ایمپلنت و بریج دندان چه تفاوت هایی دارند؟

  جمعه، 25 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
ایمپلنت و بریج دندان چه تفاوت هایی دارند؟
ایمپلنت و بریج هر دو روشی برای جایگزین کردن دندان از بین رفته است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد.

ایمپلنت و بریج هر دو روشی برای جایگزین کردن دندان از بین رفته است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد.یکی از مهمترین مزایای ایمپلنت نسبت به بریج، سالم ماندن دندان های دیگر است. در بریج دندان، دندان های سالم طرفین ناحیه بدون دندان به عنوان پایه و پشتیبان عمل میکند به این صورت که دندان های طرفین بریج تراشیده شده و روکش می شود تا به شکل یک پل اتصال در محل بی دندان عمل کند ولی در ایمپلنت آسیبی به دندان های دیگر نمی رسد. در بعضی مواقع یک دندان هم به عنوان پایه استفاده می شود.مشکل دیگر بریج این است که دندان هایی که زیر روکش قرار دارند طی گذشت چند سال دچار پوسیدگی می شود، در نتیجه شما به جای یک دندان خراب، دو یا سه دندان خراب دارید.مزیت دیگر ایمپلنت عدم تحلیل رفتن استخوان فک است. زیرا ایمپلنت به شکل یک پیچ از جنس تیتانیوم در استخوان فک کاشته می شود و پس از مدتی ( 3_6 ماه) به استخوان فک جوش می خورد. اما در بریج دندان استخوان فک دچار آتروفی یا به اصطلاح تحلیل می شود که به دلیل عدم استفاده از آن است.

ایمپلنت نسبت به بریج دوام و طول عمر بیشتری دارد. طول عمر بریج بین 10-15 سال است. بهداشت دهان و دندان در ایمپلنت بهتر و راحتتر انجام می شود .هزینه ی بریج نسبت به ایمپلنت دندان کمتر است اما با توجه به اینکه بریج بعد از چند سال دچار خرابی و پوسیدگی دندان های زیر روکش می شود و باید تعویض شوند که در نهایت بیمار هزینه ی بیشتری را باید پرداخت کند. ایمپلنت یک روش دائمی است که طی چندین مرحله در طول چند ماه انجام می شود و بیمار می تواند هزینه را در هر مرحله پرداخت کند.

ایمپلنت هم از لحاظ استقامت و محکم بودن و هم چنین قدرت جوییدن دارای کیفیت بالاتری نسبت به بریج است.به طور کلی برای کسانی که دوست دارند دندان هایی با ظاهر طبیعی و زیبا و احساس بهتری در هنگام جویدن داشته باشند، کسانی که نمیخواهند دندان های سالم مجاور دندان از بین رفته شان تراشیده شود و کسانی که تمایل به استفاده از دندان مصنوعی متحرک ندارند، استفاد از ایمپلنت توصیه می شود.
در نهایت هر کدام از این روش ها با توجه به معاینه و تشخیص پزشک انجام می شود.

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان

در روش ایمپلنت کردن دندان، دندان با استفاده از یک پروتز بادوام در فضای خالی اعمال می شود و دندان های اطراف به هیچ عنوان درگیر نخواهد شد، در این روش شما هیچ گونه مشکلی نخواهید داشت در این روش اغلب دائمی نامیده می شود. پروتز بکار رفته برای این روش اغلب به صورتی است که به سرعت با استخوان فک و لثه شما سازگار شده و می تواند حکم دندان طبیعی را برای شما فراهم نماید.

مراقبت های دهان و دندان بسیار بهتر از بریج دندان است. توجه نمایید که در روش بریج اغلب سه تاج دندان درگیر است و مبرهن است که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان کمی دشوار خواهد بود. مراقبت از دندان در روش بریج دشوارتر است. شرایط همچون دندان های طبیعی پیش می رود و نیاز به حرکت اضافه تری نخواهد بود.

کدام روش ماندگار تر است؟

با استفاده از روش در واقع شما از لثه و استخوان اطراف محافظت نموده اید. یکپارچگی در این روش بسیار سریعتر و باکیفیت بیشتری صورت می پذیرد، فلز استفاده شده در این روش در برابر هر نوع پوسیدگی بسیار مقاوم است. اما در مورد بریج، به طور کلی بریج دوام 10 ساله دارد و دندان های درگیر نیز دچار پوسیدگی می شوند. هرچه این پوسیدگی بیشتر باشد در واقع احتمال شکستگی در بریج بیشتر است. توجه نمایید که عمر این روش با رعایت بهداشت تا 25 سال اعلام شده است.

کدام روش زیباتر است؟

از لحاظ زیبایی می بایست فاکتورهای مختلفی را مدنظر قرار داد. در واقع این موضوع به تخصص دندانپزشک بر می گردد. در بررسی های انجام شده مشخص شد که این روش دارای ظاهری طبیعی تر بوده و اغلب گزینه ای مناسب تر می باشد، بهترین دندانپزشکی زیبایی با توجه به فاکتورهای زیبایی به سادگی می تواند تشخیص دهد که استفاده از این روش برای شما مناسب تر خواهد بود و یا بریج. در نظر داشته باشید که برای دندان های جلویی این روش گزینه ای زیباتر و مورد پسندتر می باشد.

خطرات و عوارض ایمپلنت یا کاشت دندان

از معایب نصب یک ایمپلنت دندانی این است که نیازمند جراحی های نسبتا جدی و چند مرحله ای می باشد که تنها از عهده جراح دندانپزشک خبره بر می آید. علاوه بر آن، کاشت یک ایمپلنت نیازمند مدت بهبودی طولانی تری است که البته در مقایسه با نتیجه حاصل از آن، می ارزد.

از آنجایی که ایمپلنت شامل جراحی دندان می شود، در صورتی که در یک کلینیک یا مطب دندانپزشکی معتبر و مجهز و تمیز انجام نشود، امکان بروز عفونت در محل ایمپلنت نیز وجود دارد. در این صورت امکان دارد دندان های مجاور در نتیجه جراحی یا عفونت تحت تاثیر قرار گیرند. احتمال آسیب عصبی دائمی وجود دارد که می تواند سبب بی حسی دهان شود. همچنین امکان پس زدن ایمپلنت دندان نیز وجود دارد.

ایمپلنت در فک پایین از نظر آسیب عصبی حساس تر بوده و به دقت بیشتری توسط دندانپزشک نیاز دارد.

افراد بسیاری به دلیل این عوامل و احتمال بی حسی چانه از انتخاب ایمپلنت در فک پایین خود صرف نظر می کنند. اما باید بدانید در صورتی که در انتخاب متخصص ایمپلنت خود دقت کافی را اعمال کرده باشید، دیگر نیازی نیست نگران این فرآیندها باشید.

خطرات پل دندانی بسیار کمتر هستند اما در صورتی که دندان های حمایت کننده به اندازه کافی قوی یا سالم نباشند امکان عدم موفقیت آن وجود دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (460 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (320 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (38 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (8 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند