تفاوت ایمپلنت تیتانیوم با زیرکونیا چیست؟

  چهارشنبه، 30 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
تفاوت ایمپلنت تیتانیوم با زیرکونیا چیست؟
وجود برندهای مختلف ایمپلنت در بازار جهانی، کار انتخاب کمی سخت می‌شود. همچنین در کنار این موضوع، انتخاب نوع ایمپلنت نیز بسیار چالش‌برانگیز است. از لحاظ جنس ایمپلنت، امروزه ایمپلنت‌های تیتانیوم و زیرکونیا در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو ایمپلنت شباهت‌ها و تفاوت‌های خاصی با یکدیگر دارند.

بیماران به شدت زیادی در مورد موادی که قرار است با بدنشان در ارتباط باشد و بر روی سلامتی کلی و ایمنی بدنشان تأثیرگذار خواهد بود ، نگران هستند. زمانی که ایمپلنت دندان را برای درمان انتخاب می کنید ، ایده آل ترین حالت استفاده از موادی با حداقل میزان سموم و حساسیت زایی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بسیار مهم است که میزان مقاومت ، موفقیت ، کیفیت و سایر مواد ایمپلنت به کار رفته را در فاکتور های طراحی و تولید ایمپلنت در نظر داشت.

در طول سال ها ، در مورد این که جنس مواد به کار رفته باید از چه چیزی باشد که بهتر با بدنمان سازگار باشد صحبت های فراوانی شده است. در کنار تیتانیوم همواره زیرکونیا هم به عنوان یکی از مواد مطرح برای ایمپلنت دندان معرفی می شود. بیماران مرتباً سوال می کنند که کدامیک برای ایمپلنت دندان مناسب تر است و میزان خطا ، محدودیت ها و عدم سازگاری کمتری دارد.

ایمپلنت زیرکونیا

ایمپلنت دندان جایگزین های ریشه دندان است که با تاج دندان سرامیکی پوشانده شده است. تاج با استفاده از اباتمنت به ایمپلنت متصل می شود. کاشت زیرکونیا در عرصه کاشت تا حدودی جدید است. در ایالات متحده ،از سال 2007 (از اواخر دهه 1980) از زیرکونیا برای کاشت ایمپلنت استفاده شده ، در حالی که از دهه 1960 از تیتانیوم برای کاشت دندان استفاده می شده. هر دو ماده زیست سازگار با میزان پذیرش پیوند استخوان با میزان پذیرش بالایی هستند ، بدین معنی که استخوان می تواند مانند ماده اطراف ریشه دندان طبیعی ما در اطراف ماده کاشت رشد کند. در حال حاضر ، اکثر کاشت زیرکونیا مورد تأیید FDA است. این بدان معنی است که ریشه دندان مصنوعی و عضو متصل هستند..

ایمپلنت تیتانیوم

تیتانیوم برای چندین دهه در صنعت پزشکی استفاده شده است. علاوه بر دندانپزشکی معمولاً برای تعویض مفصل ران و زانو مورد استفاده قرار می گیرد. تیتانیوم فلزی است که قوی ، سبک وزن ، غیر سمی و مقاوم در برابر خوردگی است. کاشت دندان از تیتانیوم دارای میزان موفقیت در دراز مدت حدود 95٪ است. برخی از بیماران بیش از 30 سال در کاشت دندان تیتانیوم خود در شرایط عالی قرار داشته اند. علاوه بر این ، زیرکونیا به اندازه کافی طولانی در دندانپزشکی استفاده نشده است تا موفقیت دراز مدت آن را بفهمد و مدل های زیرکونیا به طور مداوم در حال تغییر است

مقایسه ایمپلنت تیتانیوم و زیرکونیا

اکنون که تا حدی با ایمپلنت تیتانیومی و زیرکونیا آشنا شدید، شاید باز هم در انتخاب یکی از آن ها دچار سردرگمی شوید. البته قطعا دندان پزشکتان در انتخاب ایمپلنت مناسب راهنمایی ها و توصیه های لازم را برایتان ارائه خواهد داد. ما در ادامه سعی کرده ایم تا با در نظر گرفتن مشخصه های مهم به مقایسه ایمپلنت تیتانیوم و زیرکونیا بپردازیم. پس از بررسی تمام نکات مهم با توجه به شرایط جسمی و مالی خود می توانید انتخاب راحت تری داشته باشید.

استحکام و مقاومت در برابر ضربه

به طورکلی با مقایسه ایمپلنت زیرکونیا و ایمپلنت تیتانیومی از لحاظ استحکام و مقاومت در برابر ضربه، محققان تاکنون به نتایج تقریبا مشابهی رسیده اند. این دو نوع ایمپلنت تقریبا مقاومت و استحکام مشابهی دارند، اما در برخی از موارد فلز تیتانیوم از خود استحکام بیشتری نشان داده است. در مورد استحکام ایمپلنت زیرکونیا موردی که وجود دارد، خاصیت الاستیک آن بوده که بسیار کمتر از ایمپلنت تیتانیومی است. این موضوع باعث می شود تا ایمپلنت زیرکونیا راحت تر شکسته شود.

