ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز در مورد پولیش دندان

  یکشنبه، 28 فروردین 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
همه چیز در مورد پولیش دندان
پولیش دندان درمانی است که برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان انجام می شود. این روش درمانی باعث می شود که دندان ها سفیدتر، درخشان تر و بدون لکه شوند. پولیش کردن دندان باعث می شود که سلامت و زیبایی دندان ارتقا یابد.در این مطلب در مورد پولیش دندان بحث می شود.

پولیش دندان روشی برای صاف و براق کردن مینای دندان است که نه تنها به زیبایی دندان ها کمک می کند، بلکه پوسیدگی های روی سطح دندان را پاکسازی می نماید. با این حساب پولیش دندان هم یک روش زیبایی محسوب می شود و هم یک روش درمانی. برای دانستن نحوه پولیش دندان و ضرورت انجام آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه به اهمیت پولیش برای دندان ها، تعداد دفعات لازم برای پولیش در هر سال و هزینه پولیش دندان توضیح داده شده است.

اهداف پولیش دندان

پیش از این پولیش دندان به عنوان بخشی از روند بهداشت دهان و دندان به طور منظم انجام می گرفت. اما کمی نگذشت که مشخص شد استفاده بیش از حد از این روش لایه بیرونی و محافظ دندان را از بین می برود. از بین رفتن این لایه باعث می شود که دندان ها در برابر لکه و تجمع پلاک آسیب پذیر شوند. به علاوه، استفاده مداوم از این روش لایه فلورایدی دور دندان را از بین می برد.امروزه دندانپزشکان استفاده از این روش را به طور مداوم توصیه نمی کنند و تنها در موارد خاص از آن استفاده می شود.

پولیش دندان
انواع پولیش دندان

پولیش دندان انواع مختلفی دارد که بر اساس شرایط دهان و وضعیت دندان ها پولیش دندان انواع مختلفی دارد که بر اساس شرایط دهان و وضعیت دندان ها، توسط دندانپزشک به بیمار پیشنهاد می شود. در ادامه انواع مختلف پولیش دندان توضیح داده شده است:

  1. پولیش درمانی: اگر دندان ها دارای پوسیدگی باشند، از این روش پولیش برای دندان ها استفاده می شود. این نوع پولیش در واقع باعث می شود هر گونه پلاک دندان و میکرو ارگانیسم از سطح دندان ها پاکسازی شود.

  2. پولیش زیبایی: در این روش هر گونه پلاک و لکه از روی سطح دندان پاکسازی می شود. طی فرآیند پولیش زیبایی از یک خمیر ساینده برای درخشان شدن مینای دندان استفاده می شود. هرچند این عمل با هدف زیباتر شدن دندان ها و لبخند انجام می شود، اما از آنجاییکه پوسیدگی را از بین می برد، سلامت دهان و دندان ها را نیز ارتقاء می دهد.

  3. پولیش سطحی: در این روش تاج دندان ها پاکسازی می شود و دندان ها سفید تر و درخشان تر می شوند. تنها هدف این روش زیبا تر شدن دندان ها و لبخند از طریق درخشان تر شدن دندان های بیمار است.
پولیش دندان

مزایای پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان روندی است که نه تنها دندان را پولیش می کند بلکه لکه ها، پلاک و میکروارگانیسم های روی سطح بیرونی دندان را از بین می برد.مهمترین مزیت این روش نسبت به اسکیلینگ (جرم گیری عمیق دندان) این است که این روش درمانی بدون درد است. در مطالب پیشین در مورد روش های جرم گیری دندان و اسکیلینگ توضیح داده ایم . توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه این مطالب را مطالعه کنید. از سوی دیگر، بلافاصله پس از انجام پولیش، بیمار احساس می کنند که دندان های تمیز و صافی دارد.

