دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای ورزش / ورزش درمانی /

حرکات اصلاحی برای شانه های نامتقارن 

دوشنبه، 05 آبان 1399
در شرایط عادی، هر دو شانه متقارن بوده و درزمان استراحت در یک سطح قرار دارند. شانه نابرابر وضعیتی غیر طبیعی است که طی آن بین شانه عدم تقارن مشاهده می شود. نابرابری شانه ها ممکن است در چند حالت ایجاد شود اما شایع ترین حالت این ناهنجاری زمانی است که یک شانه حتی در حالت استراحت در سطحی بالاتر از دیگری قرار می گیرد.

يكسان نبودن فاصله شانه ها با خط افقي مرجع در يك طرف را عارضه شانه نابرابر گويند. اگر عارضه شانه نابرابر درمان نشود و منجر به عارضه كج پشتي شود، ستون مهره ها به سمت شانه افتاده دچار تعقر ميگردد و خود عوارضي مانند اختلالات عصبي،اختلال در راه رفتن و كاهش تحرك ستون فقرات را در پي خواهد داشت.

تعریف شانه نابرابر:

چنانچه سطح شانه ها را با یک خط افقی مورد ارزیابی قرار دهیم درشرایط طبیعی هردو شانه باید نسبت به این خط، فاصله یکسان داشته باشند. یکسان نبودن فاصله شانه ها نسبت به خط افقی را عارضه شانه نابرابر می نامند. در این وضعیت یک طرف بدن قوی شده و طرف دیگر در حالت ضعف باقی می ماند و شانه طرف ضعیف به طرف پایین متمایل می گردد و حالت افتادگی به خود می گیرد. این عارضه ممکن است بصورت یک طرفه یا دوطرفه مشاهده شود.

علل ایجاد شانه های نابرابر

عوامل متعددی در ایجاد شانه­های نابرابر مؤثرند که از اصلی­ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از دلایل احتمالی شانه های نامتقارن و نابرابر، عدم تعادل در عضلات است. دلایل زیادی برای عدم تعادل عضلات وجود دارد، از جمله حرکات تکراری. هنگامی که از یک گروه عضلات به طور مکرر برای یک عمل بخصوصی استفاده می شود، این عضلات ممکن است بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرند یا تا حدی منقبض شوند. علاوه بر این، حفظ وضعیت نادرست قرار گیری بدن می تواند باعث ایجاد عدم تعادل و تقارن در شانه ها شود. وضعيت نادرست قرارگیری بدن می تواند دامنه حركت را تحت تأثیر قرار دهد و درنهایت منجر به آسیب دیدگی شود.
  • اسكوليوز نیز می تواند نقش مهمی در ایجاد شانه های نابرابر داشته باشد. اسکولیوز، انحنا و انحراف جانبی ستون فقرات است و نابرابر و نامتقارن بودن شانه ها، از علائم آن است که در این حالت، یکی از تیغه های شانه بالاتر از دیگری بوده، کمر ناهموار و لگن بالا و پایین است.
  • مشکلات عصبی مانند رادیکولوپاتی یا فشردگی عصب نیز از دیگر دلایل نابرابری شانه ها است
  • خوابیدن در وضعیت نامناسب، حمل اجسام سنگین مانند کیف های دارای بند بلند یا حمل لپ تاپ با یک دست برای مدت طولانی، استرس، محدودیت های تنفسی و استفاده از تلفن های همراه بر نابرابر و نامتقارن شدن شانه ها تأثیر می گذارد.

علائم و عوارض شانه های نابرابر

  • درد در نواحی کمر، شانه، سر و گردن
  • احساس سفتی و کشیدگی شانه
  • ضعیف شدن عضلات سمتی که پایین تر است
  • منطبق نبودن سر با خط میانی بدن
  • بورسیت و التهاب مفاصل

حرکات اصلاحی برای شانه های نابرابر

درمان شانه های نامتقارن با فشردن تیغه ی شانه

یکی دیگر از حرکات اصلاحی برای درمان شانه های نامتقارن فشردن تیغه ی شانه است. برای انجام این ورزش در برابر یک آینه قرار بگیرید. هر دو دست را در کنار بدن قرار دهید. سپس تیغه های شانه را به سمت همدیگر، بالا و پایین حرکت دهید. به این صورت که یکبار شانه ها را به سمت هم و بعد آن ها را به سمت بالا و پایین حرکت دهید. این حرکت را باید ۱۰ بار تکرار کنید. زمان بالا آوردن شانه ها، اجازه ندهید آن ها تا حد گوش بالا بیایند.

کشیدن باند ورزشی و برابر کردن شانه ها

یکی دیگر از ورزش های مؤثر برای درمان شانه های نامتقارن، کشیدن باند ورزشی است. برای انجام این حرکت ورزشی ابتدا روبه روی یک آینه قرار بگیرید و دو طرف باند را در دو دست خود بگیرید. در آینه نگاه کنید که در حین انجام این ورزش، شانه ها با هم برابر باشد. سپس آرنج های خود را صاف کنید. هر دو بازو را به اندازه ی ارتفاع شانه ها بالا بیاورید. در همین حالت، آرنج ها را صاف نگهدارید و کف دست های خود را به سمت زمین بچرخانید و تا می توانید دو انتهای باند را از هم دور کنید. در همین حالت در آینه نگاه کنید تا مطمئن شوید شانه های شما در یک خط قرار دارند. شما باید به مدت ۳ ثانیه در همین حالت قرار بگیرید. سپس به آرامی دست ها را در مقابل خود قرار دهید. این حرکت را باید ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

درمان شانه های نامتقارن با حالت فرشته به دیوار

یکی دیگر از حرکت های مؤثر برای اصلاح شانه های نامتقارن انجام حرکت ورزشی فرشته به دیوار است. برای انجام این حرکت ورزشی، پشت به دیوار بایستید. در حالی که شانه های شما متعادل باشد. سپس آرنج های خود را در زاویه ۹۰ درجه قرار دهید. به طوری که پشت آرنج با دیوار تماس داشته باشد. با انجام این حرکت، شانه ها به سمت بالا می آید. تیغه های شانه نیز باید در تماس با دیوار باشد. با بالا آوردن بازوها، شانه ها از جای خود حرکت می کند. مراقب باشید برای بازگشت به حالت قبل، شانه ها را به آهستگی پایین بیاورید. این حرکت را باید ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

شنای سوئدی

یکی از راههای درمان کتف بالدار شنای سوئدی است. شنا با دست باز بهترین حالت است. برای انجام این تمرین، چهار دست و پا نشینید. سپس زانوها را از زمین جدا کرده و پاها را در وضیعت کشیده و روی نوک پنجه قرار دهید. با خم و راست کردن آرنج می توانید بدن را مانند شکل زیر به سمت پایین و بالا بکشید.

خم شدن به پهلو با دمبل

بایستید. دست راست را پشت سرتان بگذارید در حالی که یک دمبل در دست چپ خود دارید. بالاتنه را به چپ خم کنید. سعی کنید دمبل را به زانوی چپ نزدیک کنید.

فشار شانه ها به زمین

در این تمرین به پشت بخوابید. زانو ها را خم کنید. دمبل هایی را که در دست دارید تا بالای سر بیاورید. دستها را پایین بیاورید به صورتی که آرنج شما فقط با زمین در تماس باشد. 1 ثانیه صبر کنید و دوباره با فشار و سریع دمبل ها را بالا ببرید. این حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید.

1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
سابمیت مقاله چیست؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
مراحل سابمیت مقاله