جادوی زیتون برسلامتی

  دوشنبه، 03 آبان 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
جادوی زیتون برسلامتی
زیتون و با شامل تقریباً ۲۰ گونه درختان کوچک از خانواده زیتونیان بوده و در جهان کهن از حوزه دریای مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا پراکندگی گسترده‌ای داشته‌اند. آن‌ها همیشه سبز دارای برگ‌هایی کوچک و یک‌پارچه هستند که روبروی هم قرار گرفته‌اند. میوه این گیاه یک شفت است.

زیتون میوه ی کوچکی است که روی درختان زیتون رشد می کند، آنها به گروه میوه ای به نام drupes یا میوه های آلویی یا میوه های سنگی تعلق دارند و مرتبط با میوه هایی مثل انبه، گیلاس، هلو، بادام و پسته هستند. از زیتون اغلب در سالاد و ساندویچ لذت می برند، وزن متوسط هر دانه زیتون حدود 3-5 گرم است . دسته ای از زیتون ها زمانی که نارس هستند سبز رنگ و هنگام رسیدن سیاه می شوند، نوع دیگر زیتون حتی اگر کاملاً رسیده شوند نیز سبز می مانند.

خاصیت باورنکردنی زیتون برای بدن

زیتون دارای مقدار زیادی ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان های قدرتمند است. مطالعات نشان می دهد که آنها برای قلب مفید هستند و ممکن است از پوکی استخوان و سرطان محافظت کنند. چربی های سالم موجود در زیتون برای تولید روغن زیتون ، یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی فوق العاده سالم مدیترانه ای استخراج می شوند ، جایی که 90٪ زیتون ها برای تهیه روغن زیتون استفاده می شود.

انواع زیتون

1.خواص آنتی اکسیدانی زیتون

زیتون آنتی اکسیدان های رژیم غذایی خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهند .

زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید سلامتی آن از مبارزه با التهاب گرفته تا کاهش رشد میکروارگانیسم ها است .

یک مطالعه نشان داد که خوردن باقیمانده پالپی از زیتون به میزان قابل توجهی سطح گلوتاتیون ، یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های بدن شما را افزایش می دهد .

2.بهبود سلامت قلب با زیتون

کلسترول خون بالا و فشار خون هر دو از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند .اسید اولئیک ، اسید چرب اصلی موجود در زیتون ، با بهبود سلامت قلب در ارتباط است. ممکن است سطح کلسترول را تنظیم کرده و از کلسترول LDL ( بد ) در برابر اکسیداسیون محافظت کند . بعلاوه ، برخی از مطالعات نشان می دهد که زیتون و روغن زیتون ممکن است فشار خون را کاهش دهند .

3.بهبود سلامت استخوان با زیتون

پوکی استخوان با کاهش توده استخوان و کیفیت استخوان مشخص می شود. این می تواند خطر شکستگی استخوان در شما را افزایش دهد. میزان پوکی استخوان در کشورهای مدیترانه ای کمتر از سایر نقاط اروپا است و منجر به گمانه زنی هایی می شود که ممکن است زیتون از این بیماری محافظت کند. در مطالعات حیوانی نتیجه گیری شده است که برخی از ترکیبات گیاهی موجود در زیتون و روغن زیتون در جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان کمک می کند. با وجود این که مطالعات انسانی کم است، مطالعات حیوانی و داده های مرتبط با رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش میزان شکستگی امیدوار کننده است.

4.جلوگیری از سرطان با زیتون

زیتون و روغن زیتون معمولاً در منطقه مدیترانه مصرف می شود ، جایی که میزان سرطان و سایر بیماریهای مزمن کمتر از سایر کشورهای غربی است بنابراین ممکن است زیتون به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند . این ممکن است تا حدی به دلیل محتوای آنتی اکسیدان و اسید اولئیک بالای آنها باشد . مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که این ترکیبات چرخه زندگی سلول های سرطانی در سینه، روده بزرگ و معده را مختل می کنند ، با این حال ، برای تأیید این نتایج ، مطالعات انسانی لازم است و در این مرحله به طور قطع مشخص نیست که آیا خوردن زیتون یا روغن زیتون تأثیری در پیشگیری از سرطان دارد یا خیر .

5.تاثیر خواص زیتون بر سلامتی پوست و مو

وجود اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها در زیتون های سیاه باعث مرطوب ماندن پوست و تغذیه سلول های پوست می شود، هم چنین روغن زیتون با دارا بودن ویتامین E پوست شما را در برابر اشعه های خطرناکی هم چون UV محافظت می کند، در این صورت پوست دیر تر پیر می شود و خطر ابتلا به سرطان پوست نیز کاهش پیدا می کند، علاوه بر این ها روغن زیتون به بهبود سریع زخم، سرکوب عفونت ها در مبارزه با بیماری هایی مثل آکنه، اگزما نیز کمک شایانی می کند.

6.خواص روغن زیتون بر بینایی انسان

ویتامین A مورد نیاز روزانه برای بدن توسط یک کاسه کوچک زیتون تامین می شود، ویتامین آ در سلامت بینایی و تقویت آن بسیار مهم و موثر است. با مصرف به اندازه ویتامینA از آب مروارید، دژنراسیون ، ماکولا، گلوکوم و سایر بیماری های چشمی نیز جلوگیری می شود.

7.رفع التهاب از خواص شگفت انگیز زیتون

انواع مختلف زیتون ها با دارا بودن پلی فنول ها برای کاهش التهاب مزمن با ممانعت از آغاز آسیب های بافتی در اندام ها بسیار موثر هستند. زیتون در رژیم های مدیترانه ای بر مبنای سبزیجات، میوه ها و دانه های کامل جایگاه ویژه ای دارد. به همین خاطر اگر می خواهید رژیم غذایی سالمی داشته باشید حتما از زیتون به عنوان میان وعده یا یک وعده غذایی کامل استفاده کنید.

8.بهبود جریان خون از خواص زیتون

زیتون دارای ترکیبات گیاهی خاصی است که می توانند تولید اکسید نیتریک را افزایش دهند، بدین صورت با افزایش اکسید نیتریک عملکرد عروقی با افزایش جریان خون به سمت عضلات بدن بهبود پیدا می کند، این خاصیت زیتون اثر فوق العاده ای بر سلامتی دراز مدت و کوتاه مدت شما خواهد داشت. چرا که گردش خون بهتر می تواند تمامی چیزها را به خوبی تحت شعاع قرار دهد، این تاثیر در دویدن های ورزشگاهی تا کاهش خطر بیماری های مزمن به چشم می خورد، هم چنین بعضی از زیتون ها توانایی تامین 25 درصد از آهن بدن را دارند.

9.بهبود سلامت مغز از دیگر خواص زیتون

با توجه به این که میوه زیتون می تواند در کاهش استرس اکسیداتیو التهاب موثر واقع شود، توانایی این را هم دارد که از بافت های اندام های حیاتی مانند مغز انسان در مقابل آسیب های مضر و غیر قابل برگشت حفاظت کند، همچنین از خاصیت های دیگر زیتون می توان به این موضوع اشاره کرد که با دارا بودن ویتامینE خطر ابتلا به بیماری های شناختی را کاهش می دهد، علاوه بر موارد گفته شده در رژیم های حاوی روغن زیتون خطر ابتلا به آلزایمر نیز کاهش پیدا می کند.

10.گوارش سالم تر با زیتون

زیتون دارای خواص پروبیوتیکی است. این ترکیب در گوارش سالم تر به انسان کمک می کند. میوه زیتون در دسته مواد غذایی تخمیری قرار می گیرد که به نوعی نشان دهنده وجود باکتری های مفید برای سیستم گوارشی بدن است. همچنین ترکیبات فنلی در زیتون وجود دارد که رشد باکتری های مفید در هضم غذا را روی جداره معده افرایش می دهد. پلی فنول ها خاصیت دیگری نیز دارند. آن ها به مدت طولانی در سیستم گوارشی باقی می مانند و باعث رشد بهتر باکتری های مفید برای هضم غذا و بهبود سلامتی سیستم گوارشی می شوند.