کدام لکه ها با پولیش دندان از بین می روند؟

لکه های روی دندان دو نوع هستند: درونی و خارجی. لکه های درونی در اثر برخی بیماری ها، مصرف برخی داروها یا ابتلا به مشکلات نقص مینای دندان و عصب کشی به وجود می آیند. لکه های خارجی لکه هایی هستند که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و سیگار کشیدن به وجود می آیند. لکه های سطحی را به روش های متعدد از پولیش تا بلیچینگ برطرف می کنند.پولیش دندان تنها برای زدودن لکه های خارجی مفید است و نمی تواند لکه های درونی را از بین ببرد. یکی از مزایای این روش کاهش هزینه های دندانپزشکی زیبایی است. هزینه این روش درمانی در مقایسه با بلیچینگ دندان پایین تر است. داشتن دندان های درخشان و صاف با هزینه پایین از مزایای پولیش دندان به شمار می رود.

دندان پولیش شده

آیا پولیش دندان روندی ضروری است؟

معاینه دندان و جرم گیری دندان ها هر شش ماه یک بار ضروری است. جرم گیری باعث می شود که دندان ها از پلاک و باکتری تمیز شوند و از سلامت آنها محافظت می شود. برخی از دندانپزشکان پس از جرم گیری دندان از پولیش برای ایجاد صطح صاف تر و درخشندگی بیشتر استفاده می کنند. با این حال، پولیش کردن دندان ها ضرورتی ندارد و می توانید از آن صرف نظر کنید. به یاد داشته باشید که بهتر است این روش را به طور مداوم انجام ندهید.

مراحل انجام پولیش دندان

همانطور که اشاره شد، پولیش دندان روشی برای تمیز شدن و سفید تر شدن دندان ها است که یکی از آخرین مراحل کار یک دندانپزشک بر روی دندان های بیمار خود است. اما پولیش دندان چگونه انجام می شود؟ پولیش دندان مراحلی دارد که در ادامه هریک از این مراحل توضیح داده شده است:

  • معاینه بیمار و بررسی میزان پوسیدگی مینای دندان:دندانپزشک دندان های بیمار را معاینه میکند و وضعیت پوسیدگی و نقاط ضعف مینای دندان را مورد بررسی قرار می دهد.
  • پاکسازی پلاک های دندان:در صورتی که روی دندان های شما پلاک تشکیل شده باشد (پلاک ها باقی مانده غذا هستند که در اثر نظافت نادرست روی دندان جمع شده و باعث ایجاد پوسیدگی می شوند)، پلاک و تارتار از سطح دندان های بیمار پاکسازی می شود.
  • پاکسازی دندان:در این مرحله دندانپزشک از یک ابزار مخصوص و خمیر پولیش استفاده می کند. ممکن است در صورت نیاز از پولیش هوا نیز استفاده شود. ابزار پولیش، آب و هوا را با فشار ملایمی روی دندان ها می پاشد و از یک ماده ساینده برای پاکسازی دندان استفاده می نماید.
پاکسازی دندان

استفاده از پولیش دندان برای چه بیمارانی ممنوع است؟

اگر بیمار دچار بیماری های لثه مانند تحلیل بیش از اندازه لثه و یا بیرون زدگی ریشه دندان باشد، بهتر است از انجام پولیش دندان خودداری کند. همچنین حساسیت دندان، ضعیف بودن مینای دندان، انواع بیماری های لثه و بافت داخلی دهان، وجود پوسیدگی های درمان نشده و آلرژی به خمیر ساینده پولیش، از جمله مواردی است که ممنوعیت پولیش را به همراه دارد.
علاوه بر این ها، ابتلا به بیماری هایی همچون بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و مشکلات تنفسی می تواند مانع از انجام پولیش دندان شود. به همین دلیل لازم است قبل از هرگونه اقدام ابتدا دندانپزشک خود را از سوابق بیماری های پیشین خود آگاه سازید تا در هنگام درمان با مشکل مواجه نشوید.

آیا پولیش کردن دندان ضروری است؟

معاینه و جرم گیری دندان ها هر شش ماه یکبار کاملاً ضروری است چرا که جرم گیری، ابتلا به پوسیدگی دندان را از بین می برد و سطح دندان ها را از هرگونه پلاک و باکتری تمیز می کند. بعضی از دندانپزشکان پس از جرمگیری برای صاف تر شدن و درخشان تر شدن دندان ها، با هماهنگی با بیمار، اقدام به پولیش دندان می کنند. پولیش دندان بدون آسیب به سطح دندان ها، به آنها جلوه زیباتری می بخشد. بهتر است در طول سال دو مرتبه برای جرمگیری و پولیش دندان به دندانپزشک خود مراجعه نمائید تا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری نمایید.

در هنگام پولیش دندان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در فرآیند انجام پولیش دندان، رعایت یک سری نکات از سوی دندانپزشک لازم و ضروری است. این نکات عبارتند از:

  1. در طی فرآیند پولیش دندان، دقت بالایی به کار گرفته شود تا ریسک ساییده شدن و از بین رفتن مینای دندان کاهش یابد.
  2. حتی المقدور از مواد و ابزار با میزان سایندگی پایین استفاده شود.
  3. در استفاده از ابزار آلات و سرعت و فشار دستگاه پولیش نهایت دقت صورت گیرد تا دندان ها دچار آسیب دیدگی نشوند.
دستگاه پولیش دندان

آیا در خانه می توانید دندان های خود را پولیش کنید؟

در حال حاضر بسیاری از دستور العمل ها و کیت های پولیش دندان بدون نسخه وجود دارد که مدعی هستند بیماران همان نتیجه زیبایی و از بین رفتن پوسیدگی را در منزل می گیرند. حتی برخی توصیه های خانگی برای سفید شدن دندان ها در خانه وجود دارند مانند جوش شیرین یا زغال فعال. اما آیا این ها می توانند جایگزین روش درمانی و پزشکی پولیش دندان شوند؟
اکثر دندانپزشکان این روش های خانگی را رد می کنند و آنها را توصیه نمی کنند. اگرچه جوش شیرین می تواند دندان را صیقل داده و تاثیر مشابهی دارد اما می تواند تاثیر منفی روی معده و دستگاه گوارش بگذارد. همچنین در صورت زیاده روی و از بین رفتن مینای دندان، هرگز بازسازی نمیشود و موجب حساسیت دندان و حتی افزایش خطر پوسیدگی دندان میشود. همچنین دندانپزشکان توصیه میکنند به هیچ عنوان از کیت های موجود در بازار برای پولیش دندان در خانه استفاده نکنید. میزان استفاده از خمیر پولیش، زمان استفاده از آن و فشار ابزار موضوعی است که تنها توسط دندانپزشک متخصص قابل انجام است. از این رو برای پولیش دندان حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (380 نظر) مهران رجبی: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد (109 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (58 نظر) چرا رهبر انقلاب در زمان ایراد خطبه نماز عید فطر بغض کردند؟ (35 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا بَنّا در مقاوم سازی پی ساختمان/به این باید دکتری افتخاری بدن! +عکس (32 نظر) مراسم عقد ساده و بدون تجملات نوه آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور نوه امام خمینی/ چه منزل باصفا و دلبازی+عکس (29 نظر) مراسم تشییع پدر شهاب حسینی، قبادِ سریال شهرزاد با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی (26 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (24 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (23 نظر) جشن تولد ساده و خلوت سارا و نیکای پایتخت در یک رستوران لوکس و شیک/ رنگ کیکشون چقدر دلبره+عکس (22 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (21 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (17 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شیرازی، با نوشته جالب پشت خاور اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (16 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (16 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: وقتی دختره بهش میگه به فوکول من گیر نده +ویدئو😂👌 (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
قاب دسته جمعی و باحال بازیگران سریال نون خ در پشت صحنه/ چقدر باهم صمیمی هستن+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه لوکس ساره بیات با چیدمان منحصر به فرد و ایرانی پسند+عکس گشت و گذار سعید راد، میرزا رضای گیلدخت با نوه خوشتیپ و فوتبالیستش+عکس رونمایی از استایل دامادی شیک و اروپایی سردار آزمون ستاره تیم ملی/ با این کت و شلوار غوغا کرد+عکس فال انبیاء روزانه چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 غم بسیار بزرگ بردل حسین کنعانی زادگان/ ستاره تیم ملی عزادار شد چهره ماتم زده همسر جوان حسن جوهرچی، بازیگر محبوب سریال فاصله ها در مراسم تشییع شوهرش/ حیف جوونیش+عکس رونمایی از چهره جوان و قدِبلند دختر پریوش نظریه، طاووس الملوک سریال گیلدخت/ چقدر شبیه مامانش هست+عکس درخواست متفاوت و بداهه گویی جالب شهاب حسینی در دیدار با رهبر انقلاب+ویدیو تغییر چهره و استایل امپراطور سریال دونگی در 52 سالگی/ چه خوشتیپ و باکلاس+عکس خلاقیت جالب و خنده دار یک دانش آموز تنبل در امتحان عربی/ مرزهای تقلب رو جا به جا کردین!+عکس لباس عروس شیک و ساده مریم امیرجلالی، ناهید سریال "خانه به دوش"/ آقای داماد زیادی شبیه یوسف تیموریه، نیست؟ ماجرای دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!/ دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ... نیم نگاهی به دکوراسیون شیک و باکلاس خانه حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال/ چه مبل خوشگلی داره +عکس نگاهی به مراسم تولد هوش پَران حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال با دیزاین شاهکار/مبارکا باشه +عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 معرفی بروکر کوتکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 عملیات ایران باعث مهار نتانیاهو می‌شود زدن یک تیر و سه نشان با رزرو تور اروپا در زمان برگزاری فستیوال فیلم کن! تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست/ مرد همسرکش بخشیده شد چون... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 + فیلم تعجب و شگفتی رسانه اسرائیلی از واکنش علی کریمی به حمله موشکی پهپادی سپاه به اسرائیل روایت جالب رهبر معظم انقلاب از کتاب کرایه کردنشان به مبلغ هر شب 1 قِران+ویدیو/ کتابفروشی ناراحت شد که چرا من هر جلد رو توی یک شب میخونم! فرمول محاسبه وزن ورق روغنی نگاهی به دسته گل شیک و حلقه های زیبا و باکلاس سوگل طهماسبی، ریحانه سریال فاصله ها/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس ماجرای فوت یک دختر در اجرای طرح عفاف و حجاب در خیابان وزرا چیست؟ خلاقیت تحسین برآنگیز شهرداری در ترغیب کودکان به انداختن زباله در سطل آشغال+عکس/ آفرین به این ذهن توانمند👏 نگاهی به تمرینات سخت ورزشی امیرحسین زارع کشتی گیر افتخار آفرین در کنار ساحل/ هزار ماشاالله به این جوون پُر زور +فیلم توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر شیشه در این شهر! رونمایی از حضرت عشق امیرحسن زارع مدال آور کشتی/ همیشه کنار هم +عکس عکسی بانمک و جالب از دوران کودکی لعیا زنگنه، رعنای سریال مادرانه/ چقد ناز و دوست داشتنی بوده😍 حضور بازیگران معروف و محبوب در مراسم تشییع حسن جوهرچی، شوهرعمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ از لعیا زنگنه تا رضا توکلی و امین تارخ+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از روستایی با اهالی فرهیخته؛ از دهیار دهه هفتادی با لیسانس حسابداری تا چوپانی با فوق لیسانس علوم سیاسی خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل ابر/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت خنده دار و هوشمندانه مادر ایرانی در تغییر کاربری بامیه‌های مونده از ماه رمضان +عکس/ از شیرینی افطار به خورشت ناهار🤣 6 فرد مشهور که ضریب هوشی آن‌ها با انیشتین برابری می‌کند
تیتر امروز   
غم بسیار بزرگ بردل حسین کنعانی زادگان/ ستاره تیم ملی عزادار شد ماجرای دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!/ دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ... فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 عملیات ایران باعث مهار نتانیاهو می‌شود تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست/ مرد همسرکش بخشیده شد چون... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 + فیلم تعجب و شگفتی رسانه اسرائیلی از واکنش علی کریمی به حمله موشکی پهپادی سپاه به اسرائیل ماجرای فوت یک دختر در اجرای طرح عفاف و حجاب در خیابان وزرا چیست؟ توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر شیشه در این شهر! بیوگرافی و زندگی خصوصی رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از روستایی با اهالی فرهیخته؛ از دهیار دهه هفتادی با لیسانس حسابداری تا چوپانی با فوق لیسانس علوم سیاسی