توانایی ادغام با استخوان فک

هر دو ماده کاشت زیرکونیا و تیتانیوم زیست سازگار هستند و به خوبی با استخوان و لثه ها ادغام می شوند. کاشت تیتانیوم غالباً به مدت 20 سال به طول می انجامد در حالی که طول عمر ایمپلنت زیرکونیا هنوز در حال بررسی است ، زیرا مدت طولانی ای نیست که مورد استفاده قرار می گیرد تا موفقیت بلند مدت را نشان دهد. نسخه های قدیمی زیرکونیا با شکسته شدن نیازمند کاشت های جدید تشخیص داده شده اند. برخی از تولید کنندگان زیرکونیا بیماران را ترسیده و فکر می کنند که اگر نوع دیگری از فلز در دهان وجود داشته باشد ، تیتانیوم باعث ایجاد شوک یا جریان پیزو الکتریکی خواهد شد. با این حال ، این نگرانی نسبتاً بی اساس است زیرا هیچ مدارکی در مورد این مسئله که هنوز برای بیماران ایجاد شده است ، پیدا نکردیم.

طریقه کاشت

مقایسه ایمپلنت زیرکونیا و ایمپلنت تیتانیومی در مورد نحوه کاشت کمی پیچیده است. خوب است بدانید که ایمپلنت تیتانیومی به صورت 3 تکه بوده و طی مراحل خاصی در لثه کاشته می شود. در مقابل، ایمپلنت زیرکونیا یک تکه است و در همان لحظه تمام قطعات در لثه جاگذاری می شود. اما جالب است بدانید علی رغم اینکه مراحل کاشت ایمپلنت تیتانیوم بیشتر است، کاشت ایمپلنت زیرکونیا برای دندان پزشکان سخت تر به نظر می رسد.

طول عمر

سال هاست که در سراسر جهان از ایمپلنت های تیتانیوم استفاده می شود. این موضوع باعث شده تا بسیاری از تحقیقات در مورد این نوع ایمپلنت با اطمینان خاطر در طول زمان تایید و ثابت شوند. برای مثال در 97 درصد موارد، ایمپلنت تیتانیومی تا پایان عمر در دهان فرد باقی مانده است. اگر بخواهیم به طور قطع در مورد طول عمر و دوام ایمپلنت های زیرکونیا صحبت کنیم، باید بگوییم که به دلیل جدید بودن این نوع ایمپلنت، نمی توان نظر قطعی داد. اما به طورکلی به دلیل بالا بودن مقاومت زیرکونیا، طول عمر خوبی باید داشته باشد. هرچند که مقاومت و استحکام تیتانیوم کمی بیشتر از زیرکونیا تخمین زده می شود.

زیبایی

دندان یکی از موارد مهم در زیبایی فرد به شمار می رود. در گذشته شاید از فلز طلا به جای دندان استفاده می شد، اما اکنون بیشتر افراد تمایل دارند تا طبیعی ترین و مشابه ترین ایمپلنت و یا دندان مصنوعی را در دهان خود داشته باشند. در این مورد باید بدانید که ایمپلنت های زیرکونیا به دلیل زیبایی خیره کننده ای که دارند بسیار پرطرفدار هستند. این نوع ایمپلنت برخلاف ایمپلنت های تیتانیومی هیچ گونه رنگ غیرطبیعی یا تیره ای در خود نداشته و کاملا به رنگ طبیعی دندان های خود فرد است. این موضوع باعث می شود تا افرادی که به زیبایی اهمیت زیادی می دهند، انتخاب اول و آخرشان، ایمپلنت زیرکونیا باشد.

میزان حساسیت زا بودن

موضوع حساسیت بدن، همواره در روند کاشت ایمپلنت وجود دارد. اهمیت این موضوع به این دلیل است که حساسیت های ساده می توانند باعث بروز عفونت ها و حتی پس زدن ایمپلنت شوند. به طورکلی بدن می تواند واکنش های آلرژیک به انواع فلز داشته باشد؛ اما طی سال های متمادی استفاده از تیتانیوم، این موضوع بسیار انگشت شمار بوده است. با این حال حتی با درصد بسیار کم این احتمال وجود دارد. اما زیرکونیا به دلیل عاری بودن از فلز، باعث بروز هیچ گونه واکنش آلرژیکی نخواهد شد. امروزه با مطرح شدن بحث وجود مقداری جیوه در ایمپلنت های تیتانیومی، افراد بیشتری ایمپلنت زیرکونیا را ترجیح می دهند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (157 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (147 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (135 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (81 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (77 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW