همه آنچه درباره خواص روغن گنه گنه باید بدانید

  جمعه، 07 مرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
همه آنچه درباره خواص روغن گنه گنه باید بدانید
خواص روغن گنه گنه بسیار زیاد است اما همچنان این روغن در بین مردم شناخته شده نیست. بسیاری از پزشکان طب سنتی این روغن را برای درمان دردهای عضلانی، بیماری‌های عفونی و درمان مشکلات مربوط به پوست و مو تجویز می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید با خواص روغن گنه گنه آشنا شوید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

درخت گنه گنه یا سینچونا از خانواده روناس است و برگ های آن بیضی شکل و به رنگ سبز روشن هستند. گنه گنه معمولا در مناطق گرمسیری می روید و گل های کرم رنگ و کوچک دارد. روغن گنه گنه را از پوست این درخت می گیرند. اهالی آمریکای جنوبی در قرن هفدهم گنه گنه را به اروپا معرفی کردند. در آن روزگار به گنه گنه «درخت تب» یا «درخت معجزه» می گفتند، زیرا پوست این درخت در درمان تب های ناشی از مالاریا مؤثر بود. برای چندین دهه، مردم گنه گنه را فقط برای درمان مالاریا مفید می دانستند.

انواع گنه گنه

  • گنه گنه قرمز :گ این گیاه به رنگ قهوه ای قرمز است و طعمی تلخ ، کمی قابض و بدن بو است. از این ماده به عنوان تب بر، ضد نفخ، اشتها آور و تقویت کننده بدن است. هم چنین از این ماده برای استخراج ترکیبات مؤثر استفاده می کنند.
  • گنه گنه کنکینا (سین چونا) :گنه گنه کنکینا با نام های دیگری مانند چینچونا ، سین کونا ، سین چونا شناخته می شود. گنه گنه کنکینا از نظر خواص درمانی از گنه گنه قرمز غنی تر است. پوست زرد این درخت ، از معروف ترین آن است و بعد از آن نوع خاکستری و قرمز از نظر دارویی و درمانی دارای ارزش است. این گیاه مؤثرترین ماده برای درمان مالاریا است.

خواص روغن گنه گنه در طب سنتی

روغن گنه گنه اصل طعمی تلخ دارد. این روغن علاوه بر اینکه جزء فعال داروهای ضد مالاریا است، به طور گسترده برای درمان گرفتگی عضلات نیز استفاده می شود. این روغن طبع گرم و خشک دارد و از ترکیبات شیمیایی آن می توان به املاح معدنی، تانن ها، آلکالوئید ها، اسیدهای چرب و نشاسته اشاره کرد.

این روغن برای درمان انواع بیماری های دیگر از جمله سرماخوردگی، عفونت های آمیب، سوء هاضمه، اسهال، ذات الریه و حتی واریس و همچنین سیاتیک استفاده می شود. این داروی گیاهی برای درمان خماری نیز استفاده می شود.

درمان مالاریا با روغن گنه گنه

گیاه گنه گنه از مؤثرترین روش های طبیعی درمان بیماری مالاریا است . گنه گنه یا کینین درحقیقت یک بلور آلکالوئید طبیعی به رنگ سفید است. این ماده در وزیکول های اسیدی انگل مالاریا جمع می شود و با تغییر دادن pH درون سلول باعث مرگ آن می شود.

التیام ورم مفاصل و آرتروز

تورم مفصل به دلیل بزرگ شدن یک یا چند مفصل به دلیل جمع شدن مایع درون مفصل اتفاق می افتد.از دلایل رایج تورم مفاصل بیماری آرتروز است. روغن گنه گنه خاصیت ضد درد و تسکین دهنده و ضد التهاب دارد و می تواند باعث التیام دردهای عضلانی, التیام روماتیسم, التیام ورم مفاصل و آرتروز می شود. کافی است چند قطره از این روغن را با روغن بادام تلخ مخلوط کنید و آن رادر محل مورد نظر بمالید.

زانو درد

تاثیر روغن گنه گنه در بهبود درد و ضعف عضلات

روغن گنه گنه به دلیل خاصیت شل کنندگی عضلات، می تواند برای درمان گرفتگی شدید عضلات بسیار موثر باشد؛ بنابراین در صورتی که در ساق پا و یا ناحیه کمر خود، احساس درد و یا گرفتگی دارید، پیشنهاد می کنیم که این نواحی را با روغن گنه گنه ماساژ دهید. تکرار این کار کمک می کند تا درد این ناحیه تسکین پیدا کند.

اگر عضلات شما دچار ضعف شده است، پیشنهاد می کنیم که ناحیه مورد نظر خود را با روغن گنه گنه ماساژ دهید. خواص روغن گنه گنه کمک می کند تا عضلات بدن شما به خوبی تقویت شود.

خاصیت تب بری روغن گنه گنه

از خواص روغن گنه گنه می توان به خاصیت تب بری آن اشاره کرد. به این دلیل که استفاده از این روغن می تواند باعث کاهش دمای بدن شود. در نتیجه اگر در اثر بیماری های عفونی یا انگلی دچار تب بالا شدید، پیشنهاد می کنیم که از خواص معجزه آسای این روغن بهره مند شوید. برای اثرگذاری بیشتر پزشکان طب سنتی پیشنهاد می کنند که از ترکیب روغن گنه گنه با روغن بادام تلخ استفاده کنند. ماساژ بدن با این روغن کمک می کند تا حرارت بدن شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

کمک به بهبود زخم

همه افراد در طول زندگی زخم ها و خراش هایی را تجربه کرده اند . زخم ها و خراش ها راه ورود میکروب ها را به بدن باز می کنند . بنابراین مراقبت از زخم و روش درست درمان آن مهم است. روغن گنه گنه دارای خاصیت آنتی باکتریال است و برای رفع زخم های عفونی مفید است و باعث بهبودی سریع آن می شود.

نقش روغن گنه گنه در درمان بیماری های انگلی

بیماری بابزیوز در اثر انگل کنه در بدن ایجاد می شود. مصرف خوراکی روغن گنه گنه به همراه داروی کلیندامایسین کمک می کند تا مشکل شما به خوبی درمان شود. البته پیشنهاد می کنیم که قبل از مصرف خوراکی این دارو، حتما با پزشک متخصص صحبت کنید و از مصرف خودسرانه خوراکی این روغن خودداری کنید.

درمان مشکلات گوارشی

برخی از پزشکان طب سنتی برای درمان بیماری های گوارشی و سوء هاضمه از این روغن گیاهی استفاده می کنند. چرا که روغن گنه گنه می تواند باعث افزایش اشتهای شما شود. همچنین استفاده موضعی از این روغن می تواند مشکلات گوارشی شما را رفع کند. برای بهره مندی از خواص روغن گنه گنه برای درمان مشکلات گوارشی کافی است تا مقداری از این روغن را بر روی شکم خود بریزید و ماساژ دهید.

شکم درد

رفع ریزش و خشکی مو با روغن گنه گنه

اگر موهای شما دچار ریزش شده است، این بار برای درمان، روغن گنه گنه را امتحان کنید. ماساژ پوست سر با این روغن باعث می شود تا روغن به فیبر موهای شما نفوذ پیدا کند. در نتیجه رطوبت رسانی به موهای شما بیشتر خواهد شد و کمک می کند تا رشد موها نسبت به قبل فعال تر شده و ریزش موها متوقف شود.

روغن گنه گنه به دلیل خاصیت رطوبت رسانی بالای خود، خشکی موهای شما به خوبی برطرف می سازد.

تنظیم چربی و حفظ رطوبت پوست با روغن گنه گنه

برخلاف تصور عموم، یکی از خواص روغن گنه گنه تنظیم چربی پوست است. استفاده موضعی از روغن گنه گنه کمک می کند تا میزان ترشح چربی پوست صورت به خوبی تنظیم شود؛ بنابراین اگر شما هم از جوش های پوست صورت خود خسته شده اید، روغن گنه گنه را استفاده کنید. چرا که این روغن می تواند چربی پوست صورت شما را به خوبی کنترل کند.

روغن گنه گنه به دلیل خاصیت نرم کنندگی و آب رسانی خود، برای رطوبت رسانی به پوست شما یک گزینه ی پیشنهادی مناسب است.

پاکسازی پوست

اگر به دنبال یک راه طبیعی برای پاک سازی پوست صورت خود هستید، روغن گنه گنه را به شما پیشنهاد می دهیم. این روغن به دلیل خواص لایه برداری خود، باعث می شود تا سلول های مرده از روی پوست شما دفع شود. در نتیجه بعد از مدتی استفاده از این روغن، پوست شما روشن تر از قبل خواهد شد.

پاک کردن پوست صورت

تاثیر روغن گنه گنه در درمان خشکی پوست صورت

یکی از خواص روغن گنه گنه خاصیت آبرسانی طبیعی آن است. در نتیجه اگر دچار خشکی پوست هستید، پیشنهاد می کنیم که برای درمان خشکی، پوست خود را با روغن گنه گنه ماساژ دهید. بعد از استفاده از این روغن، پوست شما حالتی مرطوب به خود می گیرد و کمک می کند تا آبرسانی به پوست به صورت عمیق اتفاق بیفتد. همچنین استفاده از روغن گنه گنه می تواند لکه های پوستی را به خوبی از بین ببرد.

تنظیم چربی و حفظ رطوبت پوست با روغن گنه گنه

برخلاف تصور عموم، یکی از خواص روغن گنه گنه تنظیم چربی پوست است. استفاده موضعی از روغن گنه گنه کمک می کند تا میزان ترشح چربی پوست صورت به خوبی تنظیم شود؛ بنابراین اگر شما هم از جوش های پوست صورت خود خسته شده اید، روغن گنه گنه را استفاده کنید. چرا که این روغن می تواند چربی پوست صورت شما را به خوبی کنترل کند.روغن گنه گنه به دلیل خاصیت نرم کنندگی و آب رسانی خود، برای رطوبت رسانی به پوست شما یک گزینه ی پیشنهادی مناسب است.

عوارض استفاده از روغن گنه گنه

مصرف این روغن مانند هر ماده طبیعی دیگر ممکن است عوارضی را برای شما به دنبال داشته باشد؛ بنابراین اگرچه خواص روغن گنه گنه بسیار زیاد است، اما پیشنهاد می کنیم که قبل از مصرف روغن گنه گنه نسبت به عدم حساسیت آن اطمینان حاصل کنید تا دچار عوارض ناخواسته آن نشوید.از جمله عوارض روغن گنه گنه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال در بینایی: در صورت مصرف زیاد از حد روغن گنه گنه ممکن است دچار تاری دید و یا کاهش بینایی شوید.
  • وزوز گوش: برخی از افراد در اثر استفاده بیش از اندازه روغن گنه گنه دچار وزوز گوش و یا صدا خواهند شد.
  • التهاب پوستی: در صورت داشتن حساسیت به این روغن ممکن است در اثر استفاده موضعی، برخی از نواحی پوست شما دچار التهاب و خارش شود.
  • درد شکم و حالت تهوع: در اثر مصرف خوراکی روغن گنه گنه این حالت دور از انتظار نیست.
  • سقط جنین: مصرف عصاره روغن گنه گنه در زنان باردار منع مصرف دارد. چرا که ممکن است باعث سقط جنین شود. همچنین اثرات گنه گنه ممکن است باعث ناشنوایی و هیپوپلازی عصب بینایی در نوزادان شود؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم که از مصرف خوراکی روغن گنه گنه در نوزادان و کودکان جدا خودداری شود.

نحوه مصرف روغن گنه گنه

برای استفاده موضعی از این روغن می توانید گنه گنه را با روغن دیگری مانند سیاهدانه ترکیب کنید. سپس مقداری از آن را بر روی محل درد خود بریزید. سپس آن را به آرامی ماساژ دهید. در آخر یک حوله گرم بر روی آن قرار دهید.در صورت خریداری روغن گنه گنه بهتر است که آن را در محیط خشک و بدور از نور خورشید نگهداری کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (615 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (192 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان