تا گرگین را زندانی کنند. گیو، پدر بیژن، که از شنیدن این خبر بسیار غمگین شده بود، باور نمی‌کرد که پسرش کشته شده باشد. او همچنان امیدوار بود که بیژن زنده باشد و به زودی به ایران بازگردد.

کیخسرو که از اندوه گیو بسیار ناراحت شده بود، تصمیم گرفت تا با استفاده از جام جهان‌نما، که تصویری از تمام جهان را نشان می‌داد، به دنبال بیژن بگردد. او جام را برداشت و به دقت به آن نگاه کرد. پس از مدتی جستجو، بالاخره توانست بیژن را در چاهی تاریک و عمیق در توران پیدا کند. کیخسرو بلافاصله نامه‌ای به رستم، پهلوان نامدار ایران، نوشت و از او خواست تا بیژن را از چنگ دشمنان نجات دهد. در این نامه، کیخسرو به رستم اطمینان داد که او را در این کار یاری خواهد کرد.

رستم پس از دریافت نامه کیخسرو، با گروهی از پهلوانان دلیر ایرانی، راهی توران شد. آن‌ها برای اینکه بتوانند به راحتی وارد توران شوند، لباس تاجران و بازرگانان را بر تن کردند و وانمود کردند که برای تجارت به آنجا آمده‌اند.

رستم و همراهانش در توران غرفه‌هایی برپا کردند و به تجارت پرداختند. در همین حین، آن‌ها به طور مخفیانه به دنبال اطلاعاتی در مورد بیژن می‌گشتند. پس از مدتی جستجو، موفق شدند محل دقیق چاهی را که بیژن در آن زندانی شده بود، پیدا کنند.

منیژه که در بیابان سرگردان بود و به دنبال غذا برای بیژن می‌گشت، ناگهان به گروه رستم برخورد. او از زبان آن‌ها فهمید که آن‌ها ایرانی هستند و برای نجات بیژن آمده‌اند. منیژه با اشتیاق داستان خود را برای آن‌ها تعریف کرد و از گیو و رستم و کیخسرو پرسید.

رستم که از شنیدن این داستان بسیار خوشحال شده بود، اما می‌خواست از صحت حرف‌های منیژه مطمئن شود، وانمود کرد که به حرف‌های او شک دارد. سپس به منیژه یک مرغ شکم پر داد و از او خواست تا آن را برای بیژن ببرد. در همین حین، رستم انگشتر معروف خود را درون شکم مرغ پنهان کرد. او می‌دانست که اگر بیژن این انگشتر را ببیند، به او اعتماد خواهد کرد.

بیژن پس از خوردن مرغ، انگشتر رستم را پیدا کرد و بسیار تعجب کرد. او فهمید که این انگشتر متعلق به رستم است و به این ترتیب، به صحت حرف‌های منیژه پی برد. منیژه به نزد رستم بازگشت و با نشان دادن انگشتر، از او پرسید: «آیا تو همان رستم هستی که صاحب این انگشتر هستی؟» رستم که از صحت گفته‌های منیژه اطمینان حاصل کرده بود، به او گفت که نیمه‌شب به بالای چاه بیاید و آتش بزرگی بیافروزد. او قول داد که با دیدن آتش، به کمک بیژن خواهد آمد.

منیژه طبق قرار، نیمه‌شب به بالای چاه رفت و آتش بزرگی افروخت. رستم با دیدن آتش، به سرعت به سمت چاه رفت و سنگ بزرگی را که دهانه چاه را مسدود کرده بود، کنار زد. سپس طنابی را به درون چاه انداخت تا بیژن بتواند از آن بالا بیاید.

قبل از اینکه بیژن از چاه خارج شود، رستم از او سوگند گرفت که پس از آزادی، به جان گرگین نیفتد. اما بیژن با عصبانیت گفت که قصد دارد از گرگین انتقام بگیرد. رستم که نمی‌خواست بیژن به خاطر خشمش، کاری احمقانه انجام دهد، طناب را رها کرد و بیژن دوباره به درون چاه افتاد.

بیژن پس از چند لحظه فکر کردن، به رستم قول داد که از گرگین را نخواهد بخشید، اما به او فرصت خواهد داد تا توبه کند. رستم از این قول راضی شد و طناب را دوباره به درون چاه انداخت. بیژن با کمک طناب از چاه بیرون آمد. رستم منیژه را همراه چند تن از همراهانش به مکانی امن برد و سپس به همراه بیژن و دیگر پهلوانان، به سمت کاخ افراسیاب حرکت کرد. آن‌ها در یک حمله غافلگیرانه، به کاخ افراسیاب حمله کردند و کاخ را به آتش کشیدند. افراسیاب و سپاهیانش در این حمله شکست سختی خوردند. رستم و همراهانش پس از غارت غنائم فراوان، به سمت ایران بازگشتند.

بیژن و منیژه، همراه با رستم و پهلوانان دلیر ایرانی، پیروزمندانه به ایران بازگشتند. مردم ایران با شادی و استقبال گرم از آن‌ها پذیرایی کردند. بیژن، که زمانی اسیر بود، اکنون به عنوان یک قهرمان به کشور بازگشته بود.

کیخسرو، شاه بزرگ ایران، از شنیدن خبر نجات بیژن بسیار خشنود شد. او به گرمی از بیژن و منیژه استقبال کرد و به آن‌ها جایگاه شایسته‌ای داد. گرگین میلاد نیز که از سوی رستم بخشیده شده بود، به دربار بازگشت. کیخسرو با بخشش گرگین، نشان داد که او پادشاهی بخشنده و مهربان است.

کیخسرو منیژه را به عنوان همسر بیژن برگزید و به آن‌ها زندگی خوش و مرفهی بخشید. او به بیژن سفارش کرد که هیچ‌گاه به خاطر اتفاقاتی که در گذشته افتاده بود، منیژه را سرزنش نکند. کیخسرو همچنین هدایای گران‌بهایی به بیژن داد تا آن‌ها را به منیژه تقدیم کند و بدین ترتیب، عشق آن‌ها را جامه عمل بپوشاند.

داستان بیژن و منیژه، یکی از زیباترین و عاشقانه‌ترین داستان‌های شاهنامه است. این داستان نشان می‌دهد که عشق می‌تواند بر هر مانعی غلبه کند و حتی در سخت‌ترین شرایط، امید به زندگی را زنده نگه دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
گشتی در خانه دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی؛ از دکوری‌ها و عتیقه جات گرانقیمت تا چیدمان منزل به سبک ترکیب مدرن و سنتی+ویدیو/ مشهود بودن سلیقه شرقی در انتخاب لوازم منزل (309 نظر) مهران غفوریان: کارگردان از من خواست برقصم و خیلی خوب رقصیدم شب که اومدم خونه گریه کردم احساس کارگری میکردم!+فیلم (255 نظر) خلاقیت خنده دار ایرانیِ نمونه در استفاده از کاسه توالت به عنوان منقل هنگام پختن جوجه کباب حماسه تاریخی آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (184 نظر) خانه مسعود پزشکیان زیر ذره‌بین؛ از مبلمان قدیمی و صنایع دستی اصفهان روی میز تا فرش تبریز اتاق نشیمن و دیوارهای گچیِ کنده شده، بدون کاغذ دیواری+عکس/ باصفا به سبک خانه‌‌های قدیمی (170 نظر) چیدمان شیک مبلمان لاکچری و خوش رنگ خانه مدرن علی دایی/ آینه کنسول سلطنتی،آباژور، میز پیانو، گل و گیاه آپارتمانی خاص و گلدان عتیقه همسر باسلیقه شهریار ایران 👌 (138 نظر) پاسخ معنادار و جالب پزشکیان به حضور در نماز جمعه امروز به امامت رهبر معظم انقلاب/ صف اول نشد صف آخر می نشینیم+ویدیو (98 نظر) لحن شیرین رهبر معظم انقلاب به هنگام سفارش چای برای پذیرایی از میهمان ویژه اش: آقا حالا وقت چائیِ +فیلم (97 نظر) (عکس) خنده معنادار آقا در کنار موشک‌های بالستیک سپاه / پیرِ ما اشرف مخلوقات است ... (87 نظر) گیتی قاسمی: بعد از جدا شدن از همسرم بی خانمان بودم و در فرودگاه می خوابیدم +ویدئو (80 نظر) علی دایی: احمدی نژاد را به رختکن راه ندادم، در نامه‌ای محرمانه از تیم ملی اخراجم کرد! (71 نظر) خلاقیت یک طلبه برای در امان نگه داشتن مردم از گرمای آفتاب به کمک عمامه‌اش (63 نظر) علیرضا بیرانوند: توی شهر خرم آباد برای چند تا خانواده خونه گرفتم با رهن کامل و سندشون پیش خودمه؛ هر سری که میرم اضافه تر میشن+ویدیو (59 نظر) نگاهی به سیگار کشیدن خلاف عرف بازیگران زن در فیلم‌های سینمایی؛ از ستاره پسیانی و سحر دولتشاهی تا نگار جواهریان و طناز طباطبایی + ویدیو (49 نظر) محمود فکری: فرهاد مجیدی نه تعصب دارد نه دانش فقط یک ارتش فحاش سایبری دارد! (47 نظر) نگاهی به استایل رسمی و شیک شهربانو منصوریان در دیدار با نیما نکیسا، مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان/به امید اتفاقات بزرگ کنار هم+ عکس (45 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فریبا نادری: وقتی فهمیدم مردم فحشم دادند خستگی‌ام در رفت!
سرخط مهم‌ترین اخبار امروز پنج شنبه 19 مهر 1403 / آمریکا: با ایران مذاکره نکرده‌ایم
فوت و فن خانه‌داری؛ 9 تکنیک طلایی برای تمیز کردن سرویس بهداشتی بدون دردسر
سرمربی خارجی استقلال خوزستان: اگر جنگ شود، اسلحه به دست می‌گیرم و با آمریکا می‌جنگم! / غیرت تو برای ایران از رضا پهلوی بیشتره ...
امین زندگانی: در طوبی نقش پر فراز و نشیبی داشتم
عجایب هفتگانهٔ جمشید؛ رازهایی از دنیای باستانی ایران
هشدار: فوراً بلاگرها را آنفالو کنید/ ساعت 12 شب صفحه‌ام را خصوصی می‌کنم و عکس‌های خیانتش را می‌گذارم!
حکایت های خواندنی ؛ داستان عاشقانه بیژن و منیژه (عاشقانه ای جاودان در شاهنامه)
از شهاب حسینی و لاله مرزبان در یک قاب تا بازیگران فیلم جدید رامبد جوان در حواشی داغ امروز پنج‌شنبه 19 مهر 1403
اعلام نتایج نهایی کنکور/ داوطلبان باید بعدازظهر روز شنبه به سنجش مراجعه کنند
39 عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در بین دانشمندان پراستناد جهان
نگاهی بر سلبریتی‌های معروفی که استاد دانشگاه نیز هستند/ از بهنوش طباطبایی و شبنم قلی خانی گرفته تا عادل فردوسی پور و آرزو افشار+ تصاویر
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی «انیشتین» نمی‌توانند 3 اختلاف تصویر " کاپ کیک" را در "3 ثانیه" طلایی پیدا کنند
تست هوش انگلیسی/ حتی افرادی با ضریب هوشی "انیشتین" نمی‌توانند کلمات انگلیسی see، cut ، man را در 7 ثانیه پیدا کنند
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند 3 حرف" M " را از میان حروف "W" در 5 ثانیه طلایی پیدا کنند
منتخب روز   
مهران مدیری به رامبد جوان : عاشق شدی ؟ آره خیلی زیاد؛ نگار خیلی آروم و درونی و ساکته چطور با تو سر میکنه؟ هشدار: فوراً بلاگرها را آنفالو کنید/ ساعت 12 شب صفحه‌ام را خصوصی می‌کنم و عکس‌های خیانتش را می‌گذارم! خانه سید محمد خاتمی زیر ذره‌بین؛ از مبلمان شیک و تابلوی تذهیب روی دیوار تا کاغذ دیواری ساده و میز چوبی گرد/ اصیل مثل خانه های ایرانی خانه مسعود پزشکیان زیر ذره‌بین؛ از مبلمان قدیمی و صنایع دستی اصفهان روی میز تا فرش تبریز اتاق نشیمن و دیوارهای گچیِ کنده شده، بدون کاغذ دیواری+عکس/ باصفا به سبک خانه‌‌های قدیمی (فیلم) فرار آمریکایی‌ها از خلیج فارس قبل از پاسخ کوبنده سپاه! / که میگفتین اسرائیل پشتش به آمریکا گرمه؟ این هم از آمریکا! تصویری جالب و پُربازدید از رهبر معظم انقلاب فنجان به دست در راهپیمایی لندن روش های نگهداری و تازه ماندن لیمو ترش دقایقی پیش؛ لبخند رضایت و حال خوش رهبر معظم انقلاب هنگام اعطا نشان فتح به سردار حاجی زاده پس از درخشش در موشک باران اسرائیل+عکس گفتگوی جذاب مسعود پزشکیان با خلبانان جت اسکورت در آسمان: انتظار نداشتیم شما ها به زحمت بیافتید؛ باعث زینت و افتخارید +ویدیو این فیلم از رهبر معظم انقلاب حسابی صهیونیست‌ها را عصبانی کرد؛ آرامش رهبری پس از پایان نماز و تبرک ایشان به تربت امام حسین(ع)+ویدیو سید حسن نصرالله: در ایران بازداشت شدم، آن هم بعد از پیروزی انقلاب و در جمهوری اسلامی! 7 تا از زیباترین جاده های ایران در فصل پاییز