11.خاصیت معجزه آسای زیتون در تنظیم قند خون

از دیگر خواص زیتون می توان به تنظیم قند خون پرداخت. افراد با استفاده از روغن زیتون باعث کاهش قند خون شود. هم چنین اسیدهای چرب اولئیک می توانند باعث حفظ سلامتی قلب شوند. بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام یافته رژیم های غذایی در برگیرنده چربی های تک غیر اشباع بالا و حاوی آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند.

12.خواص زیتون در کاهش درد

دردها عموماً به دلیل فعالیت رادیکال های آزاد یا استرس های اکتیواسیونی بروز می کند. تجربه در علم طب سنتی نشان داده است که استفاده کردن از روغن زیتون به صورت موضعی در برخی موارد باعث تسکین درد می شود. از جمله مهم ترین دردهایی که با استفاده از روغن زیتون می تواند شدت آن را کاهش داد، سردردهای میگرنی است.

13.کاهش وزن با زیتون

زیتون حاوی مقادیر زیادی چربی غیراشباع است. این چربی ها در افزایش سطح کلسترول مفید خون نقش مهمی دارند. از این رو شما برای داشتن چربی خون متعادل و کلسترول های سالم در بدن، می توانید از فراورده های حاصل از زیتون استفاده کنید. علاوه بر این، با کاهش کلسترول های مضر در بدن، کاهش وزن شما سرعت بیشتری خواهد داشت.علاوه بر موارد گفته شده، زیتون سیستم گوارشی شما را بهینه می کند و جذب مواد مغذی شما را افزایش می دهد. همچنین زیتون به سیستم گردش خون شما کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشد. در این صورت ورزش هایی که انجام می دهید نتیجه ای بهتر خواهد داشت و بدن شما روند رو به لاغری سریع تری به خود می گیرد.

لاغر شدن

14.کاهش آلرژی با خواص زیتون

کاهش آلرژی یا حساسیت بدن به فاکتورهای مهم از دیگر خواص زیتون است. ثابت شده که استفاده کردن از عصاره زیتون تأثیر انتی هیستامینی روی بدن دارد آنتی هیستامین را کسانی که عموماً دچار حساسیت های فصلی می شوند به خوبی می شناسند. مصرف کردن این ترکیب دارویی بروز آلرژی را کاهش می دهد که شما می توانید به جای آن از خواص زیتون استفاده کنید.زمانی که احساس می کنید به فصل آلرژی زا نزدیک می شوید یا ترکیباتی خورده اید که بدن شما می تواند به آن ها آلرژی دهد، مقداری زیتون به شکل دانه یا روغن گیری شده مصرف کنید. این کار باعث خواهد شد تا شدت آلرژی به مقدار زیادی کاهش یابد.

15.بهبود زخم معده با خواص زیتون

این ماده غذایی و ترکیبات به دست آمده از آن به بهبود زخم معده کمک می کند. بر اساس مطالعات انجام شده روی زیتون، فعالیت باکتری هلیکوباکترپیلوری در معده که عامل بروز زخم معده است کاهش پیدا می کند.به این ترتیب باید گفت که روغن زیتون را به سالاد و همچنین غذای خود اضافه کنید. البته باز هم توصیه می کنیم که درمان زخم معده به سرعت با استفاده از مصرف کردن روغن زیتون حاصل نمی شود و روغن زیتون به شکل یک عامل بهبود دهنده می تواند عمل کند.

16.افزایش شانس باروری با زیتون

تحقیقات نشان داده اند بیمارانی که سطح بالاتری از چربی های تک اشباع نشده، مانند زیتون، را در رژیم غذایی خود جای داده اند، ۳٫۵ برابر شانس لقاح موفق تری داشتند. بنابراین یکی از خواص زیتون کمک به افزایش شانس باروری است.

17.تقویت قوای جنسی با زیتون

زیتون سبز و سیاه به عنوان یک ماده ی تقویت کننده قوای جنسی شناخته می شوند. زیتون سبز آقایان را به لحاظ جنسی پرتوان می کند و زیتون سیاه میل جنسی را در بانوان افزایش می دهد.

زیتون سبز

مضرات ميوه و روغن زيتون:

  • گرچه فواید روغن زیتون بسیار بیشتر از مضرات آن است، اما این محصول هم ضررهایی دارد.
  • با گرم شدن، کمی از طعم و بوی این روغن از دست می رود.
  • گرم شدن در دمای بالا می تواند باعث بی ثباتی و ناپایداری روغن شود، که باعث ایجاد بیماری های قلبی در مصرف کنندگان شود.
  • مصرف زیاد میوه زیتون سبب لاغری، بی خوابی واختلالات تنفسی می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان (1 نظر) سرهنگ نیروی انتظامی که دل همه را برد! + فیلم / دمت گرم سرهنگ ... (1 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 صحبت های پدر آیت الله آل هاشم، امام جمعه شهید تبریز درباره وصیتش+ویدیو/ نماز میت منو این پسرم بخواند چون عادل است!
دیگران می‌خوانند   
صحبت های پدر آیت الله آل هاشم، امام جمعه شهید تبریز درباره وصیتش+ویدیو/ نماز میت منو این پسرم بخواند چون عادل است! سانحه های هوایی بی پایان برای مسئولین/ این بار وزیر ورزش و سقوط بالگرد +فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس نشان خادمی امام رضا، درجه پُرافتخار سیدابراهیم رئیسی+عکس ماجرای امام رضا (ع) و شهید آیت الله رئیسی/3 سال پیش در تولد امام رضا (ع) رئیس جمهور و در شب تولد به شهادت رسید... تواضع و فروتنی سیدابراهیم رئیسی در مراسم دریافت حکم ریاست جمهوری شان از دست رهبر معظم انقلاب+عکس/ و 4 سالی که به انتها نرسید... فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر روایت تلخ و قابل تامل سید ابراهیم رئیسی از یتیم شدنش در 5 سالگی و چشیدن طعم فقر+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی رئیس جمهور شهید/ سید ابراهیم رئیسی از تولد تا شهادت+ فیلم محل سانحه هیات دولت تشکیل جلسه فوری داد / بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه صحبت های جالب و شنیدنی دختر ابراهیم رئیسی درباره موضوع دیوار کشیدن پدرشان در جامعه+ویدیو صندلیِ خالیِ رئیس‌جمهور در جلسۀ فوق‌العادۀ هیئت دولت +عکس صحبت های قابل تامل دختر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید کشورمان درباره حقوق ماهانه پدرش+ویدیو چهره خندان مالک رحمتی، اولین استاندار شهید تبریز در کنار همسر و فرزندانش+عکس شهید آیت الله رئیسی: من خدمتگزار همه‌ام؛ حتی مخالفانم +ویدئو حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه شهید کشورمان در کنار فرزند و همسرش+عکس واکنش نجم الدین شریعتی مجری مذهبی کشورمان به شهادت رئیس جمهور/ رئیس جمهور ایران دیروز دعوت حق را لبیک گفت +عکس ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید در آخرین دیدارش با مردم چه گفت؟ + ویدیو چه کسی بعد از رئیسی مسئولیت ها در دولت را برعهده می گیرد؟ /اصل مهم قانون اساسی درباره فقدان رئیس جمهور فال ابجد روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 حضور پدر آیت الله آل‌هاشم در بیت امام جمعه تبریز +ویدیو اولین فیلم از هلیکوپتر سوخته رییس جمهور / کسی زنده نیست! شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... چهره تازه «ماه کاووس» سریال نون خ کنار پدرش در 37 سالگی+ عکس نقاشی قدیمی از بهترین فرماندهانِ کاریزماتیکِ جهان باستان/ کوروش کبیر در مقام اول انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس تلاش بامزه سردار آزمون برای سوار کردن سفیدبرفی ناز و خوشگلش روی اسب خاص+عکس آوازخوانی بی‌نظیر و حال خوب کن پارسا خائف، پسر خوش صدای اردبیلی/ صداش بهشتی و محشره+ویدیو عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست! (فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / خوش آمدی سید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
تیتر امروز   
زندگی شخصی و خصوصی رئیس جمهور شهید/ سید ابراهیم رئیسی از تولد تا شهادت+ فیلم محل سانحه
هیات دولت تشکیل جلسه فوری داد / بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه
چه کسی بعد از رئیسی مسئولیت ها در دولت را برعهده می گیرد؟ /اصل مهم قانون اساسی درباره فقدان رئیس جمهور
انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ...
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال ابجد روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان
عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم