جراحی مینی بای پس معده چیست؟

  چهارشنبه، 08 تیر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
جراحی مینی بای پس معده چیست؟
روش مینی بای پس معده در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. مینی بای پس معده در ابتدا توسط دکتر رابرت راتلج در سال 1997 ابداع شد. مینی بای پس معده سریعتر، از نظر فنی آسانتر است و در مقایسه با جراحی سنتی بای پس معده، عوارض کمتری دارد.

آنچه باعث می شود امروزه افراد به سمت عمل های جراحی کاهش وزن مانند جراحی مینی بای پس معده بروند، چاقی است. چاقی یکی از شایع ترین مشکلاتی است، که بیشتر افراد دنیا با آن دست وپنجه نرم می کنند. بروز چاقی و اضافه وزن به عوامل متعددی وابسته است و تنها نمی توان تغذیه را در آن دخیل دانست.

آنچه روشن است، تأثیر دیگر علل محرک افزایش وزن در سرعت گرفتن روند چاقی است. حال اگر فرد سبک زندگی نادرستی داشته باشد و تغذیه ناسالم به عادت زندگی او تبدیل شود، با سرعت زیادی به سمت چاقی و ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی می رود. در این قسمت از ساعد نیوز همراه ما باشید تا به صورت کامل درباره جراحی مینی بای پس و تأثیرات آن بر بدن اطلاعات کافی در اختیارتان قرار دهیم.

انواع عمل بای پس معده

عمل بای پس معده، خود شامل چندین تکنیک جراحی است:

  • بای پس معده کلاسیک
  • مینی بای پس
  • ساسی بای پس
  • سادی بای پس

عمل بای پس معده چیست؟

عمل بای پس معده (به انگلیسی: Gastric bypass)٬ مشابه اسلیو معده یک روش جراحی است که در درمان بیماری های چاقی انجام میشود. عمل گاستریک بای پس معده برای کسانی مورد استفاده قرار میگیرد که به شیوه معمول نمیتوانند لاغر شوند و چاقی برای آنها جدای از مشکلات چاقی٬ بیماری های خطرناکی را به همراه دارد.جراحی های چاقی هیچ گاه به عنوان اولین قدم برای کاهش وزن به کار نمی روند و حتی می توانند در صورت اقدام بی مورد، مضرات غیر قابل جبرانی برای فرد داشته باشند.پزشک زمانی عمل بای پس معده را توصیه میکند که فرد بیمار با وجود ورزش و رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی٬ موفق به لاغری نبوده است و اکنون چاقی برای زندگی او تهدید به شمار میرود.

پزشک و مولاژ معده و چاقو

چرا عمل بای پس معده انجام میشود؟

بای پس معده سنتی یا کلاسیک به منظور ایجاد محدودیت و سوء جذب به کار میرود. بعبارتی اهداف جراحی موارد زیر است:

  1. بیمار غذای کمتری مصرف کند (اصل محدودیت)
  2. جذب کالری مواد غذایی در بدن کم شود (اصل سوء جذب)

برای اینکه بیمار غذای کمتری میل کند باید سایز معده تغییر کند و برای اینکه غذای کمتری جذب شود میبایست فعالیت روده را به شیوه ای تغییر داد که جذب کمتری انجام دهد. به منظور اجرایی کردن هر دو هدف بالا٬ در عمل بای پس٬ معده به دو کیسه فوقانی و تحتانی تقسیم میشود که یکی از آنها ۵ الی ۱۰ درصد اندازه کل است و مسوولیت نگهداری غذا را بر عهده دارد. سپس قسمتی از روده کوچک نیز از مسیر جذب غذا کنار گذاشته میشود.در این روش هیچ قسمتی از معده جدا نمیشود و قسمت بزرگتر معده کماکان به تولید و ترشح آنزیم های معمول میپردازد اما غذایی به این قسمت وارد نمیشود.همچنین قسمتی از روده به معده کوچکتر وصل میشود و قسمت مهمتر روده که وظیفه جذب مواد غذایی را دارد از مسیر خارج میشود.اتفاقی که میفتد این است:

  • زمانیکه معده کوچک میشود٬ بیمار احساس پری معده و سیری دارد٬ بنابرین میلی به خوردن غذا ندارد.
  • از طرفی در روده جذب مواد غذایی کمتری صورت میگیرد و عملا کالری کمتری به بدن میرسد.

در این روش بیمار در حدود ۸۰ الی ۱۰۰ درصد اضافه وزن خود را از دست میدهد. این روش جراحی لاغری به بیمارانی که شاخص توده بدنی شان یعنی BMI بالای ۴۰ است و قادر نیستند با رژیم و ورزش کاهش وزن پیدا کنند توصیه میشود.

در بیماران دیابتی٬ بخصوص بخصوص بیماران چاقی که به تازگی دیابت گرفته اند٬ با BMI بین ۳۰ تا ۳۵ نیز جراحی لاغری توصیه میشود. میتوانید در این متن٬ محاسبه BMI یا شاخص توده بدنی خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

البته در بیمارانی که ریز فاکتور دارند یعنی بیمار دارای مشکلاتی نظیر قلبی٬ دیابتی٬ فشار خون٬ سندروم متابولیک٬ دیسکوپاتی و کمردردهای شدید و یا آرتروز هستند با BMI بالای ۳۵ نیز عمل جراحی لاغری توصیه میشود.

تشریح قبل و بعد جراحی بای پس مده

مزایا و معایب عمل مینی بای پس معده

عمل جراحی مینی بای پس معده تقریباً به روش بای پس کلاسیک شباهت دارد. در این روش جراح، معده را به دو قسمت بالایی و پایینی تقسیم می کند. همچنین طی این جراحی از طول روده کوچک نیز کاسته می شود. با انجام این عمل جراحی امکان کاهش وزن و لاغری محدود فراهم می شود. زمانی که بیمار این جراحی را انجام می دهد، معده و روده اش کالری کمتری را پس از هر بار غذا خوردن جذب می کنند.

بزرگ ترین تفاوتی که بین جراحی مینی بای پس معده و بای پس کلاسیک وجود دارد، کوچک تر بودن سطح جراحی است. همچنین روده کوچک در این روش نسبت به روش کلاسیک کمتر دچار تغییر می شود. مدت زمانی که برای جراحی مینی بای پس صرف می شود، نسبت به نوع کلاسیک کوتاه تر است.

اولین و بزرگ ترین مزیت این جراحی این است، که نتایج بای پس معده کلاسیک را برای فرد به همراه دارد. اما خوبی مینی بای پس این است که جراحی آن کوتاه تر و کم تهاجمی تر است. افرادی که تحت عمل جراحی مینی بای پس قرار می گیرند، سریع تر بهبود پیدا می کنند. عوارض حاصل از جراحی مینی بای پس معده خفیف تر از نوع کلاسیک است.

این روش جراحی معایب به خصوصی ندارد، مگر اینکه در موارد نادر فرد دچار عوارض ناشی از جراحی شود. همچنین این روش لاغری چون نسبت به کلاسیک محدودتر است، بنابراین شاید نتیجه آن به اندازه نوع کلاسیک چشمگیر نباشد. گاهی ممکن است بیمار جهت افزایش تأثیر این روش درمان های دیگری نیز انجام دهد.

عمل مینی بای پس معده

چه کسانی برای جراحی مینی بای پس معده مناسب هستند؟

افراد مناسب برای مینی بای پس معده عبارتند از:

  1. افرادی که BMI بالاتر از 40 دارند.
  2. افراد با BMI > 35 به علاوه حداقل یک بیماری چاقی
  3. هیچ محدودیت سنی بالایی وجود ندارد، با این حال مشخص شده است که این روش در سن بالای 65 سال خطرناک تر است.
  4. بیشتر جراحان بای پس معده را به مینی بای پس معده ترجیح می دهند، زیرا مدت طولانی تری بوده است، کارکنان بیشتری در این روش آموزش دیده اند و مطالعات بیشتری در مورد پیامدهای طولانی مدت انجام شده است
  5. با این حال، دو گروه وجود دارد که مینی بای پس معده ممکن است مزایایی را ارائه دهد. این افراد شامل افراد مبتلا به دیابت بسیار شدید یا افراد بسیار چاق (بیش از 180 کیلوگرم) می شود، زیرا نشان داده شده است که کاهش وزن در Mini Bypass معده کمی بیشتر است. جراح شما گزینه هایی را که به بهترین وجه با شرایط شما مطابقت دارد، بررسی می کند.
  6. بیماران ریفلاکس شدید نیز ممکن است برای این روش در نظر گرفته شوند. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که علیرغم نگرانی های اولیه، بای پس معده ممکن است مشکلات رفلاکس قابل توجهی را افزایش دهد، پس از یک سال اینطور نبود و هر دو روش استاندارد و مینی تاثیر یکسانی بر رفلاکس بعد از 12 ماه داشتند، اگرچه مینی بای پس معده در ابتدا رفلاکس را شدیدتر کرد.

چه کسانی برای جراحی مینی بای پس معده مناسب نیستند؟

  1. افرادی که متعهد به تغییر سبک زندگی قابل توجهی نیستند که شامل تغذیه سالم و ورزش می شود.
  2. افرادی که زیاد الکل مصرف می کنند یا سیگار می کشند.
  3. افرادی که در طی فرآیند ارزیابی جراحی وزن اضافه می کنند.
  4. افرادی که چندین عمل جراحی شکم داشته اند.
  5. برخی از شرایط سلامت روان اینها شامل اختلال پرخوری، سوء مصرف مواد، اختلالات اضطرابی، افسردگی شدید، اسکیزوفرنی و دوقطبی شدید، یا افرادی است که به دلیل سوء استفاده جنسی مشکلات مداوم دارند. افرادی که این شرایط را دارند ممکن است هنوز هم بتوانند جراحی کنند، اما این شرایط باید توسط تیم جراحی شما ارزیابی شود.
  6. افرادی که چندین دارو برای این بیماری ها مصرف می کنند ممکن است لازم باشد در نظر داشته باشند که مینی اسلیو معده یک روش "سوءجذب" است و می تواند اثربخشی این داروها را در روده کاهش دهد.

مقایسه عمل جراحی مینی بای پس روده با بای پس کلاسیک معده

  • فقط یک محل دوخت و دوز معده به روده (آناستوموز) وجود دارد در حالیکه در عمل بای پس کلاسیک دو نقطه دوخت و دوز (آناستوموز) معده به روده و روده به روده وجود دارد
  • در عمل مینی بای پس روده ۲۰۰ سانتی متر از روده از مسیر غذا خارج میشود ولی در بای پپس کلاسیک ۱۰۰ سانتی متر
  • اخیرا بجای اسم مینی بای پس معده که در حقیقت باعث برداشت غلط از این عمل میشود توصیه به استفاده از اسم بای پس معده تک آناستوموزی یا (Single Anastomosis Gastric Bypass) شده است

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان